DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) TREBALL DE CAMP I Codi 21234115
Ensenyament
Grau en Geografia, Anàlisi Territorial i Sostenibilitat (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Geografia
Coordinador/a
ZARAGOZÍ ZARAGOZÍ, BENITO MANUEL
SALADIÉ BORRAZ, ÒSCAR
Adreça electrònica oscar.saladie@urv.cat
benito.zaragozi@urv.cat
Professors/es
SALADIÉ BORRAZ, ÒSCAR
ZARAGOZÍ ZARAGOZÍ, BENITO MANUEL
Web
Descripció general i informació rellevant <div> L'assignatura té per objectiu realitzar una sortida de treball de camp, d'una durada aproximada de cinc dies, on s'han d'implementar sobre el terreny diferents aspectes vistos durant la carrera. La cartografia serà el fil temàtic que conduirà tot el desenvolupament de l'assignatura. El viatge proposat per a aquest curs serà a les Illes Balears (Mallorca i Eivissa).</div><div><br /></div><div>Al requerir desplaçaments i estades en llocs fora de el centre cal tenir en compte els costos afegits per a la seva realització.</div><div><br /></div><div><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer i comprendre els elements que conformen el territori per poder analitzar les interrelacions que es produeixen entre el medi natural i els grups humans que el modifiquen i que estableixen assentaments, construeixen infraestructures i realitzen activitats socioeconòmiques
 A2 Identificar i diagnosticar els processos que es manifesten en un territori tenint en compte la seva escala espacial (local – regional) y la seva escala temporal (circumstàncies prèvies) que condicionen aquests processos
 A4 Crear i gestionar bases de dades susceptibles de ser utilitzades en l’anàlisi territorial
 A5 Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals
 A6 Obtenir i produir cartografia que contribueixi a l’anàlisi i la diagnosis territorial
 A7 Gestionar i analitzar informació diversa de forma adequada per a descriure, analitzar, diagnosticar i interpretar un territori
 A8 Dominar i interpretar els diferents instruments de planificació territorial i urbanística
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprèn de forma detallada el significat de les relacions espacials com a factors que influeixen en la configuració dels paisatges
Adquireix un coneixement territorial detallat de l’entorn analitzat
 A2 Analitza un espai geogràfic a partir d’informació bibliogràfica, hemerogràfica i recursos electrònics
Compara l’entorn estudiat amb altres territoris i problemàtiques
 A4 Elabora bases de dades per a l’anàlisi estadístic i de disseny cartogràfic
 A5 Utilitza tècniques bàsiques pròpies de l’anàlisi de la informació geogràfica sobre el medi natural i el medi humà d’un espai geogràfic concret
Pren mostres en el camp
Avalua amb rigor els mètodes i tècniques per a l’anàlisi de la informació geogràfica
 A6 Dissenya i tracta de forma gràfica i amb correcció la informació compilada, aplicant els coneixements teòrics impartits
 A7 Comprèn, mitjançant l’observació i la participació directa, els elements bàsics d’una problemàtica territorial
Expressa opinions raonades sobre la realitat geogràfica estudiada
 A8 Elabora documents complexes de manera sistemàtica i rigorosa
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Identifica el propi rol dins del grup i coneix els objectius i tasques del grup.
Comunica i actua dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Es compromet amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·labora dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Gestiona i organitza el treball i el temps d’acord amb la planificació donada
Proposa millores a les orientacions relatives de com organitzar el treball amb qualitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Realització d'una sortida de treball de camp, d'una durada aproximada de cinc dies

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A9
1 1 2
Estudis previs
A9
2 34 36
Pràctiques de camp/sortides
A9
30 0 30
Presentacions / exposicions
B6
2 20 22
Atenció personalitzada
5 5 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació, desenvolupament, tasques i avaluació de l'assignatura.
Estudis previs Estudi i tractament cartografic preliminar dels diferents aspectes que es veuran sobre el terreny durant la realització de la sortida.
Pràctiques de camp/sortides Sortida de treball de camp, d'una durada aproximada de 5 dies
Presentacions / exposicions Exposició, sobre el terreny i/o a classe, d'un dels aspectes a tractar durant la sortida.
Atenció personalitzada Tutories presencials o telemàtiques per resoldre dubtes sobre el desenvolupament de la sortida o els treballs previs associats.

Atenció personalitzada
Descripció

Es preveu la realització de les tutories, presencials o telemàtiques, que l'alumnat consideri pertinents. L'horari d'atenció general fora de classe s’indicarà a l’inici del curs a l’espai Moodle de l’assignatura. En aquest període d'atenció a més de les consultes habituals/presencials es podran fer consultes en línia a través de Teams sempre amb cita prèvia.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Estudis previs
A9
Preparació de la documentació necessària per realitzar el treball de camp. 20%
Pràctiques de camp/sortides
A9
Entrega d'un dossier sobre la sortida. 50%
Presentacions / exposicions
B6
Presentació del treball sobre la sortida. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En segona convocatòria l'avaluació és igual que en primera convocatòria, es lliuraran les activitats no superades en la primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica VVAA, Informe anual, 2018, Observatorio de sostenibilidad de Ibiza
Grupo de Geografía Urbana, VIII Coloquio y jornadas de campo de Geografía Urbana, 2006, Asociación Española de Geografía
Jesús M. González-Pérez, The dispute over tourist cities. Tourism gentrification in the historic Centre of Palma (Majorca, Spain), 2019, Tourism Geographies
Onofre Rullàn Salamanca, Las políticas territoriales en las Islas Baleares, 2010, Cuadernos Geográficos
Antoni Pons &amp; Onofre Rullan, Artificialization and Islandness on the Spanish Tourist Coast, 2014, Miscellanea Geographica
Antoni Pons &amp; Onofre Rullan, The expansion of urbanisation in the Balearic Islands (1956–2006), 2014, Journal of Marine and Island Cultures
Antoni Pons, Onofre Rullan and Ivan Murray, Tourism capitalism and island urbanization: tourist accommodation diffusion in the Balearics, 1936-2010, 2014, Island Studies Journal
Sònia Vives Miró, Onofre Rullan, Jesús M. González Pérez, Consecuencias sociales del modelo económico basado en el crédito. Geografía de las ejecuciones hipotecarias en Menorca, 2017, Scripta Nova
Sonia Vives-Miró &amp; Onofre Rullan, Desposesión de vivienda por turistización? Revalorización y desplazamientos en el Centro Histórico de Palma (Mallorca), 2017, Revista de Geografía Norte Grande
Sònia Vives Miró, Onofre Rullan, Jesús M. González Pérez, Cartografías de los desplazamientos por desposesión de vivienda. Desahucios y ejecuciones hipotecarias en Palma a través de su geohistoria, 2018, Scripta Nova
Jesús M.González-Pérez; SòniaVives-Miró; OnofreRullan, Evictions for unpaid rent in the judicial district of Palma (Majorca, Spain): A metropolitan perspective, 2020, Cities
Laura del Valle, Ivan Murray, Guillem X. Pons y Juan Calvo, Capacidad de carga socioambiental de la isla de Eivissa, 2018, Societat d’Història Natural de les Balears

La bibliografia bàsica està tota disponible per Internet.

Complementària Blázquez-Salom, M., Artigues, A., Yrigoy, I, Crisis y planificación territorial turística neoliberal en las Islas Baleares, 2015, Investigaciones Turísticas
Rullan, O., La construcció territorial de Mallorca, 2002, Editorial Moll
Rullan, O. et al., Introducción a la geografía urbana de les Illes Balears, 2006, VIII Coloquio y Jornadas de Campo. Coloquio sobre
González Pérez, J., Les ciutats de les Balears. Processos d’urbanització i urbanisme, 2017, Col·lecció Llibres de la Nostra Terra
Murray, I., Geografies del capitalisme balear. Poder, metabolisme socioeconòmic i petjada ecològica d'una superpotència turística, 2012, Universitat de les Illes Balears
Rosselló i Verger. V., Les Illes Balears. Estudi geogràfic i econòmic. Mallorca. El sud i el sud-est, 2018, Institut d'Estudis Catalans i Institut d'Estudis B
Vives-Miró, S., Rullan, O., González Pérez, J., Geografies de la despossesió d'habitatge a través de la crisi: els desnonaments Marca Palma, 2018, Icaria

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent