DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) TECNOLOGIES DE CONVERSIÓ D'ENERGIA TÈRMICA Codi 20755107
Ensenyament
Sistemes i Tecnologies de Conversió d'Energia (2019)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
CORONAS SALCEDO, ALBERTO
Adreça electrònica alberto.coronas@urv.cat
Professors/es
CORONAS SALCEDO, ALBERTO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE2 Seleccionar i estudiar la viabilitat de tecnologies de conversió energètica amb la inclusió de les energies renovables més adequades per a una determinada aplicació.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE2 Coneix les diferents tecnologies de bombes de calor tèrmiques i sistemes de refrigeració.
Calcula les prestacions de refredadores i bombes de calor d'absorció.
Identifica diferents tipologies de cicles de bombes de calor i refredadores d'absorció.
Empra eines per al modelatge termodinàmic i les propietats dels fluids per refredadores i bombes de calor d'absorció.
Calcula les propietats termodinàmiques de mescles de treball per a sistemes d'absorció.
Coneix els principals components de refredadores, bombes de calor i cicles de producció de potència d'absorció.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Reconèixer la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa.
Seguir un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema.
Elaborar un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada.
Avaluar el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i ser capaç de trobar limitacions i proposar millores.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Capitol 1. Fonaments termodinàmics dels sistemes de conversió d'energia tèrmica. Definicions i Classificacions de Sistemes de Conversió de Calor. Solucions bescanviant calor a dos i tres temperatures.
Capitol 2. Propietats termodinàmiques dels fluids de treball. Introducció; diagrames termodinàmics de fluides de treball purs i mescles; propietats termodinàmiques requerides per les mescles de treball de sistemes d’absorció. diagrames termodinàmics PTX(Y) i HTX(Y) de les mescles H2O/LiBr i NH3/H2O; altres mezcles de treball
Capitol 3. Aspectes basics de les refredadores i bombes de calor d'absorció. Introducció; cicle ideal de bomba de caIor i de refrigeració amb accionament tèrmic. Cicle d’absorció de simple etapa. Mescles de treball convencionals. Indicadors de funcionament. Cicles d’absorció multietapa. Situació actual de la tecnologia d’absorció. Aspectes comercials
Capitol 4. Processos termodinamics amb mescles Introducció; Mescla adiabàtica amb mescles de fluids; Desorció; absorció; Evaporació i condensació; processos de bombeig i d’expansió en vàlvules i dispositius d’estrangulació; recuperació de calor en bescanviadors de calor; Purificació d'amoníac en sistemes d’amoníac/aigua; Transferència de calor en components de sistemes d’absorció
Capitol 5. Refrigeració per absorció. Tecnologies i Modelitzacio Introducció; Sistemes de aigua/LiBr: aspectes tecnològics, modelat termodinàmic i anàlisis de l funcionament del cicle bàsic. Representació del cicle en un diagrama de Duhring. (PTX). Modelat termodinàmic amb transferència de calor amb els circuits exteriors. Cicles multietapa. Cicles de doble-efecte, triple efecte i mig-efecte.
Sistemes de refrigeració d’amoníac/aigua; aspectes tecnològics. Modelat termodinàmic i anàlisi del . funcionament del cicle basic. Representació del cicle en un diagrama de Duhring (PTXY) Millora del funcionament del cicle basic. Cicles GAX. Concepte, configuracions i disseny del cicle.
Capitol 6. Sistemes de producció de potencia i combinats de potencia i refrigeración d'absorció. Introducció. Bombes de calor d’absorció; classificació, configuracions i mescles de treball. Bombes de calor tipus I; aspectes tecnològics i comercials. Transformadors de calor; aspectes tecnològics i comercials. Modelització del cicle bàsic de bombes de calor i de transformadors de calor amb aigua/LiBr.
Capitol 7. Sistemes d’absorció de potencia i combinats de refrigeració i potencia
Introducció. Cicle simple de Kalina. Cicles de Kalina amb fonts de calor de baixa, mitja i alta temperatura. Modelització del funcionament. Implantació del cicle de Kalina
Sistemes d’absorció combinats per producció de potència i refrigeració. Configuracions per fonts de calor de baixa mitja temperatura. Modelat del funcionament.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Webconferència
CE2
CT3
7 0 7
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CE2
CT3
0 30 30
Webcasting
CE2
CT3
0 6 6
Activitats d’auto seguiment
CE2
CT3
0 4 4
Resolució de problemes, exercicis
CE2
CT3
0 40 40
Fòrums de debat
CE2
CT3
0 11 11
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CE2
CT3
0 12 12
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats dirigides a prendre contacte i recollir informació dels estudiants. També es farà una presentació de l'assignatura descrivint els objectius d'aprenentatge, continguts, metodologies, sistemes d'avaluacióció i competències que es treballaran. Aquesta sessió serà a primera a cada assignatura no presencial
Webconferència Presentació de l'assignatura i exposició de continguts i activitats per mitjà de webconferencia (Abobo Connect). Aquesta activitat requereix presència síncrona d'estudiants i professorat. Aquesta activitat serà gravada en el moment del seu desenvolupament per facilitar la consulta posterior
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura i treball de la documentació publicada en diferents formats, elaborada pel professorat, amb l'objectiu de facilitar a l'estudiantat el desenvolupament de les competències de caràcter més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d'activitats pràctiques. No requereix presència síncrona d'estudiants i professorat
Webcasting Exposició de continguts de l'assignatura en format vídeo gravat prèviament. Aquesta activitat no requereix presència síncrona d'estudiants i professorat i no permet la interactivitat de manera directa. Es proposaran activitats relacionades amb la temàtica del webcasting a desenvolupar per l'estudiant
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l'estudiant per a autoavaluar el seu progrés en l'assignatura. Es podran realitzar tantes vegades com es vulgui i ajudaran a l'estudiant a conèixer que aspectes o continguts ha de reforçar
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi i resolució d'un problema o exercici pràctic concret relacionat amb la temàtica de l'assignatura. El seu abast és acotat i d'extensió reduïda. Mitjançant l'ús del campus virtual.
Fòrums de debat Activitats en les quals, individualment o en grup, els participants, argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d'eines asíncrones com el Fòrum del Campus Virtual. Seran supervisades pel professor que també podrà introduir arguments i proposar activitats perquè els estudiants treballin
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d'una situació (real o simulada) en la que l'estudiant ha de treballar per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global
Atenció personalitzada questa orientació la porta a terme el professor propi de cada assignatura amb els estudientes matriculats en la mateixa. La finalitat d'aquesta orientació és: planificar, guiar, dinamitzar, seguir i avaluar el procés d'aprenentatge de l'estudiant tenint en compte el seu perfil interessos, necessitats, coneixements previs, etc.) i les característiques / exigències del context (EEES, perfil acadèmic / professional, demanda sociolaboral, etc.).

Atenció personalitzada
Descripció
Aquesta orientació la porta a terme el professor propi de cada assignatura amb els estudiants matriculats en la mateixa. La finalitat d'aquesta orientació és: planificar, guiar, dinamitzar, seguir i avaluar el procés d'aprenentatge de l'estudiant tenint en compte el seu perfil interessos, necessitats, coneixements previs, etc.) i les característiques / exigències del context (EEES, perfil acadèmic / professional, demanda sociolaboral, etc.). Les accions que es duran a terme són les següents: - Benvinguda a l'assignatura - Dinamització setmanal - Notícies i esdeveniments - Resolució de dubtes acadèmics - Retroacció amb la correcció d'activitats - Abandonament de l'assignatura - Fi de l'assignatura El desenvolupament d'aquestes accions es realitzarà amb el suport de les eines que ofereix el Campus Virtual Moodle, dins de l'aula virtual de cada assignatura. De manera que s'ofereixi la millor orientació i seguiment possible considerant la modalitat presencial o virtual de cada assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats d’auto seguiment
CE2
CT3
Activitats proposades a l'estudiant que serveixen perquè l'estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Podrà repetir tantes vegades com es vulgui i per a l'avaluació final es considerarà la nota més alta assolida 5
Resolució de problemes, exercicis
CE2
CT3
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. 35
Fòrums de debat
CE2
CT3
Es valorarà la participació i activitat de l'estudiant. 10
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CE2
CT3
Plantejament d'una situació (real o simulada) en la que l'estudiant ha de treballar per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. 50
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Keith E. Herold, Reinhard Radermacher, and Sanford A. Klein;, Absorption Chillers and Heat Pumps, CRC Press, 2015

Complementària ASHRAE, ASHRAE Handbook- Fundamentals. Absorption Refrigeration Cycles, ASHRAE, 2017
Tangellapalli Srinivas, N. Shankar Ganesh, R. Shankar, Flexible Kalina Cycle Systems, Apple Academic Press, March 2019
I. Dincer, T.A.H. Ratlamwala, Integrated Absorption Refrigeration Systems, Springer. Series: Green Energy and Technology, 2017
G. Alefeld and R. Radermacher, G. Alefeld and R. Radermacher;, CRC Press, 1994

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent