DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) POLÍMERS Codi 20695201
Ensenyament
Enginyeria Química (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
GIAMBERINI ., MARTA
Adreça electrònica antonio.manrique@urv.cat
marta.giamberini@urv.cat
Professors/es
MANRIQUE CARRASCO, ANTONIO
GIAMBERINI ., MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquest curs es presentaràn els aspectes generals de la ciència dels polímers amb especial èmfasi en les seves aplicacions.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A1.4 Saber establir models matemàtics i desenvolupar-los mitjançant la informàtica apropiada, com a base científica i tecnològica per al disseny de nous productes, processos, sistemes i serveis, i per a l'optimització d'uns altres ja desenvolupats. (G5)
 A2.2 Concebre, projectar, calcular, i dissenyar processos, equips, instal•lacions industrials i serveis, en l'àmbit de l'enginyeria química i sectors industrials relacionats, en termes de qualitat, seguretat, economia, ús racional i eficient dels recursos naturals i conservació del medi ambient. (G2)
 A3.1 Aplicar coneixements de matemàtiques, física, química, biologia i altres ciències naturals, obtinguts mitjançant estudi, experiència, i pràctica, amb raonament crític per establir solucions viables econòmicament a problemes tècnics (I1)
 A3.2 Dissenyar productes, processos, sistemes i serveis de la indústria química, així com l'optimització d'uns altres ja desenvolupats, prenent com a base tecnològica les diverses àrees de l'enginyeria química, comprensives de processos i fenòmens de transport, operacions de separació i enginyeria de les reaccions químiques, nuclears, electroquímiques i bioquímiques (I2)
 A3.3 Conceptualitzar models d'enginyeria, aplicar mètodes innovadors en la resolució de problemes i aplicacions informàtiques adequades, per al disseny, simulació, optimització i control de processos i sistemes (I3)
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4.1 Posseir les habilitats de l'aprenentatge autònom per mantenir i millorar les competències pròpies de l'enginyeria química que permetin el desenvolupament continu de la professió. (G11)
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C1.3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Coneix les característiques moleculars dels polímers comuns i les seves aplicacions
Coneix i aplica els fonaments termodinàmics de les dissolucions polimèriques per calcular diagrames de fase de dissolucions
Coneix i explica les diferents dependències de la viscositat amb densitat, pes molecular i temperatura de materials polimèrics comuns
 A1.4 Modelitza matemàticament la resposta viscoelàstica de materials polimèrics i interpreta correctament les dades experimentals dels mòduls elàstic i de pèrdua (storage and loss moduli)
Coneix i és capaç d'explicar el sentit físic de les funcions materials per al comportament reològic de fluids polimèrics.
Coneix quan un sistema respon al principi de simplicitat dinàmica. Aplica el concepte de superposició temps-temperatura per a la resposta viscoelàstica
 A2.2 Coneix i aplica en el disseny d'equips els paràmetres de disseny per a diferents mètodes de processament comuns com extrusió i extrusió per bufat.
 A3.1 Coneix la morfologia dels materials polimèrics sòlids comuns
És capaç de relacionar l'elasticitat dels elastòmers amb les propietats termodinàmiques. Pot calcular la relació esforç-deformació per elastòmers comuns
 A3.2 Descriu les diferents tècniques de processament de polímers per al seu ús com a sòlids
 A3.3 Aplica models usuals a la predicció del comportament reològic de fluids polimèrics
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4.1 Adopta autònomament les estratègies d'aprenentatge en cada situació.
Estableix els seus propis objectius d'aprenentatge.
Selecciona un procediment d 'entre els que li proposa el professor.
Formula preguntes adequades per a resoldre els dubtes o qüestions obertes, i té criteri en la recerca de la informació.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts
 C1.3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Tema Subtema
Revisió de conceptes bàsics Definició de polímer i de macromolècula; síntesi i estructura dels polímers; nomenclatura dels polímers
Relacions propietat - estructura Morfología; definició de pesos moleculars i de les seves distribucions;la transició vidria; cristal.lizació;
Tècniques de caracterització de polímers: espectrometria, espectroscòpia, tècniques de determinació de pes molecular, tècniques microscòpiques,

Viscoelasticitat i reologia anàlisi dinamo-termomecànica ; anàlisi termomecànica; Calorimetria diferencial d'escombrat; anàlisi termogravimètrica. introducció a les propietats mecàniques.
Composites i materials avançats microcomposites i nanocomposites; técnicas de procesado de composites; polímers retardants a la flama, polímers cristall líquid i termoestables ordenats
Processament de polímers Tecnologia de fabricació de films.
Conceptes bàsics d'extrusió.
Processos industrials de transformació de Polímers

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1.4
A2.2
A3.1
A3.2
A3.3
C1.1
20 36 56
Seminaris
A1.1
A1.4
A2.2
A3.1
A3.2
C1.1
C1.3
8 9.6 17.6
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves orals
A2.2
A3.2
A3.3
B4.1
C1.1
0.5 0.5 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa de l'assignatura, de la bibliografia i del sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura i de case studies amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power Point.
Seminaris Seminaris actius tinguts pels alumnes sobre casos concrets trobats en la literatura
Atenció personalitzada Discussió amb els alumnes, de manera individual o en petits grups, de diferents aspectes relacionats amb els contiguts teòrics de l'assignatura o amb la resolució de problemes i/o qüestions

Atenció personalitzada
Descripció
Discussió amb els alumnes, de manera individual o en petits grups, de diferents aspectes relacionats amb els contiguts teòrics de l'assignatura o amb la resolució de problemes i/o qüestions. Els professors de l'assignatura es poden contactar directament en el seu despatx o concertant cita a través del correu electrònic

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A1.1
A1.4
A2.2
A3.1
A3.2
C1.1
C1.3
Prova de grup. S'avaluarà l'exposició crítica en les sessions de seminaris 50%
Proves orals
A2.2
A3.2
A3.3
B4.1
C1.1
Prova individual. Una discussió sobre els continguts teòrics de l'assignatura
50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en una prova escrita sobre tot el contingut teòric de l'assignatura


Fonts d'informació

Bàsica L.H. Sperling, Introduction to Physical Polymer Science, 4th, Wiley
F. Rodriguez, Principles of Polymer Systems, 3rd, Taylor & Francis
WARD,I.M., MechanicalProperties of Solid Polymers, , John Wiley & Sons , Ltd.
BERINS, M, Plastics Engineering Handbook, , Chapman & Hall

Complementària R.J. Young and P.A. Lovell, Introduction to Polymers, 2nd, Chapman & Hall
varios, Journal of Applied Polymer Science, , John Wiley
varios, Journal of Polymer Science: Parts A and B (polymer Chemistry and Polymer Physics), , John Wiley
varios, Polymer, , Elsevier

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent