DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LA SOCIOLOGIA Codi 21214009
Ensenyament
Grau de Geografia i Ordenació del Territori (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
SOROLLA VIDAL, IGNACIO
Adreça electrònica amado.alarcon@urv.cat
natxo.sorolla@urv.cat
josep.ubalde@urv.cat
teresa.morla@urv.cat
Professors/es
ALARCÓN ALARCÓN, AMADO
SOROLLA VIDAL, IGNACIO
UBALDE BUENAFUENTE, JOSEP
MORLÀ FOLCH, TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant En la matèria de Sociologia s'introdueix als alumnes en el concepte de societat. Es facilita a l'alumne els instruments que permeten explicar les característiques de la societat actual i els seus efectes sobre les persones. S'analitzen les diferents tipologies de ciutadans i les seues pautes de comportament. S'identifiquen els processos socials centrals de la nostra societat, es comparen els diferents models d'organització i s'estableixen els seus condicionants i conseqüències.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Explicar la diversitat del territori a diferents escales i comprendre les seves relacions espacials
 A4 Explicar els processos socioterritorials combinant les dimensions temporals i espacials
 A10 Obtenir, analitzar, expressar cartogràficament i interpretar informació territorial
 A15 Comprendre conceptes i coneixements bàsics en l’àmbit de les ciències socials i jurídiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la geografia i de l'ordenació del territori
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B8 Actitud sistemàtica de cura i precisió al treball
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Compara els diferents models d’organització social i estableix els seus condicionants, conseqüències i la seva evolució
 A4 Coneix els diferents models d’organització social
 A10 Obté dades, analitza i exposa informació social utilitzant les principals fonts d’informació
 A15 Identifica els processos socials centrals de la societat contemporània
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
 B2 Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
Bloc I. Introducció a la sociologia Tema 1. La imaginació sociològica
Tema 2. Mètodes de recerca social
Bloc II. Les grans transformacions socials Tema 3. Industrialització i modernitat
Tema 4. Globalització i Societat de la Informació
Bloc III. Classe Social Tema 5. Teories de la classe social
Tema 6. Educació, habitus i capitals

Bloc IV. Ètnia Tema 7. Migracions contemporànies. Etnoestratificació i segones generacions
Bloc V. Gènere Tema 8. Debats feministes. Teoria i conceptes bàsics de gènere.
Bloc VI. Sociologia del Turisme i del Territori Tema 9. Teories de l'oci
Tema 10. Teories de l'espai

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A3
A4
A10
A15
A20
B1
35 35 70
Seminaris
A3
A4
A10
A15
A20
B1
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis
A10
A15
B2
B5
C4
3 0 3
Treballs
A3
A4
A10
A15
B1
B2
B4
B5
B8
C2
2 21 23
Avantprojecte
A3
A4
A10
A15
B1
B2
B4
B8
C2
C4
10 10 20
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves mixtes
A3
A4
A15
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Mitjançant les sessions magistrals s'exposaran els continguts bàsics de l'assignatura. Seran classes participatives, amb comentaris de textos. S'atendrà en tot moment els dubtes que puguin sorgir per part de l'alumnat. L'ús de mitjans audiovisuals serà habitual.
Seminaris Els seminaris o pràctiques s'organitzaran entorn de les temàtiques desenvolupades a la part teòrica. Es necessari la participació activa de l'alumnat i el treball previ o posteriors, segons indicacions de la professora.
Resolució de problemes, exercicis Simulació de casos pràctics sobre problemes socials o postures teòriques dintre de l'aula.
Treballs Els alumnes hauran de realitzar dos treball col·lectius. Un serà un projecte de recerca. Un altre un treball sobre documents audiovisuals treballats al curs.
Avantprojecte Alguns temes del programa són susceptibles de discussió. Amb l'objectiu de millorar la capacitat d'exposició oral i argumentativa, es proposaran debats sobre alguns dels temes, o la defensa de postures teòriques divergents. A classe o al moodle.
Atenció personalitzada Seguiment personalitzat de l'alumnat

Atenció personalitzada
Descripció
Es recomana l'alumnat consultar com i on trobar informació i lectures relacionades amb les temàtiques tractades.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A3
A4
A10
A15
B1
B2
B4
B5
B8
C2
4 treballs en parella a desenvolupar a classe. (0,5 punts casdascun)
1 treball individual (1 punt)
30%
Avantprojecte
A3
A4
A10
A15
B1
B2
B4
B8
C2
C4
Voluntàriament, participació en el projecte d'Innovació Docent "Social Mind Developer" 10%
Proves mixtes
A3
A4
A15
Dues proves mixtes: preguntes curtes i de desenvolupament. S'han de superar les proves teòriques per a superar l'assignatura. 70%
Altres  

Segona convocatòria. Prova mixta (preguntes curtes i de desenvolupament)

 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'alumnat no assistent a les classes haurà de contactar amb el professor en les primeres dues setmanes de curs. S'avaluarà en segona convocatòria mitjançant l'examen final basat en preguntes curtes i de desenvolupament (100%).

Els alumnes que no hagen superat l'apartat teòric durant la avaluació continuada conservaran la nota dels treballs pràctics per a la segona convocatòria, si ho desitgen.


Fonts d'informació

Bàsica Salir de los guetos culturales. , Martiniello, Marco, (1998), Barcelona : Bellaterra.
El hombre plural. Los resortes de la acción, Lahire, Bernard , (2004), Barcelona, Bellaterra.
Bauman, Z.-May, T, Pensando sociológicamente, (1994), Buenos Aires: Nueva Visión
Invitació a la sociologia, Una perspectiva humanística, Berger, Peter L., (1992), Editorial Herder, Barcelona
La construcció social de la realitat. Un tractat de sociologia del coneixement,, Berger, P. i Luckmann, T, (1998), Barcelona, Herder.
Cuestiones de sociología, Bourdieu, Pierre , (2000), Madrid, Istmo
El conflicto social moderno,, Dahrendorf, Ralph, (1990), E Madrid, Mondadori.
Sociología y cambio social, De Francisco, A. , (1997), Barcelona, Ariel.
Desigualtat i canvi. L’estructura social contemporània, Miguélez, F. et al. , (1997), Barcelona, Proa-UAB.
Introducción a la sociologia general., Rocher, Guy , (1990), Barcelona, Editorial Herder
Introducción a la sociología, Schaefer, Richard T, (2006), Madrid, McGraw Hill.
Language, mobility and social mobility in Catalonia, Alarcón, A. y Garzón, L., (2011), Brill
Sociología, Giddens, Anthony, (2010), Alianza Editorial
Feminismos. Debates teóricos contemporáneos, Beltrán, Elena et all, 2001, Alianza Editorial
The precariat: The new dangerous class, Standing, Guy, 2011, Bloomsbury

A més d'aquestes referències, disponibles al catàleg de biblioteques de la URV, documentació adicional serà accesible a través de moodle.

Complementària La miseria del mundo, Bourdieu, Pierre, (1999), Madrid, Akal
Teorías contemporáneas de las clases sociales, , Carabaña, J.; De Francisco, A. (comps.) , (1994), Madrid, Pablo Iglesias.
nmigrantes, trabajadores, ciudadanos,, Colectivo Ioé, (1999), I València, Universitat de València.
La estructura de clases en las sociedades avanzadas, Giddens, A., (1994), Madrid, Alianza Universidad.
Los movimientos sociales. Transformaciones políticas y cambio cultural, Ibarra, P.; Tejerina, B. , (1991), Madrid, Trotta.
"Educational and Ocupational Expectation among the Spanish 'Second Generation': The case of Bar, Alarcón, A. Parella, S. & Yiu, J ., (2014),
"The Occupational Location of Spanish-English bilinguals in the New Information Economy". , A. Alarcón, J. Heyman, C. Morales & A. DiPaolo. , (2014),
El poder en movimiento: los movimientos sociales, la acción colectiva y la política, Tarrow, S., (1997), Madrid, Alianza.
Coerción, capital y los Estados Europeos 990-1990, Tilly, Ch., (1992), Madrid, Alianza Editorial.
Economía y sociedad, , Weber, Max, (2002), Fondo de Cultura Económica, Madrid.
Educational and Ocupational Expectation among the Spanish 'Second Generation': The case of Bar, Alarcón, A. Parella, S. & Yiu, J ., (2014),
The OccupationalLocation of Spanish-English bilinguals in the New Information Economy", A. Alarcón, J. Heyman, C. Morales & A. DiPaolo., (2014),

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent