Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Crear i gestionar bases de dades susceptibles de ser utilitzades en l’anàlisi territorial |
| A5 |
Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals |
| A6 |
Obtenir i produir cartografia que contribueixi a l’anàlisi i la diagnosis territorial |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Obté, analitza i gestiona bases de dades geogràfiques amb la finalitat d’expressar informació gràfica i cartogràfica
Coneix i utilitza les diferents fonts cartogràfiques amb inclusió d’imatges de satèl·lit i fotografies aèries
| | A5 |
Aplica tècniques de recollida d’informació en el camp i realitza processos d’abstracció de la realitat per generar bases de dades cartogràfiques digitals en format SIG
Realitza anàlisi territorial i tractament geoestadístic de bases de dades geogràfiques per a la resolució de problemes del territori en un marc de sostenibilitat
Aplica models d’anàlisis espacial per al diagnòstic, la programació, la projecció i la planificació del territori
| | A6 |
Coneix i utilitza correctament la terminologia pròpia de la cartografia, les tecnologies de la informació geogràfica, la teledetecció, l’anàlisi espacial i el geodisseny
Coneix i utilitza software específic d’anàlisis d’informació geogràfica, representació gràfica i cartogràfica i comunicació digital
Elabora cartografia digital (simple i complexa) i altres elements d’expressió gràfica com documents de suport a la transmissió de coneixements amb l’ús d’eines pròpies de la cartografia, les tecnologies de la informació geogràfica, l’anàlisi espacial, el geodisseny i les eines web
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2 |
Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permeten desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elabora informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta.
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar informació.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
0. Presentació |
- Atenció dins i fora de classe
- Dinàmica de les sessions teòriques i pràctiques
- Funcionament amb el Moodle
- Descripció general de la assignatura
- Presentació dels temes de caràcter teòric
- Presentació del exercicis pràctics
- Sistema d'avaluació i qualificació
- Bibliografia i fonts |
1. La representació de la informació: els gràfics |
- Anàlisi visual de les dades
- Característiques dels gràfics
- Tipus de gràfics
- Teories de representació visual |
2. La representació de la Terra |
- La forma de la Terra
- La xarxa geogràfica
- Reticle UTM
- Geoide i el·lipsoide
- Projeccions cartogràfiques
|
3. El llenguatge cartogràfic |
- Escala
- Orientació/Nords
- Llegenda
- Retolació
- Generalització cartogràfica
- Representacions altimètriques
- Representacions planimètriques
- Mapa Topogràfic Nacional
- Ús de color en mapes |
4. La cartografia temàtica |
- Definicions
- Representacions anamòrfiques
- Representacions isomòrfiques
- Mapes turístics
- Classificació i representació de les dades |
5. De la cartografia tradicional als SIG i el GPS |
- Breu historia de la cartografia
- Sistemes d'Informació Geogràfica
- Sistemes de Posicionament Globals (GPS, GNSS)
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
16 |
20 |
36 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
6 |
10 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
22 |
20 |
42 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
20 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
10 |
12 |
Proves pràctiques |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'ofereix informació sobre les caracteristiques de l'assignatura i el seu desenvolupament: programació, estructura, organització de les sessions pràctiques, avaluació, etc. |
Sessió Magistral |
Exposició de conceptes, instruments i metodologies propis de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Realització de pràctiques amb materials cartogràfics variats |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Realització de pràctiques amb programari específic per a la realització de gràfics i de cartografia temàtica. |
Presentacions / exposicions |
Els estudiants prepararan, en grups, una visualització o infografia en la que incorporaran els coneixements i habilitats adquirits al llarg de tota l'assignatura. Després la presentaran davant tota la classe. |
Atenció personalitzada |
Atenció durant les hores de visita, mitjançant correu electrònic i durant el desenvolupament de les sessions pràctiques. |
Descripció |
L'horari d'atenció general fora de classe
s’indicarà a l’inici del curs a l’espai Moodle de
l’assignatura. En aquest període d'atenció a més de les
consultes habituals/presencials es podran fer consultes en línia a
través de Teams per als alumnes que no hagin assistit presencialment
a les classes setmanals corresponents i sempre amb cita prèvia;
aquesta tutoria només és per a dubtes i en cap cas substitueix la
classe. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Lliurament de les activitats proposades a l'aula. |
5% |
Presentacions / exposicions |
|
Els estudiants prepararan, en grups, una visualització o infografia en la que incorporaran els coneixements i habilitats adquirits al llarg de tota l'assignatura. Després la presentaran davant tota la classe. |
25% |
Atenció personalitzada |
|
Participació en les sessions i activitats proposades. Aprofitament del temps dedicat a resolució de dubtes i tutories. |
5% |
Proves pràctiques |
|
Realització d'una prova de continguts pràctics. |
30% |
Proves mixtes |
|
Realització d'una prova de continguts teòrics. |
35% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per superar el curs cal tenir una qualificació igual o superior al 50% en els dos blocs (teòric i pràctic). Dins de cada bloc, no es podrà fer mitja si l'alumne no supera el 40% en alguna de les activitats. En segona convocatòria l'avaluació és igual que en primera convocatòria, es lliuraran les activitats no superades en la primera convocatòria. Nota: seguint els consells del Vicerectorat de Docència, Estudiants i Comunitat Universitària, durant el desenvolupament de les proves no es permet de dur rellotge, telèfon ni cap mena de dispositiu de comunicació i transmissió de dades. |
Bàsica |
Joly, F., La Cartografia, Ariel Geografía, Ed. Ariel, Barcelona, 1982
Monmonier, M., How to Lie with Maps, University of Chicago Press, 2018
Carré, J., Lectura de las fotografías aéreas, Paraninfo. Madrid., 1974
Jones, G., How to lie with charts, Universe com, 2001
Dodge, M., The Map Reader: Theories of Mapping Practice and Cartographic Representation, Wiley, 2011
Brewer, C., Designing Better Maps: A Guide for GIS Users, ESRI Press, 2005
|
|
Complementària |
Tufte, E.R., The visual display of quantitative information, Graphics Press, 2001
Wickham, H., A layered grammar of graphics, Journal of Computational and Graphical Statistics, 2012
Wilkinson, L., The Grammar of Graphics, 2005, Springer
Bertin, J., Semiology of Graphics: Diagrams, Networks, Maps, 2010, Esri Press
Urrutia, J., Cartografía, orientación y GPS, Mendiak: Basauri, 2006
Rouleau, B., Méthodes de la Cartographie, Presses du CNRS, París, 1991
Vazquez Maure, F. Martín López, J., Lectura de mapas, IGN, Madrid, 1986
McCanndless, D., La información es bella, Integral, Barcelona, 2010
Banfield, C.; Walkenbach, J., Microsoft Excel 2010 para dummies, Wiley Publishing, 2011
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|