DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) CONTROL AVANÇAT Codi 20695107
Ensenyament
Enginyeria Química (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
GIRALT MARCÉ, JAUME
Adreça electrònica jaume.giralt@urv.cat
lloren.gavila@urv.cat
Professors/es
GIRALT MARCÉ, JAUME
GAVILÀ TERRADES, LLORENÇ
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Introduir l'alumne en les tècniques de control avançades mostrant diferents estratègies de control utilitzades en orocessos d'enginyeria química.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria
 A1.4 Saber establir models matemàtics i desenvolupar-los mitjançant la informàtica apropiada, com a base científica i tecnològica per al disseny de nous productes, processos, sistemes i serveis, i per a l'optimització d'uns altres ja desenvolupats. (G5)
 A2.2 Concebre, projectar, calcular, i dissenyar processos, equips, instal•lacions industrials i serveis, en l'àmbit de l'enginyeria química i sectors industrials relacionats, en termes de qualitat, seguretat, economia, ús racional i eficient dels recursos naturals i conservació del medi ambient. (G2)
 A2.3 Dirigir i gestionar tècnica i econòmicament projectes, instal•lacions, plantes, empreses i centres tecnològics en l'àmbit de l'enginyeria química i els sectors industrials relacionats. (G3)
 A3.3 Conceptualitzar models d'enginyeria, aplicar mètodes innovadors en la resolució de problemes i aplicacions informàtiques adequades, per al disseny, simulació, optimització i control de processos i sistemes (I3)
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats (G9).
 B3.1 Treballar en equip de forma col•laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals
 B4.1 Posseir les habilitats de l'aprenentatge autònom per mantenir i millorar les competències pròpies de l'enginyeria química que permetin el desenvolupament continu de la professió. (G11)
 B5.1 Realitzar la recerca apropiada, emprendre el disseny i dirigir el desenvolupament de solucions d'enginyeria, en entorns nous o poc coneguts, relacionant creativitat, originalitat, innovació i transferència de tecnologia. (G4)
 B5.2 Integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat d'emetre judicis i presa de decisions, a partir d'informació incompleta o limitada, que incloguin reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques de l'exercici professional. (G7)
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C1.2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.2 Progressa en el coneixement de les estratègies de control de processos.
 A1.4 Aplica l'ús d'ordinadors al control de processos.
 A2.2 Assimila les limitacions del Control Clàssic de processos i justifica l'ús de tècniques avançades de control.
 A2.3 Obté una visió clara de l'aplicabilitat directa dels coneixements adquirits durant el disseny i operació d'un procés.
 A3.3 Introdueix tècniques avançades de control industrial, amb la finalitat de distingir quina tècnica és més adequada a un procés de producció.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Prepara i realitza presentacions estructurades complint amb els requisits exigits.
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació, ...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il • lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes, ...
Utilitza estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps, ...).
Utilitza un llenguatge apropiat a la situació.
 B3.1 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup.
Col • labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits.
Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva.
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen en l'equip.
 B4.1 Adopta autònomament les estratègies d'aprenentatge en cada situació.
Estableix els seus propis objectius d'aprenentatge.
Selecciona un procediment d 'entre els que li proposa el professor.
Formula preguntes adequades per a resoldre els dubtes o qüestions obertes, i té criteri en la recerca de la informació.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca o treball.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps.
Reflexiona sobre el seu procés i les seves necessitats d'aprenentatge.
 B5.2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges.
Elabora una estratègia per resoldre el problema.
Dirigeix el procés de presa de decisions de manera participativa.
Obté el suport necessari d'altres per assolir l'èxit de les seves decisions.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts
 C1.2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...

Continguts
Tema Subtema
Introduccio Inconvenients i limitacions tipiques del control classic. Alternatives emprades en control avançat de processos

Control Multivariable. Models determinístics i models de ajust entrada/sortida. Interaccio i desacoplament de llaços de control.
Control de predicció i Control autoadaptatiu.l Control per Model Intern i model extern. Control Autoadaptatiu. Control de supervisió.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A1.2
A1.4
A2.2
A3.3
B4.1
B5.2
C1.1
C1.2
6 9 15
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.2
A1.4
A2.2
A3.3
B4.1
B5.2
C1.1
C1.2
5 10 15
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1.2
A1.4
A2.2
A3.3
B4.1
B5.2
C1.1
C1.2
15 22.5 37.5
Atenció personalitzada
0.5 1 1.5
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1.2
A1.4
A2.2
A3.3
B4.1
B5.2
C1.1
C1.2
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del curs: descripcio dels continguts i dels objectius. Planificacio del curs i criteris d'avaluació
Sessió Magistral Sessions que es presentaran els conceptes fonamentals de l'assignatura. Tot el material utilitzat es proporcionarà als estudiants usant l'espai de treball moodle
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, resolució i comentaris d'un problema o exercici relacionat amb el tema.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques L'aplicació, a nivell pràctic, de la teoria d'una àrea de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics usantalgorismes d'informatica.
Atenció personalitzada Reunions personalsd programades amb el professor per proporcionar més ajuda i orientació als estudiants de manera individual

Atenció personalitzada
Descripció
Els Professors de l'assignatura estaran disponibles en el despatx durant l'horari oficial d'atencial a l'alumnat. No obstant, els estudiants poden concertar entrevistes individuals mitjançant un correu electronic (jaume.giralt @ urv.cat) en horaris fora de de l'horari d'atencio oficial

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.2
A1.4
A2.2
A3.3
B4.1
B5.2
C1.1
C1.2

Resolució, lliurament i avaluació d'un conjunt de problemes individuals que es realitzaran a l'aula
25%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1.2
A1.4
A2.2
A3.3
B4.1
B5.2
C1.1
C1.2


Desenvolupament, usant unprogramari de simulació adequat, d'estudis de simulació i control de processos
30%
Proves objectives de preguntes curtes
A1.2
A1.4
A2.2
A3.3
B4.1
B5.2
C1.1
C1.2

Prova escrita indivudual, centrada sobretot en l'aplicació pràctica dels conceptes desenvolupats durant el curs
45%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria es durà a terme el dia i hora programat pel centre. En aquesta sessió es desenvoluparà un exercici curt i la nota obtinguda reemplaçarà la prova individual de la primera convocatòria. A la segona convocatòria es mantindran els altres components de l'avaluació.

Durant l'avaluació de les proves, els telèfons mòbils, tablets i altres dispositius electrònics que no estiguin autoritzats expressament per a la prova han d'estar apagats i fora de vista.


Fonts d'informació

Bàsica Smith, C.L., Advanced proces Control. Beyond Single loop Control, 2010, John Willey and Sons
King, M, Process Control: A Practical Approach , 2011, John Willey and Sons

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DISSENY DE PROCESSOS I PRODUCTES II/20695106

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DISSENY DE PROCESSOS I PRODUCTES I/20695105
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent