DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) ESPAIS RURALS I SOSTENIBILITAT Codi 21234111
Ensenyament
Grau en Geografia, Anàlisi Territorial i Sostenibilitat (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Geografia
Coordinador/a
CABISTANY ESQUÉ, RUBEN
Adreça electrònica jaume.salvat@urv.cat
ruben.cabistany@urv.cat
Professors/es
SALVAT SALVAT, JAUME
CABISTANY ESQUÉ, RUBEN
Web
Descripció general i informació rellevant <p> L'assignatura pretén mostrar les principals dinàmiques i problemàtiques dels espais rurals, que podríem definir en essència com els no urbans. Després d'una introducció sobre les característiques dels entorns rurals, es tractaran les diferents funcions que s'hi estableixen, amb especial incidència en l'activitat agrària. El desenvolupament rural i els reptes de la sostenibilitat en espais rurals completen el temari. </p><!--[if gte mso 9]> <![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml> Normal 0 21 false false false CA X-NONE AR-SA </xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]> <![endif]--><!--[if gte mso 10]><style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Taula normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}</style> </body> </html> -->

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer i comprendre els elements que conformen el territori per poder analitzar les interrelacions que es produeixen entre el medi natural i els grups humans que el modifiquen i que estableixen assentaments, construeixen infraestructures i realitzen activitats socioeconòmiques
 A2 Identificar i diagnosticar els processos que es manifesten en un territori tenint en compte la seva escala espacial (local – regional) y la seva escala temporal (circumstàncies prèvies) que condicionen aquests processos
 A4 Crear i gestionar bases de dades susceptibles de ser utilitzades en l’anàlisi territorial
 A9 Identificar les problemàtiques ambientals i socials que comprometen la sostenibilitat dels territoris
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els principals indicadors i característiques de l’activitat agrària d’interès en anàlisi territorial, així com els principals processos de canvi d’usos del sòl en medi rural
 A2 Avalua la multifuncionalitat dels espais rurals i comprèn les principals problemàtiques socioeconòmiques del medi rural, així com la necessitat de polítiques de desenvolupament rural
 A4 Coneix les principals fonts de dades sobre els espais rurals i el sector agrari i els principals indicadores utilitzats en anàlisis territorials en aquest àmbit
 A9 Explica correctament les problemàtiques ambientals i socials relacionades amb els espais rurals i els principals reptes per avançar cap al desenvolupament sostenible de les àrees rurals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada
Elabora un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Espai rural i espai urbà Delimitació i definició d'espai rural
Gradació rural-urbana i dinàmiques d'urbanització del camp. El paisatge rural
2.Les funcions dels espais rurals La funció agrícola dels espais rurals
La indústria en medi rural
El turisme en espais rurals
L'espai rural com a espai residencial
3.La necessitat d'un desenvolupament específic de les àrees rurals Concepte de desenvolupament rural
Polítiques de desenvolupament rural
LEADER
4.Medi ambient i medi rural Sostenibilitat i activitat agrària
Problemàtiques ambientals i socials del medi rural

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
A9
22 0 22
Debats
A2
2 2 4
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A2
A4
6 12 18
Pràctiques de camp
A2
A9
5 5 10
Presentacions / exposicions
A1
A2
A4
A9
CT5
2 10 12
Treballs
A1
A2
A4
A9
CT5
1 17 18
Atenció personalitzada
A1
A2
A4
A9
CT5
1 0 1
 
Proves mixtes
A1
A2
A9
2 12 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura i les activitats a realitzar durant el curs
Sessió Magistral Desenvolupament i comentari d'aspectes teòrics vinculats a l'assignatura, a l'aula.
Debats Comentari a classe de textos relacionats amb els continguts teòrics
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Pràctica sobre dades estadístiques i cartogràfiques relacionades amb el medi rural
Pràctiques de camp Sortida de mig dia per visitar, analitzar i comentar un entorn rural i les seves problemàtiques
Presentacions / exposicions Presentació del treball de curs durant l'última setmana de l'assignatura
Treballs Treball de curs sobre caracterització i comentari de problemàtiques d'un entorn rural
Atenció personalitzada Tutoria sobre qualsevol aspecte del curs, però especialment abans de la presentació del treball.

Atenció personalitzada
Descripció
Es preveu una tutoria obligatòria abans de la presentació del treball de curs. Al marge, prèvia concertació de dia i hora, es pot demanar per a comentar qualsevol aspecte del curs.

L'horari d'atenció general fora de classe s’indicarà a l’inici del curs a l’espai moodle de l’assignatura. En aquest període d'atenció a més de les consultes habituals/presencials es podran fer consultes en línia a través de Teams sempre amb cita prèvia.