DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) PROCESSOS EN SALA BLANCA Codi 20705207
Ensenyament
Nanociència, Materials i Processos: Tecnologia Química de Frontera (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
ANDRADE ., FRANCISCO JAVIER
Adreça electrònica franciscojavier.andrade@urv.cat
Professors/es
ANDRADE ., FRANCISCO JAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant Aquest curs té com objectiu proveir d'experiències pràctiques per a les rutines i procediments involucrats en la construcció de nano-estructures metàl·liques que requereixen la utilització d'una sala blanca i la seva posterior caracterització.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 A1.2. Fer cerques bibliogràfiques exhaustives en temes altament especialitzats de nanociències, materials i disseny de producte i procés.
 A4 A1.4. Concebre, dissenyar, construir, avaluar, reformular i mantenir equips, aplicacions o dissenys eficients per a estudis experimentals i de simulació numèrica en temes de tecnologia química.
 A6 A1.6. Analitzar, identificar i valorar les dades obtingudes en els experiments i bases de dades del camp de la nanociència, els materials i la tecnologia química.
 A7 A2.1. Presentar els resultats seguint el format de la bibliografia científica experimental, d'acord amb els estàndards comunament acceptats.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B9 B1.1. Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats.
 B14 B3.1. Treballar en equip de forma col•laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals.
 B15 B4.1. Aprendre de forma contínua.
 B17 B5.1. Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, en un context de recerca i innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Identifica els principis de construcció, operació i manteniment d'una sala blanca.
 A4 Dissenya xips de micro i nano-estructures.
 A6 Participa a les pràctiques i procediments necessaris per a treballar en una sala blanca.
 A7 Participa en l'ús de tècniques de caracterització (SEM, microscòpia Raman, etc) per a l'avaluació de les micro i nano-estructures construïdes.
Participa en les tècniques de construcció de nano-estructures. Optimització de paràmetres, abast i limitacions.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B9 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació, ...
Prepara i realitza presentacions estructurades complint amb els requisits exigits.
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il•lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes, ...
Utilitza un llenguatge apropiat a la situació.
Utilitza estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps, ...).
 B14 Accepta i compleix les normes del grup.
Col • labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits.
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l'equip.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva.
 B15 Adopta autònomament les estratègies d'aprenentatge en cada situació.
Estableix els seus propis objectius d'aprenentatge.
 B17 Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca o treball.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps.
Reflexiona sobre el seu procés d'aprenentatge i les seves necessitats d'aprenentatge.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Continguts teòrics:
1. Introducció a la sala blanca.
a. Concepte de sala blanca. Descripció i tipus
b. Funcionament i operació d'una sala blanca.
c. Rutines de treball, activitats i riscos.
2. Introducció als processos de fabricació a la sala blanca
a. Disseny de components: fonaments pràctics i eines
b. Introducció a les tècniques utilitzades en la sala blanca: principis d'operació, abast i limitacions.
Continguts pràctics
1. Disseny d'un xip amb micro i nano-estructures
2. Fabricació del xip dissenyat mitjançant tècniques de nanolitografia
3. Caracterització i avaluació dels resultats experimentals mitjançant tècniques de microscòpia (raman, SEM)
4. Visita a una sala blanca model (Institut de Microelectrònica de Barcelona, CNM-IMB)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A6
B17
C3
10 4 14
Pràctiques a laboratoris
A2
A4
B14
B17
C2
C5
20 5 25
Seminaris
A2
A7
B14
C1
C3
5 15 20
Atenció personalitzada
B9
B15
C1
C5
5 5 10
 
Proves de desenvolupament
A2
A6
B17
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presenta als alumnes la dinàmica i contingut de la matèria. S'expliquen els objectius del curs, les competències que seran adquirides. Es realitza una visita a les instal·lacions. Es formen els grups de treball
Sessió Magistral Es proporciona el coneixement teòric i pràctic relacionat amb el contingut de la matèria:
Sales Blanques: breu història i evolució
tecnologies actuals
Normes i procediments
Aspectes tecnològics i de disseny
Aspectes pràctics
Tendències futures
A les sessions magistrals es discuteixen les tecnologies existents, abast i limitacions.
Es realitzen tasques grupals d'aprenentatge i aplicació de coneixements
Pràctiques a laboratoris Els alumnes realitzen activitats pràctiques per a la fabricació de micro i nano estructures. La tasca consisteix en:
1) Aprenentatge de les eines de disseny
2) Aplicació de les eines al disseny d'un xip
3) Fabricació d'un xip a la sala blanca
4) Caracterització mitjançant tècniques de microscòpia
5) Avaluació de resultats
Seminaris Els alumnes presenten en forma grupal i individual diferents aspectes relacionats amb els continguts i el treball del curs:
1) Presentació sobre disseny i operació de sales blanques
2) Presentació de resultats del treball en els laboratoris
3) Presentació general del treball i visita a una sala blanca model
Atenció personalitzada Els alumnes participen de sessions de tutoria individuals i grupals per aprofundir en diferents tòpics i solucionar dubtes teòrics o tècniques.

Atenció personalitzada
Descripció
Francisco Javier Andrade Despatx 312 - int: 8491 Franciscojavier.andrade@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A2
A7
B14
C1
C3
Seminaris en grup, avaluats per la qualitat general de presentació del grup i contribucions individuals
S'avalua també la qualitat dels resultats experimentals, i la dedicació individual i grupal.
65
Proves de desenvolupament
A2
A6
B17
Examen individual final 35
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells alectrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista

El treball experimental i seminaris seran avaluats durant el curs. A la segona convocatòria només es podrà avaluar l'examen individual final.


Fonts d'informació

Bàsica W. White, Cleanroom technology-Fundamentals of design, testing and operation,, last edition, Wiley
W. White, Cleanroom design,, last edition , Wiley
D. Conway, Practical Cleanrooms: technologies and facilities,, last edition , Elsevier

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
NANOFABRICACIÓ I NANOPROCESSAT/20705206

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent