DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES I Codi 21204401
Ensenyament
Grau de Turisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Pràctiques Externes obligatòria Tercer 2Q conv. única
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Economia
Geografia
Gestió d'Empreses
Coordinador/a
ANGLA JIMÉNEZ, JESÚS JOSÉ
Adreça electrònica jesus.angla@urv.cat
mar.souto@urv.cat
mariajesus.muinos@urv.cat
josep.allepus@urv.cat
lorena.beas@urv.cat
Professors/es
ANGLA JIMÉNEZ, JESÚS JOSÉ
SOUTO ROMERO, MARÍA MAR
MUIÑOS VILLAVERDE, MARÍA JESÚS
ALLEPÚS QUEROL, JOSE MARIA
BEAS SECALL, LORENA
Web http://www.ftg.urv.cat/ensenyaments/grauenturisme/practiquesexternesalgrauenturisme/index.html
Descripció general i informació rellevant Realització d'una estada de pràctiques formatives en empreses o institucions del sector del turisme i l’oci amb l’objectiu de completar la formació teòrica i pràctica rebuda a les aules.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Fa preguntes intel•ligents i mostra iniciativa en les seves tasques
 B2 Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Troba noves maneres de fer les coses
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Reflexiona sobre el seu procés d’ aprenentatge i necessitats d’ aprenentatge
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
 B6 Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Procediments de selecció i assignació
Procediments

Selecció dels centres on es realitzarà l’estada de pràctiques i assignació de tutors externs

El centre compta amb un conjunt d’empreses i institucions acreditades com a organització col·laboradora de la Facultat de Turisme i Geografia (FTG), aquesta base de dades s’actualitza anualment i per a formar-hi part les empreses han de acreditar-se, mitjançant el formulari corresponent, concretant, entre d’altres dades els tipus de proposta que realitzen per acollir alumnes en pràctiques i les tasques que haurà de dur a terme l’estudiant en pràctiques, és a dir, una proposta de projecte formatiu, sol·licitat pel Reial Decret 592/2014  .

El coordinador de pràctiques del centre decideix sobre la idoneïtat dels llocs proposats per a la realització de pràctiques per part dels estudiants. En cas que resolgui positivament aquestes sol·licituds, l’empresa passarà a tenir la consideració d’organització col·laboradora de la FTG i formarà part de la Xarxa d’Organitzacions Col·laboradores amb la mateixa. En cas que resolgui negativament haurà de fer-ho havent informat a l'equip de direcció i comptant amb la seva aprovació.

A banda d’això els estudiants tenen la possibilitat de cercar una empresa per fer l’estada de pràctiques, sempre que es tracti d’una empresa que no formi par prèviament del conjunt d’organitzacions col·laboradores del centre. En aquest cas, informa al coordinador qui contacta amb l’empresa per concretar les característiques de l’estada i el seu projecte formatiu i valorar la idoneïtat de mateix.

Les entitats col·laboradores, dins les serves propostes de llocs de pràctiques indiquen la persona o persones que realitzen les funcions de tutors dels alumnes dins l’organització (tutor extern) durant la seva estada de pràctiques.

 

Assignació de tutors acadèmics de pràctiques

El coordinador de pràctiques externes assigna a cada estudiant un tutor acadèmic de pràctiques a la universitat en funció dels professors proposats per realitzar aquestes funcions pels diferents departaments implicats en la docència del grau. En tot cas, cada estudiant té assignat un tutor acadèmic abans d’iniciar la seva estada de pràctiques.

 

Assignació de llocs de pràctiques

Els alumnes trien entre les propostes de pràctiques fetes per les organitzacions col·laboradores per al curs acadèmic. Prèviament aquestes propostes han estat publicades al tauler d’anuncis i a l’espai moodle de l’assignatura.

El coordinador de pràctiques del centre assigna les diferents propostes als estudiants en funció d’aquesta elecció i de nota mitjana del seu expedient acadèmic.

Tot aquest procés d’assignació de tutors i llocs de pràctiques i el desenvolupament posterior de l’assignatura i la seva avaluació queden fixats anualment en el calendari de l’assignatura que s’adjunta en aquesta apartat.

També s’adjunten les normes internes de funcionament de pràctiques externes del centre.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B4
1 0 1
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
B1
4 4 8
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
C6
0 2 2
Estada de pràctiques
B2
B3
B4
B5
C2
C5
0 270 270
Presentacions / exposicions
B6
C2
C4
1 1 2
Esdeveniments científics i/o divulgatius
C6
4 3 7
Memòria
B1
C2
C4
0 10 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Durant el segon quadrimestre dels curs anterior a aquell en què es cursa l’assignatura, hi ha fixada, a la seqüència de tutories del PAT de centre una sessió informativa sobre les assignatures de pràctiques externes.

Al començament de curs, en la data fixada cada any al calendari de l’assignatura hi ha una sessió informativa d’assistència obligatòria per a tots els alumnes matriculats a l’assignatura, en la qual s’informa de tots el processos vinculats a l’assignació de tutors i posicions de pràctiques, el desenvolupament posterior de les pràctiques i l’avaluació de l’assignatura.

L’assistència a aquesta sessió informativa inicial és té en compte en la nota final penalitzant amb 0,5 punts la no assistència.

Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes La coordinació i seguiment de l'alumnat es realitzarà a través del tutor acadèmic de la universitat i del tutor extern de l'empresa o institució. Ambdós tutors es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant partint de les tasques fixades a la proposta de pràctiques assignada a l’alumne. També hauran de fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l'estudiant corregint i comentant els informes fets pels estudiants i emplenant els seus propis informes de valoració. Per la seva banda, el tutor acadèmic farà un mínim de tres tutories amb l'estudiant durant les pràctiques.

Es convenient que l'alumne s'adreci al seu tutor acadèmic abans d'iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix la posició de pràctiques i l'empresa o institució on les haurà de fer. Igualment durant l'estada de pràctiques és necessari que l'alumne pengi a l'espai moodle de l'assignatura els informes de valoració intermedi i final preceptius per què siguin comentats a les corresponents tutories. També és convenient que l'estudiant contacti amb el seu tutor abans de finalitzar les pràctiques per tal d'orientar el treball final i defensa del mateix.

Finalment, el coordinador de pràctiques externes atendrà consultes individualitzades d'aquells alumnes que requereixin orientació per triar l'empresa o institució on volen realitzar l'estada o tenen dubtes del tipus d'activitat o departament on volen fer-les (o simplement s'interessen pel desenvolupament de les mateixes).
Estada de pràctiques Les pràctiques de les assignatures s’hauran de dur a terme dins el calendari acadèmic. Hauran de finalitzar abans del 30 de maig. Extraordinàriament podran allargar-se fins al 15 de juny si així ho requereix l’especificitat del lloc de pràctiques

El total d’hores de pràctiques a l’empresa haurà de ser de 270.

Per norma general les pràctiques hauran de fer-se a temps parcial. Només podran fer-se a temps complet en els períodes acadèmics sense docència o si la resta d'activitats acadèmiques de l'estudiant ho permeten.

Al començament de les pràctiques el tutor acadèmic de pràctiques fixarà amb el seus alumnes un calendari de turories amb un mínim de tres d’entrevistes i l'informarà de la necessitats d'emplenar, paulatinament, els informes de valoració preceptius i penjar-los al moodle per ser revisats. En aquests informes l'alumne detalla les activitats dutes a terme, els objectius assolits i fa una petita valoració personal de les competències treballades i adquirides.
Presentacions / exposicions La memòria realitzada haurà de ser exposada davant una comissió avaluadora.

S’estableixen dos períodes de realització de les exposicions:
- Dues últimes setmanes de maig, per als alumnes amb data de finalització de les pràctiques abans del 30 de maig.
- Primera setmana de juny, per als alumnes amb data de finalització extraordinària de les pràctiques entre l’1 i el 15 de juny.

Al calendari de l’assignatura s’estableixen les dates concretes per a les exposicions cada curs acadèmic. A la sessió informativa inicial s’explica el procés per desenvolupar les sessions d’exposicions dels treballs.

Els alumnes podran utilitzar mitjans audiovisuals en l’exposició del treball de pràctiques. La durada de les exposicions haurà de ser d’entre 5 i 10 minuts.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Per aprofundir en el treball de la competència C6 – Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional, es plantejarà la realització de tallers d’orientació professional i es farà obligatòria l'assistència a la Jornada FTG Feina i Futur dins del marc del Fòrum d’Ocupació URV.

Es faran un mínim de dos tallers als que es treballaran diferents aspectes per aprofitar al màxim les pràctiques així com l’assistència a una fira d’ocupació, realització d’entrevistes laborals, etc.. Els diferents tallers, fets en col·laboració amb el servei d'ocupació de la URV, seran de dues hores de durada i l'assistència i el seu aprofitament es tindrà en compte a l'avaluació de l'assignatura. Es proposaran diferents edicions i horaris per garantir el seu aprofitament.

Per posar en pràctica les habilitat treballades als tallers, es farà obligatòria l’assistència a la Jornada FTG Feina i Futur i l’alumne tindrà que acreditar la realització d’un mínim de tres entrevistes als estands de les empreses participants.
Memòria Per superar l’assignatura de Pràctiques Externes I, a més de portar a terme la corresponent estada de pràctiques a l’empresa amb una valoració positiva per part del tutor extern assignat a l’empresa i de complir amb el calendari de tutories de pràctiques marcat pel seu tutor acadèmic, els alumnes hauran de realitzar un treball (la memòria) i exposar-lo davant d’una comissió avaluadora.

Durant les tutories amb el tutor acadèmic els alumnes seran informats del contingut i criteris per a la realització dels treballs.


Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

La coordinació i seguiment de l'alumnat es realitzarà a través del tutor acadèmic de la universitat i del tutor extern de l'empresa o institució. Ambdós tutors es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant partint de les tasques establertes a la proposta de pràctiques assignada a l’alumne. També hauran de fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l'estudiant valorant i comentant els informes fets pels estudiants i emplenant el s seus propis informes de valoració. Per la seva banda, el tutor acadèmic farà un mínim de tres tutories amb l'estudiant durant les pràctiques.

Es convenient que l'alumne s'adreci al seu tutor acadèmic abans d'iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix la posició de pràctiques i l'empresa o institució on les haurà de fer. Igualment durant l'estada de pràctiques és necessari que l'alumne pengi a l'espai moodle de l'assignatura els informes de valoració intermedi i final preceptius perquè siguin comentats a les corresponents tutories i valorats pel seus tutors. També és convenient que l'estudiant contacti amb el seu tutor abans de finalitzar les pràctiques per tal d'orientar el treball final i defensa del mateix.

Finalment, el coordinador de pràctiques externes atendrà consultes individualitzades d'aquells alumnes que requereixin orientació per triar l'empresa o institució on volen realitzar l'estada o tenen dubtes del tipus d'activitat o departament on volen fer-les (o simplement s'interessen pel desenvolupament de les mateixes).


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
B4
L'assistència a la sessió informativa inicial és obligatòria, no té pes específic concret en la nota però els alumnes que no hagin assistit seran penalitzats amb un 0,5 punts en la seva nota final de l'assignatura. 0%
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
B1
La coordinació i seguiment de l'alumnat es realitzarà a través del tutor acadèmic de la universitat i del tutor extern de l'empresa o institució. Ambdós tutors es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant partint de les tasques fixades a la proposta de pràctiques assignada a l’alumne. També hauran de fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l'estudiant corregint i comentant els informes fets pels estudiants i emplenant els seus propis informes de valoració. Per la seva banda, el tutor acadèmic farà un mínim de tres tutories amb l'estudiant durant les pràctiques. 20%
Estada de pràctiques
B2
B3
B4
B5
C2
C5
L’estada de pràctiques serà avaluada pel tutor extern de l’empresa en funció dels ítems establerts al model d'informe de valoració que rebrà a l'inici del període de pràctiques de l'estudiant i que tindrà que retornar al tutor acadèmic una vegada finalitzi aquest període. 55%
Presentacions / exposicions
B6
C2
C4
El contingut de la memòria serà avaluat pel tutor acadèmic de l'estudiant qui donarà el seu vist i plau per a la posterior exposició. 5%
Esdeveniments científics i/o divulgatius
C6
El seguiment i aprofitament dels tallers serà avaluat per la persona del servei d'ocupació de la URV qui els dirigeixi
La participació en les entrevistes de treball serà avaluada a través de la retroacció dels entrevistadors.
Ambdues activitats avaluatives es faran amb la col·laboració i la coordinació del professor responsable de l’assignatura.
10%
Memòria
B1
C2
C4
El contingut de la memòria serà avaluat pel tutor acadèmic de l'estudiant qui donarà el seu vist i plau per a la posterior exposició. 10%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta assignatura no té segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent