Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer i comprendre els elements que conformen el territori per poder analitzar les interrelacions que es produeixen entre el medi natural i els grups humans que el modifiquen i que estableixen assentaments, construeixen infraestructures i realitzen activitats socioeconòmiques |
| A2 |
Identificar i diagnosticar els processos que es manifesten en un territori tenint en compte la seva escala espacial (local – regional) y la seva escala temporal (circumstàncies prèvies) que condicionen aquests processos |
| A7 |
Gestionar i analitzar informació diversa de forma adequada per a descriure, analitzar, diagnosticar i interpretar un territori |
| A9 |
Identificar les problemàtiques ambientals i socials que comprometen la sostenibilitat dels territoris |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Comprèn els conceptes bàsics vinculats al medi ambient i la sostenibilitat
| | A2 |
Explica les diferents percepcions sobre els problemes ambientals d’acord amb el context socioeconòmic
Coneix les diferents etapes en la relació entre espècie humana i medi ambient.
| | A7 |
Identifica els problemes i els impactes derivats de la i sostenibilitat del model de desenvolupament
| | A9 |
Desenvolupa un sentit crític envers a una inadequada ocupació del territori que pot generar impactes ambientals o magnificar les repercussions d’un risc natural, que compromet la sostenibilitat
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT7 |
Identifica els principals problemes ambientals.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1 Medi ambient i sostenibilitat: aspectes conceptuals |
|
Tema 2 Reptes i iniciatives per a un desenvolupament més sostenible |
|
Tema 3 Creixement econòmic i desenvolupament sostenible |
|
Tema 4 Polítiques econòmiques pel desenvolupament sostenible |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
24 |
0 |
24 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
60 |
80 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves mixtes |
|
6 |
30 |
36 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació dels objectius principals, el programa i el pla de treball a seguir en l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament conceptual dels continguts, amb explicació de casos reals i referències documentals fonamentals per complementar i desenvolupar continguts. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Propostes d'aplicació de les eines presentades als continguts de les sessions magistrals. Inclou debats per orientar la consolidació de criteris de sostenibilitat |
Atenció personalitzada |
Seguiment del projecte d'aplicació i de l'assoliment individual dels conceptes i mètodes de l'assignatura. |
Descripció |
Atenció per e-mail i presencial a l'aula.
Seguiment del desenvolupament del projecte de treball de curs.
Consultes i dubtes en horari de tutoria.
L'horari d'atenció general fora de classe s’indicarà a l’inici del curs a l’espai moodle de l’assignatura. En aquest període d'atenció a més de les consultes habituals/presencials es podran fer consultes en línia a través de Teams sempre amb cita prèvia. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Inclou debats i desenvolupament de aplicacions metodològiques. |
40% |
Proves mixtes |
|
Proves de validació de conceptes adquirits. |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per tal de poder superar l'avaluació continuada cal treure un mínim
d'un 3 sobre 10 a l'examen de cada part de l'assignatura. No és
obligatori lliurar totes les activitats avaluables. Les activitats no
presentades comptabilitzaran com un 0 en el moment de fer la mitjana
ponderada de la qualificació en el marc de l'avaluació continuada. Per
superar la primera convocatòria cal que la mitjana ponderada de totes
les activitats sigui almenys de 5 sobre 10. La segona
convocatòria constarà d'una prova mixta (tipus test i de
desenvolupament) referida al conjunt dels continguts d'aquesta
assignatura i equivaldrà al 100% de la qualificació. Per superar la
segona convocatòria, s'ha de treure almenys una puntuació de 5 sobre 10 i
no es guardarà cap nota de cap de les activitats realitzades durant la
primera convocatòria. |
Bàsica |
Saladié, O. i Oliveras, J, Desenvolupament sostenible, 2010, Publicacions URV
Vegara, J.M., Barracó, H., Colldeforns, M., Relea, F. i Rodríguez, P, Introducción al medio ambiente y a la sostenibilidad, 2004, Vicens Vives
Jordi Pigem, Revalorar el Món. Els valors de la sostenibilitat, 2010, 2010, Consell assessor per al Desenvolupament Sostenible
Leff, E., Saber ambiental. Sustentabilidad, racionalidad, complejidad, poder, 2010, Siglo XXI
Diamond, J., Colapso., Por qué unas sociedades perduran y otras desaparecen, 2006, Debate
Oriol Nel·lo, Aquí, no! Els conflictes territorials a Catalunya, 2003, Ed. Empúries
García, E., Medio ambiente y sociedad, 2005, Alianza
Lasagabaster, I. (Coord.), La sostenibilidad desde la Universidad: una reflexión interdisciplinar,, 2013, Universidad del País Vasco
|
Per a cada apartat del
programa s'aportaran referències documentals |
Complementària |
Rachel Carson, La primavera silenciosa, 2005, Ed. Crítica
Soledad Morales (ed.), Som el que consumim, 2011, Editorial UOC
Anton Clavé, S. (Ed.), 10 lliçons sobre turisme. El repte de reinventar, 2012, Ed. Planeta
Bengochea, A., Magadán, M. i Rivas, J., Actividad turística y medio ambiente, 2006, Septem Ediciones
Correa, E., Girón, A., Guillén, A. y Ivanova, A. (Eds.), Tres crisis. Economía, finanzas y medio ambiente, 2011, Miguel Angel Porrúa
Sánchez, M. i Pulido, J.I., Medida de la sostenibilidad turística. Propuesta de un índice sintético, 2008, Editorial Universitaria Ramón Areces
González, F. i Oliveras, J., Ordenació del territori i sostenibilitat al Camp de Tarragona, 2007, Fundació Josep Recasens
Castañer, M. (Ed.), El planejament territorial a Catalunya a inici del segle XXI, 2012, Institut d'Estudis Catalans
Sabaté, X. (Coord.), Turisme sostenible: experiències europees aplicables a Catalunya, 2007, CADS
Pere Riera, Dolores García, Bengt Kriström y Runar Brännlund,, MANUAL DE ECONOMÍA AMBIENTAL Y DE LOS RECURSOS NATURALES, 2005, Thomson Paraninfo
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|