DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) DISSENY DE PROCESSOS I PRODUCTES II Codi 20695106
Ensenyament
Enginyeria Química (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
JIMÉNEZ ESTELLER, LAUREANO
Adreça electrònica laureano.jimenez@urv.cat
carlos.pozo@urv.cat
danielenrique.cortes@urv.cat
anna.ewertowska@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ ESTELLER, LAUREANO
POZO FERNÁNDEZ, CARLOS
CORTÉS BORDA, DANIEL ENRIQUE
EWERTOWSKA ., ANNA
Web
Descripció general i informació rellevant The aim of the course is to optimize processes and products using advanced mathematical programming tools and process simulation. The course will focus on the resolution of cases of different types (continuous, discontinuous) from different sectors (chemical, petrochemical, pharmaceutical ...) and affecting products of high/low added value. This will draw Excel, Matlab, GAMS, AspenPlus, AspenHysys, SuperPro ...

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria
 A1.4 Saber establir models matemàtics i desenvolupar-los mitjançant la informàtica apropiada, com a base científica i tecnològica per al disseny de nous productes, processos, sistemes i serveis, i per a l'optimització d'uns altres ja desenvolupats. (G5)
 A2.2 Concebre, projectar, calcular, i dissenyar processos, equips, instal•lacions industrials i serveis, en l'àmbit de l'enginyeria química i sectors industrials relacionats, en termes de qualitat, seguretat, economia, ús racional i eficient dels recursos naturals i conservació del medi ambient. (G2)
 A3.1 Aplicar coneixements de matemàtiques, física, química, biologia i altres ciències naturals, obtinguts mitjançant estudi, experiència, i pràctica, amb raonament crític per establir solucions viables econòmicament a problemes tècnics (I1)
 A3.2 Dissenyar productes, processos, sistemes i serveis de la indústria química, així com l'optimització d'uns altres ja desenvolupats, prenent com a base tecnològica les diverses àrees de l'enginyeria química, comprensives de processos i fenòmens de transport, operacions de separació i enginyeria de les reaccions químiques, nuclears, electroquímiques i bioquímiques (I2)
 A3.4 Tenir habilitat per solucionar problemes que són poc familiars, incompletament definits, i tenen especificacions en competència, considerant els possibles mètodes de solució, inclosos els més innovadors, seleccionant el més apropiat, i poder corregir la posada en pràctica, avaluant les diferents solucions de disseny (I4)
 A3.5 Dirigir i supervisar tot tipus d'instal•lacions, processos, sistemes i serveis de les diferents àrees industrials relacionades amb l'enginyeria química (I5)
 A3.6 Dissenyar, construir i implementar mètodes, processos i instal•lacions per a la gestió integral de subministraments i residus, sòlids, líquids i gasosos, en les indústries, amb capacitat d'avaluació dels seus impactes i dels seus riscos (I6)
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats (G9).
 B3.1 Treballar en equip de forma col•laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals
 B4.1 Posseir les habilitats de l'aprenentatge autònom per mantenir i millorar les competències pròpies de l'enginyeria química que permetin el desenvolupament continu de la professió. (G11)
 B5.1 Realitzar la recerca apropiada, emprendre el disseny i dirigir el desenvolupament de solucions d'enginyeria, en entorns nous o poc coneguts, relacionant creativitat, originalitat, innovació i transferència de tecnologia. (G4)
 B5.2 Integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat d'emetre judicis i presa de decisions, a partir d'informació incompleta o limitada, que incloguin reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques de l'exercici professional. (G7)
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C1.2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C2.1 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.2 Resol i optimitza problemes de disseny de processos utilitzant eines de programació matemàtica a diferents nivells (equip, procés, planta, cadena de subministrament ...).
 A1.4 Progressa en el coneixement de les estratègies i metodologies del disseny de processos i productes (problemes amb elevat grau d'abstracció, no estructurats i de final obert).
 A2.2 Domina el disseny de producte industrial tenint en compte múltiples factors simultàniament.
 A3.1 És capaç de dissenyar processos i productes amb iniciativa, creativitat, raonament crític i de comunicar i transmetre-les a una audiència multidisciplinària
 A3.2 Aplica el coneixement d'altres matèries al disseny de processos i productes.
 A3.4 Avalua diferents propostes de disseny i inclou aquesta anàlisi en el procés de presa de decisions.
 A3.5 Identifica els equips crítics i estableix els protocols de manteniment dels processos.
 A3.6 Entén l'impacte i els riscos associats amb la cadena de subministrament i l'anàlisi de cicle de vida del producte durant el seu disseny.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Prepara i realitza presentacions estructurades complint amb els requisits exigits.
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació, ...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il • lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes, ...
Utilitza estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps, ...).
Utilitza un llenguatge apropiat a la situació.
 B3.1 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup.
Col • labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits.
Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva.
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen en l'equip.
 B4.1 Adopta autònomament les estratègies d'aprenentatge en cada situació.
Estableix els seus propis objectius d'aprenentatge.
Selecciona un procediment d 'entre els que li proposa el professor.
Formula preguntes adequades per a resoldre els dubtes o qüestions obertes, i té criteri en la recerca de la informació.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca o treball.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps.
Reflexiona sobre el seu procés i les seves necessitats d'aprenentatge.
 B5.2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges.
Elabora una estratègia per resoldre el problema.
Dirigeix el procés de presa de decisions de manera participativa.
Obté el suport necessari d'altres per assolir l'èxit de les seves decisions.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts
 C1.2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C2.1 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Process design: Use of equations based simulators.
Analysis of the robustness of the process.
Resolution of case studies: degrees of freedom, process optimization.
Selection and description of industrial cases required in a manufacturing plant. Statistical quality control.
Selection and description of industrial equipment needed in an integrated manufacturing facility. CAD, CAM, automation workshop.
Product design: Culture of innovation: integrating R & D and marketing.
Implications of product design in the supply chain.
Multiobjective optimization.
Product Lifecycle.
Optimizatin of case studies Sectors: pharmaceutical, chemical, petrochemical...
Contionuos or batch processes

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1.4
1 3 4
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3.2
B4.1
C1.2
15 21 36
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1.2
A3.1
A3.4
30 30 60
Atenció personalitzada
C1.1
C2.1
1 3 4
 
Proves pràctiques
A1.2
A3.1
3 6 9
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activities designed to make contact with students, collect information from them and introduce the subject.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulation, analysis, resolution and debate of a problem or exercise related to the topic of the subject.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Practical application of the theory of a knowledge area in a particular context. Practical exercises using ICTs.
Atenció personalitzada Time that each teacher has to speak to pupils and resolve their doubts

Atenció personalitzada
Descripció
Please send me an e-mail (laureano.jimenez@urv.cat) to fix time and place for the meeting.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3.2
B4.1
C1.2
Solve case studies (10-12). Delivered using moodle. Penalties applicable for late-delivery. 40
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1.2
A3.1
A3.4
Solve individually open and closed problems. (10-12). Delivered using moodle. Penalties applicable for late-delivery. 40
Altres  

Final individual test with a minimum grade of 3.5/10 in order to calculate the final grade. THIS PART COUNTS FOR 205 OF THE FINAL GRADE

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica L. Puigjaner, P. Ollero, C. de Prada, L. Jimenez,, Estrategias de Modelado, Simulación y Optimización de Procesos. Químicos, Editorial Síntesis, 2006

Help/tutorials of the software tools used (Excel, AspenPlus, AspenHysys, SuperPro...)

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DISSENY DE PROCESSOS I PRODUCTES I/20695105
 
Altres comentaris
We plan to use licensed software tools (AspenPlus, Hysys, SuperPro..) available in the computer room located in the first floor and in the basement of the library. Also available in Laboratory 304.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent