DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) DISSENY EXPERIMENTAL Codi 20705209
Ensenyament
Nanociència, Materials i Processos: Tecnologia Química de Frontera (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
SALES PARDO, MARTA
Adreça electrònica marta.sales@urv.cat
franciscojose.sune@urv.cat
Professors/es
SALES PARDO, MARTA
SUÑÉ GRANDE, FRANCISCO JOSÉ
Web
Descripció general i informació rellevant L'objectiu principal d'aquesta assignatura és aprendre a dissenyar experiments on es modifiquen els valors d'algunes variables d'entrada d'un sistema, de manera que es pugui identificar les causes dels canvis en la resposta de sortida.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.4 Concebre, dissenyar, construir, avaluar, reformular i mantenir equips, aplicacions o dissenys eficients per a estudis experimentals i de simulació numèrica en temes de tecnologia química.
 A1.5 Formular, desenvolupar i aplicar materials, productes i dispositius que incorporin nanoestructures.
 A1.6 Analitzar, identificar i valorar les dades obtingudes en els experiments i bases de dades del camp de la nanociència, els materials i la tecnologia química.
 A2.2 Avaluar críticament els resultats de recerca, pròpia o aliena, en el camp de la nanotecnologia, els materials i el disseny de producte i procés.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4.2 Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, en un context de recerca i innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C1.2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.4 Planifica el disseny estadístic d'experiments.
 A1.5 Formular, desenvolupar i aplicar materials, productes i dispositius que incorporin nanoestructures.
 A1.6 Analitzar, identificar i valorar les dades obtingudes en els experiments i bases de dades del camp de la nanociència i nanoenginyeria A2.2 Utilitza eines per aplicar tècniques d'inferència estadística sobre dades obtingudes en el desenvolupament de projectes d'investigació.
 A2.2 Utilitza tècniques de millora de la qualitat en el laboratori: disseny d'experiments, superfícies de resposta.
Utilitza tècniques de millora de la qualitat en la inspecció del producte acabat: control de recepció.
Utilitza eines per aplicar tècniques d'inferència estadística sobre dades obtingudes en el desenvolupament de projectes de recerca.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4.2 Formula preguntes adequades per a resoldre els dubtes o qüestions obertes, i té criteri en la recerca de la informació.
Selecciona un procediment d 'entre els que li proposa el professor.
 B5.1 Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca o treball.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps.
Reflexiona sobre el seu procés d'aprenentatge i les seves necessitats d'aprenentatge.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts
 C1.2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...

Continguts
Tema Subtema
Introducció Introducció al disseny d'experiments.
Inferència estadística Estimació puntual i mitjançant intervals de confiança.
Contrast d'hipòtesis.
Anàlisi de la variança.
Disseny factorial Introducció al disseny factorial complet.
Introducció al disseny factorial fraccionat.
Superfícies de resposta Disseny de superfícies de resposta.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1.5 2.5
Sessió Magistral
A1.4
A1.5
A1.6
A2.2
B4.2
B5.1
C1.1
C1.2
14 21 35
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1.4
A1.5
A1.6
A2.2
B4.2
B5.1
C1.1
C1.2
10 15 25
Treballs
A1.4
A1.5
A1.6
A2.2
B4.2
B5.1
C1.1
C1.2
4 6 10
Atenció personalitzada
1 1.5 2.5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Recollida d'informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es demana als estudiants que resolguin problemes utilitzant ordinadors.
Treballs Els estudiants han de realitzar treballs pràctics en què s'ha de demostrar l'adquisició dels continguts del temari.
Atenció personalitzada Temps que el professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes poden rebre atenció personalitzada durant les hores d'atenció als estudiants, o mitjançant el correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1.4
A1.5
A1.6
A2.2
B4.2
B5.1
C1.1
C1.2
Els estudiants han de resoldre problemes durant les hores de pràctiques. 70%
Treballs
A1.4
A1.5
A1.6
A2.2
B4.2
B5.1
C1.1
C1.2
S'avaluaran els informes escrits per a cadascun dels treballs a realitzar. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Hicks, C.R.; Turner, K.V., Fundamental concepts in the design of experiments, , Oxford University Press
Montgomery, D.C., Design and analysis of experiments, , Wiley

Complementària Myers, R.H.; Montgomery, D.C.; Anderson-Cook, C.M., Response surface methodology: process and product optimization using designed experiments, , Wiley

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent