DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) TREBALL DE FI DE MÀSTER Codi 20695301
Ensenyament
Enginyeria Química (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
15 Treball fi de màster Segon 1Q conv. única
Llengua d'impartició
Anglès
Prerequisits Per poder superar l'assignatura de Treball de Fi de Màster, és requisit indispensable haver superat totes les assignatures del màster.
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
STÜBER ., FRANK ERICH
Adreça electrònica manuel.tierno@urv.cat
ricard.garcia@urv.cat
josemaria.chillida@urv.cat
xavier.farriol@urv.cat
francisco.lopez@urv.cat
baltasar.boix@urv.cat
manel.valles@urv.cat
antonio.cabello@urv.cat
jose.font@urv.cat
jose.basco@urv.cat
dieter.boer@urv.cat
frankerich.stuber@urv.cat
mahmoud.bourouis@urv.cat
marta.giamberini@urv.cat
carlos.alvarez@urv.cat
manuel.martinezd@urv.cat
javier.hernandez@urv.cat
Professors/es
TIERNO GARCÍA, MANUEL
GARCIA VALLS, RICARD
CHILLIDA RABADÁ, JOSÉ MARÍA
FARRIOL ROIGÉS, FRANCESC XAVIER
LÓPEZ BONILLO, FRANCISCO
BOIX RITA, BALTASAR
VALLÈS RASQUERA, JOAN MANEL
CABELLO RIMBAU, ANTONIO
FONT CAPAFONS, JOSÉ
BASCO MONTIA, JOSÉ
BOER ., DIETER-THOMAS
STÜBER ., FRANK ERICH
BOUROUIS CHEBATA, MAHMOUD
GIAMBERINI ., MARTA
ALVAREZ HERRERO, CARLOS
MARTÍNEZ DEL ÁLAMO, MANUEL
HERNANDEZ TORRES, JAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant Desenvolupament d'un Projecte Innovador d'Enginyeria, entès com un treball tècnic del tipus del que pugui realitzar un enginyer en l'exercici de la seva professió. Aquests treballs tècnics poden ser el disseny, càlcul, muntatge, operació i manteniment d'equips o plantes de procés, o bé el desenvolupament d'estudis relatius a aquests, que versin sobre aspectes tècnics, econòmics, o sobre altres camps propis de l'enginyeria de procés. L'objectiu es sintetitzar i integrar les competències adquirides a l'ensenyament de Màster.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria
 A1.3 Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi per al progrés continu de productes, processos, sistemes i serveis utilitzant criteris de seguretat, viabilitat econòmica, qualitat i gestió mediambiental. (G6)
 A1.4 Saber establir models matemàtics i desenvolupar-los mitjançant la informàtica apropiada, com a base científica i tecnològica per al disseny de nous productes, processos, sistemes i serveis, i per a l'optimització d'uns altres ja desenvolupats. (G5)
 A2.1 Capacitat per aplicar el mètode científic i els principis de l'enginyeria i economia, per formular i resoldre problemes complexos en processos, equips, instal•lacions i serveis, en els quals la matèria experimenti canvis en la seva composició, estat o contingut energètic, característics de la indústria química i d'altres sectors relacionats entre els quals es troben el farmacèutic, biotecnològic, materials, energètic, alimentari o mediambiental. (G1)
 A2.2 Concebre, projectar, calcular, i dissenyar processos, equips, instal•lacions industrials i serveis, en l'àmbit de l'enginyeria química i sectors industrials relacionats, en termes de qualitat, seguretat, economia, ús racional i eficient dels recursos naturals i conservació del medi ambient. (G2)
 A2.3 Dirigir i gestionar tècnica i econòmicament projectes, instal•lacions, plantes, empreses i centres tecnològics en l'àmbit de l'enginyeria química i els sectors industrials relacionats. (G3)
 A3.1 Aplicar coneixements de matemàtiques, física, química, biologia i altres ciències naturals, obtinguts mitjançant estudi, experiència, i pràctica, amb raonament crític per establir solucions viables econòmicament a problemes tècnics (I1)
 A3.2 Dissenyar productes, processos, sistemes i serveis de la indústria química, així com l'optimització d'uns altres ja desenvolupats, prenent com a base tecnològica les diverses àrees de l'enginyeria química, comprensives de processos i fenòmens de transport, operacions de separació i enginyeria de les reaccions químiques, nuclears, electroquímiques i bioquímiques (I2)
 A3.3 Conceptualitzar models d'enginyeria, aplicar mètodes innovadors en la resolució de problemes i aplicacions informàtiques adequades, per al disseny, simulació, optimització i control de processos i sistemes (I3)
 A3.4 Tenir habilitat per solucionar problemes que són poc familiars, incompletament definits, i tenen especificacions en competència, considerant els possibles mètodes de solució, inclosos els més innovadors, seleccionant el més apropiat, i poder corregir la posada en pràctica, avaluant les diferents solucions de disseny (I4)
 A3.5 Dirigir i supervisar tot tipus d'instal•lacions, processos, sistemes i serveis de les diferents àrees industrials relacionades amb l'enginyeria química (I5)
 A3.6 Dissenyar, construir i implementar mètodes, processos i instal•lacions per a la gestió integral de subministraments i residus, sòlids, líquids i gasosos, en les indústries, amb capacitat d'avaluació dels seus impactes i dels seus riscos (I6)
 A4.1 Dirigir i organitzar empreses, així com sistemes de producció i serveis, aplicant coneixements i capacitats d'organització industrial, estratègia comercial, planificació i logística, legislació mercantil i laboral, comptabilitat financera i de costos (P1)
 A4.2 Dirigir i gestionar l'organització del treball i els recursos humans aplicant criteris de seguretat industrial, gestió de la qualitat, prevenció de riscos laborals, sostenibilitat, i gestió mediambiental (P2)
 A4.3 Gestionar la Recerca, el Desenvolupament i la Innovació Tecnològica, atenent a la transferència de tecnologia i els drets de propietat i de patents (P3)
 A4.4 Adaptar-se als canvis estructurals de la societat motivats per factors o fenòmens d'índole econòmic, energètic o natural, per resoldre els problemes derivats i aportar solucions tecnològiques amb un elevat compromís de sostenibilitat (P4)
 A4.5 Dirigir i realitzar la verificació, el control d'instal•lacions, processos i productes, així com certificacions, auditories, verificacions, assajos i informes (P5)
 A5.1 Realització, presentació i defensa, una vegada obtinguts tots els crèdits del pla d'estudis, d'un exercici original realitzat individualment davant un tribunal universitari, consistent en un projecte integral d'Enginyeria Química de naturalesa professional en el qual se sintetitzin les competències adquirides en els ensenyaments. (TFM1)
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats (G9).
 B1.2 Adaptar-se als canvis, sent capaç d'aplicar tecnologies noves i avançades i altres progressos rellevants, amb iniciativa i esperit emprenedor. (G10)
 B2.1 Liderar i definir equips multidisciplinaris capaços de resoldre canvis tècnics i necessitats directives en contextos nacionals i internacionals. (G8)
 B3.1 Treballar en equip de forma col•laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals
 B4.1 Posseir les habilitats de l'aprenentatge autònom per mantenir i millorar les competències pròpies de l'enginyeria química que permetin el desenvolupament continu de la professió. (G11)
 B5.1 Realitzar la recerca apropiada, emprendre el disseny i dirigir el desenvolupament de solucions d'enginyeria, en entorns nous o poc coneguts, relacionant creativitat, originalitat, innovació i transferència de tecnologia. (G4)
 B5.2 Integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat d'emetre judicis i presa de decisions, a partir d'informació incompleta o limitada, que incloguin reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques de l'exercici professional. (G7)
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C1.2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C1.3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C1.4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C2.1 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C2.2 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Realitza un Projecte Innovador de l'àmbit de l'Enginyeria Química com el que pugui realitzar un enginyer en l'exercici de la seva professió.
Sintetitza i integra les competències adquirides a l'ensenyament de Màster.
 A1.2 Realitza experiments i/o simulacions per solucionar problemes relacionats amb processos de plantes de producció (equip, procés, planta, control, cadena de subministrament, eficiència energètica, mediambental, ...).
 A1.3 Aplica coneixements d'anàlisi i síntesi per al progrés continu de productes, processos, sistemes i serveis utilitzant criteris de seguretat, viabilitat econòmica, qualitat i gestió mediambiental.
 A1.4 Modelitza matemàticament la resposta viscoelàstica de materials polimèrics i interpreta correctament les dades experimentals dels mòduls elàstic i de pèrdua (storage and loss moduli)
Progressa en el coneixement de les estratègies i metodologies del disseny de processos i productes (problemes amb elevat grau d'abstracció, no estructurats i de final obert).
 A2.1 Aplica coneixements del mètode científic i els principis de l'enginyeria i economia, per formular i resoldre problemes complexos en l'àmbit de la indústria química i d'altres sectors afins.
 A2.2 Entén l'impacte de l'enginyeria en el context social / global, incloent les implicacions ètiques de les decisions preses.
Aplica conceptes d'operació i producció sostenible.
 A2.3 Coneix i aplica els fonaments de la direcció d'empreses i els seus subsistemes.
Obté una visió clara de l'aplicabilitat dels coneixements adquirits en relació a la gestió sostenible d'empreses.
 A3.1 Es familiaritza amb els mitjans tècnics més freqüentment utilitzats pels professionals de l'àmbit.
 A3.2 Coneix la naturalesa complexa del disseny de processos i productes i la seva relació amb la resta d'aspectes de l'enginyeria.
 A3.3 Preveu i planifica el temps i l'esforç necessari en el desenvolupament de productes, processos, sistemes i serveis de la indústria química.
 A3.4 Desenvolupa l'habilitat per solucionar problemes que són poc familiars, incompletament definits, i tenen especificacions en competència, considerant els possibles mètodes de solució, inclosos els més innovadors, seleccionant el més apropiat, i poder corregir la posada en pràctica, avaluant les diferents solucions de disseny (I4)
Integra els coneixements i habilitats pròpies de l'Enginyer Químic amb l'experiència directa en el desenvolupament d'un projecte tècnic original.
 A3.5 Coneix els conceptes i tècniques de funcionament dels sectors industrials, amb especial referència al sector químic.
Té la capacitat de definir un procediment de manteniment del procés.
 A3.6 Entén l'impacte i els riscos preses en el medi ambient de les decisions preses durant la fase d'enginyeria de procés i producte.
Entén l'impacte i els riscos associats amb la cadena de subministrament i l'anàlisi de cicle de vida del producte durant el seu disseny.
 A4.1 Aplica coneixements i capacitats d'organització industrial, estratègia comercial, planificació i logística, legislació mercantil i laboral, comptabilitat financera i de costos.
 A4.2 Aplica coneixements d'organització del treball i de recursos humans aplicant criteris de seguretat industrial, gestió de la qualitat, prevenció de riscos laborals, sostenibilitat, i gestió mediambiental.
 A4.3 Coneix la legislació sobre drets de propietat i intel • lectuals, així com la gestió de patents en la seva aplicació a la indústria química
 A4.4 Analitza la situació competitiva d'una empresa química i pren decisions estratègiques per a la millora de la seva competitivitat.
 A4.5 Aplica coneixements de verificació, control d'instal•lacions, processos i productes, així com de certificacions i auditories.
 A5.1 Realitza, presenta i defensa, un cop obtinguts tots els crèdits del pla d'estudis, un exercici original a realitzar individualment davant d'un tribunal universitari, consistent en un projecte integral d'Enginyeria Química de naturalesa professional en què se sintetitzin les competències adquirides en ensenyaments (TFM1)
Culmina l'adquisició de les competències que caracteritzen la titulació en un projecte integrador.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Prepara i realitza presentacions estructurades complint amb els requisits exigits.
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació, ...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il • lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes, ...
Utilitza estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps, ...).
Utilitza un llenguatge apropiat a la situació.
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs.
Transfereix l'aprenentatge de casos i exercicis de l'aula a situacions reals d 'altres àmbits.
 B2.1 Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d'intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte.
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius.
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides.
Desenvolupa estratègies per involucrar a l'equip en la consecució dels objectius.
Col · labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels rols dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat.
Fomenta que todos los miembros se comprometan con la gestión y funcionamiento del equipo.
 B3.1 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup.
Col • labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits.
Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva.
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen en l'equip.
 B4.1 Adopta autònomament les estratègies d'aprenentatge en cada situació.
Estableix els seus propis objectius d'aprenentatge.
Selecciona un procediment d 'entre els que li proposa el professor.
Formula preguntes adequades per a resoldre els dubtes o qüestions obertes, i té criteri en la recerca de la informació.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca o treball.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps.
Reflexiona sobre el seu procés i les seves necessitats d'aprenentatge.
 B5.2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges.
Elabora una estratègia per resoldre el problema.
Dirigeix el procés de presa de decisions de manera participativa.
Obté el suport necessari d'altres per assolir l'èxit de les seves decisions.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts
 C1.2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C1.3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C1.4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C2.1 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C2.2 Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Procediments de selecció i assignació
Procediments

L'alumne pot propossar al coordinador tema de TFM amb empresa externa mitjançant una petició escrita que incorpori la descripció, proposta de tutor extern (amb les seves coordenades) i abast del projecte. Aquesta petició serà avaluada per el responsable de TFM. Cas que l'alumne no propossi tema, el responsable del TFM publicarà una llista de temes de TFM als quals l'alumne podrà optar de forma procedimentada.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
Selecció/assignació del treball de fi de grau
2 4 6
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau
6 12 18
Elaboració del treball de fi de grau
A3.4
A3.5
A5.1
B1.1
B1.2
B2.1
B3.1
B4.1
B5.1
B5.2
C1.1
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
C2.2
0 330 330
Presentació i defensa del treball de fi de grau
A3.4
A3.5
A5.1
B1.1
B1.2
B2.1
B3.1
B4.1
B5.1
B5.2
C1.1
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
C2.2
10 5 15
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Selecció/assignació del treball de fi de grau L'alumne pot propossar al coordinador tema de TFM amb empresa externa mitjançant una petició escrita que incorpori la descripció, proposta de tutor extern (amb les seves coordenades) i abast del projecte. Aquesta petició serà avaluada per el responsable de TFM. Cas que l'alumne no propossi tema, el responsable del TFM publicarà una llista de temes de TFM als quals l'alumne podrà optar de forma procedimentada.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau Entrevistes que l’estudiant manté amb els seus tutors de treball de fi de màster en diferents moments del desenvolupament del treball.
Elaboració del treball de fi de grau Elaboració d'un treball per part de l'estudiant en el qual es plasmarà l'assoliment de les competències del màster.
Presentació i defensa del treball de fi de grau Defensa oral per part dels estudiants del treball de fi de màster davant d'un tribunal.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

Els tutor intern (de la universitat) i el tutor extern (de l'empresa) són els que realitzen el seguiment del TFM a cada estudiant.

El seguiment general s'efectuarà a través de reunions i contactes.


Criteris i procediments d’avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat) i una avaluació externa (per part del centre de pràctiques).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Elaboració del treball de fi de grau
A3.4
A3.5
A5.1
B1.1
B1.2
B2.1
B3.1
B4.1
B5.1
B5.2
C1.1
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
C2.2
Avaluació de l'informe escrit del TFM 60 %
Presentació i defensa del treball de fi de grau
A3.4
A3.5
A5.1
B1.1
B1.2
B2.1
B3.1
B4.1
B5.1
B5.2
C1.1
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
C2.2
Avaluació de la defensa oral del TFM 40 %
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per poder superar l'assignatura de Treball de Fi de Màster, és requisit indispensable haver superat totes les assignatures del màster.

La presentació i defensa del TFM es faàr davant d'un tribunal format generalment per tres persones: el tutor intern, el tutor extern i un altre professor de la universitat (o una altra persona de l'empresa de pràctiques).

OBSERVACIONS: Assignatura que sols disposa d'una sola convocatòria d'avaluació. Els estudiants que matriculin aquesta assignatura no podran sol·licitar la convocatòria addicional d'exàmens.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent