Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Explicar la diversitat del territori a diferents escales i comprendre les seves relacions espacials |
| A4 |
Explicar els processos socioterritorials combinant les dimensions temporals i espacials |
| A10 |
Obtenir, analitzar, expressar cartogràficament i interpretar informació territorial |
| A15 |
Comprendre conceptes i coneixements bàsics en l’àmbit de les ciències socials i jurídiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la geografia i de l'ordenació del territori |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B8 |
Actitud sistemàtica de cura i precisió al treball |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Compara els diferents models d’organització social i estableix els seus condicionants, conseqüències i la seva evolució
| | A4 |
Coneix els diferents models d’organització social
| | A10 |
Obté dades, analitza i exposa informació social utilitzant les principals fonts d’informació
| | A15 |
Identifica els processos socials centrals de la societat contemporània
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
| | B2 |
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
| | B8 |
Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
| | C4 |
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
Bloc I. Introducció a la sociologia |
Tema 1. La imaginació sociològica
Tema 2. Mètodes de recerca social |
Bloc II. Les grans transformacions socials |
Tema 3. Industrialització i modernitat
Tema 4. Globalització i Societat de la Informació |
Bloc III. Classe Social |
Tema 5. Teories de la classe social
Tema 6. Educació, habitus i capitals
|
Bloc IV. Ètnia |
Tema 7. Migracions contemporànies. Etnoestratificació i segones generacions |
Bloc V. Gènere |
Tema 8. Debats feministes. Teoria i conceptes bàsics de gènere. |
Bloc VI. Sociologia del Turisme i del Territori |
Tema 9. Teories de l'oci
Tema 10. Teories de l'espai |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
35 |
35 |
70 |
Seminaris |
|
10 |
10 |
20 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
3 |
0 |
3 |
Treballs |
|
2 |
21 |
23 |
Avantprojecte |
|
10 |
10 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura.
|
Sessió Magistral |
Mitjançant les sessions magistrals s'exposaran els continguts bàsics de l'assignatura. Seran classes participatives, amb comentaris de textos. S'atendrà en tot moment els dubtes que puguin sorgir per part de l'alumnat. L'ús de mitjans audiovisuals serà habitual.
|
Seminaris |
Els seminaris o pràctiques s'organitzaran entorn de les temàtiques desenvolupades a la part teòrica. Es necessari la participació activa de l'alumnat i el treball previ o posteriors, segons indicacions de la professora.
|
Resolució de problemes, exercicis |
Simulació de casos pràctics sobre problemes socials o postures teòriques dintre de l'aula.
|
Treballs |
Els alumnes hauran de realitzar dos treball col·lectius. Un serà un projecte de recerca. Un altre un treball sobre documents audiovisuals treballats al curs. |
Avantprojecte |
Alguns temes del programa són susceptibles de discussió. Amb l'objectiu de millorar la capacitat d'exposició oral i argumentativa, es proposaran debats sobre alguns dels temes, o la defensa de postures teòriques divergents. A classe o al moodle.
|
Atenció personalitzada |
Seguiment personalitzat de l'alumnat |
Descripció |
Es recomana l'alumnat consultar com i on trobar informació i lectures relacionades amb les temàtiques tractades.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
4 treballs en parella a desenvolupar a classe. (0,5 punts casdascun)
1 treball individual (1 punt) |
30% |
Avantprojecte |
|
Voluntàriament, participació en el projecte d'Innovació Docent "Social Mind Developer" |
10% |
Proves mixtes |
|
Dues proves mixtes: preguntes curtes i de desenvolupament. S'han de superar les proves teòriques per a superar l'assignatura. |
70% |
Altres |
|
Segona convocatòria. Prova mixta (preguntes curtes i de desenvolupament) |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'alumnat no assistent a les classes haurà de contactar amb el professor en les primeres dues setmanes de curs. S'avaluarà en segona convocatòria mitjançant l'examen final basat en preguntes curtes i de desenvolupament (100%). Els alumnes que no hagen superat l'apartat teòric durant la avaluació continuada conservaran la nota dels treballs pràctics per a la segona convocatòria, si ho desitgen. |
Bàsica |
Salir de los guetos culturales. , Martiniello, Marco, (1998), Barcelona : Bellaterra.
El hombre plural. Los resortes de la acción, Lahire, Bernard , (2004), Barcelona, Bellaterra.
Bauman, Z.-May, T, Pensando sociológicamente, (1994), Buenos Aires: Nueva Visión
Invitació a la sociologia, Una perspectiva humanística, Berger, Peter L., (1992), Editorial Herder, Barcelona
La construcció social de la realitat. Un tractat de sociologia del coneixement,, Berger, P. i Luckmann, T, (1998), Barcelona, Herder.
Cuestiones de sociología, Bourdieu, Pierre , (2000), Madrid, Istmo
El conflicto social moderno,, Dahrendorf, Ralph, (1990), E Madrid, Mondadori.
Sociología y cambio social, De Francisco, A. , (1997), Barcelona, Ariel.
Desigualtat i canvi. L’estructura social contemporània, Miguélez, F. et al. , (1997), Barcelona, Proa-UAB.
Introducción a la sociologia general., Rocher, Guy , (1990), Barcelona, Editorial Herder
Introducción a la sociología, Schaefer, Richard T, (2006), Madrid, McGraw Hill.
Language, mobility and social mobility in Catalonia, Alarcón, A. y Garzón, L., (2011), Brill
Sociología, Giddens, Anthony, (2010), Alianza Editorial
Feminismos. Debates teóricos contemporáneos, Beltrán, Elena et all, 2001, Alianza Editorial
The precariat: The new dangerous class, Standing, Guy, 2011, Bloomsbury
|
A més d'aquestes referències, disponibles al catàleg de biblioteques de la URV, documentació adicional serà accesible a través de moodle. |
Complementària |
La miseria del mundo, Bourdieu, Pierre, (1999), Madrid, Akal
Teorías contemporáneas de las clases sociales, , Carabaña, J.; De Francisco, A. (comps.) , (1994), Madrid, Pablo Iglesias.
nmigrantes, trabajadores, ciudadanos,, Colectivo Ioé, (1999), I València, Universitat de València.
La estructura de clases en las sociedades avanzadas, Giddens, A., (1994), Madrid, Alianza Universidad.
Los movimientos sociales. Transformaciones políticas y cambio cultural, Ibarra, P.; Tejerina, B. , (1991), Madrid, Trotta.
"Educational and Ocupational Expectation among the Spanish 'Second Generation': The case of Bar, Alarcón, A. Parella, S. & Yiu, J ., (2014),
"The Occupational Location of Spanish-English bilinguals in the New Information Economy". , A. Alarcón, J. Heyman, C. Morales & A. DiPaolo. , (2014),
El poder en movimiento: los movimientos sociales, la acción colectiva y la política, Tarrow, S., (1997), Madrid, Alianza.
Coerción, capital y los Estados Europeos 990-1990, Tilly, Ch., (1992), Madrid, Alianza Editorial.
Economía y sociedad, , Weber, Max, (2002), Fondo de Cultura Económica, Madrid.
Educational and Ocupational Expectation among the Spanish 'Second Generation': The case of Bar, Alarcón, A. Parella, S. & Yiu, J ., (2014),
The OccupationalLocation of Spanish-English bilinguals in the New Information Economy", A. Alarcón, J. Heyman, C. Morales & A. DiPaolo., (2014),
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|