DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) DISSENY ECOEFICIENT DE PROCESSOS Codi 20735112
Ensenyament
Enginyeria Ambiental i Sostenibilitat Energètica/Environmental Eng. (2016)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
POZO FERNÁNDEZ, CARLOS
Adreça electrònica joanramon.alabart@urv.cat
carlos.pozo@urv.cat
carmenmaria.torres@urv.cat
alberto.puga@urv.cat
Professors/es
ALABART CÓRDOBA, JOAN RAMON
POZO FERNÁNDEZ, CARLOS
TORRES COSTA, CARMEN MARIA
PUGA VACA, ALBERTO
Web
Descripció general i informació rellevant <p>DESCRIPCIÓ GENERAL: El curs segueix un enfocament d'aprenentatge basat en projectes, on els continguts s'han d'aplicar i implementar en un cas pràctic que es desenvoluparà durant tot el curs. En el projecte es plantejarà el disseny d'un procés, i es treballaran els conceptes de sostenibilitat i anàlisi del cicle de vida. En funció de la temàtica del projecte, s’introduiran diversos softwares pel disseny d'equips i processos. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.4 Conèixer i aplicar les eines i estratègies de gestió i / o disseny de procés i producte apropiats des del punt de vista de la sostenibilitat ambiental i energètica.
 A2.1 Conèixer i aplicar les últimes i més innovadores tecnologies respectuoses amb el medi ambient per resoldre els problemes ambientals en diversos àmbits d'activitat.
 A2.2 Capacitat per a l'anàlisi d'instal·lacions energètiques i l'aplicació de les últimes i més innovadores estratègies per a l'estalvi d'energia i la millora de rendiment.
 A2.3 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos, que poden requerir coneixements més enllà dels propis de la seva disciplina.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2.1 Liderar i definir equips multidisciplinaris capaços de resoldre canvis tècnics i necessitats directives en contextos nacionals i internacionals i entorns poc definits.
 B2.2 Proporcionar propòsit i direcció. Influir i guiar a altres per millorar el rendiment i aconseguir objectius.
 B2.3 Crear un entorn adequat per al desenvolupament individual.
 B2.4 Integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat d'emetre judicis i presa de decisions, a partir d'informació incompleta o limitada, que incloguin reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques de l'exercici professional
 B3.1 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals i en entorns complexos.
 B3.2 Resoldre els conflictes de manera constructiva.
 B4.1 Posseir les habilitats de l'aprenentatge autònom per mantenir i millorar les competències pròpies de la titulació que permetin el desenvolupament continu.
 B5.2 Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora, en contextos multidisciplinars.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.4 Coneix i domina el disseny de processos industrials en l'àmbit de la indústria química i afí, mitjançant l'ús d'eines de suport a la presa de decisions (bases de dades ambientals i simuladors de procés).
 A2.1 Proposa tecnologies respectuoses amb el medi ambient en el disseny de processos industrials.
 A2.2 Domina el disseny de processos industrials considerant aspectes d'estalvi energètic.
 A2.3 Desenvolupa adequadament tot un seguit de competències específiques i transversals en un projecte integrador.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2.1 Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides.
Identifica i explica els comportaments clau per aprofitar el màxim potencial de les persones de l'organització.
 B2.2 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels rols dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat.
Fomenta que tots els membres es comprometen amb la gestió i funcionament de l'equip.
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d'intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte.
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius.
Desenvolupa estratègies per involucrar a l'equip en la consecució dels objectius.
Recorda i explica els principals models de lideratge transformacional basats en comportaments.
Defineix els conceptes de visió, missió i valors.
Identifica i explica els comportaments clau per influenciar positivament als grups d'interès externs.
Identifica i explica els comportaments clau per impulsar la millora contínua i la innovació en l'organització.
 B2.3 Estableix les estratègies perquè cada membre de l'equip desenvolupi al màxim les seves competències.
Crea plans de desenvolupament personal efectius.
 B2.4 Integra coneixements de diferents assignatures impartides en el màster en la realització d'un projecte integrat.
Identifica i explica els comportaments clau que sustenten la competència de 'Integritat'.
Determina i descriu els elements que constitueixen un sistema de gestió excel·lent.
Identifica i diferencia les funcions del lideratge i del management.
Defineix el lideratge transformacional i el compara amb el tipus de lideratge propugnat pels models d'excel·lència organitzacional.
 B3.1 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits.
Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva.
Coneix i comprèn tots els diferents apartats del projecte.
Col·labora activament amb els membres de l'equip en la consecució dels objectius del projecte.
 B3.2 Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen en l'equip.
 B4.1 Adopta autònomament les estratègies d'aprenentatge en cada situació.
Estableix els seus propis objectius d'aprenentatge.
 B5.2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Desenvolupa l'esperit analític, creatiu i crític en el moment de valorar la realitat professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Síntesi i disseny de processos - Revisió sistemàtica de la bibliografia
- Visió general de la síntesi i el disseny de processos
- Diagrama de flux del procés
- Reaccions químiques
- Balanços de matèria i energia
Simulació de processos - Introducció a Aspen Plus o Hysys
- Exemples guiats sobre reactors
- Exemples guiats de columnes de destil·lació
- Exemples guiats de bescanviadors de calor
- Integració energètica
- Consideracions addicionals: anàlisi de control i seguretat
Avaluació mediambiental - Introducció a OpenLCA
- Exemples guiats amb OpenLCA
- Cadena de valor ascendent i descendent
- Solució de problemes de multifuncionalitat
- Elements opcionals, interpretació de l'ACV
- Modelització d'escenaris
Avaluació econòmica - Estudi de viabilitat
Gestió d'equips - Diversitat i creació d'equips
- Rols Belbin als equips

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A1.4
A2.2
A2.3
15 15 30
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1.4
A2.1
15 15 30
Avantprojecte
A1.4
A2.1
A2.2
A2.3
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B3.1
B3.2
B4.1
B5.2
43 37 80
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves orals
A1.4
A2.3
5 2 7
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció dels aspectes generals
Sessió Magistral Explicació dels conceptes teòrics que es desenvoluparan durant el curs
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Utilització d'eines de programari amb llicència a la sala d'ordinadors
Avantprojecte Treball en equip sobre un avantprojecte integrat

Atenció personalitzada Tutories individuals

Atenció personalitzada
Descripció

Temps reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Caldrà demanar cita prèvia mitjançant un missatge de correu electrònic.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Avantprojecte
A1.4
A2.1
A2.2
A2.3
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B3.1
B3.2
B4.1
B5.2
Informe/s intermedi/s + Informe final del projecte 70%
Proves orals
A1.4
A2.3
Defensa oral del projecte 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota final es corregirà mitjançant un factor individual obtingut a partir d'una avaluació creuada entre els membres de l'equip.

A la segona convocatòria, el 100% de la nota correspon a un examen individual basat en exercicis d'informàtica amb el programari utilitzat durant el curs.

Durant les proves d'avaluació els mòbils, tauletes i altres dispositius electrònics que no estiguin expressament autoritzats per a la prova hauran d'estar apagats i fora de la vista.


Fonts d'informació

Bàsica A. Kayode Coker, Ludwig's Applied Process Design for Chemical and Petrochemical Plants , (Fourth Edition,
L. Puigjaner, P. Ollero, C. de Prada, L. Jimenez, Estrategias de Modelado, Simulación y Optimización de Procesos Químicos, 2006, Síntesis
Moran, Sean , Applied Guide to Process and Plant Design, ,
Moran, Sean, Using Aspen Plus in Thermodynamics Instruction, ,
  • Ludwig's Applied Process Design for Chemical and Petrochemical Plants (Fourth Edition,A. Kayode Coke. 

Science direct

http://www.sciencedirect.com/science/book/9780750677660

http://www.sciencedirect.com/science/book/9780750683661

http://www.sciencedirect.com/science/book/9780750685245

 

  • Applied Guide to Process and Plant Design, Moran, Sean

Science direct

http://www.sciencedirect.com/science/book/9780128002421

 

  • Using Aspen Plus in Thermodynamics Instruction,  Sandler, Stanley I.

MyiLibrary

http://lib.myilibrary.com/Open.aspx?id=770104

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Tota la comunicació del curs es realitzarà mitjançant Moodle.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent