DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LA SOCIOLOGIA Codi 21214009
Ensenyament
Grau de Geografia i Ordenació del Territori (2009)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
ALARCÓN ALARCÓN, AMADO
Adreça electrònica jordi.moreras@urv.cat
Professors/es
MORERAS PALENZUELA, JORGE
Web
Descripció general i informació rellevant En la materia de Sociologia se introdueix als alumnes en el concepte de societat. Se facilita al alumne els instruments que permeten explicar les característiques de la societat actual i els seus efectes socials. Se analitzen els tipus de ciutadans i les seves pautes de comportament. S'identifiquen els processos socials centrals de la nostra societat, se comparen els diferents models d'organització i s'estableixen els seus condicionants i conseqüències.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Explicar la diversitat del territori a diferents escales i comprendre les seves relacions espacials
 A4 Explicar els processos socioterritorials combinant les dimensions temporals i espacials
 A10 Obtenir, analitzar, expressar cartogràficament i interpretar informació territorial
 A15 Comprendre conceptes i coneixements bàsics en l’àmbit de les ciències socials i jurídiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Compara els diferents models d’organització social i estableix els seus condicionants, conseqüències i la seva evolució
 A4 Coneix els diferents models d’organització social
 A10 Obté dades, analitza i exposa informació social utilitzant les principals fonts d’informació
 A15 Identifica els processos socials centrals de la societat contemporània
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Bloc I. Introducció a la sociologia Tema 1. La perspectiva sociològica.
Tema 2. Els orígens de la sociologia i el procés de modernitat.
Bloc II. Pautas demogràfiques en les societats avançades. Tema 3. Estructura demogràfica i societat.
Tema 4. Indicadors demogràfics.
Bloc III. Procés de socialització Tema 5. Els principals agents de socialització.
Tema 6. Les institucions i el control social
Bloc IV. Les transformacions en la familia i del sistema educatiu Tema 7. La vigència de la societat patriarcal. Noves formes familiars
Tema 8. Les funcions socials de l’educació.
Bloc V. Les transformacions en el treball i el sistema productiu
Tema 9. Revisió crítica del concepte de treball.
Tema 10. Canvis en la organització del treball.
Bloc VI. Oci i temporalitats socials Tema 11. Els temps socials i la societat del benestar
Tema 12. Sociologia del turisme
Bloc VII. Les estructures simbòliques en les societats avançades Tema 13. Religió, secularització, pluralisme
Tema 14. Sociologia de la cultura
Bloc VIII. Política, conflicte i estructura social Tema 15. Estructures de poder polític i estructura social
Tema 16. Els moviments socials

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A3
1 1 2
Sessió Magistral
A3
A4
A10
A15
35 35 70
Debats
A3
A10
3 0 3
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A10
A15
3 5 8
Fòrums de discussió
A4
3 2 5
Estudis previs
A4
A15
5 10 15
Seminaris
A3
A10
5 5 10
Resolució de problemes, exercicis
A4
A10
3 0 3
Treballs
A10
A15
2 20 22
Atenció personalitzada
A3
A4
A10
A15
6 0 6
 
Proves objectives de preguntes curtes
A3
A4
A10
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Mitjançant les sessions magistrals s'exposaran els continguts bàsics de l'assignatura. Es faran servir diapositives/power point per una millor comprensió dels diferents temes. Seran classes participatives, amb comentaris de textos. S'atendrà en tot moment els dubtes que puguin surgir per part de l'alumnat
Debats Alguns temes del programa són susceptibles de discussió. Amb l'objectiu de millorar la capacitat d'exposició oral i argumentativa, es proposaran debats sobre alguns dels temes, o la defensa de postures teòriques divergents. A classe o al moodle.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques En les primeres sessions farem una introducció a l'ús d'internet per la recerca d'informació i documentació sociològica i conèixer els mitjans que es poden fer servir i que estan a l'abast de l'alumnat
Fòrums de discussió Al moodle estaran disponibles els textos que sigui possible i documents que ampliin el material de l'aula. També utilitzant el moodle debatrem temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit sociològic i/o questions que no hagin pogut ser suficientment tractades a classe.
Estudis previs Comentaris a classe sobre els textos del dossier, en relació amb els temes tractats a les classes teòriques o a les sessions pràctiques. Durant el curs hi hauran dos exercicis de comentari a classe. Seran els dies 16 de febrer i 13 d'abril
Seminaris Els seminaris o pràctiques s'organitzaran entorn de les temàtiques desenvolupades a la part teòrica. Es necessari la participació activa de l'alumnat i treball prèvis o posteriors segons indicacions de la professora.
Resolució de problemes, exercicis Simulació de casos pràctics sobre problemes socials o postures teòriques dintre de l'aula.
Treballs Els alumnes hauran de realitzar un treball col.lectiu a partir d'una de les temàtiques que seran proposades pel professor. Prèviament a l'entrega dels treballs, els alumnes hauran de fer una exposició a classe. Les exposicions s'iniciaran a partir del dia 20 d'abril.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes hauran de contactar durant el primer mes del curs amb el professor, per determinar la temàtica sobre el que faran el treball col.lectiu. Es facilitarà un esquema de com fer-lo. S'aconsella utilitzar les hores de tutoria per consultes sobre el treball. Data de lliurament de l'esquema del treball: 9 de febrer. Data de lliurament del treball 11 de maig. Els treballs col.lectius, així com els comentaris a classe són obligatoris per a una avaluació contínua. Es recomana a l'alumnat consultar sobre com i on trobar informació/lectures relacionades amb les temàtiques tractades. Es valorarà positivament l'utilització de diferents fonts d'informació i negativament l'ùs exhaustiu d'internet.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
A3
A10
Participació a classe. Es valora en conjunt amb la participació en els fòrums de discussió. 5%
Fòrums de discussió
A4
Es valorarà conjuntament la participació tant en els debats a l'aula com en els fòrums de discussió al moodle. 5%
Treballs
A10
A15
Treball col.lectiu sobre un article sociològic, relacionant-lo amb temes teòrics i/o altres referències a lectures realitzades. 20%
Exposició a classe en grup dels treballs col.lectius. 10%
30%
Proves objectives de preguntes curtes
A3
A4
A10
Proves objectives de tipus test Els coneixements adquirits es valoraran mitjançant la prova tipus test. 40%
Altres  

Estudis previs Comentaris de text relacionats amb el material teòric i dels seminaris i les practiques, a realitzar a classe. 20% L'alumnat no assistent a les classes hauran de contactar amb el professor en les primeres dues setmanes de curs. S'avaluaran mitjançant l'examen tipus test (40%). El 60% restant es repartirà entre els comentaris dels dos textos i un treball sobre un llibre indicat pel professor en les primeres dues setmanes del curs. Els treballs s'hauran de lliurar l'11 de maig.

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Estarà disponible al moodle tot el material que sigui posible i les directrius per seguir el curs. 

Es facilitarà un llistat a l'inici del curs sobre els articles a escollir per fer el treball de curs.

El dossier de textos es facilitarà en la primera setmana. Al llarg del curs s'introduiran nous textos segons els interessos de l'alumnat i els temes d'actualitat.

BIBLIOGRAFIA GENERAL

Bauman, Z.-May, T. (1994), Pensando sociológicamente. Buenos Aires: Nueva Visión

Berger, Peter L. (1992), Invitació a la sociologia, Una perspectiva humanística, Editorial Herder, Barcelona.

Berger, P. i Luckmann, T. (1998): La construcció social de la realitat. Un tractat de sociologia del coneixement, Barcelona, Herder.

Bourdieu, Pierre (2000), Cuestiones de sociología. Madrid, Istmo

Giddens, Anthony, Sociología, Alianza Ed.

Dahrendorf, Ralph (1990): El conflicto social moderno, Madrid, Mondadori.

De Francisco, A. (1997): Sociología y cambio social, Barcelona, Ariel.

Lahire, Bernard (2004), El hombre plural. Los resortes de la acción. Barcelona, Bellaterra.

Miguélez, F. et al. (1997): Desigualtat i canvi. L’estructura social contemporània, Barcelona, Proa-UAB.

Rocher, Guy (1990), Introducción a la sociologia general. Barcelona, Editorial Herder,.

Schaefer, Richard T, (2006), Introducción a la sociología. Madrid, McGraw Hill.

Complementària

Bourdieu, Pierre (1999): La miseria del mundo, Madrid, Akal.

Carabaña, J.; De Francisco, A. (comps.) (1994): Teorías contemporáneas de las clases sociales, Madrid, Pablo Iglesias.

Colectivo Ioé (1999): Inmigrantes, trabajadores, ciudadanos, València, Universitat de València.

Giddens, A. (1994): La estructura de clases en las sociedades avanzadas, Madrid, Alianza Universidad.

Ibarra, P.; Tejerina, B. (1991): Los movimientos sociales. Transformaciones políticas y cambio cultural, Madrid, Trotta.

Tarrow, S. (1997): El poder en movimiento: los movimientos sociales, la acción colectiva y la política, Madrid, Alianza. 

Tilly, Ch. (1992): Coerción, capital y los Estados Europeos 990-1990, Madrid, Alianza Editorial.

Weber, Max (2002), Economía y sociedad, Fondo de Cultura Económica, Madrid.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent