DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) EINES ANALÍTIQUES APLICADES A L'ENGINYERIA AMBIENTAL Codi 20735202
Ensenyament
Enginyeria Ambiental i Sostenibilitat Energètica (2016)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Química
Geografia
Coordinador/a
FERNÁNDEZ SABATER, ALBERTO
Adreça electrònica myolanda.perez@urv.cat
alberto.fernandez@urv.cat
Professors/es
PEREZ ALBERT, MARIA YOLANDA
FERNÁNDEZ SABATER, ALBERTO
Web
Descripció general i informació rellevant Els estudiants aprendran a tractar les dades científiques d'una manera estadísticament fiable mitjançant l'aplicació d'estadística bàsica i multivariant, i a usar eines aplicables al medi ambient com ara els SIG i la modelització.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.2 Analitza les interaccions dinàmiques en els sistemes complexos de l'entorn i medi ambient.
 A1.4 Conèixer i aplicar les eines i estratègies de gestió i / o disseny de procés i producte apropiats des del punt de vista de la sostenibilitat ambiental i energètica.
 A1.5 Formular les estratègies necessàries de recollida de dades per al disseny i l'aplicació de models conceptuals i de càlcul per a un millor enteniment de sistemes complexos de l'enginyeria i gestió ambiental i energètica.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.2 Coneix eines informàtiques específiques per entendre, valorar i modelar realitats ambientals de forma georeferenciada.
 A1.4 Proposa solucions territorials coherents amb la formació rebuda.
 A1.5 Coneix i aplica tècniques de tractament de dades mediambientals.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Tractament i anàlisi estadística de dades en Enginyeria Ambiental. 1.1. Estadística inferencial bàsica: intervals de confiança i contrastos d'hipòtesi.
1.2. Proves de bondat d'ajust.
1.3. Prova d'independència entre dues variables qualitatives.
1.4. Relacions entre variables: ANOVA, ANCOVA, regressió simple i múltiple, anàlisi discriminant.
1.5. Tècniques multivariants d'interdependència: anàlisis de components principals y anàlisis factorial.
1.6. Tècniques multivariants d'agrupació: clúster jeràrquic i no jeràrquic.
2. Sistemes d'Informació Geogràfica. 2.1. Introducció: definició, components físics i lógics d'un SIG. Aplicacions.
2.2. Activitats pràctiques: introducció a l'entorn SIG, composició de mapes, operacions de cerca i selecció, operacions de superposició, operacions de proximitat, digitalització, i exportació de dades.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1.5 2.5
Sessió Magistral
A1.4
5 7.5 12.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.5
11 16.5 27.5
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1.2
A1.4
8 12 20
Treballs
A1.4
A1.5
4 6 10
Atenció personalitzada
1 1.5 2.5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura on s'expliquen els continguts a treballar, els objectius a avaluar, la metodologia que s'usa i el mètode d'avaluació.
Sessió Magistral Combinació de classe magistral i estudi de casos mitjançant la introducció dels conceptes bàsics, la discusió d'exemples i la realització conjunta d'exercicis de forma presencial. Inclou reunions de discussió en grup o individuals per aclarir conceptes o metodologies. Inclou el treball individual de l'alumne.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes per part dels estudiants sota la supervisió del professorat, individualment o en grup. Inclou el treball individual de l'alumne.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització de pràctiques en grup per tal de traslladar els coneixements teòrics a les eines informàtiques i introduir el coneixement i ús de software específic. Inclou el treball individual de l'alumne.
Treballs Els estudiants han de realitzar treballs pràctics en què s'ha de demostrar l'adquisició dels continguts del temari.
Atenció personalitzada Presencialment i virtual.

Atenció personalitzada
Descripció
Assessorament a l'estudiant en el desenvolupament del seu treball en la matèria. Aquest assessorament podrà ser presencial, en els despatxos dels professors que imparteixen l'assignatura i a les hores de consulta disponibles de cada professor, i/o per correu electrònic on el professor contestarà les consultes enviades pels estudiants.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1.2
A1.4
Realizació d'exercicis fets individualment o en grup usant les eines informàtiques. 70%
Treballs
A1.4
A1.5
Treballs que consistiran en l'aplicació pràctica dels continguts tractats a l'assignatura. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Josep Maria Mateo, Applied Statistics for Environmental Engineering, ,
P.A. Burrough, Principles of geographical information systems for land resources assessment, Oxford University press, 1986
J.M. Santos Preciado; D. Cocero Matesanz, Los SIG raster en el campo medioambiental y territorial. Ejercicios prácticos con IDRISI y MiraMon, UNED, 2009

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
La realització de l'assignatura requereix la utilització de software específic. Per a un millor aprofitament del curs, es recomana que els estudiants portin el seu propi ordinador portàtil.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent