IDENTIFYING DATA 2017_18
Subject (*) OPERACIONS UNITÀRIES BÀSIQUES Code 20735214
Study programme
Enginyeria Ambiental i Sostenibilitat Energètica (2016)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Optativa 1Q
Modality and teaching language
Department Enginyeria Química
Coordinator
MASIP VERNIS, LLUIS
E-mail lluis.masip@urv.cat
Lecturers
MASIP VERNIS, LLUIS
Web http://moodle.urv.cat
General description and relevant information Estudi i disseny de les operacions de separació més habituals a la indústria química.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A1.1 Demostrar un profund coneixement i comprensió de les disciplines pròpies de l'enginyeria ambiental i sostenibilitat energètica.
Type B Code Competences Transversal
 B1.3 Comunicar idees complexes de manera efectiva i a tot tipus d'audiències, de temes diversos, amb naturalitat i en una llengua estrangera.
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A1.1 Descriu les operacions d'etapes d'equilibri més típiques, els equips necessaris i el concepte d'etapa d'equilibri. Calcular el balanç de matèria, línies d'operació, nombre d'etapes d'equilibri mitjançant mètodes gràfics.
Descriu els diferents tipus de destil·lació: flaix, destil·lació amb reflux, i els seus equips. Calcula les línies d'operació, el nombre d'etapes pel mètode de McCabe-Thiele i la relació de reflux mínima.
Descriu l'equip necessari per a sistemes absorció. Càlcul del balanç de matèria diferencial i el Nombre d'Unitats de Transferència (NTU).
Troba en la literatura els valors de les propietats físiques i termodinàmiques.
Considera la importància dels errors en la validació de resultats experimentals.
Type B Code Learning outcomes
 B1.3 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa.
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa.
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
Introducció Característiques i tipus d'operacions de separació.
Operacions d'etapes d'equilibri Equips. Etapa d'equilibri. Balanç de matèria. Línies d'operació. Càlculs per mètodes gràfics.
Destil·lació binària Destil·lació flash (vaporitzador). Destil·lació amb reflux. Equips. Línies d'operació. Càlcul del nombre d'etapes per el mètode del McCabe-Thile. Concepte i avaluació d'eficàcia d'etapa. L'equació de Fenske (nombre mínim d'etapes). Relació de reflux mínim.
Principis bàsics d'operacions de transferència de matèria Models teòrics i avaluació de coeficients de transferència mitjançant correlacions empíriques.
Absorció de gasos Equips de contacte continuo. Balanç de matèria diferencial. Nombre d'unitats de transferència (NTU): correlacions empíriques i models

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1.1
B1.3
12 22.5 34.5
Seminaris
A1.1
B1.3
10.5 10 20.5
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
B1.3
0.5 12.5 13
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A1.1
B1.3
4 0 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'estudiant.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Description
Atendre als alumnes de forma individual per tal d'orientar-los en l'adquisició de coneixements tècnics i competències socials. Les consultes normalment es fan en visites concertades en horari d'atenció en el despatx del professor. L'horari i el lloc d'atenció a l'alumne s'establirà al començament del curs. És recomanable concertar cita per correu electrònic.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
B1.3
Exercicis a entregar.

Freqüència: Cada una o dues setmanes
25%
Proves mixtes
A1.1
B1.3
Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test.

En principi es realitzaran dues proves presencials d'avaluació dels continguts de l'assignatura.
75%
Others  
 
Other comments and second exam session

Per fer mitja de les diferents parts en el procés d'avaluació contínua cal:

1) Obtenir almenys una mitja de 3.5 sobre 10 en la part d'exercicis a entregar.

2) Obtenir una mitja de 3.5 sobre 10 en les dues proves presencials d'avaluació.

Segona convocatòria: Es realitzarà una prova d'avaluació amb un pes del 75% que substituirà les dues proves d'avaluació presencials realitzades durant el procés d'avaluació contínua. Es mantindran les avaluacions dels exercicis a entregar però com en el cas de l'avaluació contínua caldrà obtenir una mitja de 3.5 sobre 10 en la prova d'avaluació per fer mitja.

Es prohibeix l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves a excepció del consentiment exprés del professor.


Fonts d'informació

Bàsica McCABE, W.L., SMITH, J.C. HARRIOTT, P., Unit Operations of Chemical Engineering, McGraw-Hill, 1993

Complementària HINES, A.L., MADDOX, R.N., Mass Transfer. Fundamentals and Applications, Prentice-Hall, 1985
PERRY, H.R., CHILTON, C.H., Chemical Engineers Handbook, McGraw Hill, 1997
RICHARDSON, J. F., et al., Chemical Engineering (volume 2), Butterworth Heinemann, 1990

Recomanacions

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
FONAMENTS D'ENGINYERIA QUÍMICA/20735212

(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.