Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer i comprendre els elements que conformen el territori per poder analitzar les interrelacions que es produeixen entre el medi natural i els grups humans que el modifiquen i que estableixen assentaments, construeixen infraestructures i realitzen activitats socioeconòmiques |
| A2 |
Identificar i diagnosticar els processos que es manifesten en un territori tenint en compte la seva escala espacial (local – regional) y la seva escala temporal (circumstàncies prèvies) que condicionen aquests processos |
| A5 |
Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals |
| A7 |
Gestionar i analitzar informació diversa de forma adequada per a descriure, analitzar, diagnosticar i interpretar un territori |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Estudia els elements dels sistemes socioecològics i el medi ambient terrestre i els condicionants i interrelacions del medi físic amb les activitats humanes
Comprèn els processos fonamentals de l’organització territorial i les estructures regionals
| | A2 |
Estudia els elements de la globalització a través de l’anàlisi territorial a diferents escales, les formes de la seva representació i els models geogràfics explicatius
Identifica els desequilibris territorials i els conflictes que generen
| | A5 |
Comprèn els conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes geogràfics
| | A7 |
Estudia conceptes propis de l’anàlisi territorial i la sostenibilitat, així com tècniques geogràfiques que aportin avanços cap a la sensibilitat ambiental i la resolució de problemes en diferents escales d’anàlisis
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT7 |
Identifica els principals problemes ambientals.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció
|
Conceptes i evolució històrica |
Tema 2. Els espais de la terra |
L’origen dels espais actual
La atmosfera i el clima.
Les regions bioclimàtiques i la distribució dels ecosistemes terrestres.
|
Tema 3. . Un món urbanitzat |
Evolució i distribució demogràfica
Ecologia humana
La organització territorial. Globalització, jerarquies y xarxes territorials. |
Tema 4. Desequilibris i conflictes territorials i socials |
El Canvi climàtic i els desequilibris sobre el territori |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
22 |
32 |
54 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
18 |
12 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
6 |
22 |
28 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
2 |
6 |
Treballs |
|
2 |
22 |
24 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura: continguts, bibliografia bàsica, treballs i pràctiques a realitzar i sistema d’avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics. |
Pràctiques de camp/sortides |
Treball de camp/sortida. Es realitzaran dues sortides guiades pels professors a un territori de la zona. S'hauran de presentar ressenyes de les sortides. Les sortides són obligatòries. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Sessions obligatòries a l'aula ordinària on es plantejaran una serie d'exercicis pràctics, que s'incorporaran al treball de curs. |
Presentacions / exposicions |
Exposició a l'aula del treball de grup sobre un territori |
Treballs |
Treball en grup sobre un territori |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada d'acord amb les necessitats dels alumnes. |
Descripció |
L'horari
d'atenció general fora de classe s’indicarà a l’inici del curs a l’espai moodle
de l’assignatura. En aquest període d'atenció a més de les consultes
habituals/presencials es podran fer consultes en línia a través de Teams per
als alumnes que no hagin assistit presencialment a les classes setmanals
corresponents i sempre amb cita prèvia; aquesta tutoria només és per a dubtes i
en cap cas substitueix la classe. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
Assistència obligatòria a la sortida/treball de camp i entrega d'una ressenya. La qualificació d'aquesta prova ha de ser mínim de 4 sobre 10. La ressenya s'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després d'haver-se realitzat la sortida. |
5% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Pràctiques obligatòries i entrega dels resultats de cada una d'elles. Per tal de fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables, la mitjana de les qualificacions de les pràctiques ha de ser com a mínim de 4 sobre 10. Els resultats s'incorporaran al treball. |
15% |
Presentacions / exposicions |
|
Exposició oral en grup del treball efectuat sobre un territori en els dies assignats. La qualificació ha de ser com a mínim de 4 sobre 10.
|
15% |
Treballs |
|
Lliurament del treball en grup sobre un territori. La qualificació d'aquest treball ha de ser mínim de 4 sobre 10 i s'ha de lliurar com a molt tard l'últim dia de classe.
|
15% |
Proves mixtes |
|
S'ha obtenir un minim de 4 a cada prova per fer mitjana, en cas contrari l'assignatura esta suspesa |
50 % |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Prova mixta de tot el contingut i entrega de pràctiques o treballs pendents Nota 1: seguint els consells del Vicerectorat de Docència i EEES, durant el desenvolupament de les proves objectives tipus test no serà permès de dur rellotge, telèfon ni cap mena de dispositiu de comunicació i transmissió de dades. El no compliment d'aquestes mesures comportarà la immediata retirada del full d'examen i la qualificació de 0 en l'examen. Nota 2: Igualment, resta prohibit l'ús de telèfons mòbils a l'interior de l'aula durant les sessions teòriques i pràctiques. Durant aquestes sessions l'ús dels ordinadors portàtils quedarà restringit a prendre apunts i/o consultar informació relacionada amb el continguts de l'assignatura. L'incompliment d'aquests preceptes comportarà l'expulsió de l'aula durant la resta d'aquella sessió. |
Bàsica |
López Bermúdez, F., Rubio Recio, J.M., Cuadrat, J.M., Geografía física, , 1992
Strahler, A.N. i Strahler, A.H., Geografía física, , 1999
Zarate, M.A.; Rubio, M.T., Geografía humana : Sociedad, economía y territorio, Centro de Estudios Ramón Areces, 2005
Puyol, R., Estébanez, J. i Méndez, R., Geografía humana, , 1995
Sánchez, J.J., El crecimiento de la población mundial. Implicacions socioeconómicas, ecológicas y éticas, , 2008
Saladié, O.; Oliveras, J., Desenvolupament Sostenbile, Publacions URV, 2010
Hagget, P, Geografia: Una sintesis regional, ,
|
Es facilitarà bibliografia més específica al llarg del curs. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|