DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) TÈCNIQUES D'INFORMACIÓ GEOGRÀFICA I TURÍSTICA Codi 21234003
Ensenyament
Grau en Geografia, Anàlisi Territorial i Sostenibilitat (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Geografia
Coordinador/a
ZARAGOZÍ ZARAGOZÍ, BENITO MANUEL
CABISTANY ESQUÉ, RUBEN
Adreça electrònica ruben.cabistany@urv.cat
benito.zaragozi@urv.cat
david.azuara@urv.cat
Professors/es
CABISTANY ESQUÉ, RUBEN
ZARAGOZÍ ZARAGOZÍ, BENITO MANUEL
AZUARA GARCES, DAVID
Web http://www.ftg.urv.cat/
Descripció general i informació rellevant <div> Quines són les regles que permeten fer i interpretar correctament els gràfics de sectors, gràfics de barres, gràfics de punts, mosaics, gràfics radials i mapes temàtics? Aquesta assignatura presenta la teoria i proporciona les habilitats necessàries per visualitzar dades quantitatives. Es presenta una base imprescindible per produir gairebé tots els gràfics quantitatius i mapes temàtics trobats en revistes científiques, premsa, paquets estadístics i sistemes de visualització de dades. La teoria i la pràctica es combinen mitjançant l'estudi de nombrosos exemples de representacions i s'utilitzen programes com Microsoft Excel i QGIS per a practicar la creació de les més representatives. <br /></div><div><br /></div><div><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Crear i gestionar bases de dades susceptibles de ser utilitzades en l’anàlisi territorial
 A5 Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals
 A6 Obtenir i produir cartografia que contribueixi a l’anàlisi i la diagnosis territorial
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Obté, analitza i gestiona bases de dades geogràfiques amb la finalitat d’expressar informació gràfica i cartogràfica
Coneix i utilitza les diferents fonts cartogràfiques amb inclusió d’imatges de satèl·lit i fotografies aèries
 A5 Aplica tècniques de recollida d’informació en el camp i realitza processos d’abstracció de la realitat per generar bases de dades cartogràfiques digitals en format SIG
Realitza anàlisi territorial i tractament geoestadístic de bases de dades geogràfiques per a la resolució de problemes del territori en un marc de sostenibilitat
Aplica models d’anàlisis espacial per al diagnòstic, la programació, la projecció i la planificació del territori
 A6 Coneix i utilitza correctament la terminologia pròpia de la cartografia, les tecnologies de la informació geogràfica, la teledetecció, l’anàlisi espacial i el geodisseny
Coneix i utilitza software específic d’anàlisis d’informació geogràfica, representació gràfica i cartogràfica i comunicació digital
Elabora cartografia digital (simple i complexa) i altres elements d’expressió gràfica com documents de suport a la transmissió de coneixements amb l’ús d’eines pròpies de la cartografia, les tecnologies de la informació geogràfica, l’anàlisi espacial, el geodisseny i les eines web
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permeten desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elabora informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta.
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar informació.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
0. Presentació - Atenció dins i fora de classe
- Dinàmica de les sessions teòriques i pràctiques
- Funcionament amb el Moodle
- Descripció general de la assignatura
- Presentació dels temes de caràcter teòric
- Presentació del exercicis pràctics
- Sistema d'avaluació i qualificació
- Bibliografia i fonts
1. La representació de la informació: els gràfics - Anàlisi visual de les dades
- Característiques dels gràfics
- Tipus de gràfics
- Teories de representació visual
2. La representació de la Terra - La forma de la Terra
- La xarxa geogràfica
- Reticle UTM
- Geoide i el·lipsoide
- Projeccions cartogràfiques
3. El llenguatge cartogràfic - Escala
- Orientació/Nords
- Llegenda
- Retolació
- Generalització cartogràfica
- Representacions altimètriques
- Representacions planimètriques
- Mapa Topogràfic Nacional
- Ús de color en mapes
4. La cartografia temàtica - Definicions
- Representacions anamòrfiques
- Representacions isomòrfiques
- Mapes turístics
- Classificació i representació de les dades
5. De la cartografia tradicional als SIG i el GPS - Breu historia de la cartografia
- Sistemes d'Informació Geogràfica
- Sistemes de Posicionament Globals (GPS, GNSS)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
A5
A6
2 2 4
Sessió Magistral
A4
A5
A6
16 20 36
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A5
A6
CT2
4 6 10
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A4
A5
A6
CT2
22 20 42
Presentacions / exposicions
A4
A5
A6
CT2
10 20 30
Atenció personalitzada
A4
A5
A6
CT2
2 2 4
 
Proves mixtes
A4
A5
A6
2 10 12
Proves pràctiques
A4
A6
CT2
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'ofereix informació sobre les caracteristiques de l'assignatura i el seu desenvolupament: programació, estructura, organització de les sessions pràctiques, avaluació, etc.
Sessió Magistral Exposició de conceptes, instruments i metodologies propis de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització de pràctiques amb materials cartogràfics variats
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització de pràctiques amb programari específic per a la realització de gràfics i de cartografia temàtica.
Presentacions / exposicions Els estudiants prepararan, en grups, una visualització o infografia en la que incorporaran els coneixements i habilitats adquirits al llarg de tota l'assignatura. Després la presentaran davant tota la classe.
Atenció personalitzada Atenció durant les hores de visita, mitjançant correu electrònic i durant el desenvolupament de les sessions pràctiques.

Atenció personalitzada
Descripció

L'horari d'atenció general fora de classe s’indicarà a l’inici del curs a l’espai Moodle de l’assignatura. En aquest període d'atenció a més de les consultes habituals/presencials es podran fer consultes en línia a través de Teams per als alumnes que no hagin assistit presencialment a les classes setmanals corresponents i sempre amb cita prèvia; aquesta tutoria només és per a dubtes i en cap cas substitueix la classe.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A4
A5
A6
CT2
Lliurament de les activitats proposades a l'aula. 5%
Presentacions / exposicions
A4
A5
A6
CT2
Els estudiants prepararan, en grups, una visualització o infografia en la que incorporaran els coneixements i habilitats adquirits al llarg de tota l'assignatura. Després la presentaran davant tota la classe. 25%
Atenció personalitzada
A4
A5
A6
CT2
Participació en les sessions i activitats proposades. Aprofitament del temps dedicat a resolució de dubtes i tutories. 5%
Proves pràctiques
A4
A6
CT2
Realització d'una prova de continguts pràctics. 30%
Proves mixtes
A4
A5
A6
Realització d'una prova de continguts teòrics. 35%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar el curs cal tenir una qualificació igual o superior al 50% en els dos blocs (teòric i pràctic). Dins de cada bloc, no es podrà fer mitja si l'alumne no supera el 40% en alguna de les activitats. En segona convocatòria l'avaluació és igual que en primera convocatòria, es lliuraran les activitats no superades en la primera convocatòria.

Nota: seguint els consells del Vicerectorat de Docència, Estudiants i Comunitat Universitària, durant el desenvolupament de les proves no es permet de dur rellotge, telèfon ni cap mena de dispositiu de comunicació i transmissió de dades.


Fonts d'informació

Bàsica Joly, F., La Cartografia, Ariel Geografía, Ed. Ariel, Barcelona, 1982
Monmonier, M., How to Lie with Maps, University of Chicago Press, 2018
Carré, J., Lectura de las fotografías aéreas, Paraninfo. Madrid., 1974
Jones, G., How to lie with charts, Universe com, 2001
Dodge, M., The Map Reader: Theories of Mapping Practice and Cartographic Representation, Wiley, 2011
Brewer, C., Designing Better Maps: A Guide for GIS Users, ESRI Press, 2005

Complementària Tufte, E.R., The visual display of quantitative information, Graphics Press, 2001
Wickham, H., A layered grammar of graphics, Journal of Computational and Graphical Statistics, 2012
Wilkinson, L., The Grammar of Graphics, 2005, Springer
Bertin, J., Semiology of Graphics: Diagrams, Networks, Maps, 2010, Esri Press
Urrutia, J., Cartografía, orientación y GPS, Mendiak: Basauri, 2006
Rouleau, B., Méthodes de la Cartographie, Presses du CNRS, París, 1991
Vazquez Maure, F. Martín López, J., Lectura de mapas, IGN, Madrid, 1986
McCanndless, D., La información es bella, Integral, Barcelona, 2010
Banfield, C.; Walkenbach, J., Microsoft Excel 2010 para dummies, Wiley Publishing, 2011

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent