DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) DISSENY EXPERIMENTAL Codi 20705209
Ensenyament
Nanociència, Materials i Processos: Tecnologia Química de Frontera (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
FERNÁNDEZ SABATER, ALBERTO
Adreça electrònica alberto.fernandez@urv.cat
Professors/es
FERNÁNDEZ SABATER, ALBERTO
Web
Descripció general i informació rellevant L'objectiu principal d'aquesta assignatura és aprendre a dissenyar experiments on es modifiquen els valors d'algunes variables d'entrada d'un sistema de manera que es pugui identificar les causes dels canvis en la resposta de sortida.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 A1.4. Concebre, dissenyar, construir, avaluar, reformular i mantenir equips, aplicacions o dissenys eficients per a estudis experimentals i de simulació numèrica en temes de tecnologia química.
 A5 A1.5. Formular, desenvolupar i aplicar materials, productes i dispositius que incorporin nanoestructures.
 A6 A1.6. Analitzar, identificar i valorar les dades obtingudes en els experiments i bases de dades del camp de la nanociència, els materials i la tecnologia química.
 A8 A2.2. Avaluar críticament els resultats de recerca, pròpia o aliena, en el camp de la nanotecnologia, els materials i el disseny de producte i procés.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B9 B1.1. Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats.
 B14 B3.1. Treballar en equip de forma col•laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals.
 B15 B4.1. Aprendre de forma contínua.
 B16 B4.2. Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa.
 B17 B5.1. Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, en un context de recerca i innovació.
 B18 B5.2. Resoldre problemes complexos, en entorns nous i en contextos d'innovació i multidisciplinaris.
 B19 B5.3. Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu en un context de recerca i innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Planifica el disseny estadístic d'experiments.
 A5 Formular, desenvolupar i aplicar materials, productes i dispositius que incorporin nanoestructures.
 A6 Analitzar, identificar i valorar les dades obtingudes en els experiments i bases de dades del camp de la nanociència i nanoenginyeria A2.2 Utilitza eines per aplicar tècniques d'inferència estadística sobre dades obtingudes en el desenvolupament de projectes d'investigació.
 A8 Utilitza tècniques de millora de la qualitat en el laboratori: disseny d'experiments, superfícies de resposta.
Utilitza tècniques de millora de la qualitat en la inspecció del producte acabat: control de recepció.
Utilitza eines per aplicar tècniques d'inferència estadística sobre dades obtingudes en el desenvolupament de projectes de recerca.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B9 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació, ...
Prepara i realitza presentacions estructurades complint amb els requisits exigits.
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il•lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes, ...
Utilitza un llenguatge apropiat a la situació.
Utilitza estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps, ...).
 B14 Accepta i compleix les normes del grup.
Col • labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits.
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l'equip.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva.
 B15 Adopta autònomament les estratègies d'aprenentatge en cada situació.
Estableix els seus propis objectius d'aprenentatge.
 B16 Formula preguntes adequades per a resoldre els dubtes o qüestions obertes, i té criteri en la recerca de la informació.
Selecciona un procediment d 'entre els que li proposa el professor.
 B17 Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca o treball.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps.
Reflexiona sobre el seu procés d'aprenentatge i les seves necessitats d'aprenentatge.
 B18 Dirigeix el procés de presa de decisions de manera participativa.
Elabora una estratègia per resoldre el problema.
Obté el recolzament necessari d'altres per assolir l'èxit de les seves decisions.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges.
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
 B19 Segueix un mètode lògic per identificar les causes d'un problema.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Introducció Introducció al disseny d'experiments.
Inferència estadística Estimació puntual i mitjançant intervals de confiança.
Contrast d'hipòtesis.
Anàlisi de la variança.
Disseny factorial Introducció al disseny factorial complet.
Introducció al disseny factorial fraccionat.
Superfícies de resposta Disseny de superfícies de resposta.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
Sessió Magistral
A4
A5
A6
A8
B9
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C1
C2
C3
C5
12 24 36
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A4
A5
A6
A8
B9
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C1
C2
C3
C5
10 10 20
Treballs
A4
A5
A6
A8
B9
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C1
C2
C3
C5
5 5 10
Atenció personalitzada
1 2 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es demana als estudiants que facin i lliurin pràctiques, realitzades amb ordinador, relacionades amb els continguts que s'estan treballant en cada moment.
Treballs Els estudiants han de realitzar treballs pràctics en què s'ha de demostrar l'adquisició dels continguts desenvolupats durant l'última part del temari.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes poden tenir atenció personalitzada sobre qualsevol aspecte del curs, durant les hores d'atenció als estudiants, presencialment en el despatx 223, per telèfon al 977 55 85 49, o mitjançant l'adreça de correu electrònic alberto.fernandez@urv.cat.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A4
A5
A6
A8
B9
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C1
C2
C3
C5
Els estudiants han de lliurar problemes a realitzar durant les hores de pràctiques. Aquesta tasca s'avalua mitjançant els problemes lliurats. 50%
Treballs
A4
A5
A6
A8
B9
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C1
C2
C3
C5
S'avaluaran els informes escrits per a cadascun dels treballs a realitzar. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els criteris d'avaluació de la segona convocatòria són iguals que els de la primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Hicks, C.R.; Turner, K.V., Fundamental concepts in the design of experiments, , Oxford University Press
Montgomery, D.C., Design and analysis of experiments, , Wiley

Complementària Myers, R.H.; Montgomery, D.C.; Anderson-Cook, C.M., Response surface methodology: process and product optimization using designed experiments, , Wiley

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent