Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer i comprendre els elements que conformen el territori per poder analitzar les interrelacions que es produeixen entre el medi natural i els grups humans que el modifiquen i que estableixen assentaments, construeixen infraestructures i realitzen activitats socioeconòmiques |
| A2 |
Identificar i diagnosticar els processos que es manifesten en un territori tenint en compte la seva escala espacial (local – regional) y la seva escala temporal (circumstàncies prèvies) que condicionen aquests processos |
| A4 |
Crear i gestionar bases de dades susceptibles de ser utilitzades en l’anàlisi territorial |
| A5 |
Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals |
| A6 |
Obtenir i produir cartografia que contribueixi a l’anàlisi i la diagnosis territorial |
| A7 |
Gestionar i analitzar informació diversa de forma adequada per a descriure, analitzar, diagnosticar i interpretar un territori |
| A8 |
Dominar i interpretar els diferents instruments de planificació territorial i urbanística |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Comprèn de forma detallada el significat de les relacions espacials com a factors que influeixen en la configuració dels paisatges
Adquireix un coneixement territorial detallat de l’entorn analitzat
| | A2 |
Analitza un espai geogràfic a partir d’informació bibliogràfica, hemerogràfica i recursos electrònics
Compara l’entorn estudiat amb altres territoris i problemàtiques
| | A4 |
Elabora bases de dades per a l’anàlisi estadístic i de disseny cartogràfic
| | A5 |
Utilitza tècniques bàsiques pròpies de l’anàlisi de la informació geogràfica sobre el medi natural i el medi humà d’un espai geogràfic concret
Pren mostres en el camp
Avalua amb rigor els mètodes i tècniques per a l’anàlisi de la informació geogràfica
| | A6 |
Dissenya i tracta de forma gràfica i amb correcció la informació compilada, aplicant els coneixements teòrics impartits
| | A7 |
Comprèn, mitjançant l’observació i la participació directa, els elements bàsics d’una problemàtica territorial
Expressa opinions raonades sobre la realitat geogràfica estudiada
| | A8 |
Elabora documents complexes de manera sistemàtica i rigorosa
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
Identifica el propi rol dins del grup i coneix els objectius i tasques del grup.
Comunica i actua dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Es compromet amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·labora dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Gestiona i organitza el treball i el temps d’acord amb la planificació donada
Proposa millores a les orientacions relatives de com organitzar el treball amb qualitat
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Realització d'una sortida de treball de camp, d'una durada aproximada de cinc dies |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Estudis previs |
|
2 |
34 |
36 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
30 |
0 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
20 |
22 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
5 |
10 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació, desenvolupament, tasques i avaluació de l'assignatura. |
Estudis previs |
Estudi i tractament cartografic preliminar dels diferents aspectes que es veuran sobre el terreny durant la realització de la sortida. |
Pràctiques de camp/sortides |
Sortida de treball de camp, d'una durada aproximada de 5 dies |
Presentacions / exposicions |
Exposició, sobre el terreny i/o a classe, d'un dels aspectes a tractar durant la sortida. |
Atenció personalitzada |
Tutories presencials o telemàtiques per resoldre dubtes sobre el desenvolupament de la sortida o els treballs previs associats. |
Descripció |
Es preveu la realització de les tutories, presencials o telemàtiques, que l'alumnat consideri pertinents. L'horari d'atenció general fora de classe
s’indicarà a l’inici del curs a l’espai Moodle de
l’assignatura. En aquest període d'atenció a més de les
consultes habituals/presencials es podran fer consultes en línia a
través de Teams sempre amb cita prèvia. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Estudis previs |
|
Preparació de la documentació necessària per realitzar el treball de camp. |
20% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Entrega d'un dossier sobre la sortida. |
50% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentació del treball sobre la sortida. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En segona convocatòria l'avaluació és igual que en primera convocatòria, es lliuraran les activitats no superades en la primera convocatòria. |
Bàsica |
VVAA, Informe anual, 2018, Observatorio de sostenibilidad de Ibiza
Grupo de Geografía Urbana, VIII Coloquio y jornadas de campo de Geografía Urbana, 2006, Asociación Española de Geografía
Jesús M. González-Pérez, The dispute over tourist cities. Tourism gentrification in the historic Centre of Palma (Majorca, Spain), 2019, Tourism Geographies
Onofre Rullàn Salamanca, Las políticas territoriales en las Islas Baleares, 2010, Cuadernos Geográficos
Antoni Pons & Onofre Rullan, Artificialization and Islandness on the Spanish Tourist Coast, 2014, Miscellanea Geographica
Antoni Pons & Onofre Rullan, The expansion of urbanisation in the Balearic Islands (1956–2006), 2014, Journal of Marine and Island Cultures
Antoni Pons, Onofre Rullan and Ivan Murray, Tourism capitalism and island urbanization: tourist accommodation diffusion in the Balearics, 1936-2010, 2014, Island Studies Journal
Sònia Vives Miró, Onofre Rullan, Jesús M. González Pérez, Consecuencias sociales del modelo económico basado en el crédito. Geografía de las ejecuciones hipotecarias en Menorca, 2017, Scripta Nova
Sonia Vives-Miró & Onofre Rullan, Desposesión de vivienda por turistización? Revalorización y desplazamientos en el Centro Histórico de Palma (Mallorca), 2017, Revista de Geografía Norte Grande
Sònia Vives Miró, Onofre Rullan, Jesús M. González Pérez, Cartografías de los desplazamientos por desposesión de vivienda. Desahucios y ejecuciones hipotecarias en Palma a través de su geohistoria, 2018, Scripta Nova
Jesús M.González-Pérez; SòniaVives-Miró; OnofreRullan, Evictions for unpaid rent in the judicial district of Palma (Majorca, Spain): A metropolitan perspective, 2020, Cities
Laura del Valle, Ivan Murray, Guillem X. Pons y Juan Calvo, Capacidad de carga socioambiental de la isla de Eivissa, 2018, Societat d’Història Natural de les Balears
|
La bibliografia bàsica està tota disponible per Internet. |
Complementària |
Blázquez-Salom, M., Artigues, A., Yrigoy, I, Crisis y planificación territorial turística neoliberal en las Islas Baleares, 2015, Investigaciones Turísticas
Rullan, O., La construcció territorial de Mallorca, 2002, Editorial Moll
Rullan, O. et al., Introducción a la geografía urbana de les Illes Balears, 2006, VIII Coloquio y Jornadas de Campo. Coloquio sobre
González Pérez, J., Les ciutats de les Balears. Processos d’urbanització i urbanisme, 2017, Col·lecció Llibres de la Nostra Terra
Murray, I., Geografies del capitalisme balear. Poder, metabolisme socioeconòmic i petjada ecològica d'una superpotència turística, 2012, Universitat de les Illes Balears
Rosselló i Verger. V., Les Illes Balears. Estudi geogràfic i econòmic. Mallorca. El sud i el sud-est, 2018, Institut d'Estudis Catalans i Institut d'Estudis B
Vives-Miró, S., Rullan, O., González Pérez, J., Geografies de la despossesió d'habitatge a través de la crisi: els desnonaments Marca Palma, 2018, Icaria
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|