DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) CARACTERITZACIÓ I MODELITZACIÓ DE LA DEMANDA ENERGÈTICA EN EDIFICIS Codi 20755102
Ensenyament
Sistemes i Tecnologies de Conversió d'Energia/ Energy Conversion...(2019)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
SALAVERA MUÑOZ, DANIEL
Adreça electrònica daniel.salavera@urv.cat
Professors/es
SALAVERA MUÑOZ, DANIEL
Web
Descripció general i informació rellevant <div>Aquest curs està enfocat a la caracterització i modelització de la demanda energètica als edificis.</div><div><br /></div><div>Aprendràs a utilitzar el programa de simulació EnergyPlus per modelar l’ús energètic dels edificis.</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE4 Modelar i analitzar la demanda energètica en edificis mitjançant eines informàtiques específiques per a la integració de sistemes eficients de conversió d'energia i d'energies renovables.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE4 Modela el comportament tèrmic i de demanda energètica dels edificis utilitzant programari específic per a això.
Calcula les càrregues tèrmiques anuals dels edificis.
Dimensiona els sistemes de climatització que requereixen els edificis per satisfer la demanda tèrmica.
Realitza anàlisi paramètrics de les diferents variables de l'edifici per estudiar el seu efecte en la demanda energètica, en els costos i en el comportament mediambiental.
Optimitza la demanda energètica de l'edifici, els costos i el comportament mediambiental les diferents variables de l'edifici com la seva geometria, orientació i composició de l'envolupant.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa (comprensió).
Segueix un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional (anàlisi).
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema (creativitat).
Elabora un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada (innovació).
Avalua el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i és capaç de trobar limitacions i proposar millores (avaluació).
 CT5 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques (qualitat).
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes (construcció del discurs).
Produeix un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes (eficàcia).
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció. Paràmetres que influeixen en la demanda tèrmica de l'edifici.
2. Modelatge tèrmic en 3D de l'edifici.
3. Definició de les dades del model i opcions de simulació.
4. Ajust de les simulacions i interpretació dels resultats de la simulació.
5. Anàlisi paramètric.
6. Casos d'estudi.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Videoconferència
CE4
6 0 6
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CE4
0 7 7
Webcasting
CE4
0 4 4
Resolució de problemes, exercicis
CE4
CT3
0 17 17
Fòrums de debat
CE4
CT3
0 7 7
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE4
CT3
0 27 27
Activitats d’auto seguiment
CE4
CT3
0 3 3
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves de validació
CE4
CT3
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats dirigides a prendre contacte i recollir informació dels estudiants. També es farà una presentació de l'assignatura descrivint els objectius d'aprenentatge, continguts, metodologies, sistemes d'avaluació i competències que es treballaran.
Videoconferència Exposició de continguts de l'assignatura i/o presentació d’activitats mitjançant webconferència. Aquesta activitat requereix presència síncrona d’estudiants i professorat. El seu desenvolupament permet diferents graus d’interactivitat en funció dels objectius pretesos. Aquesta activitat pot ser enregistrada en el moment del seu desenvolupament per facilitar-ne la consulta posterior.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura i treball de la documentació publicada en diversos formats, elaborada pel professorat, amb l’objectiu de facilitar a l’estudiant el desenvolupament de les competències de caire més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d’activitats pràctiques.
Webcasting Exposició dels continguts de l'assignatura en format vídeo enregistrat prèviament. Aquesta activitat no requereix presència síncrona d’estudiants i professorat i no permet la interactivitat de manera directa. No obstant, pot aprofitar-se per a proposar activitats interactives asíncrones com per exemple un fòrum.
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi i resolució d'un problema o exercici pràctic concret relacionat amb la temàtica de l'assignatura. Aquesta activitat té un abast més acotat i una extensió més reduïda que els treballs.
Fòrums de debat Activitats on, individualment o en grup, els participants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d’eines asíncrones com el fòrum del Campus Virtual.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d'una situació (real o simulada) en la que l’estudiant ha de treballar per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l’estudiant, amb un pes mínim, que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge.
Atenció personalitzada Planificar, guiar, dinamitzar, seguir i avaluar el procés d'aprenentatge de l'estudiant tenint en compte el seu perfil interessos, necessitats, coneixements previs, etc.) i les característiques / exigències del context

Atenció personalitzada
Descripció

L'atenció personalitzada es realitzarà de forma presencial, per teams, o per correu, pervia cita amb el professor responsable


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
CE4
CT3
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. 40
Fòrums de debat
CE4
CT3
Es valorarà la participació i activitat de l'estudiant 10
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE4
CT3
Plantejament d'una situació (real o simulada) en la que l'estudiant ha de treballar per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. 40
Activitats d’auto seguiment
CE4
CT3
Activitats proposades a l'estudiant, amb un pes mínim, que serveixen perquè l'estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Podrà repetir-se tantes vegades com es vulgui i per a l'avaluació final es considerarà la nota més alta assolida 10
Proves de validació
CE4
CT3
Les proves de validació consistiran en webconferencias individuals en què el professorat plantejarà preguntes sobre les activitats realitzades. 0
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en la realització d'un examen global del continguts de l'assignatura, la nota del qual constituirà el 70% de l'avaluació final. Es mantindran les notes assolides anteriorment pel que fa a la resolució de problemes a classe i a l'avantprojecte d'aplicació.


Fonts d'informació

Bàsica

Y. Cengel y A. Ghajar, Heat and Mass Transfer: Fundamentals and Applications, 5 ed., McGraw-Hill Education, 2014.

Lawrence Berkeley National Laboratoy, WINDOW 7 User manual LBNL-48255, 2019.

Windows for high-performance commercial buildings. https://www.commercialwindows.org/

ASHRAE. 2009. 2009 ASHRAE Handbook—Fundamentals, chapters 14-19. Atlanta: American Society of Heating, Refrigerating and Air-Conditioning Engineers, Inc.

Unmet hours: question and answer resource for the building energy modelin community https://unmethours.com/

Proceedings of the International Building Performance Simulation Association. https://www.ibpsa.org

DesignBuilder Tutorials: http://designbuilder.co.uk/training/online-learning/tutorials

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent