DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) PAISATGE CULTURAL I PRÀCTIQUES TURÍSTIQUES Codi 21224210
Ensenyament
Grau en Gestió de Turisme i Hoteleria (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Geografia
Coordinador/a
ALTAMIRANO , MARIA EUGENIA
Adreça electrònica mariaeugenia.altamirano@urv.cat
Professors/es
ALTAMIRANO , MARIA EUGENIA
Web http://https://www.urv.cat/html/docencia-per-centre/general-I69650.php
Descripció general i informació rellevant <p> Els paisatges culturals són introduïts i examinats com resultat d'un procés complex de vivències, pràctiques, representacions i expressions creatives per part de les comunitats locals al llarg de la història i en la contemporaneïtat. En aquest marc, se suggereix que també actors no locals intervenen en la seva re-producció, com és típic de la societat global. Els turistes - i la indústria del turisme que sosté i promou l'atracció i mobilitat de turistes - són un d'aquests.</p><p>Les seves intervencions no són neutrals amb respecte a llocs i comunitats, ja que negocien (i afirmen nous) valors, imatges, usos dels components culturals del territori, produint paisatges turístics que són també el resultat de processos de dominació, ocupació d'espai, poder polític i ideologia, capacitat cognitiva, connectivitat, que es manifesten en múltiples escales geogràfiques. </p><p>L'assignatura utilitza una barreja de teoria bàsica sobre la construcció social del paisatge, el poder transformador de turisme, i les posicions i exclusions que poden tenir lloc en la comunitat local; i exemples, exercicis, intervencions d'experts, activitats d'estudiant, centrades en casos específics representatius dels temes d'estudi. </p><p>L'assignatura està organitzada en tres blocs, des d'una dimensió descriptiva (1) a una aproximació més analítica, centrada en les transformacions (2), i finalment (3) integrant la dimensió política de la ‘turismificació’ dels paisatges culturals. Cada bloc inclou 2-3 classes teòriques, i 4 sessions pràctiques, incloent exercitacions en classe, dues visites de camp amb les preparacions relatives, i seminaris d'experts convidats. </p><p>L'idioma vehicular de l'assignatura serà l'anglès.</p><p>De cara al curs 2021-22 es treballarà amb el màxim de presencialitat possible que ens permeti la mida del grup, la capacitat de l’aula i les directrius sanitàries. A l’espai moodle de l’assignatura s’informarà de la modalitat d’impartició de l’assignatura i de qualsevol canvi que pugui sorgir.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A13 Identificar i gestionar espais i destinacions turístiques i avaluar els seus potencials turístics analitzant les possibilitats del seu ús sostenible
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A13 Comprèn la importància de la societat, de la seva cultura i de l'espai com a elements vertebradors de l'experiència dels turistes
Reconeix la necessitat de dur a terme una bona gestió dels recursos i dels paisatges culturals per augmentar la competitivitat de les destinacions i dels territoris que condueixi a la sostenibilitat del sistema
Entén que l'activitat turística incideix en la cultura local i també que la cultura local té influència en les pràctiques i les percepcions dels turistes
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1 - PAISATGES CULTURALS COM LLOCS TURÍSTICS 1.1 Paisatges culturals i el seu atractiu turístic
1.2 Pràctiques turístiques en paisatges culturals
Bloc 2 - LA DINÀMICA DE PAISATGES CULTURALS 2.1 Turisme que canvia paisatges culturals
2.2 Canvis culturals que transformen el turisme
Bloc 3 - REPTES CLAUS PER PAISATGES CULTURALS 3.1 El repte de conservació
3.2 El repte d'inclusió
3.3 El repte d'adaptació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A13
10 15 25
Seminaris
A13
10 7 17
Pràctiques de camp/sortides
A13
9 15 24
Atenció personalitzada
1 5 6
 
Proves mixtes
A13
2 8 10
Proves orals
A13
2 6 8
Proves objectives de preguntes curtes
A13
0 8 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció breu sobre els continguts i abast del tema, l'organització de les activitats d'ensenyament, els mètodes de treball, i els procediments d'avaluació
Sessió Magistral 7 classes frontals de 2 hores cadascuna. S’impartiran conceptes clau, exemples i aplicacions dels temes de cada unitat d’estudi.
Seminaris Tallers pràctics per aprofundir els temes tractats en classes frontals: debats grupals sobre textos i materials audiovisuals, pràctica de mètodes d'investigació (entrevistes, diari de camp, mapatge, observació participant), discussió crítica de casos d'estudi; també, seminaris per experts i professionals convidats
Pràctiques de camp/sortides 2 visites de camp de mig dia en llocs que il·lustren les qüestions i els assumptes van presentar dins classe i a seminaris, complementades amb treballs en grups introduïts abans de la visita i presentat després.
Atenció personalitzada Reunions setmanals amb estudiants o grups de feina, va arranjar a petició, en dies de setmana i temps específics

Atenció personalitzada
Descripció

Reunions de consulta (acordades amb petició prèvia) els dijous (dies de classes) de 12 a 13.

Altres reunions en horaris diferents i en línia podran ser acordades sota demanda.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A13
La professora avaluarà el grau de participació dels alumnes durant els seminaris
10%
Proves objectives de preguntes curtes
A13
Part escrita de l'avaluació de les activitats de les sortides de camp. Basant-se en les consignes, els grups de treball escriuran un informe estructurant les seves observacions i interpretacions de la informació recollida 20%
Proves mixtes
A13
Aquests 2 exàmens avaluen l'aprenentatge de Bloc 1 i 2 (examen 1), i Bloc 3 (examen 2). Inclouran preguntes d'elecció múltiple i obertes. 50%
Proves orals
A13
Part oral de l'avaluació de les activitats de les sortides de camp. Basant-se en les consignes, els grups de treball presentaran breument les seves troballes principals utilitzant materials il·lustratius (àudio-vídeo, mapatge, etc.) 20%
Altres  

La professora avaluarà opcionalment la participació dels alumnes en les reunions de seguiment setmanals

 
Altres comentaris i segona convocatòria

El segon anomenat a examen podria avaluar el contingut sencer del curs a través d'un assaig estès de cada bloc, o substituir les parts de l'avaluació suspesa.


Fonts d'informació

Bàsica Greg Bailey, Francesco Defilippis, Azra Korjenic and Amir ?auševi?, Cities and Cultural Landscapes: Recognition, Celebration, Preservation and Experience, 1, 2020

Cada Unitat d'estudi (2 pel Bloc 1, 2 pel Bloc 2, 3 per al Bloc 3) va acompanyada d'una lectura obligatòria inclosa en els materials d'estudi, i altres lectures opcionals. El material estarà disponible com enllaços a Moodle a la base de dades CRAI.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
NOVES TENDÈNCIES EN TURISME/21224117

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESPAIS I SOCIETATS EN UN MÓN GLOBAL/21224001
TERRITORI I CULTURA/21224007
CONCEPTES BÀSICS DEL TURISME/21224101
ESPAIS I RECURSOS TURÍSTICS/21224008
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent