DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) TECNOLOGIES D'ENERGIES RENOVABLES Codi 20755105
Ensenyament
Sistemes i Tecnologies de Conversió d'Energia (2019)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
BOUROUIS CHEBATA, MAHMOUD
Adreça electrònica luis.martinez@urv.cat
mahmoud.bourouis@urv.cat
Professors/es
MARTÍNEZ SALAMERO, LUIS
BOUROUIS CHEBATA, MAHMOUD
Web
Descripció general i informació rellevant Conèixer, dissenyar i avaluar l'eficiència de sistemes d'energies renovables: solar tèrmica, solar fotovoltaica, biomassa i bombes de calor geotèrmiques.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE2 Seleccionar i estudiar la viabilitat de tecnologies de conversió energètica amb la inclusió de les energies renovables més adequades per a una determinada aplicació.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE2 Coneix les diferents tecnologies dels sistemes solars tèrmics, dels sistemes solars fotovoltaics i de la biomassa.
Dissenya i dimensiona instal·lacions solars tèrmiques en funció de la demanda tèrmica i de la radiació solar disponible.
Dissenya i dimensiona instal·lacions solars fotovoltaiques per a instal·lacions connectades a xarxa, instal·lacions autònomes i instal·lacions d'autoconsum
Utilitza eines de modelatge i simulació de sistemes solars tèrmics i elèctrics
Dissenya i dimensiona instal·lacions amb calderes de biomassa per a la producció d'ACS i calefacció
Dissenya i dimensiona instal·lacions amb bombes de calor que utilitzin l'aerotèrmia i la geotèrmia
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes.
Crear informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement.
 CT7 Incorporar la perspectiva de gènere i altres tipus de desigualtats en la seva activitat com a estudiant i/o professional.
Analitzar els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional.
Argumentar basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat.
Aplicar els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a les energies renovables
2. Sistemes solars tèrmics Tipus, Configuracions, Eficiència i Aplicacions
3. Sistemes solars fotovoltaiques Tipus, Configuracions, Eficiència i Aplicacions
4. Sistemes de biomassa Tipus, Configuracions, Eficiència i Aplicacions
5. Energies renovables i bombes de calor Tipus, Configuracions, Eficiència i Aplicacions

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Webconferència
CE2
CT2
3.5 0 3.5
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CE2
CT2
0 18 18
Webcasting
CT2
0 4 4
Activitats d’auto seguiment
CT2
0 2 2
Fòrums de debat
CE2
CT2
CT7
0 4 4
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE2
CT2
1 19 20
Resolució de problemes, exercicis
CE2
CT2
0 20 20
Atenció personalitzada
CE2
CT2
CT7
3 0 3
 
Proves de validació
CE2
CT2
0.5 0 0.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats dirigides a prendre contacte i recollir informació dels estudiants. També es farà una presentació de l'assignatura descrivint els objectius d'aprenentatge, continguts, metodologies, sistemes d'avaluació i competències que es treballaran.
Webconferència Exposició de continguts i activitats per mitjà de webconferencia. Aquesta activitat requereix presència síncrona d'estudiants i professorat. Aquesta activitat serà gravada en el moment del seu desenvolupament per facilitar la consulta posterior.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura i treball de la documentació publicada en diferents formats, elaborada pel professorat, amb l'objectiu de facilitar a l'estudiant el desenvolupament de les competències de caràcter més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d'activitats pràctiques. No requereix presència síncrona d'estudiants i professorat.
Webcasting Exposició de continguts de l'assignatura en format vídeo gravat prèviament. Aquesta activitat no requereix presència síncrona d'estudiants i professorat i no permet la interactivitat de manera directa. Es proposaran activitats relacionades amb la temàtica del webcasting a desenvolupar per l'estudiant.
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l'estudiant per a autoavaluar el seu progrés en l'assignatura. Es podran realitzar tantes vegades com es vulgui i ajudaran a l'estudiant a conèixer que aspectes o continguts ha de reforçar.
Fòrums de debat Activitats en les quals, individualment o en grup, els participants, argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d'eines asíncrones com el Fòrum del Campus Virtual. Seran supervisades pel professor que també podrà introduir arguments i proposar activitats perquè els estudiants treballin.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d'una situació (real o simulada) en la que l'estudiant ha de treballar per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada La finalitat de l'atenció personalitzada és: planificar, guiar, dinamitzar, seguir i avaluar el procés d'aprenentatge de l'estudiant.

Atenció personalitzada
Descripció
Aquesta orientació la porta a terme el professor propi de cada assignatura amb els estudiants matriculats en la mateixa. La finalitat d'aquesta orientació és: planificar, guiar, dinamitzar, seguir i avaluar el procés d'aprenentatge de l'estudiant tenint en compte el seu perfil interessos, necessitats, coneixements previs, etc.) i les característiques / exigències del context (EEES, perfil acadèmic / professional, demanda sociolaboral, etc.). Les accions que es duran a terme són les següents: - Benvinguda a l'assignatura - Dinamització setmanal - Notícies i esdeveniments - Resolució de dubtes acadèmics - Retroacció amb la correcció d'activitats - Abandonament de l'assignatura - Fi de l'assignatura El desenvolupament d'aquestes accions es realitzarà amb el suport de les eines que ofereix el Campus Virtual Moodle, dins de l'aula virtual de cada assignatura. De manera que s'ofereixi la millor orientació i seguiment possible considerant la modalitat presencial o virtual de cada assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats d’auto seguiment
CT2
Activitats proposades a l'estudiant que serveixen perquè l'estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Podrà repetir tantes vegades com es vulgui i per a l'avaluació final es considerarà la nota més alta assolida. 10
Fòrums de debat
CE2
CT2
CT7
Es valorarà la participació i activitat de l'estudiant. 10
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE2
CT2
Plantejament d'una situació (real o simulada) en la que l'estudiant ha de treballar per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. 40
Resolució de problemes, exercicis
CE2
CT2
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura 40
Proves de validació
CE2
CT2
Aquestes activitats es proposen amb la finalitat de validar que l'estudiant és l'autor/a de les activitats formatives i / o d'avaluació plantejades al llarg de l'assignatura.
Les proves de validació consistiran en web-conferencies individuals en què el professorat plantejarà preguntes sobre les activitats realitzades.

Les proves de validació es consideren activitats requisit per validar les qualificacions obtingudes i no tenen pes en la nota final de l'estudiant.
0
Altres   0
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Ali, Sayigh, Comprehensive Renewable Energy, , 2012

Complementària Boyle, Godfrey, Renewable Energy: Power for a Sustainable Future, , 2012 (3rd Edition)
Sørensen, Bent, Renewable Energy Conversion, Transmission and Storage, , 2007

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent