DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) MODELITZACIÓ I SIMULACIÓ DINÀMICA DE SISTEMES DE CONVERSIÓ D'ENERGIA Codi 20755110
Ensenyament
Sistemes i Tecnologies de Conversió d'Energia/ Energy Conversion...(2019)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q conv. única
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
AYOU , DEREJE SENDEKU
Adreça electrònica derejesendeku.ayou@urv.cat
Professors/es
AYOU , DEREJE SENDEKU
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Aquesta assignatura és no presencial de tipus laboratori. Per tant, conté una única convocatòria per a l'avaluació, que serà de tipus continuada.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE2 Conèixer, modelar i seleccionar les tecnologies de conversió energètica i d'energies renovables més adequades per a una determinada aplicació.
 CE3 Dissenyar i integrar les tecnologies de conversió d'energia tèrmica en sistemes energètics eficients i de baixes emissions de gasos d'efecte hivernacle mitjançant eines informàtiques específiques.
 CE4 Modelar i analitzar la demanda energètica en edificis mitjançant eines informàtiques específiques per a la integració de sistemes eficients de conversió d'energia i d'energies renovables.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE2 Desenvolupa models dinàmics de tecnologies i sistemes de conversió d'energia mitjançant l'ús de l'eina informàtica TRNSYS.
 CE3 Obté, mitjançant simulacions dinàmiques, les prestacions estacionals de sistemes de conversió d'energia.
Analitza detalladament els resultats de simulacions dinàmiques per trobar possibles errors de modelatge i simulació.
 CE4 Identifica en quins casos és útil l'ús d'eines de simulació dinàmica per caracteritzar els sistemes de conversió d'energia.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa (comprensió).
Segueix un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional (anàlisi).
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema (creativitat).
Elabora un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada (innovació).
Avalua el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i és capaç de trobar limitacions i proposar millores (avaluació).
 CT4 Coneix l’objectiu de l’equip i identifica el seu rol en contextos complexos (context).
Es comunica i col·labora amb altres equips per assolir conjuntament els objectius proposats (comunicació).
Es compromet i afavoreix els canvis i millores necessaris per assolir els objectius de l’equip (compromís).
Confia en les pròpies capacitats, respecta les diferències i les aprofita en benefici de l'equip (col·laboració).
 CT5 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques (qualitat).
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes (construcció del discurs).
Produeix un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes (eficàcia).
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la simulació dinàmica. 1.1. Què és TRNSYS.
1.2. Introducció a la interfície. Simulation Studio.
1.3. Components en TRNSYS. Parts principals dels components.
2. Iniciació amb TRNSYS. Ús de components bàsics. 2.1. Lector de dades d'entrada (Type 9)
2.2. Funcions d'entrada (Type14)
2.3. Escriptor de dades de sortida (Type25)
2.4. Integrador (Type55)
2.5. Equacions en TRNSYS
2.6. exemple pràctics
3. Ús de components avançats en TRNSYS. 3.1. Modelatge refredadores i calderes. Corbes de prestacions d'equips
3.2. Modelatge de col·lectors solars tèrmics
3.3. Modelatge de dipòsits
3.4. Control tot / res amb histèresi
3.5. Control PID per al control de la temperatura i / o el cabal
3.6. exemples pràctics
4. Simulació i anàlisi de resultats. 4.1. Paràmetres de simulació en TRNSYS. Pas de temps, convergència i tolerància de simulació
4.2. Anàlisi de resultats diaris
4.3. Anàlisi de resultats mensuals i anuals
4.4. Balanços d'energia
4.5. exemples pràctics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Videoconferència
CE2
CE3
CE4
4.5 0 4.5
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CE2
CE3
CE4
15 0 15
Resolució de problemes, exercicis
CE2
CE3
CE4
CT3
29 0 29
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE2
CE3
CE4
CT3
CT4
CT5
2 23 25
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats dirigides a prendre contacte i recollir informació dels estudiants. També es farà una presentació de l'assignatura descrivint els objectius d'aprenentatge, continguts, metodologies, sistemes d'avaluació i competències que es treballaran.
Videoconferència Presentació de l'assignatura i exposició de continguts i activitats per mitjà de webconferencia (Abobo Connect). Aquesta activitat requereix presència síncrona d'estudiants i professorat. Aquesta activitat serà gravada en el moment del seu desenvolupament per facilitar la consulta posterior
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura i treball de la documentació publicada en diferents formats, elaborada pel professorat, amb l'objectiu de facilitar a l'estudiantat el desenvolupament de les competències de caràcter més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d'activitats pràctiques. No requereix presència síncrona d'estudiants i professorat
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi i resolució d'un problema o exercici pràctic concret relacionat amb la temàtica de l'assignatura. El seu abast és acotat i d'extensió reduïda. Mitjançant l'ús del campus virtual.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d'una situació (real o simulada) en la que l'estudiant ha de treballar per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global
Atenció personalitzada Planificar, guiar, dinamitzar, seguir i avaluar el procés d'aprenentatge de l'estudiant tenint en compte el seu perfil interessos, necessitats, coneixements previs, etc.) i les característiques / exigències del context

Atenció personalitzada
Descripció

Aquesta orientació la porta a terme el professor propi de cada assignatura amb els estudiants matriculats a la mateixa. La finalitat d'aquesta orientació és: planificar, guiar, dinamitzar, seguir i avaluar el procés d'aprenentatge de l'estudiant tenint en compte el seu perfil interessos, necessitats, coneixements previs, etc.) i les característiques / exigències del context (EEES, perfil acadèmic / professional, demanda sociolaboral, etc.). Les accions que es duran a terme són les següents: - Benvinguda a l'assignatura - Dinamització setmanal - Notícies i esdeveniments - Resolució de dubtes acadèmics - Retroacció amb la correcció d'activitats - Abandonament de l'assignatura - Fi de l'assignatura El desenvolupament d'aquestes accions es realitzarà amb el suport de les eines que ofereix el Campus Virtual Moodle, dins de l'aula virtual de cada assignatura. De manera que s'ofereixi la millor orientació i seguiment possible considerant la modalitat presencial o virtual de cada assignatura.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
CE2
CE3
CE4
CT3
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. 40
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE2
CE3
CE4
CT3
CT4
CT5
Plantejament d'una situació (real o simulada) en la que l'estudiant ha de treballar per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. 60
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta assignatura només té una convocatòria


Fonts d'informació

Bàsica Several, Notes of the subject Modelling and Dynamic Simulation of Energy Conversion Systems, , Universitat Rovira i Virgili

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent