Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Crear i gestionar bases de dades susceptibles de ser utilitzades en l’anàlisi territorial |
| A5 |
Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals |
| A6 |
Obtenir i produir cartografia que contribueixi a l’anàlisi i la diagnosis territorial |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Obté, analitza i gestiona bases de dades geogràfiques amb la finalitat d’expressar informació gràfica i cartogràfica
Coneix i utilitza les diferents fonts cartogràfiques amb inclusió d’imatges de satèl·lit i fotografies aèries
| | A5 |
Aplica tècniques de recollida d’informació en el camp i realitza processos d’abstracció de la realitat per generar bases de dades cartogràfiques digitals en format SIG
Realitza anàlisi territorial i tractament geoestadístic de bases de dades geogràfiques per a la resolució de problemes del territori en un marc de sostenibilitat
Aplica models d’anàlisis espacial per al diagnòstic, la programació, la projecció i la planificació del territori
| | A6 |
Coneix i utilitza correctament la terminologia pròpia de la cartografia, les tecnologies de la informació geogràfica, la teledetecció, l’anàlisi espacial i el geodisseny
Coneix i utilitza software específic d’anàlisis d’informació geogràfica, representació gràfica i cartogràfica i comunicació digital
Elabora cartografia digital (simple i complexa) i altres elements d’expressió gràfica com documents de suport a la transmissió de coneixements amb l’ús d’eines pròpies de la cartografia, les tecnologies de la informació geogràfica, l’anàlisi espacial, el geodisseny i les eines web
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2 |
Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permeten desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elabora informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta.
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar informació.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
0. Presentació |
- Descripció de l'assignatura
- Estructura
- Avaluació
- Organització del curs
- Importància del treball autònom |
1. Introducció |
1. Què són les TIG?
2. Història de les TIG i desenvolupaments de futur
3. Components físics i lògics d'una plataforma TIG
4. Aplicacions i oportunitats |
2. Naturalesa i representació de les dades geogràfiques |
1. Dades geogràfiques: components i característiques
2. Representació digital de les dades geogràfiques
3. Topologia de les dades geogràfiques
4. Recollida de dades (teledetecció, GNSS i fotogrametria).
5. Errors i controls de qualitat
6. Models i estructures de dades
7. Estàndards i interoperabilitat |
3. Comparació dels models de dades raster i vectorial |
1. Conceptes bàsics
2. Exemples de codificació i estructura
3. Operacions i algorismes de càlcul
4. Treball amb els dos models a l'hora |
4. Bases de dades espacials |
1. Característiques d'una base de dades
2. Tipus de bases de dades
3. Fonaments de les bases de dades relacionals
4. Introducció al Structured Query Language (SQL) |
5. Programació SIG |
1. Tipus de dades i funcions més habituals
2. Variables i estructures de control
3. Fer un "Hola Món!" en diferents ambients SIG |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
16 |
24 |
40 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
16 |
24 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
3 |
6 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
4 |
6 |
Proves pràctiques |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'ofereix informació sobre les característiques de l'assignatura i el seu desenvolupament: programació, estructura, organització de les sessions pràctiques, etc. |
Sessió Magistral |
Exposició de conceptes, instruments i metodologies propis de l'assignatura. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Realització de pràctiques amb programari SIG, centrades el les capacitats analítiques i de gestió de bases de dades. |
Atenció personalitzada |
Atenció durant les hores de visita, mitjançant correu electrònic i durant el desenvolupament de les sessions pràctiques. |
Descripció |
Al principi del curs s'indicarà als alumnes cóm treballar els dubtes i preparar les preguntes d'una manera estructurada i meditada. Atenció durant les hores de visita, mitjançant correu electrònic i durant el desenvolupament de les sessions.
L'horari d'atenció general fora de classe
s’indicarà a l’inici del curs a l’espai Moodle de
l’assignatura. En aquest període d'atenció a més de les
consultes habituals/presencials es podran fer consultes en línia a
través de Teams sempre amb cita prèvia. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Lliurament de les activitats proposades a l'aula. |
25% |
Proves mixtes |
|
Realització d'una prova de continguts teòrics. |
25% |
Proves pràctiques |
|
Realització d'una prova de continguts pràctics. |
25% |
Altres |
|
Realització d'un diari de laboratori o apunts on l'alumne reculla tots els continguts treballats a l'aula. |
25% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per superar el curs cal tenir una qualificació igual o superior al 50% en cadascun dels blocs. Dins de cada bloc, no es podrà fer mitja si l'alumne no supera el 40% en alguna de les activitats. En segona convocatòria l'avaluació és igual que en primera convocatòria. |
Bàsica |
|
-
Clark,K.C, Getting Started With Geografic InformationSystem, Upper Saddle River, N.J., Pearson Education, 2010
- Santos Preciado, J.M., Sistemas de Información Geográfica, UNED, Madrid, 2004
- Santos Preciado, J.M.; Cocero Matesanz, D., Los SIG raster en el
campo medioambiental y territorial. Ejercicios prácticos con IDRISI y
MiraMon, UNED, 2009
|
Complementària |
|
-
Bosque Sendra,J., Sistemas de informacion Geografica, Rialp, Madrid, 1992
- Burrough,P.A, Principales of geographical information system for land resources assessment, Oxford Unive, press, Oxford, 1986
-
DeMers, M., Fundamentals of geographic information systems, Wiley, cop. , Hoboken , 2009
- Maguire,D.J., Goodchild,M.F., y Rhind,D.W.(1991), Geographical
information systems : principles, techniques, management and
applications, Wiley, Chichester, 2005
- Moldes Teo,F.J., Tecnologia de los sistemas de informacion Geografica, RA-MA, Madrid, 1995
|
|
Altres comentaris |
En cas de detectar una activitat avaluativa fraudulenta, s'aplicarà allò disposat a l'article 24 de la Normativa acadèmica i de matrícula. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|