DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) MEDI AMBIENT I SOSTENIBILITAT Codi 21234004
Ensenyament
Grau en Geografia, Anàlisi Territorial i Sostenibilitat (2018)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Economia
Geografia
Coordinador/a
SALADIÉ BORRAZ, ÒSCAR
GIMÉNEZ GÓMEZ, JOSÉ MANUEL
Adreça electrònica daniel.miravet@urv.cat
oscar.saladie@urv.cat
josemanuel.gimenez@urv.cat
caterina.cimolai@urv.cat
Professors/es
MIRAVET ARNAU, DANIEL
SALADIÉ BORRAZ, ÒSCAR
GIMÉNEZ GÓMEZ, JOSÉ MANUEL
CIMOLAI , CATERINA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> L'assignatura analitza les interrelacions entre els diferents elements del medi ambient i posa èmfasi en l’assoliment d’un model de desenvolupament més sostenible. </p><div><br /></div><div><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer i comprendre els elements que conformen el territori per poder analitzar les interrelacions que es produeixen entre el medi natural i els grups humans que el modifiquen i que estableixen assentaments, construeixen infraestructures i realitzen activitats socioeconòmiques
 A2 Identificar i diagnosticar els processos que es manifesten en un territori tenint en compte la seva escala espacial (local – regional) y la seva escala temporal (circumstàncies prèvies) que condicionen aquests processos
 A7 Gestionar i analitzar informació diversa de forma adequada per a descriure, analitzar, diagnosticar i interpretar un territori
 A9 Identificar les problemàtiques ambientals i socials que comprometen la sostenibilitat dels territoris
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprèn els conceptes bàsics vinculats al medi ambient i la sostenibilitat
 A2 Explica les diferents percepcions sobre els problemes ambientals d’acord amb el context socioeconòmic
Coneix les diferents etapes en la relació entre espècie humana i medi ambient.
 A7 Identifica els problemes i els impactes derivats de la i sostenibilitat del model de desenvolupament
 A9 Desenvolupa un sentit crític envers a una inadequada ocupació del territori que pot generar impactes ambientals o magnificar les repercussions d’un risc natural, que compromet la sostenibilitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT7 Identifica els principals problemes ambientals.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 Medi ambient i sostenibilitat: aspectes conceptuals
Tema 2 Reptes i iniciatives per a un desenvolupament més sostenible
Tema 3 Creixement econòmic i desenvolupament sostenible
Tema 4 Polítiques econòmiques pel desenvolupament sostenible

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
4 0 4
Sessió Magistral
A1
A2
A7
A9
CT7
24 0 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A7
A9
CT7
20 60 80
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves mixtes
A1
A2
A7
A9
6 30 36
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació dels objectius principals, el programa i el pla de treball a seguir en l'assignatura.
Sessió Magistral Desenvolupament conceptual dels continguts, amb explicació de casos reals i referències documentals fonamentals per complementar i desenvolupar continguts.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Propostes d'aplicació de les eines presentades als continguts de les sessions magistrals. Inclou debats per orientar la consolidació de criteris de sostenibilitat
Atenció personalitzada Seguiment del projecte d'aplicació i de l'assoliment individual dels conceptes i mètodes de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció

Atenció per e-mail i presencial a l'aula. Seguiment del desenvolupament del projecte de treball de curs. Consultes i dubtes en horari de tutoria.


L'horari d'atenció general fora de classe s’indicarà a l’inici del curs a l’espai moodle de l’assignatura. En aquest període d'atenció a més de les consultes habituals/presencials es podran fer consultes en línia a través de Teams sempre amb cita prèvia.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A7
A9
CT7
Inclou debats i desenvolupament de aplicacions metodològiques. 40%
Proves mixtes
A1
A2
A7
A9
Proves de validació de conceptes adquirits. 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per tal de poder superar l'avaluació continuada cal treure un mínim d'un 3 sobre 10 a l'examen de cada part de l'assignatura. No és obligatori lliurar totes les activitats avaluables. Les activitats no presentades comptabilitzaran com un 0 en el moment de fer la mitjana ponderada de la qualificació en el marc de l'avaluació continuada. Per superar la primera convocatòria cal que la mitjana ponderada de totes les activitats sigui almenys de 5 sobre 10.

La segona convocatòria constarà d'una prova mixta (tipus test i de desenvolupament) referida al conjunt dels continguts d'aquesta assignatura i equivaldrà al 100% de la qualificació. Per superar la segona convocatòria, s'ha de treure almenys una puntuació de 5 sobre 10 i no es guardarà cap nota de cap de les activitats realitzades durant la primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Saladié, O. i Oliveras, J, Desenvolupament sostenible, 2010, Publicacions URV
Vegara, J.M., Barracó, H., Colldeforns, M., Relea, F. i Rodríguez, P, Introducción al medio ambiente y a la sostenibilidad, 2004, Vicens Vives
Jordi Pigem, Revalorar el Món. Els valors de la sostenibilitat, 2010, 2010, Consell assessor per al Desenvolupament Sostenible
Leff, E., Saber ambiental. Sustentabilidad, racionalidad, complejidad, poder, 2010, Siglo XXI
Diamond, J., Colapso., Por qué unas sociedades perduran y otras desaparecen, 2006, Debate
Oriol Nel·lo, Aquí, no! Els conflictes territorials a Catalunya, 2003, Ed. Empúries
García, E., Medio ambiente y sociedad, 2005, Alianza
Lasagabaster, I. (Coord.), La sostenibilidad desde la Universidad: una reflexión interdisciplinar,, 2013, Universidad del País Vasco

Per a cada apartat del programa s'aportaran referències documentals

Complementària Rachel Carson, La primavera silenciosa, 2005, Ed. Crítica
Soledad Morales (ed.), Som el que consumim, 2011, Editorial UOC
Anton Clavé, S. (Ed.), 10 lliçons sobre turisme. El repte de reinventar, 2012, Ed. Planeta
Bengochea, A., Magadán, M. i Rivas, J., Actividad turística y medio ambiente, 2006, Septem Ediciones
Correa, E., Girón, A., Guillén, A. y Ivanova, A. (Eds.), Tres crisis. Economía, finanzas y medio ambiente, 2011, Miguel Angel Porrúa
Sánchez, M. i Pulido, J.I., Medida de la sostenibilidad turística. Propuesta de un índice sintético, 2008, Editorial Universitaria Ramón Areces
González, F. i Oliveras, J., Ordenació del territori i sostenibilitat al Camp de Tarragona, 2007, Fundació Josep Recasens
Castañer, M. (Ed.), El planejament territorial a Catalunya a inici del segle XXI, 2012, Institut d'Estudis Catalans
Sabaté, X. (Coord.), Turisme sostenible: experiències europees aplicables a Catalunya, 2007, CADS
Pere Riera, Dolores García, Bengt Kriström y Runar Brännlund,, MANUAL DE ECONOMÍA AMBIENTAL Y DE LOS RECURSOS NATURALES, 2005, Thomson Paraninfo

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent