DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) DISSENY DE PROCESSOS I PRODUCTES I Codi 20695105
Ensenyament
Enginyeria Química (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
JIMÉNEZ ESTELLER, LAUREANO
Adreça electrònica laureano.jimenez@urv.cat
masoud.norouzi@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ ESTELLER, LAUREANO
NOROUZI , MASOUD
Web
Descripció general i informació rellevant L'objectiu del curs és dissenyar processos i productes utilitzant eines de programació avançades de matemàtiques i de simulació de processos. El curs es centrarà en la resolució de casos de diferents tipus (continus, discontinus) de diferents sectors (química, petroquímica, farmacèutica ...) i que afecten a productes d'alt/baix valor afegit. Això es farà amb Excel, GAMS, Matlab, AspenPlus, AspenHysys, i / o SuperPro. LA ÚNICA VERSIÓ VÀLIDA ÉS LA REALITZADA EN ANGLÈS, IDIOMA EN QUE S'IMPARTEIX L'ASSIGNATURA. EL PROFESSOR NO MANTÉ LA RESTA DE VERSIONS

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria
 A1.4 Saber establir models matemàtics i desenvolupar-los mitjançant la informàtica apropiada, com a base científica i tecnològica per al disseny de nous productes, processos, sistemes i serveis, i per a l'optimització d'uns altres ja desenvolupats. (G5)
 A2.2 Concebre, projectar, calcular, i dissenyar processos, equips, instal•lacions industrials i serveis, en l'àmbit de l'enginyeria química i sectors industrials relacionats, en termes de qualitat, seguretat, economia, ús racional i eficient dels recursos naturals i conservació del medi ambient. (G2)
 A3.1 Aplicar coneixements de matemàtiques, física, química, biologia i altres ciències naturals, obtinguts mitjançant estudi, experiència, i pràctica, amb raonament crític per establir solucions viables econòmicament a problemes tècnics (I1)
 A3.2 Dissenyar productes, processos, sistemes i serveis de la indústria química, així com l'optimització d'uns altres ja desenvolupats, prenent com a base tecnològica les diverses àrees de l'enginyeria química, comprensives de processos i fenòmens de transport, operacions de separació i enginyeria de les reaccions químiques, nuclears, electroquímiques i bioquímiques (I2)
 A3.4 Tenir habilitat per solucionar problemes que són poc familiars, incompletament definits, i tenen especificacions en competència, considerant els possibles mètodes de solució, inclosos els més innovadors, seleccionant el més apropiat, i poder corregir la posada en pràctica, avaluant les diferents solucions de disseny (I4)
 A3.6 Dissenyar, construir i implementar mètodes, processos i instal•lacions per a la gestió integral de subministraments i residus, sòlids, líquids i gasosos, en les indústries, amb capacitat d'avaluació dels seus impactes i dels seus riscos (I6)
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especializats, de manera clara i sense ambigüetats.
 B3.1 Treballar en equip de forma col.laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidsciplinars, multilingües i multiculturals.
 B3.2 Resoldre els conflictes de manera constructiva.
 B4.1 Posseïr les habilitats de l'entatge autònom per mantenir i millorar les competències pròpies de l'enginyeria química que permetin el desenvolupament continu de la professió.
 B5.1 Realitzar la investigació apropiada, emprendre el disseny i dirigir el desenvolupament de solucions d'enginyeria, en entorns nous o poc coneguts, relacionant creativitat, originalitat, innovació i transferència de tecnologia.
 B5.2 Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa e innovadora, en contextos multidisciplinars.
 B5.3 Aplicar tecnologies noves i avançades i altres progressos rellevants, amb iniciativa i esperit emprenedor, gestionar i usar la informació de forma eficient.
 B6.1 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.2 Resol problemes de disseny de processos discontinus i afins.
 A1.4 Domina l'anàlisi i disseny de processos industrials en l'àmbit de la indústria química i afí, mitjançant l'aplicació de metodologies de disseny i simulació.
 A2.2 Entén l'impacte de l'enginyeria en el context social / global, incloent les implicacions ètiques de les decisions preses.
 A3.1 Proposa i avalua diferents alternatives per millorar un procés, seleccionant la millor d'elles considerant diversos criteris simultàniament, tot i que la informació disponible sigui limitada.
 A3.2 Coneix la naturalesa complexa del disseny de processos i productes i la seva relació amb la resta d'aspectes de l'enginyeria.
 A3.4 Es habitua a enfrontar-se a buscar solucions a problemes poc definits, a buscar solucions innovadores als mateixos
 A3.6 Entén l'impacte i els riscos preses en el medi ambient de les decisions preses durant la fase d'enginyeria de procés i producte.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Prepara i realitza presentacions estructurades complint amb els requisits exigits.
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació, ...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il • lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes, ...
Utilitza estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps, ...).
Utilitza un llenguatge apropiat a la situació.
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral molt estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit molt estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 B3.1 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Duu a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup.
Col.labora activament a la planificació del treball en equip, a la distribució de tasques i terminis requerits.
Te en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva.
 B3.2 Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen en l'equip.
 B4.1 Estableix els seus propis objectius d'aprenentatge.
Selecciona un procediment d'entre els que li proposa el professor.
Adopta de forma autònoma les estratègies d'aprenentatge a cada situació.
Formula preguntes adequades per a resoldre els dubtes o qüestions obertes ,i té criteri en la recerca de la informació.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per a desenvolupar la seva tasca o treball.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps.
Reflexiona sobre el seu procés i les seves necessitats d'aprenentatge.
 B5.2 Recull la informació significativa que necessita per a resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalúa les seves possibles riscos i avantatges.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Dirigeix el procés de presa de decisions de manera participativa.
Obté el recolzament necessari d'altres per a aconseguir l' èxit de les seves decisions.
 B5.3 Coneix diferent hardware d'ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del hardware i el software com a eina de treball.
Utilitza software per a comunicació off-line: editors de textos, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza software per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blogs…), correu electrònico, fòrums, xat, videoconferencias, eines de treball col.laboratiu...
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient.
Avalúa críticament la informació i les seves fonts, i la incorpora a la seva pròpia base de coneixements i sistema de valors.
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l'accés a la informació el seu ús.
Reflexiona, revisa i avalúa el procés de gestió de la informació.
Identifica les idees innovadores, les relaciona amb les necessitats de la societat, i determina la seva viabilitat.
 B6.1 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones.
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat.
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Disseny de processos:
Introducció: particularitats de la indústria química i de procés.
Ús de simuladors modulars seqüencials.
Ús de simuladors modulars simultanis.
Disseny de processos discontinus: mida del lot, nombre de lots ...
Resolució de casos: variables de disseny, anàlisi de sensibilitat, models simplificats ...

2. Disseny de producte:
Introducció: què és i què no és disseny de producte.
Introducció als models moleculars per al diseny de productes (CAMD, CAMMD)
Mètriques d'avaluació del producte: ambientals, qualitat, seguretat, cost, durabilitat, temps de sortida al mercat ...
Presa de decisions multicriteri: metodologies per a l'avaluació d'alternatives.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1.4
1 2 3
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3.2
B5.3
13 26 39
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1.2
A3.1
A3.4
B5.3
30 30 60
Atenció personalitzada
B6.1
1 2 3
 
Proves pràctiques
A1.2
A1.4
A2.2
A3.1
A3.2
A3.4
A3.6
B1.1
B3.1
B3.2
B4.1
B5.3
B6.1
3 4.5 7.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
Si desitges/necessites tutorització, envia'm un e-mail (laureano.jimenez@urv.cat), truca'm (977558643) o pose't en contacte amb mi a través de skype (LaureanoJimenez) per programar una reunió. Despatx 219 (Departament d'Enginyeria Química). Les classes i l'examen es faran al Laboratori 304.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3.2
B5.3
Resoldre problemes oberts i tancats de forma individual. Lliurament a través de moodle. Penalitza el lliurament fora de termini
20%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1.2
A3.1
A3.4
B5.3
Resoldre casos pràctics al L304. Lliurament a través de moodle. 30%
Proves pràctiques
A1.2
A1.4
A2.2
A3.1
A3.2
A3.4
A3.6
B1.1
B3.1
B3.2
B4.1
B5.3
B6.1


Prova individual final amb una qualificació mínima de 4.0/10, per tal de calcular la qualificació final. La MH es determinarà per les qualificacions de les proves individuals a l'aula.
50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En la segona convocatòria, es mantindran els mateixos pesos de l'avaluació continuada.

Updated version of the content just available in the English version.

Fonts d'informació

Bàsica L. Puigjaner, P. Ollero, C. de Prada, L. Jimenez,, Estrategias de Modelado, Simulación y Optimización de Procesos. Químicos, Editorial Síntesis, 2006

juda / tutorials de les eines de programari utilitzades (Excel, AspenPlus, AspenHysys, SuperPro ...)

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
DISSENY DE PROCESSOS I PRODUCTES II/20695106
PROCESSOS DE SEPARACIÓ AVANÇATS/20695103


 
Altres comentaris
Tenim la intenció d'utilitzar les eines de programari amb llicència (AspenPlus, HYSYS, SuperPro ..) disponibles a l'aula d'informàtica situada al primer pis i al soterrani de la biblioteca. També disponible al Laboratori 304, al laboratori 203 i a la sala 116. El programari també es pot instal·lar als ordinadors personals mitjançant l’aplicació Virtlabs i, en alguns casos, es poden utilitzar programes des de fora del campus.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent