Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Identificar i diagnosticar els processos que es manifesten en un territori tenint en compte la seva escala espacial (local – regional) y la seva escala temporal (circumstàncies prèvies) que condicionen aquests processos |
| A3 |
Dissenyar, realitzar i avaluar propostes i projectes de planificació i gestió territorial a diferents escales que contribueixin a la sostenibilitat ambiental i a la millora de qualitat de vida de la població |
| A5 |
Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals |
| A7 |
Gestionar i analitzar informació diversa de forma adequada per a descriure, analitzar, diagnosticar i interpretar un territori |
| A9 |
Identificar les problemàtiques ambientals i socials que comprometen la sostenibilitat dels territoris |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Identifica els desequilibris territorials i els conflictes que generen
Comprèn els processos que generen la desigualtat social, la diferenciació territorial i la segregació
Analitza els territoris en funció del seu desenvolupament.
| | A3 |
Estudia els elements de la globalització a través de l’anàlisi territorial a diferents escales, les formes de la seva representació i els models geogràfics explicatius
Comprèn les formes d’assentament i les seves implicacions territorials
| | A5 |
Comprèn els conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes geogràfics
| | A7 |
Estudia conceptes propis de l’anàlisi territorial i la sostenibilitat, així com tècniques geogràfiques que aportin avanços cap a la sensibilitat ambiental i la resolució de problemes en diferents escales d’anàlisis
Estudia els elements dels sistemes socioecològics i el medi ambient terrestre i els condicionants i interrelacions del medi físic amb les activitats humanes
| | A9 |
Reconeix els principals impactes de la globalització a escala regional i local
Compara les vies al desenvolupament i analitza la importància de la cooperació
Estudia les estratègies per a un desenvolupament sostenible
Valora l’interès científic, social i ambiental del coneixement geogràfic
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT7 |
Coneix les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprèn les causes.
Reconeix i reflexiona sobre les necessitats i problemàtiques socials, i s’implica en la millora de la comunitat
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. El desenvolupament i la desigualtat en el món contemporani.
|
|
2. Les dinàmiques, les estructures demogràfiques i les polítiques de la població. |
|
3. Les ciutats, el món rural i el desenvolupament. |
|
4. Els recursos naturals i la seva explotació. Oportunitats, impactes i restriccions. |
|
5. Les vies al desenvolupament i a la cooperació. |
|
6. Estudi de casos. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
32 |
32 |
64 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
10 |
20 |
Pràctiques a través de TIC |
|
10 |
10 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
34 |
38 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exposició del contingut i de la dinàmica del curs el primer dia de classe |
Sessió Magistral |
Exposició de continguts per part dels professors durant les classes teòriques. |
Resolució de problemes, exercicis |
Pràctiques de seminari a l'aula ordinària. |
Pràctiques a través de TIC |
Pràctiques de laboratori a l'aula d'informàtica. |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada a l'alumnat a fi de resoldre els dubtes o qüestions que sorgeixin al llarg del curs. |
Descripció |
Atenció personalitzada a l'alumnat a fi de resoldre els dubtes o
qüestions que sorgeixin al llarg del curs a demanda dels estudiants.
L'horari
d'atenció general fora de classe serà preferentment presencial i
s’indicarà a l’inici del curs a l’espai moodle. També es podran resoldre
dubtes i realitzar consultes a través de Teams; aquesta tutoria només
és per a dubtes i en cap cas substitueix les classes. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Realització i resolució d'exercicis pràctics a l'aula ordinària.
El lliurament dels exercicis és obligatori. La qualificació mínima per fer mitjana és de 4.5 punts sobre 10. |
15 |
Pràctiques a través de TIC |
|
Realització i resolució d'exercicis pràctics amb ús de software a l'aula d'informàtica.
El lliurament de les pràctiques és obligatori. La qualificació mínima per fer mitjana és de 4.5 punts sobre 10. |
15 |
Proves mixtes |
|
Es realitzaran dues proves de caràcter mixte per tal de comprovar l'adquisició dels continguts de l'assignatura.
La qualificació mínima per tal de realitzar la mitjana amb la resta d'activitats avaluatives és de 4.5 punts sobre 10. |
70 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La nota mínima de l'examen i dels exercicis pràctics per tal de realitzar la mitjana global és de 4,5 punts sobre 10. És preceptiu lliurar totes les activitats avaluables. Les pràctiques i activitats es lliuraran a l'Espai Moodle la setmana següent de la seva realització. Finalitzat el termini assignat es tancara la tasca. No és possible canviar de grup de pràctiques. El professor valorarà l'assistència i la participació presencial o virtual. Aquesta valoració formarà part de la nota final. A la segona convocatòria s'haurà de superar les parts suspeses o no presentades: examen de tipus teòric no aprovat i el lliurament de les pràctiques i exercicis pendents o no superats. |
Bàsica |
ACEMOGLU, D. i ROBINSON, J.A., Por qué fracasan los países. Los orígenes del poder, la prosperidad y la pobreza, Deusto, 2012
ANDRÉS, G. i MOLINA, I., Introducción a la solidaridad internacional. La cooperación para el desarrollo, Universidad de Valladolid, 2000
MILANOVIC, B. (Ed.), Desigualdad mundial: un Nuevo enfoque para la era de la globalización, Fondo de Cultura Económica, 2017
MURRAY, W. i OVERTON, J., Geographies of globalization, Routledge Contemporary Human Geography, 2006
PIKETTY, T., La economía de las desigualdades. Cómo implementar una redistribución justa y eficaz de la riqueza, Anagrama y Siglo XXI, 2015
POTTER, R. et al., Geographies of development: an introduction of development studies, Routledge, 2013
ATKINSON, A.B., Desigualdad: ¿qué podemos hacer?, Fondo de Cultura Económica, 2016
KHAWAR, M., The Geography of underdevelopment: institutions and the impact of culture, Palgrave Macmillan, 2017
|
|
Complementària |
|
Anudar red (2017). Anudar red: temas pendientes
y nuevas oportunidades de cooperación en turismo. Chetumal, Universidad de
Quintana Roo, Tarragona, Publicacions URV, Cancún, Universidad del Caribe. AZCARATE, B. (2010). Geografía regional del mundo. Desarrollo,
subdesarrollo y países emergentes. Madrid, UNED. AZCARATE, B. (2008). Grandes espacios geográficos: el mundo
desarrollado. Madrid, UNED. AZCARATE, B. (2008). Grandes espacios geográficos:
subdesarrollado y países emergentes. Madrid, UNED. CÓRDOBA, J. i GARCÍA, J. M. (1991). Geografía de la pobreza
y la desigualdad. Madrid, Síntesis, 255 pàgs. FRANKFURT, H. G. (2016). Sobre la desigualdad. Barcelona,
Paidós, 95 pàgs. LACOSTE, Y. (1988). Geografía del subdesarrollo. Barcelona,
Ariel, 336 pàgs. NEL·LO, M.; CAMPOS, B. i SOSA, A.P. (Eds.) (2015). Temas
pendientes y nuevas oportunidades en turismo y cooperación al desarrollo. Tarragona,
Univ. Quintana Roo, Universidad Rovira i Virgili, Universidad del Caribe, 470
págs. VILLAVICENCIO, A. (2020). Neoliberalizando la naturaleza. El capitalismo y la crisis ecológica. Siglo XXI. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|