IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) ESTRATÈGIES DE RECURSOS HUMANS Code 20725112
Study programme
Gestió d'Empreses Tecnològiques/Technology and Engineering Management(2017)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Obligatòria Primer 1Q
Modality and teaching language
Department Psicologia
Coordinator
GONZALEZ RECIO, SONIA
E-mail sonia.gonzalez@urv.cat
Lecturers
GONZALEZ RECIO, SONIA
Web
General description and relevant information

DESCRIPCIÓ GENERAL: L'objectiu de l'assignatura és donar a conèixer a l'alumnat coneixements teòrics i pràctics sobre la gestió d'equips humans a les organitzacions.


Competències
Type A Code Competences Specific
 A1.1 Aplicar coneixements en la direcció d'empreses amb contextos d'empreses tecnològiques i de les seves àrees funcionals, atès el caràcter multidisciplinari i d'indefinició del procés d'innovació tècnica i científica.
 A2.2 Dissenyar e implementar una estratègia de recursos humans que inclogui la gestió de capital humà amb responsabilitat social, en l'àmbit multidisciplinari de l'empresa tecnològica i industrial.
Type B Code Competences Transversal
 B1.1 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
 B6.1 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional.
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A1.1 Reconeix els principals aspectes del comportament organitzatiu, en l'entorn complex de l'explotació de la innovació i l'empresa de caràcter tecnològic, per la direcció de recursos humans i les implicacions estratègiques d'aquesta gestió en aquest entorn
 A2.2 Diagnostica i proposa solucions a diferents problemes relacionats amb el factor humà en les empreses tecnològiques i industrials, atenent el seu caràcter multidisciplinari, així com al desenvolupament i innovació tecnològiques a l'empresa.
Type B Code Learning outcomes
 B1.1 Usa els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral (comunicació no verbal i ús de la veu).
Construeix un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes (construcció del discurs).
Produeix un discurs persuasiu, consistent i precís, amb capacitat per fer entenedores idees complexes i interactuar de manera efectiva amb l’auditori (eficàcia).
 B6.1 Incorpora la perspectiva de gènere en la seva activitat com a estudiant (Igualtat).
Analitza els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional (Medi ambient).
Argumenta basant-se en valors socials i formula propostes compromeses en la millora de la comunitat (Responsabilitat social com a ciutadans).
Aplica els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional (Ètica).
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
1. Pol·lítiques estratègiques de Recursos Humans
2. Descripció, anàlisi i valoració de llocs de treball. 2.1 Les competències professionals.
2.2 Anàlisi de llocs de treball.
2.3 Descripció de llocs de treball.
2.4 Valoració de llocs de treball
3. Selecció de personal 3.1 Reclutament.
3.2 Metodologies de selecció de personal.
3.3 Processos d'incorporació i acollida.
4. Desenvolupament de personal 4.1 Formació
4.2 Plans de carrera.
5. Avaluació del rendiment.
6. Habilitats directives 6.1 Lideratge
6.2 Coaching
7. Auditories de Recursos Humans
8. Mesura i avaluacio dels recursos humans
9. Problemàtica derivada de la gestió de recursos humans

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
A1.1
A2.2
2 0 2
Videoconferència
A1.1
A2.2
12 0 12
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1.1
A2.2
B1.1
0 20 20
Presentacions / exposicions
A1.1
A2.2
B1.1
4 4 8
Treballs
A1.1
A2.2
B1.1
2 8 10
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A1.1
B6.1
0 20 20
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves mixtes
A1.1
A2.2
B1.1
2 0 2
Proves de validació
A1.1
B1.1
0.5 0 0.5
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries La primera sessió es dedicarà a exposar l'alumnat les idees principals sobre la gestió de recursos humans a les organitzacions, així com conèixer els seus interessos i idees prèvies al respecte.
Videoconferència Exposició de continguts de l'assignatura, presentació d’activitats, resolució de problemes i dubtes mitjançant videoconferència. Aquesta activitat requereix presència síncrona d’estudiants i professorat. El seu desenvolupament permet diferents graus d’interactivitat en funció dels objectius pretesos. Aquesta activitat pot ser enregistrada en el moment del seu desenvolupament per tal de posar-la a disposició dels estudiants a l’aula virtual i facilitar-ne la seva consulta posterior.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària A les sessions pràctiques es presentaran casos basats en situacions reals d'organitzacions que permetin a l'alumnat adquirir eines i metodologies pràctiques.
Presentacions / exposicions Els alumnes i les alumnes presentaran el treball pràctic amb el suport d'un video.
Treballs L'alumnat realitzarà un treball, que serà entregat a través de moodle.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura i treball de documentació publicada en diversos formats. Aquesta pot ser seleccionada o elaborada pel professorat, amb l’objectiu de facilitar a l’estudiant el desenvolupament de les competències de caire més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d’activitats pràctiques.
Atenció personalitzada L'alumant pot comptar amb l'atenció personalitzada per part de la docent en el moment que ho necessiti.

Atenció personalitzada
Description

L'atenció rebuda pels alumnes per part de la docent podrà ser tant per e-mail com al despatx de la universitat (ubicat al campus Catalunya) o bé a través de l'eina de videoconferència TEAMS. L'alumne pot sol·licitar aquesta atenció per mail o en finalitzar les classes presencials i s'acordarà la reunió e un horari compatible amb les horaris lectius.


Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1.1
A2.2
B1.1
L'alumen presentarà els exercicis pràctics realitzats a classe 40%
Presentacions / exposicions
A1.1
A2.2
B1.1
Els alumnes exposaran el treball pràctic de l'assignatura 20%
Treballs
A1.1
A2.2
B1.1
Es plantejarà un treball pràctic a principi de quatrimestre per a que es realitzi i preseti al final del periode 40%
Proves de validació
A1.1
B1.1
Activitats per a confirmar la identitat de l'estudiant i validar que és l'autor de determinades proves d'avaluació realitzades al llarg del curs.
Others  
 
Other comments and second exam session

Segona convocatòria: l'avaluació serà la mateixa que per a la primera convocatòria, doncs l'alumnat haurà de presentar els exercicis pràctics, el treball i la presentació del mateix.

Durant les activitats d'avaluació els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells electrònics hauran d'estar apagats i ubicats fora de la vista a no ser que el professorat ho autoritzi expressament.

------

En les proves d'avaluació (presentacions, exàmens, qüestionaris, etc...), és possible que se li sol·liciti l'ús de la càmera del seu ordinador. L'estudiant haurà d'assegurar-se de que tota la seva cara estigui visible durant la durada de la proba d'avaluació (presentacions, exàmens, qüestionaris, etc...).

Els estudiants han de tenir ordinador, webcam i micròfon que funcionin i suficient connexió d'internet.


Fonts d'informació

Bàsica Santiago Pereda Marín y Francisca Berrocal Berrocal, Dirección y gestión de Recursos Humanos por competencias, Editorial Centro de eStudios Ramón Areces, 2011
SAntiago Pereda Marín, Francisca Berrocal Berrocal y Miguel A. Alonso García, Técnicas de Gestión de Recursos Humanos por competencias, Editorial Centro de Estudios Ramón Areces, 2011
Edited by Ronald J. Burke and Cary L. Cooper, The Human Resources revolution: why putting people first matters, Amsterdam: Elsevier, 2006
Mary F. Cook and Scott R. Gildner, Outsourcing human resources functions: how, why, when and when not contract for HR services., Alexandria, V.A.: Society for HR Management, 2006
William R. Tracy, The Human Resources glossary: the complete desk reference for HR executives, managers and practitioners, Boca Raton: St. Lucie Press, 2004

Complementària María Angustias Martín-Quirós y Victoria Zarco Martín, Psicología del Trabajo, de las organizaciones y de los recursos humanos. Un área abierta a la reflexión, Psicología Pirámide, 2009
Rocío Moldes Farelo, De la Gestión de Recursos Humanos a la dirección de personas, Tirant Lo Blanc, 2012
María Vera, Laura Lorente e Isabel Mª martínez, Técnicas cualitativas en recursos humanos, Editorial Síntesis, 2012
Publicaciones vértice, Planificación de los recursos humanos, Editorial Vértice, 2008
Jordi Olivella Nadal, Organización de recursos humanos para la producción de alto rendimiento, Editorial Universitaria Ramón Areces, 2009

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.