DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) TREBALL DE FI DE MÀSTER Codi 20705301
Ensenyament
Nanociència, Materials i Processos: Tecnologia Química de Frontera (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
24 Treball fi de màster Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
SALUEÑA PÉREZ, CLARA
RIUS FERRÚS, FRANCISCO JAVIER
Adreça electrònica francesc.medina@urv.cat
ricard.garcia@urv.cat
clara.saluena@urv.cat
anamaria.segarra@urv.cat
fxavier.rius@urv.cat
magdalena.constanti@urv.cat
daniel.montane@urv.cat
jordi.riu@urv.cat
ioanis.katakis@urv.cat
ciara.osullivan@urv.cat
joanjosep.carvajal@urv.cat
sandra.contreras@urv.cat
tania.gumi@urv.cat
franciscojavier.andrade@urv.cat
pascal.blondeau@urv.cat
Professors/es
MEDINA CABELLO, FRANCISCO
GARCIA VALLS, RICARD
SALUEÑA PÉREZ, CLARA
SEGARRA GONZALEZ, ANNA MARIA
RIUS FERRÚS, FRANCISCO JAVIER
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
MONTANÉ CALAF, DANIEL
RIU RUSELL, JORDI
KATAKIS ., IOANIS
O'SULLIVAN ., CIARA
CARVAJAL MARTÍ, JOAN JOSEP
CONTRERAS IGLESIAS, SANDRA
GUMÍ CABALLERO, TÀNIA
ANDRADE ., FRANCISCO JAVIER
BLONDEAU ., PASCAL
Web
Descripció general i informació rellevant El Treball de fi de Màster és un projecte innovador en què l'alumne desenvolupa al laboratori un treball original d'investigació, analitzant una nova idea, modificant una de coneguda, completant-la, i desenvolupant un nou procés, dispositiu o producte. Les temàtiques objecte d'estudi en aquest treball de fi de màster tracten sobre el camp fonamental i el d'eines i processos aplicats a la nanociència, materials i processos químics. A més existeixen les temàtiques relacionades amb aplicacions específiques en el camp de la biotecnologia. Aquesta és l'assignatura més important del programa de Màster. El treball s'escriu, exposa i defensa en anglès i en sessió pública.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 A1.1. Destacar en l'estudi i coneixement de l'àmbit de recerca triat: avaluar la importància cientificotècnica, el potencial tecnològic i la viabilitat de la nanociencia, dels materials, del seu disseny, la seva preparació, propietats, processos i desenvolupaments, tècniques i aplicacions.
 A2 A1.2. Fer cerques bibliogràfiques exhaustives en temes altament especialitzats de nanociències, materials i disseny de producte i procés.
 A3 A1.3 Planificar i executar projectes d’R+D+I relacionats amb el camp de les nanociències, els materials i les tecnologies químiques, elaborar-ne les conclusions i preparar els informes associats.
 A4 A1.4. Concebre, dissenyar, construir, avaluar, reformular i mantenir equips, aplicacions o dissenys eficients per a estudis experimentals i de simulació numèrica en temes de tecnologia química.
 A7 A2.1. Presentar els resultats seguint el format de la bibliografia científica experimental, d'acord amb els estàndards comunament acceptats.
 A8 A2.2. Avaluar críticament els resultats de recerca, pròpia o aliena, en el camp de la nanotecnologia, els materials i el disseny de producte i procés.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B9 B1.1. Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats.
 B10 B1.2. Ajustar la manera de treball a un entorn canviant.
 B11 B2.1. Influir i guiar els altres per millorar-ne el rendiment.
 B12 B2.2. Proporcionar pautes per a la definició i consecució d'objectius.
 B13 B2.3. Originar entusiasme, embranzida i seguretat en els altres.
 B14 B3.1. Treballar en equip de forma col•laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals.
 B15 B4.1. Aprendre de forma contínua.
 B16 B4.2. Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa.
 B17 B5.1. Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, en un context de recerca i innovació.
 B18 B5.2. Resoldre problemes complexos, en entorns nous i en contextos d'innovació i multidisciplinaris.
 B19 B5.3. Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu en un context de recerca i innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Adquireix una àmplia comprensió del tema d'investigació assignat.
 A2 Coneix, analitza i utilitza críticament les fonts i la bibliografia.
Recopila i analitza la informació bibliogràfica disponible.
 A3 Dissenya i aplica tècniques i metodologies d'investigació experimental o de simulació del camp específic, guiats per especialistes en la matèria.
 A4 Integra els coneixements teòrics adquirits amb les realitats a les quals es poden projectar durant el desenvolupament i gestió d'un projecte d'investigació original i innovador.
 A7 Comunica els resultats del treball de recerca en forma oral, utilitzant un discurs coherent i un registre adaptat a l'audiència.
Practica la comunicació escrita mitjançant la presentació d'informes que contenen els resultats de l'experimentació.
 A8 Desenvolupa el pensament analític, creatiu i crític en el moment de definir, dur a terme i interpretar els resultats del projecte.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B9 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació, ...
Prepara i realitza presentacions estructurades complint amb els requisits exigits.
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il•lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes, ...
Utilitza un llenguatge apropiat a la situació.
Utilitza estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps, ...).
 B10 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs.
Transfereix l'aprenentatge de casos i exercicis de l'aula a situacions reals d'altres àmbits.
 B11 Col • labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels rols dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat.
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip.
 B12 Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius.
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides.
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d'intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte.
 B13 Desenvolupa estratègies per involucrar a l'equip en la consecució dels objectius.
 B14 Accepta i compleix les normes del grup.
Col • labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits.
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l'equip.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva.
 B15 Adopta autònomament les estratègies d'aprenentatge en cada situació.
Estableix els seus propis objectius d'aprenentatge.
 B16 Formula preguntes adequades per a resoldre els dubtes o qüestions obertes, i té criteri en la recerca de la informació.
Selecciona un procediment d 'entre els que li proposa el professor.
 B17 Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca o treball.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps.
Reflexiona sobre el seu procés d'aprenentatge i les seves necessitats d'aprenentatge.
 B18 Dirigeix el procés de presa de decisions de manera participativa.
Elabora una estratègia per resoldre el problema.
Obté el recolzament necessari d'altres per assolir l'èxit de les seves decisions.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges.
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
 B19 Segueix un mètode lògic per identificar les causes d'un problema.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C6 Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Procediments de selecció i assignació
Procediments

L'assignació dels candidats als treballs fi de màster proposats pels supervisors segueix criteris d'equitat i transparència.
Totes les propostes de TFM elaborades pels professors supervisors del Màster estan disponibles a l'espai Moodle del Màster (http://moodle.urv.cat), al qual tenen accés tots els alumnes matriculats en el Màster.
En aquest espai també està disponible tota la normativa associada als TFM, el detall dels terminis de lliurament de la documentació i presentació dels treballs davant els tribunals, i la llista dels treballs presentats en cursos anteriors.

El coordinador acadèmic del Màster, assessorat pels supervisors dels treballs fi de màster, durà a terme el procés d'assignació dels alumnes candidats als treballs proposats
Els alumnes als quals s'assignaran els treballs hauran estat prèviament seleccionats i prioritzats per l'òrgan de selecció del Màster en Nanociència, Materials i Processos: Tecnologia Química de Frontera. S'establiran uns criteris i indicadors clars que es faran públics a la web del programa.
Per a l'assignació dels candidats preseleccionats als treballs fi de màster se seguiran uns criteris bàsics:
1. Cada professor / investigador participant en el programa d'ajudes proposarà un parell de propostes de treballs fi de màster que es publicaran a la web del programa.
2. Els alumnes candidats als ajuts de escollir de manera prioritzada un màxim de deu temes entre els treballs de màster publicats a la web.
3. Els alumnes s'assigna de manera que cada professor / investigador pugui dirigir, com a mínim, un treball de màster sempre que hagi estat seleccionat en una de les deu opcions.
4. En una primera ronda s'assignaran els treballs a aquells alumnes que els hagin triat en primera opció.
5. Si algun dels treballs és triat en primera opció per més d'un alumne, el professor / investigador responsable de la proposta de treball fi de Màster podrà seleccionar el candidat que considere més adequat.
6. En una segona ronda s'assignaran els treballs a aquells alumnes que els han elegit en segona opció i, en una tercera ronda, s'assignaran a la resta de candidats als treballs proposats.
7. Si a algun investigador no li han seleccionat cap dels seus treballs proposats en cap opció, tindrà preferència a dirigir un treball fi de màster el següent curs acadèmic.
8. Un professor investigador podrà dirigir més d'un treball fi de màster en cas que hi hagi posat en joc el finançament per més d'un ajut o en cas que hi hagi tingut molt èxit en les seves propostes. En aquest últim cas, tindrà l'última preferència el següent curs acadèmic.
9. En cas de solapaments entre candidats i treballs, els professors / investigadors responsables dels treballs escollits per diversos alumnes es reuniran a instàncies del responsable acadèmic del programa de Màster i arribaran a un acord sobre l'assignació dels alumnes als treballs.

Les principals funcions del supervisor són transmetre a l'estudiant el coneixement i experiència en la realització dels diferents aspectes d'un treball de recerca, des de la recerca de la bibliografia fins a la presentació del treball incloent tots els aspectes de planificació d'experiments, obtenció de resultats i discussió dels mateixos.
Per tant, el supervisor ha d'assessorar i orientar l'estudiant, fent, alhora, un seguiment del procés d'elaboració del treball, ajudar en la planificació dels temps i revisar el treball i la memòria resultant. El supervisor ha de vetllar també pel compliment dels objectius fixats, donant el vistiplau per a la presentació del treball i elaborar un informe del mateix.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Elaboració del treball de fi de grau
0 0 0
Presentacions / exposicions
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
3 6 9
Supervisió
C1
C2
C3
C4
C5
C6
10 15 25
Selecció/assignació del treball de fi de grau
0 0 0
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau
0 0 0
Atenció personalitzada
A2
A8
2 2 4
Pràctiques a laboratoris
A1
A2
A3
A4
A7
A8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C1
C2
224 336 560
Presentació i defensa del treball de fi de Grau
A1
A2
A3
A4
A7
A8
C1
C2
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Les activitats introductòries fixaran l'objectiu general del Treball de Fi de Màster: Que l'estudiant realitzi un projecte d'investigació original i innovador que li permeti aplicar i integrar totes les competències que ha anat adquirint al llarg del màster.

Aquest projecte ha de permetre a l'estudiant assolir els següents objectius específics:
• Adquirir una àmplia comprensió del tema d'investigació assignat
• Dissenyar i aplicar tècniques i metodologies d'investigació experimental o de simulació del camp específic, guiats per especialistes en la matèria.
• Recopilar i analitzar la informació bibliogràfica disponible.
• Desenvolupar el pensament analític, creatiu i crític en el moment de definir, dur a terme i interpretar els resultats del projecte.
• Conèixer, analitzar i utilitzar críticament les fonts i la bibliografia.
• Practicar la comunicació escrita mitjançant la presentació d'informes que contenen els resultats de l'experimentació.
• Comunicar els resultats del treball de recerca en forma oral, utilitzant un discurs coherent i un registre adaptat a l'audiència.
Elaboració del treball de fi de grau
Presentacions / exposicions Els alumnes realitzaran una sèrie de presentacions i exposicions orals al llarg del treball fi de màster davant els membres de l'equip de recerca en el que estan integrats.
Supervisió L'elaboració del treball fi de màster esporta a terme amb la supervisió contínua del director del treball, es porta a terme la integració de l'alumne en l'equip d'investigació on es porta a terme el treball. L'alumne s'incorpora com un membre més de l'equip i participa en els seminaris, reunions, debats, exposicions, conferències i altres activitats pròpies de l'equip d'investigació.
Selecció/assignació del treball de fi de grau L'assignació dels candidats als treballs fi de màster proposats pels supervisors segueix criteris d'equitat i transparència.
Totes les propostes de TFM elaborades pels professors supervisors del Màster estan disponibles a l'espai Moodle del Màster (http://moodle.urv.cat), al qual tenen accés tots els alumnes matriculats en el Màster.
En aquest espai també està disponible tota la normativa associada als TFM, el detall dels terminis de lliurament de la documentació i presentació dels treballs davant els tribunals, i la llista dels treballs presentats en cursos anteriors.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau Es durà aterme unacoordinacióinterna(per partde la universitat).
El coordinadorde TFMconvocarà/contactarà alsestudiantsiprofessorstutorsde TFMa l'inici delquadrimestre.
El seguimentgeneral s'efectuaràen aquestes reunions/contactes.
El seguimentespecífic s'efectuaràel Professortutor corresponental llargde totel quadrimestre.
Atenció personalitzada Cada supervisor de màster a més de:

Dr. F. Xavier Rius
Professor of Analytical Chemistry
UNIVERSITAT ROVIRA I VIRGILI
Department of Analytical Chemistry and Organic Chemistry
c/Marcell?omingo s/n 43007 Tarragona SPAIN
Tel. +34 977 559 562
Fax +34 977 558 446
http://www.quimica.urv.cat/quimio/nanosensors
Pràctiques a laboratoris L'elaboració del Treball de fi de Màster es desenvolupa fonamentalment al laboratori on l'alumne adquireix totes les competències previstes.
Presentació i defensa del treball de fi de Grau Els alumnes realitzaran una presentació oral, així com una defensa del seu treball experimental, en anglès, durant el període de 10 a 15 de setembre.
L'exposició oral no ha de ser més de 20 minuts, seguit d'un període d'aproximadament 10 minuts per a preguntes.
El jurat estarà compost per un màxim de tres doctors pertanyents als grups de recerca que intervenen en el programa de mestratge. L'acadèmic més experimentat d'ells actuarà com a president.
Els directors / supervisors dels estudiants avaluats no participarà en el jurat que els avalua.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat).
Descripció

Es durà aterme unacoordinacióinterna(per partde la universitat).
El coordinadorde TFMconvocarà/contactarà alsestudiantsiprofessorstutorsde TFMa l'inici delquadrimestre.
El seguimentgeneral s'efectuaràen aquestes reunions/contactes.
El seguimentespecífic s'efectuaràel Professortutor corresponental llargde totel quadrimestre.


Criteris i procediments d’avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat) i una avaluació externa (per part del centre de pràctiques).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
Amb la supervisió contínua del director del treball, es porta a terme la integració de l'alumne en l'equip d'investigació on es porta a terme el treball. L'alumne s'incorpora com un membre més de l'equip i participa en els seminaris, reunions, debats, exposicions, conferències i altres activitats pròpies de l'equip d'investigació. 40%
Presentació i defensa del treball de fi de Grau
A1
A2
A3
A4
A7
A8
C1
C2
Presentació davant d'un tribunal de tres membres (en el qual no està inclòs el supervisor del treball) del treball realitzat durant un màxim de 20 minuts. 60%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per tal d'aconseguir una avaluació correcta de les competències definides, en aquest apartat s'especifiquen les etapes d'avaluació:

• D'acord amb els objectius educatius del TFM, definim les competències específiques i transversals que s'han d'avaluar.
• Per a cada competència, identificar els indicadors observables que permetin avaluar el grau d'assoliment.
• Definim en quins moments s'avaluen els treballs (és a dir, les fites d'avaluació) i quines seran les evidències que es demanarà a l'estudiant que presenti i defensi (accions d'avaluació).
• Assignem a cada fita i cada acció d'avaluació els indicadors a avaluar.
• Definim com puntuar els indicadors i dissenyar els informes d'avaluació.
• Definim els criteris per obtenir una qualificació del TFM a partir dels informes d'avaluació.

L'avaluació estarà orientada a ajudar l'estudiant a ser conscient dels errors i defectes potencials. Cal tenir en compte que el treball fi de màster 'està dirigit a iniciar l'estudiant en la recerca.
Els estudiants seran avaluats pels seus supervisors (40% de la nota total) i els membres del tribunal (60% de la nota total).
S'utilitzaran els següents criteris per avaluar el treball experimental,
tribunal i supervisors:

- Informe escrit.
a) Criteris que es refereixen als continguts: la correcció del títol, resum, introducció (objectius ben definits, els antecedents, l'originalitat i l'interès afegit de valor del treball realitzat), part experimental, una descripció de la metodologia, resultats, discussió i conclusions, referències.
b) Aspectes formals: presentació escrita, l'organització, l'ús adequat de les taules i figures, ...
- Presentació oral: l'organització, la claredat, el temps per a la presentació, ...
- Debat amb els membres del jurat: respostes a les preguntes, les consideracions, aspectes relacionats amb les competències adquirides: Conèixer els conceptes bàsics de la metodologia d'investigació (creació dels treballs d'investigació, per ser capaços d'enfrontar i resoldre els problemes de investigació, ...), la capacitat de comunicar d'una manera correcta i eficaç, la capacitat de comprendre, escriure i parlar en anglès, ...

En la seva avaluació, els supervisors avaluaran també els aspectes relacionats amb el treball personal al laboratori: maduresa científica dels estudiants, la capacitat de treball personal, la iniciativa, la qualitat dels debats al llarg del treball, la col · laboració dins del grup de recerca, ...


Fonts d'informació

Bàsica

Cada supervisor de treball de màster indicarà la bibliografia adequada a cada alumne

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent