DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) ENGINYERIA DE REACTORS Codi 20705223
Ensenyament
Nanociència, Materials i Processos: Tecnologia Química de Frontera (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
MONTANÉ CALAF, DANIEL
Adreça electrònica daniel.montane@urv.cat
pezhman.kazemi@urv.cat
Professors/es
MONTANÉ CALAF, DANIEL
KAZEMI ., PEZHMAN
Web
Descripció general i informació rellevant The course deals with the fundamental aspects of chemical reactor engineering in multiphase systems involving multiple simultaneous reactions, either catalytic or non-catalytic. The course is based on examples or relevant industrial processes.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Destacar en l'estudi i coneixement de l'àmbit de recerca triat: avaluar la importància cientificotècnica, el potencial tecnològic i la viabilitat de la nanociencia, dels materials, del seu disseny, la seva preparació, propietats, processos i desenvolupaments, tècniques i aplicacions.
 A1.4 Concebre, dissenyar, construir, avaluar, reformular i mantenir equips, aplicacions o dissenys eficients per a estudis experimentals i de simulació numèrica en temes de tecnologia química.
 A2.4 Sensibilitzar-se en temes mediambientals i socials relacionats amb la nanociència, els materials i el camp general de la tecnologia química.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C1.2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Coneix i classifica les reaccions i els reactors heterogenis catalítics i no catalítics.
Coneix les últimes tendències en reactors heterogenis.
Dissenya reactors heterogenis amb especial dedicació a la catàlisi.
Dissenya reactors intensificats (reactors de membranes, destil • lació reactiva)
Proposa reactors adequats a problemes tècnics.
 A1.4 Utilitza eines numèriques (polymath, matlab) en el disseny de reactors.
 A2.4 Dissenya reactors tenint en compte criteris de seguretat, economia i de medi ambient
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació, ...
Prepara i realitza presentacions estructurades complint amb els requisits exigits.
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il•lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes, ...
Utilitza un llenguatge apropiat a la situació.
Utilitza estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps, ...).
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts
 C1.2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...

Continguts
Tema Subtema
Review of fundamental concepts Kinetics of homogeneous reactions.
Heterogeneous catalysis. Kinetic modeling of surface-catalyzed reactions. Kinetics of polymerization reactions and enzymatic reactions.
Thermodynamic equilibria in reacting systems
Macroscopic mass and energy balances for single-phase reacting systems: isothermal and non-isothermial ideal reactors.
The equations of change of mass, energy and momentum Review of the fundamental microscopic balances of mass and energy, and their application to reactor design.
Numerical solution of the microscopic balances: introduction to COMOSL multiphisics
Influence of heat and mass transfer on the reaction rates in multiphasic reacting systems Analysis of interfacial mass and energy transport in a catalyst particle.
Internal transport inside a catalyst pellet: simultaneous diffusion and reaction. Internal effectiveness factors and global effectiveness factors in simple situations.
Numerical solution of generalized systems with multiple simultaneous reactions.
Design of biphasic catalytic reactors (S-G and S-L) Packed bed catalytic reactor
Fluidized bed reactor
Monoliths and catalytic-wall reactors
Design of multiphasic catalytic reactors (GLS) A generalized model for GLS catalytic reactors.
Bubble column slurry reactors
Stirred tank slurry reactors
Trickle-bed reactors
Introduction to process intensification through reactor design Reactive distillation.
Membrane reactors.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1.1
A1.4
A2.2
A3.1
C1.1
24 24 48
Pràctiques a laboratoris
A1.4
A2.4
24 60 84
Presentacions / exposicions
B1.1
C1.1
C1.2
3 6 9
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
A1.1
A1.4
A2.4
B1.1
C1.1
C1.2
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentation of the course: description of the course contents, objectives, methodologies, planning and evaluation criteria.
Sessió Magistral Lecture sessions to develop the content of the course, and discussion of practical examples. Support material will be provided to the students in advance through the Moodle space of the course.
Pràctiques a laboratoris The students will work in group on the analysis and design of heterogeneous reactors based on a "real-life" case studies. The solution of these problems will involve the use of numerical computational tools (COMSOL simulation laboratory).
A total of 3 short cases and a more complex final design project will be solved. The results of each short case will be presented as a short written report. The design project will be presented as a written report and a public exposition.
Presentacions / exposicions The students will perform a public presentation and discussion of the results attained on their reactor design project
Atenció personalitzada Individual interviews/meetings will be scheduled for those students requiring specific assistance to deal with any aspect of the course

Atenció personalitzada
Descripció
The instructor will be available during office hours to provide further help and guidance to the students individually. Students should take advantage of these meetings to solve questions and doubts they may have about specific parts of the course material. The hours in which those meetings may be scheduled will be posted in the Moodle workspace before the course starts. Dr. Daniel Montané. Department of Chemical Engineering. Office 217. daniel.montane@urv.cat 977 559 652

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A1.4
A2.4
A total of 4 case studies will be developed during the laboratory practicals:
- 3 short closed-ended problems, accounting for 10% of the final grade each.
- 1 open-ended design project, that will account for 25% of the final grade
55
Presentacions / exposicions
B1.1
C1.1
C1.2
Oral public presentation of the results of the reactor design project (group activity) 5
Proves pràctiques
A1.1
A1.4
A2.4
B1.1
C1.1
C1.2
2 practical tests, to be solved individually, will be developed during the course. To pass the course, and regardless of the other items to be evaluated, it is mandatory that:
- The average grade of the 2 tests is at least of 5.0 points over 10.
- The grade in one of the tests has to be at last of 4.0 over 10 points.
40
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Second call:

Students who need to take the second evaluation call will be graded based on the following items and contributions:

  • Final exam (second call): 70%
  • Written report of the reactor design project: 30%

Please, note that a minimum grade of 4.0 over 10.0 will be also required in the Final Exam to pass the course in the second call.

NOTE: The use of electronic communication devices (phones, tablets, etc.) during the individual written exercises/exams is strictly forbidden. All devices must be disconnected and stored away while the students are inside the classroom during the entire length of the exercise. If numerical calculation tools were required for the exam, the students will be informed in advance about the conditions and restrictions to use personal laptop computers. In any case, the computers will be used for the sole purpose of the exam and with its network access deactivated (WiFi, GSM, etc.).

Students that fail to comply with these rules will be sanctioned with a grade of "0" (zero) in the exercise/exam, regardless of other disciplinary actions taken by the ETSEQ.


Fonts d'informació

Bàsica G. F. Froment, K. B. Bischoff, J. De Wilde, Chemical reactor analysis and design, 3rd, John Wiley & Sons, cop. 2011

Class notes and copies of the slides used during the lectures will be posted as PDF files on the Moodle space of the course. Examples solved with COMSOL will be provided as well to illustrate the practical application of the topics covered along the semester. Also, a few papers from scientific journals will be used as reference material. These papers will be provided by the instructor beforehand through the Moodle workspace of the course.

Complementària H. Scott Fogler, Elements of chemical reaction engineering, 4th, Prentice Hall, 2006
O. Levenspiel, Chemical reaction engineering, 3rd, Wiley, cop. 1999
D. Kunii, O. Levenspiel, Fluidization engineering, 2nd, Butterworth-Heinemann, cop. 1991
R. B. Bird, W. E. Stewart, E. N . Lightfoot, Transport phenomena, 2nd, Wiley, 2007
B. E. Poling, J. M. Prausnitz, J. P. O'Connell, The properties of gases and liquids, 5th, McGraw-Hill, 2001

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent