DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) LIDERATGE I GESTIÓ D'EQUIPS Codi 21224116
Ensenyament
Grau en Gestió de Turisme i Hoteleria (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
GARCÍA ÁLVAREZ, MARÍA ERCILIA
USTROV , YURY
Adreça electrònica mariaercilia.garcia@urv.cat
Professors/es
GARCÍA ÁLVAREZ, MARÍA ERCILIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>En temps on l'entorn és altament volàtil, incert, complex i ambigu (VUCA), l'exercici del lideratge requereix ara de noves competències que permetin la preparació, l'anticipació, l'evolució i la gestió del propi líder, del seu equip i de l'organització. Aquest curs introdueix a l'alumne en els nous corrents del lideratge i en les competències rellevants per a fer front als actuals desafiaments als quals s'enfronten les organitzacions turístiques. Emfatitzarem el propi desenvolupament competencial del líder, la construcció i gestió de xarxes de col·laboradors, i l'obtenció de resultats en les organitzacions tot això mediat per un context on les noves tecnologies de la informació cobren un paper preeminent.</p><p>De cara al curs 2021-22 es treballarà amb el màxim de presencialitat possible que ens permeti la mida del grup, la capacitat de l’aula i les directrius sanitàries. A l’espai moodle de l’assignatura s’informarà de la modalitat d’impartició de l’assignatura i de qualsevol canvi que pugui sorgir.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Identificar i aplicar l'innovació com un valor fonamental per a la gestió i administració del turisme: identificar tendències, liderar projectes, equips i persones i gestionar el coneixement i la qualitat
 A6 Agafar consciència de la rellevància de l'orientació de servei al client i desenvolupar una marcada orientació per la qualitat en el servei esmentat
 A9 Identificar tècniques de direcció i gestió de diferents tipus d'entitats turístiques definint objectius, estratègies, polítiques de comunicació i gestionant els recursos financers
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Reconeix la importància de treballar en equip i de participar i interactuar de forma constructiva per al bon clima del treball i la resolució de conflictes
 A6 Adquireix una marcada orientació cap al client i desenvolupa capacitats de resolució de conflictes de forma satisfactòria per a ambdues parts
 A9 Coneix els diferents tipus de lideratge i desenvolupa habilitats de gestió i comunicació
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 Lideratge: teoria i nous contextos 1.1 Concepte de líder i l'evolució teòrica del lideratge

1.2 Nous contextos empresarials com a desafiament per a la teorial
Tema 2 El desenvolupament d'un líder 2.1 Habilitats personals

2.2 Habilitats interpersonals
Tema 3 La creació d'equips excel.lents 3.1 Apoderar i agrupar altres

3.2 Desenvolupant equips positius i un treball efectiu

Tema 4 Liderant els desafiaments de les organitzacions 4.1 Canvis positius i gestió de conflictes

4.2 Ètica i integritat del líder per al bon govern

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A5
A6
10 10 20
Sessió Magistral
A5
16 34 50
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A6
A9
10 10 20
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves mixtes
A5
A6
A9
2 5 7
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Contracte pedagògic i explicació del temari
Supòsits pràctics/ estudi de casos Exercicis i discussió de casos
Sessió Magistral Sessions de desenvolupament teòric, interacció i discussió de la teoria
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Exercicis o casos desenvolupats en grups petits a les aules informàtiques
Atenció personalitzada Desenvolupament de tutories individuals i grupals per al seguiment del treball de l'alumne

Atenció personalitzada
Descripció

L'atenció pot realitzar-se a un alumne de manera individual o a un grup de treball. Seguint les recomanacions institucionals per l'afectació de la pandèmia poden tenir lloc online o presencialment i en aquest cas també és necessari concertar cita prèvia amb el professor.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A5
A6
Anàlisi individual escrita d'un cas i discussió en grup/ exercicis 15
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A6
A9
Exercicis amb l'ordinador i desenvolupament de treball final de grup 35
Proves mixtes
A5
A6
A9
Examen teoricopràctic 50
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria


Avaluació: Contínua. Es requereix l'assistència i participació en les sessions
Primera convocatòria
-15% Resolució d'exercicis i anàlisis i discussió de casos.
-35% Treball en grup.
-50% Examen

Segona convocatòria

-100% Examen teoricopràctic


Fonts d'informació

Bàsica

 Básica:

 

-Chung-Herrera, B. G., Enz, C. A., & Lankau, M. J. (2003). Grooming future hospitality leaders: A competencies model. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 44(3), 17-25.

 

Parker, G. M. (2009). Team leadership : 20 proven tools for success (Ser. Parker team series, v. 3). HRD Press.

https://urv.on.worldcat.org/oclc/679999173 

 

Reb, J., & Atkins, P. W. B. (2015). Mindfulness in organizations : foundations, research, and applications (Ser. Cambridge companions to management). Cambridge University Press.

https://urv.on.worldcat.org/oclc/913568694 

 

Sisson, MM  y Adams A.R (2013) Essential Hospitality Management

Competencies: The Importance of Soft Skills, Journal of Hospitality & Tourism Education, 25:3, 131-145

 

Sterrett, E. A. (2000). The manager's pocket guide to emotional intelligence : from management to leadership (Ser. Managers pocket guide series). HRD Press. https://urv.on.worldcat.org/oclc/243588808 

 

Whetten David, A and Cameron, Kim, S. (2016)Developing Management Skills Pearson , London. 9th edition 

Complementària

Complementaria:  

 

 

Dutton, J. E., & Spreitzer, G. M. (2014). How to be a positive leader : small actions, big impact (First, Ser. A bk business book). Berrett-Koehler.

https://urv.on.worldcat.org/oclc/878406232

 

Ewest, T. (2018). Prosocial leadership : understanding the development of prosocial behavior within leaders and their organizational settings. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/978-1-137-57808-2

https://urv.on.worldcat.org/oclc/1005128628 

 

Nandram,S.S; Bindlish, P.K: (2017) Managing VUCA through integrative self-management:how to cope with volatility; uncertainty, complexity and ambiguity in organizational behavior. Springer. 

 

Punnett, B. J. (2015). International perspectives on organizational behavior and human resource management (Third). Routledge. 

https://urv.on.worldcat.org/oclc/903489033

 

Robbins, S. P., & Judge, T. (2019). Organizational behavior (18th edition. Global). Pearson. https://urv.on.worldcat.org/oclc/1077223895

 

Schermerhorn, J. R. (2012). Organizational behavior (12th ed.). Wiley. https://urv.on.worldcat.org/oclc/801812946 

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent