Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Explicar la diversitat del territori a diferents escales i comprendre les seves relacions espacials |
| A4 |
Explicar els processos socioterritorials combinant les dimensions temporals i espacials |
| A10 |
Obtenir, analitzar, expressar cartogràficament i interpretar informació territorial |
| A15 |
Comprendre conceptes i coneixements bàsics en l’àmbit de les ciències socials i jurídiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la geografia i de l'ordenació del territori |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B8 |
Actitud sistemàtica de cura i precisió al treball |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Compara els diferents models d’organització social i estableix els seus condicionants, conseqüències i la seva evolució
| | A4 |
Coneix els diferents models d’organització social
| | A10 |
Obté dades, analitza i exposa informació social utilitzant les principals fonts d’informació
| | A15 |
Identifica els processos socials centrals de la societat contemporània
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
| | B2 |
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
| | B8 |
Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
| | C4 |
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
Bloc I. Introducció a la sociologia |
Tema 1. La imaginació sociològica
Tema 2. Mètodes de recerca social |
Bloc II. Les grans transformacions socials |
Tema 3. Industrialització i modernitat
Tema 4. Globalització i Societat de la Informació |
Bloc III. Classe Social |
Tema 5. Teories de la classe social
Tema 6. Educació, habitus i capitals
|
Bloc IV. Ètnia i Gènere |
Tema 7. Migracions contemporànies. Etnoestratificació i segones generacions
Tema 8. Debats feministes. Teoria i conceptes bàsics de gènere. |
Bloc V. Sociologia del Turisme i del Territori |
Tema 9. Teories de l'oci
Tema 10. Teories de l'espai |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
35 |
35 |
70 |
Seminaris |
|
10 |
10 |
20 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
3 |
0 |
3 |
Treballs |
|
2 |
21 |
23 |
Avantprojecte |
|
10 |
10 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura.
|
Sessió Magistral |
Mitjançant les sessions magistrals s'exposaran els continguts bàsics de l'assignatura. S'atendrà en tot moment els dubtes que puguin sorgir per part de l'alumnat. L'ús de mitjans audiovisuals serà habitual, i les classes seran participatives.
|
Seminaris |
Les pràctiques s'organitzaran entorn els mètodes sociològics i la part teòrica. Es desenvolupen a partir de la participació activa de l'alumnat i el treball posterior a classe, segons les indicacions del professorat.
|
Resolució de problemes, exercicis |
Simulació de casos pràctics sobre problemes socials o postures teòriques dintre de l'aula.
|
Treballs |
Els alumnes hauran de realitzar un treball final, com a projecte de recerca. |
Avantprojecte |
Alguns temes del programa són susceptibles de discussió. Amb l'objectiu de millorar la capacitat d'exposició oral i argumentativa, es proposaran debats sobre alguns dels temes, o la defensa de postures teòriques divergents. A classe o al Moodle.
|
Atenció personalitzada |
Seguiment personalitzat de l'alumnat mitjançant tutories opcionals, i una tutoria final obligatòria. |
Descripció |
Es recomana l'alumnat consultar la informació i lectures relacionades amb les temàtiques tractades.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Es desenvoluparan 4 treballs pràctics, majoritàriament a classe, dels quals 2 seran avaluables (0,5 punts cadascun) i 1 treball final individual (2 punts). S'han de superar les proves pràctiques per a superar l'assignatura. |
30% |
Avantprojecte |
|
Voluntàriament, els alumnes participaran en el projecte d'Innovació Docent "Social Mind Developer" i altres activitats sociològiques. L'avaluació suplementària d'aquest apartat s'aplicarà una vegada superades les proves teòriques i pràctiques. |
10% |
Proves mixtes |
|
Tres proves tipus test durant el curs, amb el temari de cada mòdul, i una prova final de tot el temari, amb preguntes curtes i de desenvolupament. S'han de superar les proves teòriques per a superar l'assignatura. |
70% |
Altres |
|
Segona convocatòria. Prova mixta (preguntes curtes i de desenvolupament) |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assignatura és presencial i d'avaluació continuada. L'alumnat no assistent a les classes haurà de contactar amb el professor en les primeres dues setmanes de curs. S'avaluarà en segona convocatòria mitjançant l'examen final basat en preguntes curtes i de desenvolupament (100%). Els alumnes que no hagen superat l'apartat teòric o l'apartat pràctic durant la avaluació continuada conservaran la nota de l'apartat aprovat per a la segona convocatòria, si ho desitgen. |
Bàsica |
Bauman, Z.-May, T, Pensando sociológicamente, (1994), Buenos Aires: Nueva Visión
Cuestiones de sociología, Bourdieu, Pierre , (2000), Madrid, Istmo
Invitació a la sociologia, Una perspectiva humanística, Berger, Peter L., (1992), Editorial Herder, Barcelona
El hombre plural. Los resortes de la acción, Lahire, Bernard , (2004), Barcelona, Bellaterra.
Salir de los guetos culturales. , Martiniello, Marco, (1998), Barcelona : Bellaterra.
La construcció social de la realitat. Un tractat de sociologia del coneixement,, Berger, P. i Luckmann, T, (1998), Barcelona, Herder.
El conflicto social moderno,, Dahrendorf, Ralph, (1990), E Madrid, Mondadori.
Sociología y cambio social, De Francisco, A. , (1997), Barcelona, Ariel.
Desigualtat i canvi. L’estructura social contemporània, Miguélez, F. et al. , (1997), Barcelona, Proa-UAB.
Introducción a la sociologia general., Rocher, Guy , (1990), Barcelona, Editorial Herder
Introducción a la sociología, Schaefer, Richard T, (2006), Madrid, McGraw Hill.
Sociología, Giddens, Anthony, (2010), Alianza Editorial
Language, mobility and social mobility in Catalonia, Alarcón, A. y Garzón, L., (2011), Brill
Feminismos. Debates teóricos contemporáneos, Beltrán, Elena et all, 2001, Alianza Editorial
The precariat: The new dangerous class, Standing, Guy, 2011, Bloomsbury
|
A més d'aquestes referències, disponibles al catàleg de biblioteques de la URV, documentació adicional serà accesible a través de moodle. |
Complementària |
La miseria del mundo, Bourdieu, Pierre, (1999), Madrid, Akal
Teorías contemporáneas de las clases sociales, , Carabaña, J.; De Francisco, A. (comps.) , (1994), Madrid, Pablo Iglesias.
nmigrantes, trabajadores, ciudadanos,, Colectivo Ioé, (1999), I València, Universitat de València.
La estructura de clases en las sociedades avanzadas, Giddens, A., (1994), Madrid, Alianza Universidad.
Los movimientos sociales. Transformaciones políticas y cambio cultural, Ibarra, P.; Tejerina, B. , (1991), Madrid, Trotta.
"Educational and Ocupational Expectation among the Spanish 'Second Generation': The case of Bar, Alarcón, A. Parella, S. & Yiu, J ., (2014),
"The Occupational Location of Spanish-English bilinguals in the New Information Economy". , A. Alarcón, J. Heyman, C. Morales & A. DiPaolo. , (2014),
El poder en movimiento: los movimientos sociales, la acción colectiva y la política, Tarrow, S., (1997), Madrid, Alianza.
Coerción, capital y los Estados Europeos 990-1990, Tilly, Ch., (1992), Madrid, Alianza Editorial.
Economía y sociedad, , Weber, Max, (2002), Fondo de Cultura Económica, Madrid.
Educational and Ocupational Expectation among the Spanish 'Second Generation': The case of Bar, Alarcón, A. Parella, S. & Yiu, J ., (2014),
The OccupationalLocation of Spanish-English bilinguals in the New Information Economy", A. Alarcón, J. Heyman, C. Morales & A. DiPaolo., (2014),
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ESTADÍSTICA BÀSICA/21214008 | TÈCNIQUES QUANTITATIVES/21214101 | TÈCNIQUES QUALITATIVES/21214104 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HABILITATS PROFESSIONALS I CIENTÍFIQUES/21214007 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|