DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) OPERACIONS UNITÀRIES BÀSIQUES Codi 20735214
Ensenyament
Enginyeria Ambiental i Sostenibilitat Energètica (2016)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
MASIP VERNIS, LLUIS
Adreça electrònica lluis.masip@urv.cat
Professors/es
MASIP VERNIS, LLUIS
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Estudi i disseny de les operacions de separació més habituals a la indústria química.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Demostrar un profund coneixement i comprensió de les disciplines pròpies de l'enginyeria ambiental i sostenibilitat energètica.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.3 Comunicar idees complexes de manera efectiva i a tot tipus d'audiències, de temes diversos, amb naturalitat i en una llengua estrangera.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Descriu les operacions d'etapes d'equilibri més típiques, els equips necessaris i el concepte d'etapa d'equilibri. Calcular el balanç de matèria, línies d'operació, nombre d'etapes d'equilibri mitjançant mètodes gràfics.
Descriu els diferents tipus de destil·lació: flaix, destil·lació amb reflux, i els seus equips. Calcula les línies d'operació, el nombre d'etapes pel mètode de McCabe-Thiele i la relació de reflux mínima.
Descriu l'equip necessari per a sistemes absorció. Càlcul del balanç de matèria diferencial i el Nombre d'Unitats de Transferència (NTU).
Troba en la literatura els valors de les propietats físiques i termodinàmiques.
Considera la importància dels errors en la validació de resultats experimentals.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.3 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa.
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció Característiques i tipus d'operacions de separació.
Operacions d'etapes d'equilibri Equips. Etapa d'equilibri. Balanç de matèria. Línies d'operació. Càlculs per mètodes gràfics.
Destil·lació binària Destil·lació flash (vaporitzador). Destil·lació amb reflux. Equips. Línies d'operació. Càlcul del nombre d'etapes per el mètode del McCabe-Thile. Concepte i avaluació d'eficàcia d'etapa. L'equació de Fenske (nombre mínim d'etapes). Relació de reflux mínim.
Principis bàsics d'operacions de transferència de matèria Models teòrics i avaluació de coeficients de transferència mitjançant correlacions empíriques.
Absorció de gasos Equips de contacte continuo. Balanç de matèria diferencial. Nombre d'unitats de transferència (NTU): correlacions empíriques i models

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1.1
B1.3
12 22.5 34.5
Seminaris
A1.1
B1.3
10.5 10 20.5
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
B1.3
0.5 12.5 13
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A1.1
B1.3
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'estudiant.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
Atendre als alumnes de forma individual per tal d'orientar-los en l'adquisició de coneixements tècnics i competències socials. Les consultes normalment es fan en visites concertades en horari d'atenció en el despatx del professor. L'horari i el lloc d'atenció a l'alumne s'establirà al començament del curs. És recomanable concertar cita per correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
B1.3
Exercicis a entregar.

Freqüència: Cada una o dues setmanes
25%
Proves mixtes
A1.1
B1.3
Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test.

En principi es realitzaran dues proves presencials d'avaluació dels continguts de l'assignatura.
75%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per fer mitja de les diferents parts en el procés d'avaluació contínua cal:

1) Obtenir almenys una mitja de 3.5 sobre 10 en la part d'exercicis a entregar.

2) Obtenir una mitja de 3.5 sobre 10 en les dues proves presencials d'avaluació.

Segona convocatòria: Es realitzarà una prova d'avaluació amb un pes del 75% que substituirà les dues proves d'avaluació presencials realitzades durant el procés d'avaluació contínua. Es mantindran les avaluacions dels exercicis a entregar però com en el cas de l'avaluació contínua caldrà obtenir una mitja de 3.5 sobre 10 en la prova d'avaluació per fer mitja.

Es prohibeix l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves a excepció del consentiment exprés del professor.


Fonts d'informació

Bàsica McCABE, W.L., SMITH, J.C. HARRIOTT, P., Unit Operations of Chemical Engineering, McGraw-Hill, 1993

Complementària HINES, A.L., MADDOX, R.N., Mass Transfer. Fundamentals and Applications, Prentice-Hall, 1985
PERRY, H.R., CHILTON, C.H., Chemical Engineers Handbook, McGraw Hill, 1997
RICHARDSON, J. F., et al., Chemical Engineering (volume 2), Butterworth Heinemann, 1990

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
FONAMENTS D'ENGINYERIA QUÍMICA/20735212

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent