DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) TÈCNIQUES QUALITATIVES EN CIÈNCIES SOCIALS Codi 21234010
Ensenyament
Grau en Geografia, Anàlisi Territorial i Sostenibilitat (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
JOANPERE FORASTER, MAR
Adreça electrònica rafael.bocker@urv.cat
mar.joanpere@urv.cat
nil.pesquera@urv.cat
Professors/es
BÖCKER , RAFAEL
JOANPERE FORASTER, MAR
PESQUERA MATEU, NIL
Web
Descripció general i informació rellevant <p> L’assignatura comença amb una introducció general de les tècniques qualitatives i posa de manifest l’ús pràctic d’aquesta metodologia amb la finalitat de donar eines als i les estudiants per investigar i comprendre l’entorn social de manera crítica i amb rigor científic. Al transcurs de l’assignatura es veuran les fases del procés científic i el seu ús pràctic en el sector turístic.</p><div><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Crear i gestionar bases de dades susceptibles de ser utilitzades en l’anàlisi territorial
 A5 Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Interpreta i organitza correctament la informació quantitativa i qualitativa inicial
Interpreta correctament i comprèn la informació estadística obtinguda
Desenvolupa habilitats de recopilació de dades (treball de camp)
 A5 Aplica les tècniques estadístiques adequades al problema que es planteja
Analitza dades amb software específic
Coneix i aplica les assumpcions bàsiques del paradigma qualitatiu i els seus diferents enfocaments per al disseny de la investigació
Coneix i elabora un informe qualitatiu
Comprèn la codificació de dades d’un qüestionari per ser explotades estadísticament
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permeten desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elabora informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta.
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar informació.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: Introducció a la recerca qualitativa Què és la investigació qualitativa?
Ètica en la ciència
Límits del mètode científic i consentiment informat
Procés d’investigació social
Format APA
Tema 2: Disseny de la recerca qualitativa Orientacions metodologia qualitativa
Plantejament de la investigació
Mostra

Tema 3: Tècniques de recollida de dades
Entrevista
Història de vida/relat de vida quotidiana
Observació
Grup focal/ de discussió
Estudi de cas (...)
Validació dels instruments
Tema 4: Anàlisis de dades qualitatives Creació de categories i codis
Eines per la anàlisis de les dades

Tema 5: Presentació de resultats qualitatius Informe de recerca


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A4
A5
CT2
10 20 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A5
CT2
18 18 36
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A4
A5
CT2
3 5 8
Pràctiques de camp/sortides
A4
A5
CT2
3 5 8
Treballs
A4
A5
CT2
22 22 44
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A4
A5
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, els seus continguts, metodologia i sistema d'avaluació.
Sessió Magistral És l'explicació oral, per part de l'equip docent, dels continguts teòrics bàsics de la matèria. Normalment, aquesta exposició es farà amb el suport de mitjans audiovisuals i es potenciarà la participació de l’alumnat
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es potenciarà l’intercanvi d’opinió en debats al voltant d'alguns temes d’interès de l’assignatura. Així com, aquestes sessions aniran enfocades al plantejament del treball principal de l'assignatura serà individual i es presentarà de manera escrita i oral. Treball d'aplicació de la part teòrica i d'integració de la part pràctica
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Al llarg de les classes de laboratori i seminaris, es proposaran exercicis per a practicar els conceptes apresos en les sessions magistrals en el cas del anàlisis de dades qualitatives.
Pràctiques de camp/sortides Es realitzarà una sortida de camp per tal d'avaluar el primer punt del mètode científic: l'observació
Treballs Es presentaran activitats a resoldre a partir dels continguts desenvolupats a les sessions pràctiques i teòriques
Atenció personalitzada Tutoria acadèmica de la matèria.

Atenció personalitzada
Descripció

Fer tutories caldrà adreçar-se en l'horari establert o bé enviar-nos un correu electrònic per tal de concertar la cita.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A5
CT2
Es proposaran diverses activitats relacionades amb els continguts teòrics per tal de profunditzar de manera pràctica. La majoria dels casos aquestes activitats es desenvoluparan amb parella o en grup. 25-35%
Pràctiques de camp/sortides
A4
A5
CT2
Es realitzarà una sortida de camp per tal d'avaluar el primer punt del mètode científic: l'observació 5-10%
Treballs
A4
A5
CT2
Es presentaran activitats a resoldre a partir dels continguts desenvolupats a les sessions pràctiques i teòriques 30-40%
Proves mixtes
A4
A5
Examen final que avalua tots els continguts tant teòrics com pràctics de l'assignatura 20-30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per tal de superar l'assignatura s'ha de tenir com a mínim un 5 de la part pràctica de l'assignatura, amb una nota inferior no es farà mitja.

Segona convocatòria: si no es supera l'assignatura a la primera convocatòria, es realizarà un examen global de l'assignatura (part pràctica i teòrica)


Fonts d'informació

Bàsica Dwyer, L., Gill, A. &amp; Seetaran, N., Handbook of Research Methods in Tourism and Quantitative and Qualitative Approaches, ,
Denzin &amp; Y. Lincoln, YS, Handbook of Qualitative Research, ,

Soler, M., & Gómez, A. (2020). A Citizen’s Claim: Science With and for Society. Qualitative Inquiry. https://doi.org/10.1177/1077800420938104

Dwyer, L., Gill, A. & Seetaran, N. (2012). Handbook of Research Methods in Tourism and Quantitative and Qualitative Approaches.Cheltenham: Edward Elgar Publishing Limited.

Denzin & Y. Lincoln (Eds.), Handbook of Qualitative Research. Sage Publications: Thousan Oaks, EUA

Complementària Veal, A.J., Research Methods for Leisure and Tourism. A practical Guide, ,
Bastow, S., Dunleavy, P., &amp; Tinkler, The Impact of the Social Sciences: How Academics and their Research Make a Difference, ,
Strauss, A. &amp; Corbin, J., Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory, ,
Yin, R. K., Case study research: Design and methods, ,

Veal, A.J. (2006). Research Methods for Leisure and Tourism. A practical Guide(Third Edition). Harlow: Pearson Educational Limited. 

 

Bastow, S., Dunleavy, P., & Tinkler (2014). The Impact of the Social Sciences: How Academics and their Research Make a Difference. London: Sage Publications.

 

Strauss, A. & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.

 

Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods (5th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent