DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) CLIMATITZACIÓ I ESTALVI ENERGÈTIC EN EDIFICIS Codi 20755201
Ensenyament
Sistemes i Tecnologies de Conversió d'Energia (2019)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
VALLÈS RASQUERA, JOAN MANEL
Adreça electrònica manel.valles@urv.cat
juan.prieto@urv.cat
Professors/es
VALLÈS RASQUERA, JOAN MANEL
PRIETO GONZÁLEZ, JUAN
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE3 Dissenyar i integrar les tecnologies de conversió d'energia tèrmica en sistemes energètics eficients i de baixes emissions de gasos d'efecte hivernacle mitjançant eines informàtiques específiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE3 Identifica raonadament el sistema o sistemes de climatització més adequats per a una aplicació concreta.
Identifica errors comuns en el disseny dels sistemes de climatització.
Defineix els modes d'operació d'un sistema de climatització en funció de les condicions exteriors i de la demanda de l'edifici.
Modela els processos psicromètrics elementals que tenen lloc en els components d'un cicle de tractament d'aire.
Resol numèricament qualsevol cicle de tractament d'aire.
Proposa mesures d'estalvi energètic aplicables a un sistema de climatització donat, i quantifica la relació cost / benefici de les mesures.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes.
Crear informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement.
 CT3 Reconèixer la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa.
Seguir un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema.
Elaborar un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada.
Avaluar el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i ser capaç de trobar limitacions i proposar millores.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Tipologia dels sistemes de climatització 1.1. Conceptes previs (I): espai, local i zona
1.2. Conceptes previs (II): càrregues del local i del sistema
1.3. Conceptes previs (III): inversió tèrmica simultània o successiva
1.4. Criteris a considerar en l'elecció de sistemes de climatització
1.4.1. Cost
1.4.2. Nivell de requisits de confort
1.4.3. Flexibilitat
1.4.4. Volum i espai
1.4.5. Normativa (eficiència energètica, emissions...)
1.5. Classificació dels sistemes de climatització
1.6. sistemes unitaris
1.7. Sistemes centralitzats tot aire
1.8. Sistemes centralitzats tot aigua
1.9. Sistemes centralitzats aigua-aire
2. Cicles bàsics 2.1. Introducció
2.2. Evolució de l'aire en un local: recta d'operació del local
2.3. Cicle bàsic d'estiu. Descripció
2.4. Determinació dels paràmetres de disseny del cicle d'estiu
2.5. Exemples de cicle d'estiu
2.6. Control de la càrrega parcial
2.7. Cicles d'hivern. Descripció
2.8. Determinació dels paràmetres de disseny del cicle d'hivern
2.9. Exemple de cicles d'hivern
3. Confort i qualitat de l'aire 3.1. Condicions de confort de l'aire
3.1.1. Temperatura de l'aire, temperatures radiants i temperatura operativa
3.1.2. Humitat relativa
3.1.3. Velocitat i distribució de l'aire
3.2. Qualitat de l'aire
3.2.1. Contaminants de l'aire
3.2.2. Renovacions de l'aire
4. Estalvi d'energia en sistemes de climatització 4.1. Revisió de tècniques d'estalvi en edificis i sistemes de climatització
4.2. Refredament gratuït amb aire exterior
4.3. Refredament gratuït amb torre de refrigeració
4.4. Recuperadors de calor d'extracció
4.5. Transvasament d'energia entre zones
4.6. Condicions operatives dels sistemes de climatització acoblats a bombes de calor i calderes
4.7. exercicis

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE3
CT2
CT3
0.5 0 0.5
Webconferència
CE3
CT2
CT3
8 0 8
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CE3
CT2
CT3
0 30 30
Webcasting
CE3
CT2
CT3
0 3 3
Activitats d’auto seguiment
CE3
CT2
CT3
0 5 5
Resolució de problemes, exercicis
CE3
CT2
CT3
0 35 35
Fòrums de debat
CE3
CT2
CT3
0 10 10
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE3
CT2
CT3
0 18.5 18.5
Atenció personalitzada
CE3
CT2
CT3
2 0 2
 
Proves de validació
CE3
CT2
CT3
0.5 0 0.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats dirigides a prendre contacte i recollir informació dels estudiants. També es farà una presentació de l'assignatura descrivint els objectius d'aprenentatge, continguts, metodologies, sistemes d'avaluació i competències que es treballaran. Aquesta sessió serà la primera a cada assignatura presencial i tindrà una durada de 30 min
Webconferència Presentació de l'assignatura i exposició de continguts i activitats per mitjà de webconferencia (Abobo Connect). Aquesta activitat requereix presència síncrona d'estudiants i professorat. Aquesta activitat serà gravada en el moment del seu desenvolupament per facilitar la consulta posterior
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura i treball de la documentació publicada en diferents formats, elaborada pel professorat, amb l'objectiu de facilitar a l'estudiantat el desenvolupament de les competències de caràcter més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d'activitats pràctiques. No requereix presència síncrona d'estudiants i professorat
Webcasting Exposició de continguts de l'assignatura en format vídeo gravat prèviament. Aquesta activitat no requereix presència síncrona d'estudiants i professorat i no permet la interactivitat de manera directa. Es proposaran activitats relacionades amb la temàtica del webcasting a desenvolupar per l'estudiant
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l'estudiant per a autoavaluar el seu progrés en l'assignatura. Es podran realitzar tantes vegades com es vulgui i ajudaran a l'estudiant a conèixer que aspectes o continguts ha de reforçar
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi i resolució d'un problema o exercici pràctic concret relacionat amb la temàtica de l'assignatura. El seu abast és acotat i d'extensió reduïda. Mitjançant l'ús del campus virtual.
Fòrums de debat Activitats en les quals, individualment o en grup, els participants, argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d'eines asíncrones com el Fòrum del Campus Virtual. Seran supervisades pel professor que també podrà introduir arguments i proposar activitats perquè els estudiants treballin
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d'una situació (real o simulada) en la que l'estudiant ha de treballar per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global
Atenció personalitzada Planificar, guiar, dinamitzar, seguir i avaluar el procés d'aprenentatge de l'estudiant tenint en compte el seu perfil interessos, necessitats, coneixements previs, etc.) i les característiques / exigències del context

Atenció personalitzada
Descripció
Aquesta orientació la porta a terme el professor propi de cada assignatura amb els estudiants matriculats a la mateixa. La finalitat d'aquesta orientació és: planificar, guiar, dinamitzar, seguir i avaluar el procés d'aprenentatge de l'estudiant tenint en compte el seu perfil interessos, necessitats, coneixements previs, etc.) i les característiques / exigències del context (EEES, perfil acadèmic / professional, demanda sociolaboral, etc.). Les accions que es duran a terme són les següents: - Benvinguda a l'assignatura - Dinamització setmanal - Notícies i esdeveniments - Resolució de dubtes acadèmics - Retroacció amb la correcció d'activitats - Abandonament de l'assignatura - Fi de l'assignatura El desenvolupament d'aquestes accions es realitzarà amb el suport de les eines que ofereix el Campus Virtual Moodle, dins de l'aula virtual de cada assignatura. De manera que s'ofereixi la millor orientació i seguiment possible considerant la modalitat presencial o virtual de cada assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats d’auto seguiment
CE3
CT2
CT3
Activitats proposades a l'estudiant que serveixen perquè l'estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Podrà repetir tantes vegades com es vulgui i per a l'avaluació final es considerarà la nota més alta assolida 10
Resolució de problemes, exercicis
CE3
CT2
CT3
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. 40
Fòrums de debat
CE3
CT2
CT3
Es valorarà la participació i activitat de l'estudiant. 10
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE3
CT2
CT3
Plantejament d'una situació (real o simulada) en la que l'estudiant ha de treballar per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. 40
Proves de validació
CE3
CT2
CT3
Les proves de validació consistiran en web-conferencies individuals en què el professorat plantejarà preguntes sobre les activitats realitzades. 0
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Mark S. Owen, ASHRAE Handbook—Fundamentals, 2017,
Mark S. Owen, ASHRAE Handbook—HVAC Systems and Equipment, 2016,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent