DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LA SOCIOLOGIA Codi 21214009
Ensenyament
Grau de Geografia i Ordenació del Territori (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
SOROLLA VIDAL, IGNACIO
Adreça electrònica natxo.sorolla@urv.cat
Professors/es
SOROLLA VIDAL, IGNACIO
Web
Descripció general i informació rellevant En la matèria de Sociologia s'introdueix als alumnes en el concepte de societat. Es facilita a l'alumne els instruments que permeten explicar les característiques de la societat actual i els seus efectes sobre les persones. S'analitzen les diferents tipologies de ciutadans i les seues pautes de comportament. S'identifiquen els processos socials centrals de la nostra societat, es comparen els diferents models d'organització i s'estableixen els seus condicionants i conseqüències.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, aquesta assignatura es realitza a través de tutoria. Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
Bloc I. Introducció a la sociologia Tema 1. La imaginació sociològica
Tema 2. Mètodes de recerca social
Bloc II. Les grans transformacions socials Tema 3. Industrialització i modernitat
Tema 4. Globalització i Societat de la Informació
Bloc III. Classe Social Tema 5. Teories de la classe social
Tema 6. Educació, habitus i capitals

Bloc IV. Ètnia i Gènere Tema 7. Migracions contemporànies. Etnoestratificació i segones generacions
Tema 8. Debats feministes. Teoria i conceptes bàsics de gènere.
Bloc V. Sociologia del Turisme i del Territori Tema 9. Teories de l'oci
Tema 10. Teories de l'espai

Atenció personalitzada
Descripció
Es recomana l'alumnat mantenir contacte constant amb el professor, i consultar la informació i lectures relacionades amb les temàtiques tractades.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, aquesta assignatura es realitza a través de tutoria. Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

El format principal d'avaluació de l'assignatura serà en avaluació continuada. Es proposarà la lectura d'un manual i materials sociològics. L'alumne presentarà resums periòdicament, i es faran sessions col·lectives avaluatives on es discutirà sobre els continguts, i s'aportaran materials complementaris. L'avaluació es desenvoluparà a partir de les síntesis, la participació en els debats i presentacions, i l'elaboració d'un treball final que aglutine les síntesis i els debats. En aquest format no hi haurà examen.

Amb tot, aquell alumne que ho desitge es podrà avaluar en el format tradicional de l'assignatura. Aquest format segueix els paràmetres del curs 2017/18 i consisteix en un examen teòric únic sobre els continguts de l'assignatura, i un treball pràctic. Cal tenir en compte que no hi haurà docència en format de classe magistral. Amb tot, l'alumne disposarà de tutories on podrà fer consultes sobre els continguts de l'assignatura. Aquestes tutories van dirigides a la resolució de dubtes concrets.

En segona convocatòria l'alumne s'avaluarà segons el model triat en primera convocatòria. Aquell alumne que durant les dues primeres setmanes no manifeste el contrari per correu electrònic, es considerarà que segueix l'avaluació continuada.


Fonts d'informació
Bàsica Freakonomics: Un economista politicamente incorrecto explora el lado oculta de lo que nos afecta., Levitt, S. D., & Dubner, S. J., (2006)., Barcelona (España: Ediciones B)
The precariat: The new dangerous class, Standing, Guy, 2011, Bloomsbury
Sociología, Giddens, Anthony, (2010), Alianza Editorial
Language, mobility and social mobility in Catalonia, Alarcón, A. y Garzón, L., (2011), Brill
Feminismos. Debates teóricos contemporáneos, Beltrán, Elena et all, 2001, Alianza Editorial
Introducción a la sociología, Schaefer, Richard T, (2006), Madrid, McGraw Hill.
Introducción a la sociologia general., Rocher, Guy , (1990), Barcelona, Editorial Herder
Desigualtat i canvi. L’estructura social contemporània, Miguélez, F. et al. , (1997), Barcelona, Proa-UAB.
Sociología y cambio social, De Francisco, A. , (1997), Barcelona, Ariel.
El conflicto social moderno,, Dahrendorf, Ralph, (1990), E Madrid, Mondadori.
Cuestiones de sociología, Bourdieu, Pierre , (2000), Madrid, Istmo
La construcció social de la realitat. Un tractat de sociologia del coneixement,, Berger, P. i Luckmann, T, (1998), Barcelona, Herder.
Invitació a la sociologia, Una perspectiva humanística, Berger, Peter L., (1992), Editorial Herder, Barcelona
Bauman, Z.-May, T, Pensando sociológicamente, (1994), Buenos Aires: Nueva Visión
El hombre plural. Los resortes de la acción, Lahire, Bernard , (2004), Barcelona, Bellaterra.
Salir de los guetos culturales. , Martiniello, Marco, (1998), Barcelona : Bellaterra.
Freakonomics: A Rogue Economist Explores the Hidden Side of Everything., Levitt, S. D., & Dubner, S. J., (2006)., Penguin UK.

A més d'aquestes referències, disponibles al catàleg de biblioteques de la URV, documentació adicional serà accesible a través de moodle.

Complementària Economía y sociedad, , Weber, Max, (2002), Fondo de Cultura Económica, Madrid.
Coerción, capital y los Estados Europeos 990-1990, Tilly, Ch., (1992), Madrid, Alianza Editorial.
El poder en movimiento: los movimientos sociales, la acción colectiva y la política, Tarrow, S., (1997), Madrid, Alianza.
Los movimientos sociales. Transformaciones políticas y cambio cultural, Ibarra, P.; Tejerina, B. , (1991), Madrid, Trotta.
La estructura de clases en las sociedades avanzadas, Giddens, A., (1994), Madrid, Alianza Universidad.
nmigrantes, trabajadores, ciudadanos,, Colectivo Ioé, (1999), I València, Universitat de València.
Teorías contemporáneas de las clases sociales, , Carabaña, J.; De Francisco, A. (comps.) , (1994), Madrid, Pablo Iglesias.
La miseria del mundo, Bourdieu, Pierre, (1999), Madrid, Akal
"Educational and Ocupational Expectation among the Spanish 'Second Generation': The case of, Alarcón, A. Parella, S. & Yiu, J ., (2014),
"The Occupational Location of Spanish-English bilinguals in the New Information Economy&, A. Alarcón, J. Heyman, C. Morales & A. DiPaolo. , (2014),
The OccupationalLocation of Spanish-English bilinguals in the New Information Economy", A. Alarcón, J. Heyman, C. Morales & A. DiPaolo., (2014),
Educational and Ocupational Expectation among the Spanish 'Second Generation': The case of Bar, Alarcón, A. Parella, S. & Yiu, J ., (2014),

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent