DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Codi 20695401
Ensenyament
Enginyeria Química (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
15 Pràctiques Externes obligatòria Segon 1Q conv. única
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
STÜBER ., FRANK ERICH
Adreça electrònica marta.schuhmacher@urv.cat
ricard.garcia@urv.cat
josep.bonet@urv.cat
josemaria.chillida@urv.cat
xavier.farriol@urv.cat
francisco.lopez@urv.cat
baltasar.boix@urv.cat
manel.valles@urv.cat
antonio.cabello@urv.cat
daniel.montane@urv.cat
jose.basco@urv.cat
christophe.bengoa@urv.cat
dieter.boer@urv.cat
frankerich.stuber@urv.cat
juanramon.cabello@urv.cat
marta.sales@urv.cat
carlos.alvarez@urv.cat
josediego.cazorla@urv.cat
manuel.martinezd@urv.cat
Professors/es
SCHUHMACHER ANSUATEGUI, MARTA
GARCIA VALLS, RICARD
BONET AVALOS, JOSÉ
CHILLIDA RABADÁ, JOSÉ MARÍA
FARRIOL ROIGÉS, FRANCESC XAVIER
LÓPEZ BONILLO, FRANCISCO
BOIX RITA, BALTASAR
VALLÈS RASQUERA, JOAN MANEL
CABELLO RIMBAU, ANTONIO
MONTANÉ CALAF, DANIEL
BASCO MONTIA, JOSÉ
BENGOA ., CHRISTOPHE JOSÉ
BOER ., DIETER-THOMAS
STÜBER ., FRANK ERICH
CABELLO RIMBAU, JUAN RAMON
SALES PARDO, MARTA
ALVAREZ HERRERO, CARLOS
CAZORLA MARTIN, JOSE DIEGO
MARTÍNEZ DEL ÁLAMO, MANUEL
Web http://http://matrix.etseq.urv.es/practiques/
Descripció general i informació rellevant Les pràctiques acadèmiques externes constitueixen una activitat de naturalesa formativa realitzada pels estudiants universitaris a les empreses i supervisada per les universitats. L'objectiu és permetre als estudiants aplicar i complementar els coneixements adquirits en la seva formació acadèmica, afavorint l'adquisició de competències que els preparin per a l'exercici d'activitats professionals, facilitin la seva ocupabilitat i fomentin la seva capacitat d'emprenedoria.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria
 A1.3 Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi per al progrés continu de productes, processos, sistemes i serveis utilitzant criteris de seguretat, viabilitat econòmica, qualitat i gestió mediambiental. (G6)
 A1.4 Saber establir models matemàtics i desenvolupar-los mitjançant la informàtica apropiada, com a base científica i tecnològica per al disseny de nous productes, processos, sistemes i serveis, i per a l'optimització d'uns altres ja desenvolupats. (G5)
 A2.1 Capacitat per aplicar el mètode científic i els principis de l'enginyeria i economia, per formular i resoldre problemes complexos en processos, equips, instal•lacions i serveis, en els quals la matèria experimenti canvis en la seva composició, estat o contingut energètic, característics de la indústria química i d'altres sectors relacionats entre els quals es troben el farmacèutic, biotecnològic, materials, energètic, alimentari o mediambiental. (G1)
 A2.2 Concebre, projectar, calcular, i dissenyar processos, equips, instal•lacions industrials i serveis, en l'àmbit de l'enginyeria química i sectors industrials relacionats, en termes de qualitat, seguretat, economia, ús racional i eficient dels recursos naturals i conservació del medi ambient. (G2)
 A2.3 Dirigir i gestionar tècnica i econòmicament projectes, instal•lacions, plantes, empreses i centres tecnològics en l'àmbit de l'enginyeria química i els sectors industrials relacionats. (G3)
 A3.1 Aplicar coneixements de matemàtiques, física, química, biologia i altres ciències naturals, obtinguts mitjançant estudi, experiència, i pràctica, amb raonament crític per establir solucions viables econòmicament a problemes tècnics (I1)
 A3.2 Dissenyar productes, processos, sistemes i serveis de la indústria química, així com l'optimització d'uns altres ja desenvolupats, prenent com a base tecnològica les diverses àrees de l'enginyeria química, comprensives de processos i fenòmens de transport, operacions de separació i enginyeria de les reaccions químiques, nuclears, electroquímiques i bioquímiques (I2)
 A3.3 Conceptualitzar models d'enginyeria, aplicar mètodes innovadors en la resolució de problemes i aplicacions informàtiques adequades, per al disseny, simulació, optimització i control de processos i sistemes (I3)
 A3.4 Tenir habilitat per solucionar problemes que són poc familiars, incompletament definits, i tenen especificacions en competència, considerant els possibles mètodes de solució, inclosos els més innovadors, seleccionant el més apropiat, i poder corregir la posada en pràctica, avaluant les diferents solucions de disseny (I4)
 A3.5 Dirigir i supervisar tot tipus d'instal•lacions, processos, sistemes i serveis de les diferents àrees industrials relacionades amb l'enginyeria química (I5)
 A3.6 Dissenyar, construir i implementar mètodes, processos i instal•lacions per a la gestió integral de subministraments i residus, sòlids, líquids i gasosos, en les indústries, amb capacitat d'avaluació dels seus impactes i dels seus riscos (I6)
 A4.1 Dirigir i organitzar empreses, així com sistemes de producció i serveis, aplicant coneixements i capacitats d'organització industrial, estratègia comercial, planificació i logística, legislació mercantil i laboral, comptabilitat financera i de costos (P1)
 A4.2 Dirigir i gestionar l'organització del treball i els recursos humans aplicant criteris de seguretat industrial, gestió de la qualitat, prevenció de riscos laborals, sostenibilitat, i gestió mediambiental (P2)
 A4.3 Gestionar la Recerca, el Desenvolupament i la Innovació Tecnològica, atenent a la transferència de tecnologia i els drets de propietat i de patents (P3)
 A4.4 Adaptar-se als canvis estructurals de la societat motivats per factors o fenòmens d'índole econòmic, energètic o natural, per resoldre els problemes derivats i aportar solucions tecnològiques amb un elevat compromís de sostenibilitat (P4)
 A4.5 Dirigir i realitzar la verificació, el control d'instal•lacions, processos i productes, així com certificacions, auditories, verificacions, assajos i informes (P5)
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats (G9).
 B1.2 Adaptar-se als canvis, sent capaç d'aplicar tecnologies noves i avançades i altres progressos rellevants, amb iniciativa i esperit emprenedor. (G10)
 B2.1 Liderar i definir equips multidisciplinaris capaços de resoldre canvis tècnics i necessitats directives en contextos nacionals i internacionals. (G8)
 B3.1 Treballar en equip de forma col•laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals
 B4.1 Posseir les habilitats de l'aprenentatge autònom per mantenir i millorar les competències pròpies de l'enginyeria química que permetin el desenvolupament continu de la professió. (G11)
 B5.1 Realitzar la recerca apropiada, emprendre el disseny i dirigir el desenvolupament de solucions d'enginyeria, en entorns nous o poc coneguts, relacionant creativitat, originalitat, innovació i transferència de tecnologia. (G4)
 B5.2 Integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat d'emetre judicis i presa de decisions, a partir d'informació incompleta o limitada, que incloguin reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques de l'exercici professional. (G7)
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C1.2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C1.3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C1.4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C2.1 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C2.2 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Posa en pràctica, en un entorn professional real, l'adquisició de les competències que caracteritzen la titulació.
 A1.2 Realitza experiments i/o simulacions per solucionar problemes relacionats amb processos de plantes de producció (equip, procés, planta, control, cadena de subministrament, eficiència energètica, mediambental, ...).
 A1.3 Aplica coneixements d'anàlisi i síntesi per al progrés continu de productes, processos, sistemes i serveis utilitzant criteris de seguretat, viabilitat econòmica, qualitat i gestió mediambiental.
 A1.4 Modelitza matemàticament la resposta viscoelàstica de materials polimèrics i interpreta correctament les dades experimentals dels mòduls elàstic i de pèrdua (storage and loss moduli)
Progressa en el coneixement de les estratègies i metodologies del disseny de processos i productes (problemes amb elevat grau d'abstracció, no estructurats i de final obert).
 A2.1 Aplica coneixements del mètode científic i els principis de l'enginyeria i economia, per formular i resoldre problemes complexos en l'àmbit de la indústria química i d'altres sectors afins.
 A2.2 Entén l'impacte de l'enginyeria en el context social / global, incloent les implicacions ètiques de les decisions preses.
Aplica conceptes d'operació i producció sostenible.
 A2.3 Coneix i aplica els fonaments de la direcció d'empreses i els seus subsistemes.
Obté una visió clara de l'aplicabilitat dels coneixements adquirits en relació a la gestió sostenible d'empreses.
 A3.1 Integra els coneixements i habilitats pròpies de l'Enginyer Químic amb l'experiència directa en un entorn professional real.
Es familiaritza amb els mitjans tècnics més freqüentment utilitzats pels professionals de l'àmbit.
 A3.2 Coneix la naturalesa complexa del disseny de processos i productes i la seva relació amb la resta d'aspectes de l'enginyeria.
 A3.3 Preveu i planifica el temps i l'esforç necessari en el desenvolupament de productes, processos, sistemes i serveis de la indústria química.
 A3.4 Desenvolupa l'habilitat per solucionar problemes que són poc familiars, incompletament definits, i tenen especificacions en competència, considerant els possibles mètodes de solució, inclosos els més innovadors, seleccionant el més apropiat, i poder corregir la posada en pràctica, avaluant les diferents solucions de disseny (I4)
 A3.5 Coneix els conceptes i tècniques de funcionament dels sectors industrials, amb especial referència al sector químic.
Té la capacitat de definir un procediment de manteniment del procés.
 A3.6 Entén l'impacte i els riscos preses en el medi ambient de les decisions preses durant la fase d'enginyeria de procés i producte.
Entén l'impacte i els riscos associats amb la cadena de subministrament i l'anàlisi de cicle de vida del producte durant el seu disseny.
 A4.1 Aplica coneixements i capacitats d'organització industrial, estratègia comercial, planificació i logística, legislació mercantil i laboral, comptabilitat financera i de costos.
 A4.2 Aplica coneixements d'organització del treball i de recursos humans aplicant criteris de seguretat industrial, gestió de la qualitat, prevenció de riscos laborals, sostenibilitat, i gestió mediambiental.
 A4.3 Coneix la legislació sobre drets de propietat i intel • lectuals, així com la gestió de patents en la seva aplicació a la indústria química
 A4.4 Analitza la situació competitiva d'una empresa química i pren decisions estratègiques per a la millora de la seva competitivitat.
 A4.5 Aplica coneixements de verificació, control d'instal•lacions, processos i productes, així com de certificacions i auditories.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Prepara i realitza presentacions estructurades complint amb els requisits exigits.
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació, ...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il • lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes, ...
Utilitza estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps, ...).
Utilitza un llenguatge apropiat a la situació.
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs.
Transfereix l'aprenentatge de casos i exercicis de l'aula a situacions reals d 'altres àmbits.
 B2.1 Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d'intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte.
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius.
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides.
Desenvolupa estratègies per involucrar a l'equip en la consecució dels objectius.
Col · labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels rols dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat.
Fomenta que todos los miembros se comprometan con la gestión y funcionamiento del equipo.
 B3.1 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup.
Col • labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits.
Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva.
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen en l'equip.
 B4.1 Adopta autònomament les estratègies d'aprenentatge en cada situació.
Estableix els seus propis objectius d'aprenentatge.
Selecciona un procediment d 'entre els que li proposa el professor.
Formula preguntes adequades per a resoldre els dubtes o qüestions obertes, i té criteri en la recerca de la informació.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca o treball.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps.
Reflexiona sobre el seu procés i les seves necessitats d'aprenentatge.
 B5.2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges.
Elabora una estratègia per resoldre el problema.
Dirigeix el procés de presa de decisions de manera participativa.
Obté el suport necessari d'altres per assolir l'èxit de les seves decisions.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts
 C1.2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C1.3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C1.4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C2.1 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C2.2 Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Procediments de selecció i assignació
Procediments

El procediment per a l'assignació de pràctiques externes es detalla a la Guia de l'estudiant de PE que trobareu a la web de PE del Centre (http://matrix.etseq.urv.es/practiques/).


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
0 2 2
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
12 8 20
Estada de pràctiques
A3.1
A3.4
B1.1
B1.2
B2.1
B3.1
B4.1
B5.1
B5.2
C1.1
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
C2.2
0 342.5 342.5
Memòria
A3.1
A3.4
B1.1
B1.2
B2.1
B3.1
B4.1
B5.1
B5.2
C1.1
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
C2.2
0 10 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes Descripció dels mecanismes de coordinació i seguiment de l'estudiant a través del tutor de pràctiques intern i del tutor de pràctiques extern, de l’empresa o institució, recollits al Projecte Formatiu aprovat pel tutor.
Estada de pràctiques Realització d’una estada de durada determinada en el lloc de pràctiques, realitzant les funcions assignades i previstes al Projecte Formatiu aprovat pel tutor.
Memòria Redacció d’una memoria (informe) sobre les tasques dutes a terme a l'empresa i una autoavaluació de les competències adquirides per part de l’estudiant.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

El tutor concretarà les tasques de les pràctiques amb l’estudiant i l’empresa per tal de determinar si la descripció de les pràctiques s'ajusta al perfil i nivell de la titulació. Aquestes tasques es reflectiran al Projecte Formatiu on el tutor farà constar les accions de seguiment, segons es descriu a la guia de l'estudiant de PE.


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Estada de pràctiques
A3.1
A3.4
B1.1
B1.2
B2.1
B3.1
B4.1
B5.1
B5.2
C1.1
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
C2.2
El tutor de pràctiques extern fa una avaluació quantitativa del nivell competencial de l'estudiant, d'acord amb el model del centre. 40%
Memòria
A3.1
A3.4
B1.1
B1.2
B2.1
B3.1
B4.1
B5.1
B5.2
C1.1
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
C2.2
Informe del treball realitzat, el grau d'implicació, les condicions d'aquest treball, segons el model del centre i que serà avaluat pel tutor intern. 60%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Assignatura que pel seu caràcter eminentment pràctic sols disposa d'una sola convocatòria d'avaluació (per defecte al juny). Els estudiants poden anticipar la convocatòria al gener o endarrerir-la al setembre en cas necessari, fent la sol·licitud pertinent a la secretaria de l'ETSEQ. Els estudiants que matriculin aquesta assignatura no podran sol·licitar la convocatòria addicional d'exàmens.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent