IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) CHEMISTRY II Code 20904009
Study programme
Double degree in Chemical Engineering and Food Bioprocess Technology (2019)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Basic Course First 2Q
Language
Castellà
Department Mechanical Engineering
Chemical Engineering
Analytical Chemistry and Organic Chemistry
Coordinator
RONDA BARGALLÓ, JUAN CARLOS
LARRECHI GARCÍA, MARIA SOLEDAD
E-mail mariasoledad.larrechi@urv.cat
juancarlos.ronda@urv.cat
nuria.fontanals@urv.cat
pascal.blondeau@urv.cat
pedromanuel.verdugo@urv.cat
ariadna.dasca@urv.cat
pol.cliville@urv.cat
ahlam.ouladali@urv.cat
Lecturers
LARRECHI GARCÍA, MARIA SOLEDAD
RONDA BARGALLÓ, JUAN CARLOS
FONTANALS TORROJA, NÚRIA
BLONDEAU , PASCAL JEAN CLAUDE LEON
VERDUGO FERNÁNDEZ, PEDRO MANUEL
DASCA BENEITO, ARIADNA
CLIVILLÉ CABRÉ, POL
OULAD ALI EL HAMMOUCHI, AHLAM
Web
General description and relevant information <br />

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1.1 Consistently apply knowledge of basic, scientific and technological subjects pertaining to engineering
 A1.2 Design, execute and analyse experiments related to engineering
 A3.4 Ability to understand the basics of general chemistry, organic and inorganic chemistry, and their applications in engineering (FB4)
Type B Code Competences Transversal
 B1.1 Communicate information clearly and accurately to diverse audiences (CT5)
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1.1 Aplica correctament els principis de coneixements bàsics de la química general, química orgànica i inorgànica en la enginyeria.
 A1.2 Comprova a través de l'experimentació i treball en grup en el laboratori els fonaments teòrics explicats a l'aula.
 A3.4 Relaciona l’estructura dels compostos orgànics amb diferents propietats físiques i químiques.
Relaciona l’estructura de diferents especies amb la seva estabilitat.
Prediu el camí de reacció de reaccions orgàniques senzilles.
Reconeix la Química Analítica com la ciència metrològica que desenvolupa, optimitza i aplica processos de mesura destinats a obtenir informació química de qualitat. Identifica les etapes que integren el procés analític.
Coneix els fonaments de les principals tècniques instrumentals d’anàlisis, i sap aplicar-les a la resolució de problemes químico-analítics.
Demostra capacitat per aplicar els mètodes quantitatius d’anàlisis i realitzar el tractament estadístic de les dades experimentals.
Type B Code Learning outcomes
 B1.1 Plan their communications: generate ideas, search for information, select and order the information, make schemes, determine the type of audience and the objectives of the communication, etc.
Draft documents with the appropriate format, content, structure, language accuracy and register, and illustrate concepts using the appropriate conventions: formats, titles, footnotes, captions, etc.
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
Bloc 1.- Experimentació en Química Analítica 1. Realització pràctica de mesures de potenciometria, espectroscòpia molecular i atòmica i cromatografia de gasos.
Bloc 2.- Fonaments de Química Analítica 1. Definició i objecte de l'anàlisi químic. El procés de mesura química. El tractament de la mostra. Paràmetres de qualitat en l'anàlisi químic.
2. Obtenció, tractament i expressió dels resultats analítics. Calibratge lineal.
3. Tècniques instrumentals d'anàlisi: espectroscòpia UV-Vis molecular i atòmica,
4. Tècniques instrumentals d'anàlisi: cromatografia i potenciometria.
Bloc 3.- Fonaments de Química Orgànica 5. Introducció a la química orgànica: característiques generals dels compostos orgànics. Nomenclatura.
6. Estructura i geometria de les molècules orgàniques. Enllaços deslocalitzats.
7. Estructura i propietats dels compostos orgànics.
8. Reactivitat dels compostos orgànics.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
0.5 0 0.5
Problem solving, exercises in the classroom
A1.1
A3.4
14 22 36
Lecture
A1.1
A3.4
28 29 57
Laboratory practicals
A1.1
A3.4
28 10 38
Personal attention
2 0 2
 
Multiple-choice objective tests
A1.1
A3.4
1 4.5 5.5
Short-answer objective tests
A1.1
A1.2
A3.4
B1.1
2 9 11
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació del programa de l'assignatura. S'explicarà a l'alumnat la forma de contactar amb el professor fora de les hores de classe.
Problem solving, exercises in the classroom Resolució de problemes per part dels alumnes sota la supervisió del professor, individualment o en grup. Inclou treball individual per part de l'alumne.
Lecture Activitats encaminades a l' introducció de conceptes bàsics i a la discussió d'exemples.
Laboratory practicals Activitats encaminades a conèixer experimentalment les diferents etapes i instruments analítics per a resoldre problemes senzills.
Personal attention L'alumne podrà consultar dubtes als professors de l'assignatura via correu electrònic, moodle o en el seu despatx.

Personalized attention
Description
L'alumne podrà consultar dubtes als professors de l'assignatura via correu electrònic, moodle o en el seu despatx. El primer dia de classe es donarà la informació pertinent.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Laboratory practicals
A1.1
A3.4
Treball de l'alumne al laboratori:
Acompliment de les normes, resultats experimentals, informe final i llibreta.
15
Multiple-choice objective tests
A1.1
A3.4
Realització de una prova sobre coneixements experimentals adquirits al laboratori. 10
Short-answer objective tests
A1.1
A1.2
A3.4
B1.1
Aquestes proves podran realitzar presencialment o per mitjà de qüestionaris en moodle, al llarg del període docent. 75
Others  
 
Other comments and second exam session

L' assignatura Química II consta de tres blocs:

Bloc I: Pràctic. Impartit per professors de l'àrea de Química Analítica

Bloc II: Teòric: Impartit per professors de l'àrea de Química Analítica

Bloc III: Teòric: Impartit per professors de l'àrea de Química Orgànica

Criteris d'avaluació globals

La nota final s'obtindrà a partir de les notes ponderades de cadascun de les proves dels blocs (Bloc I 25%, Bloc II 35%, Bloc III 40%) que constitueixen l'assignatura. Per a poder aprovar l'assignatura s'ha d'obtenir un mínim de 3,5 punts sobre 10 en cadascun dels blocs.

Si no es supera l'avaluació de l'assignatura en primera opció, es podrà repetir l'avaluació de cadascun dels blocs (es podrà conservar la nota de la primera opció per aquells blocs qualificats com a mínim amb 3,5 sobre 10).

Bloc I : Per alumnes que han fet les pràctiques: Prova teòrica tipus test (100%)

Per alumnes que no han fet les pràctiques: Prova teòrica tipus test (40%) i Prova pràctica al laboratori (60%)

Bloc II : Una prova en la data indicada en el calendari d'exàmens (100%)

Bloc III : Una prova en la data indicada en el calendari d'exàmens (100%)

Altres comentaris: Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.


Sources of information

Basic D.C. Harris, Análisis Químico Cuantitativo, 3ª Ed., Ed. Reverté, 2006
D.A. Skoog, D.M. West, F.J. Holler i S.R. Crouch, Fundamentos de Química Analítica, 8ª Ed. 2004, Thomson International
J.N. Miller, J.C.Miller, Estadística y Quimiometría para Química Analítica, 2000, Pearson Education, S.A.
J. McMurry, Química Orgánica, 2008, Thomson International
J. Sales, J. Vilarrasa, Introducció a la Nomenclatura Química (inorgànica i Orgànica), , Edicions i Distribucions Universitàries
P. Yarkunis, Fundamentos de Química Orgánica, 2007, Pearson Education, S.A.

Complementary

Recommendations


Subjects that it is recommended to have taken before
CHEMISTRY I/20204008
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.