DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) SISTEMES ELÈCTRICS RENOVABLES EN XARXES INTEL·LIGENTS Codi 20755205
Ensenyament
Sistemes i Tecnologies de Conversió d'Energia/ Energy Conversion...(2019)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Optativa Primer 2Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
BRUNO ARGILAGUET, JUAN CARLOS
Adreça electrònica juancarlos.bruno@urv.cat
marc.marin@urv.cat
Professors/es
BRUNO ARGILAGUET, JUAN CARLOS
MARÍN GENESCÀ, MARC
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Curs sobre sistemes de producció i gestió d'energia elèctrica integrats en xarxes d'energia intel·ligents.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE2 Conèixer, modelar i seleccionar les tecnologies de conversió energètica i d'energies renovables més adequades per a una determinada aplicació.
 CE3 Dissenyar i integrar les tecnologies de conversió d'energia tèrmica en sistemes energètics eficients i de baixes emissions de gasos d'efecte hivernacle mitjançant eines informàtiques específiques.
 CE4 Modelar i analitzar la demanda energètica en edificis mitjançant eines informàtiques específiques per a la integració de sistemes eficients de conversió d'energia i d'energies renovables.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE2 Coneix els problemes associats a la producció d'energia elèctrica amb tecnologies renovables per a la seva connexió a xarxes d'energia elèctrica.
 CE3 Coneix les possibilitats d'integració d'energies renovables per a la producció d'energia elèctrica en xarxes elèctriques.
Analitza configuracions d'integració de tecnologies de producció d'energia elèctrica renovable incloent emmagatzematge, conversió i ús.
 CE4 Dissenya i aplica models per a la integració d'energies renovables per a producció d'energia elèctrica emprant eines de càlcul.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic (ser digital).
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement (cercar).
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes (organitzar).
Crea informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta (crear).
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement (compartir).
 CT3 Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa (comprensió).
Segueix un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional (anàlisi).
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema (creativitat).
Elabora un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada (innovació).
Avalua el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i és capaç de trobar limitacions i proposar millores (avaluació).
 CT5 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques (qualitat).
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes (construcció del discurs).
Produeix un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes (eficàcia).
 CT7 Analitza els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional (Medi ambient).
Argumenta basant-se en valors socials i formula propostes compromeses en la millora de la comunitat (Responsabilitat social com a ciutadans).
Aplica els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional (Ètica).
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 -Integració de les energies renovables a la xarxa elèctrica - Aspectes de la xarxa elèctrica, objectius
- Exercicis d'aplicació
Tema 2 - Funcionament de les centrals d'energies renovables - Control de xarxa i variables econòmiques
- Despatx econòmic, HVDC-Desertec-Microgrid
- Model de cèl·lules solars, factor d'ompliment, relacions de cèl·lules solars, mida del cable elèctric
- Tensió de transformació (Transformadors)
- Model de cèl·lules solars, factor d'ompliment, relacions de cèl·lules solars, mida del cable elèctric
Tema 3 - Tecnologies de control de la xarxa i introducció a les microxarxes
- Despatx econòmic i estructures de xarxa
-Interconnexió d'energies renovables: Codis de xarxa, Estructures FV, MPPT
- Càlcul de Bateries, Inversor i Regulador
- Carrega les bateries: DoD, SoC, Lifecycle
Tema 4 - Estructures fotovoltaiques i dimensionament, característiques i emmagatzematge. Introducció al vehicle elèctric - Interconnexió d'energies renovables: Codis de xarxa
- Antiilla en sistemes fotovoltaics
- Interconnexió Renovables: Estructures FV, MPPT
- Introducció al cotxe elèctric i la interconnexió
- Recàrrega de vehicle elèctric
Tema 5 - Piles de combustible i emmagatzematge elèctric - Piles de combustible
- Emmagatzematge elèctric
Tema 6 - Casos d'estudi

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE3
CT2
1 0 1
Videoconferència
CE3
CT2
6 0 6
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CE3
CT2
CT3
0 29 29
Webcasting
CE3
CT2
0 1 1
Resolució de problemes, exercicis
CE3
CT2
0 35 35
Fòrums de debat
CE3
CT2
0 1 1
Activitats d’auto seguiment
CE3
0 5 5
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE3
CT2
CT3
0 32 32
Atenció personalitzada
CE3
CT2
2 0 2
 
Proves de validació
CE3
CT2
0.5 0 0.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l'assignatura a través d'una de les webconferències.
Videoconferència Exposició de continguts de l'assignatura, presentació d'activitats, resolució de problemes i dubtes mitjançant webconferència. Aquesta activitat requereix presència síncrona d'estudiants i professorat. Aquesta activitat serà enregistrada en el moment del seu desenvolupament per tal de posar-la a dispocisió dels estudiants a l'aula virtual i facilitar-ne la seva consulta posterior.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura i treball de documentació seleccionada o elaborada pel professorat, amb l'objectiu de facilitar a l'estudiant el deenvolupament de les competències de caire més teòric i dels coneixements necessaris pel desenvolupament d'activitats pràctiques.
Webcasting Exposició d'alguns continguts de l'assignatura en format vídeo enregistrat prèviament. Aquesta activitat no requereix presència síncrona d'estudiants i professorat.
Resolució de problemes, exercicis Resolució per part dels alumnes i amb l'ajut del professor de problemes i exercicis seleccionats.
Fòrums de debat Els estudiants argumenten, confronten idees o exposen dubtes sobre un tema determinat proposat pel professor o pels propis estudiants, mitjançant l'ús d'eines asíncrones com el fòrum del Campus Virtual.
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades que serveixen per a que l'estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Habitualment seran test d'autoseguiment o preguntes curtes.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d'un cas pràctic obert en la que ha de treballar l'estudiant per donar una solució utilitzant coneixements adquirits durant el curs.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes de teoria i sorgits de la resolució de problemes i exercicis.

Atenció personalitzada
Descripció

Per a realitzar qualsevol consulta relacionada amb l'assignatura, contactar amb:

Prof Joan Carles Bruno Dep. Enginyeria Mecànica, Despatx 112 Tel: 977 297068 juancarlos.bruno@urv.cat


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
CE3
CT2
Resolució per part dels alumnes i amb l'ajut del professor de problemes i exercicis seleccionats. 40%
Fòrums de debat
CE3
CT2
Els estudiants argumenten, confronten idees o exposen dubtes sobre un tema determinat proposar pel professor o els propis estudiants, mitjançant l'ús d'eines asíncrones com el fòrum del Campus Virtual. 10%
Activitats d’auto seguiment
CE3
Activitats proposades que serveixen per a que l'estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Habitualment seran test d'auto seguiment o preguntes curtes. 10%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE3
CT2
CT3
Plantejament d'un cas pràctic obert en el que ha de treballar l'estudiant per donar una solució utilitzant els coneixements adquirits durant el curs. 40%
Proves de validació
CE3
CT2
Les proves de validació consistiran en webconferències individuals en què el professorat plantejarà preguntes sobre les activitats realitzades. 0%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en la realització d'un examen global del continguts de l'assignatura, la nota del qual constituirà el 60% de l'avaluació final. Es mantindran les notes assolides anteriorment pel que fa a la resolució de supòsits pràctics/estudi de casos pel càlcul de la nota final.


Fonts d'informació

Bàsica Math H. Bollen and Fainan Hassan, Integration of distributed generation in the power system, 2011, Wiley

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent