DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) DESIGUALTAT I COOPERACIÓ Codi 21234007
Ensenyament
Grau en Geografia, Anàlisi Territorial i Sostenibilitat (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Geografia
Coordinador/a
MURO MORALES, JOSÉ IGNACIO
Adreça electrònica joseignacio.muro@urv.cat
jj.iniesta@urv.cat
ruben.cabistany@urv.cat
edgar.bustamante@urv.cat
Professors/es
MURO MORALES, JOSÉ IGNACIO
INIESTA GIRONA, JOAN JAUME
CABISTANY ESQUÉ, RUBEN
BUSTAMANTE PICÓN, EDGAR
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Aquesta assignatura introdueix a l'estudiant en els conceptes i teories de la desigualtat, el desenvolupament i la cooperació. S'articula a partir de sessions teòriques i pràctiques que desenvolupen temàtiques relacionades amb els criteris i indicadors del desenvolupament, les seves implicacions demogràfiques, el seu impacte a les ciutats i el món rural, l'explotació dels recursos naturals, les estratègies i polítiques de cooperació, per a finalitzar amb diferents estudis de casos. </p><div><br /></div><div><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Identificar i diagnosticar els processos que es manifesten en un territori tenint en compte la seva escala espacial (local – regional) y la seva escala temporal (circumstàncies prèvies) que condicionen aquests processos
 A3 Dissenyar, realitzar i avaluar propostes i projectes de planificació i gestió territorial a diferents escales que contribueixin a la sostenibilitat ambiental i a la millora de qualitat de vida de la població
 A5 Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals
 A7 Gestionar i analitzar informació diversa de forma adequada per a descriure, analitzar, diagnosticar i interpretar un territori
 A9 Identificar les problemàtiques ambientals i socials que comprometen la sostenibilitat dels territoris
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Identifica els desequilibris territorials i els conflictes que generen
Comprèn els processos que generen la desigualtat social, la diferenciació territorial i la segregació
Analitza els territoris en funció del seu desenvolupament.
 A3 Estudia els elements de la globalització a través de l’anàlisi territorial a diferents escales, les formes de la seva representació i els models geogràfics explicatius
Comprèn les formes d’assentament i les seves implicacions territorials
 A5 Comprèn els conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes geogràfics
 A7 Estudia conceptes propis de l’anàlisi territorial i la sostenibilitat, així com tècniques geogràfiques que aportin avanços cap a la sensibilitat ambiental i la resolució de problemes en diferents escales d’anàlisis
Estudia els elements dels sistemes socioecològics i el medi ambient terrestre i els condicionants i interrelacions del medi físic amb les activitats humanes
 A9 Reconeix els principals impactes de la globalització a escala regional i local
Compara les vies al desenvolupament i analitza la importància de la cooperació
Estudia les estratègies per a un desenvolupament sostenible
Valora l’interès científic, social i ambiental del coneixement geogràfic
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT7 Coneix les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprèn les causes.
Reconeix i reflexiona sobre les necessitats i problemàtiques socials, i s’implica en la millora de la comunitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. El desenvolupament i la desigualtat en el món contemporani.
2. Les dinàmiques, les estructures demogràfiques i les polítiques de la població.
3. Les ciutats, el món rural i el desenvolupament.
4. Els recursos naturals i la seva explotació. Oportunitats, impactes i restriccions.
5. Les vies al desenvolupament i a la cooperació.
6. Estudi de casos.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A2
A9
32 32 64
Resolució de problemes, exercicis
A3
10 10 20
Pràctiques a través de TIC
A5
A7
10 10 20
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves mixtes
A2
A9
CT7
4 34 38
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició del contingut i de la dinàmica del curs el primer dia de classe
Sessió Magistral Exposició de continguts per part dels professors durant les classes teòriques.
Resolució de problemes, exercicis Pràctiques de seminari a l'aula ordinària.
Pràctiques a través de TIC Pràctiques de laboratori a l'aula d'informàtica.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada a l'alumnat a fi de resoldre els dubtes o qüestions que sorgeixin al llarg del curs.

Atenció personalitzada
Descripció

Atenció personalitzada a l'alumnat a fi de resoldre els dubtes o qüestions que sorgeixin al llarg del curs a demanda dels estudiants.


L'horari d'atenció general fora de classe serà preferentment presencial i s’indicarà a l’inici del curs a l’espai moodle. També es podran resoldre dubtes i realitzar consultes a través de Teams; aquesta tutoria només és per a dubtes i en cap cas substitueix les classes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A3
Realització i resolució d'exercicis pràctics a l'aula ordinària.

El lliurament dels exercicis és obligatori. La qualificació mínima per fer mitjana és de 4.5 punts sobre 10.
15
Pràctiques a través de TIC
A5
A7
Realització i resolució d'exercicis pràctics amb ús de software a l'aula d'informàtica.

El lliurament de les pràctiques és obligatori. La qualificació mínima per fer mitjana és de 4.5 punts sobre 10.
15
Proves mixtes
A2
A9
CT7
Es realitzaran dues proves de caràcter mixte per tal de comprovar l'adquisició dels continguts de l'assignatura.

La qualificació mínima per tal de realitzar la mitjana amb la resta d'activitats avaluatives és de 4.5 punts sobre 10.
70
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota mínima de l'examen i dels exercicis pràctics per tal de realitzar la mitjana global és de 4,5 punts sobre 10. És preceptiu lliurar totes les activitats avaluables.

Les pràctiques i activitats es lliuraran a l'Espai Moodle la setmana següent de la seva realització. Finalitzat el termini assignat es tancara la tasca. No és possible canviar de grup de pràctiques.

El professor valorarà l'assistència i la participació presencial o virtual. Aquesta valoració formarà part de la nota final.

A la segona convocatòria s'haurà de superar les parts suspeses o no presentades: examen de tipus teòric no aprovat i el lliurament de les pràctiques i exercicis pendents o no superats.


Fonts d'informació

Bàsica ACEMOGLU, D. i ROBINSON, J.A., Por qué fracasan los países. Los orígenes del poder, la prosperidad y la pobreza, Deusto, 2012
ANDRÉS, G. i MOLINA, I., Introducción a la solidaridad internacional. La cooperación para el desarrollo, Universidad de Valladolid, 2000
MILANOVIC, B. (Ed.), Desigualdad mundial: un Nuevo enfoque para la era de la globalización, Fondo de Cultura Económica, 2017
MURRAY, W. i OVERTON, J., Geographies of globalization, Routledge Contemporary Human Geography, 2006
PIKETTY, T., La economía de las desigualdades. Cómo implementar una redistribución justa y eficaz de la riqueza, Anagrama y Siglo XXI, 2015
POTTER, R. et al., Geographies of development: an introduction of development studies, Routledge, 2013
ATKINSON, A.B., Desigualdad: ¿qué podemos hacer?, Fondo de Cultura Económica, 2016
KHAWAR, M., The Geography of underdevelopment: institutions and the impact of culture, Palgrave Macmillan, 2017

Complementària

Anudar red (2017). Anudar red: temas pendientes y nuevas oportunidades de cooperación en turismo. Chetumal, Universidad de Quintana Roo, Tarragona, Publicacions URV, Cancún, Universidad del Caribe.

AZCARATE, B. (2010). Geografía regional del mundo. Desarrollo, subdesarrollo y países emergentes. Madrid, UNED. 

AZCARATE, B. (2008). Grandes espacios geográficos: el mundo desarrollado. Madrid, UNED. 

AZCARATE, B. (2008). Grandes espacios geográficos: subdesarrollado y países emergentes. Madrid, UNED. 

CÓRDOBA, J. i GARCÍA, J. M. (1991). Geografía de la pobreza y la desigualdad. Madrid, Síntesis, 255 pàgs.

FRANKFURT, H. G. (2016). Sobre la desigualdad. Barcelona, Paidós, 95 pàgs.

LACOSTE, Y. (1988). Geografía del subdesarrollo. Barcelona, Ariel, 336 pàgs.

NEL·LO, M.; CAMPOS, B. i SOSA, A.P. (Eds.) (2015). Temas pendientes y nuevas oportunidades en turismo y cooperación al desarrollo. Tarragona, Univ. Quintana Roo, Universidad Rovira i Virgili, Universidad del Caribe, 470 págs.

VILLAVICENCIO, A. (2020). Neoliberalizando la naturaleza. El capitalismo y la crisis ecológica. Siglo XXI.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent