DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ GEOGRÀFICA Codi 21234114
Ensenyament
Grau en Geografia, Anàlisi Territorial i Sostenibilitat (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Geografia
Coordinador/a
ZARAGOZÍ ZARAGOZÍ, BENITO MANUEL
Adreça electrònica benito.zaragozi@urv.cat
Professors/es
ZARAGOZÍ ZARAGOZÍ, BENITO MANUEL
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Aquesta assignatura ofereix a l'estudiant coneixements fonamentals dels Sistemes d'Informació Geogràfica (SIG) des d'un enfocament teòric i pràctic. L'alumne desenvoluparà conceptes, metodologies i procediments propis de la disciplina i els aplicarà amb QGIS i altre programari complementari. La assignatura també proposa una introducció a l'ús dels Sistemes de Posicionament Globals (GNSS/GPS), l'anàlisi de geodatabases relacionals i a la programació SIG. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Crear i gestionar bases de dades susceptibles de ser utilitzades en l’anàlisi territorial
 A5 Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals
 A6 Obtenir i produir cartografia que contribueixi a l’anàlisi i la diagnosis territorial
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Obté, analitza i gestiona bases de dades geogràfiques amb la finalitat d’expressar informació gràfica i cartogràfica
Coneix i utilitza les diferents fonts cartogràfiques amb inclusió d’imatges de satèl·lit i fotografies aèries
 A5 Aplica tècniques de recollida d’informació en el camp i realitza processos d’abstracció de la realitat per generar bases de dades cartogràfiques digitals en format SIG
Realitza anàlisi territorial i tractament geoestadístic de bases de dades geogràfiques per a la resolució de problemes del territori en un marc de sostenibilitat
Aplica models d’anàlisis espacial per al diagnòstic, la programació, la projecció i la planificació del territori
 A6 Coneix i utilitza correctament la terminologia pròpia de la cartografia, les tecnologies de la informació geogràfica, la teledetecció, l’anàlisi espacial i el geodisseny
Coneix i utilitza software específic d’anàlisis d’informació geogràfica, representació gràfica i cartogràfica i comunicació digital
Elabora cartografia digital (simple i complexa) i altres elements d’expressió gràfica com documents de suport a la transmissió de coneixements amb l’ús d’eines pròpies de la cartografia, les tecnologies de la informació geogràfica, l’anàlisi espacial, el geodisseny i les eines web
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permeten desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elabora informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta.
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar informació.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
0. Presentació - Descripció de l'assignatura
- Estructura
- Avaluació
- Organització del curs
- Importància del treball autònom
1. Introducció 1. Què són les TIG?
2. Història de les TIG i desenvolupaments de futur
3. Components físics i lògics d'una plataforma TIG
4. Aplicacions i oportunitats
2. Naturalesa i representació de les dades geogràfiques 1. Dades geogràfiques: components i característiques
2. Representació digital de les dades geogràfiques
3. Topologia de les dades geogràfiques
4. Recollida de dades (teledetecció, GNSS i fotogrametria).
5. Errors i controls de qualitat
6. Models i estructures de dades
7. Estàndards i interoperabilitat
3. Comparació dels models de dades raster i vectorial 1. Conceptes bàsics
2. Exemples de codificació i estructura
3. Operacions i algorismes de càlcul
4. Treball amb els dos models a l'hora
4. Bases de dades espacials 1. Característiques d'una base de dades
2. Tipus de bases de dades
3. Fonaments de les bases de dades relacionals
4. Introducció al Structured Query Language (SQL)
5. Programació SIG 1. Tipus de dades i funcions més habituals
2. Variables i estructures de control
3. Fer un "Hola Món!" en diferents ambients SIG

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A4
A5
A6
CT2
16 24 40
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A4
A5
A6
CT2
16 24 40
Atenció personalitzada
3 3 6
 
Proves mixtes
A4
A5
A6
2 4 6
Proves pràctiques
A4
A5
A6
CT2
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'ofereix informació sobre les característiques de l'assignatura i el seu desenvolupament: programació, estructura, organització de les sessions pràctiques, etc.
Sessió Magistral Exposició de conceptes, instruments i metodologies propis de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització de pràctiques amb programari SIG, centrades el les capacitats analítiques i de gestió de bases de dades.
Atenció personalitzada Atenció durant les hores de visita, mitjançant correu electrònic i durant el desenvolupament de les sessions pràctiques.

Atenció personalitzada
Descripció
Al principi del curs s'indicarà als alumnes cóm treballar els dubtes i preparar les preguntes d'una manera estructurada i meditada. Atenció durant les hores de visita, mitjançant correu electrònic i durant el desenvolupament de les sessions.

L'horari d'atenció general fora de classe s’indicarà a l’inici del curs a l’espai Moodle de l’assignatura. En aquest període d'atenció a més de les consultes habituals/presencials es podran fer consultes en línia a través de Teams sempre amb cita prèvia.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A4
A5
A6
CT2
Lliurament de les activitats proposades a l'aula. 25%
Proves mixtes
A4
A5
A6
Realització d'una prova de continguts teòrics. 25%
Proves pràctiques
A4
A5
A6
CT2
Realització d'una prova de continguts pràctics. 25%
Altres  

Realització d'un diari de laboratori o apunts on l'alumne reculla tots els continguts treballats a l'aula.

25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar el curs cal tenir una qualificació igual o superior al 50% en cadascun dels blocs. Dins de cada bloc, no es podrà fer mitja si l'alumne no supera el 40% en alguna de les activitats. En segona convocatòria l'avaluació és igual que en primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Clark,K.C, Getting Started With Geografic InformationSystem, Upper Saddle River, N.J., Pearson Education, 2010
  • Santos Preciado, J.M., Sistemas de Información Geográfica, UNED, Madrid, 2004
  • Santos Preciado, J.M.; Cocero Matesanz, D., Los SIG raster en el campo medioambiental y territorial. Ejercicios prácticos con IDRISI y MiraMon, UNED, 2009
Complementària
  • Bosque Sendra,J., Sistemas de informacion Geografica, Rialp, Madrid, 1992
  • Burrough,P.A, Principales of geographical information system for land resources assessment, Oxford Unive, press, Oxford, 1986
  • DeMers, M., Fundamentals of geographic information systems, Wiley, cop. , Hoboken , 2009
  • Maguire,D.J., Goodchild,M.F., y Rhind,D.W.(1991), Geographical information systems : principles, techniques, management and applications, Wiley, Chichester, 2005
  • Moldes Teo,F.J., Tecnologia de los sistemas de informacion Geografica, RA-MA, Madrid, 1995
Recomanacions


 
Altres comentaris
En cas de detectar una activitat avaluativa fraudulenta, s'aplicarà allò disposat a l'article 24 de la Normativa acadèmica i de matrícula.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent