DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) INSTRUMENTS PER A LA PLANIFICACIÓ DEL DESENVOLUPAMENT TERRITORIAL Codi 21234125
Ensenyament
Grau en Geografia, Anàlisi Territorial i Sostenibilitat (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Geografia
Coordinador/a
CACERES SILVA, JORDI
Adreça electrònica jordi.caceres@urv.cat
Professors/es
CACERES SILVA, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Aquesta assignatura pretén introduir a l'alumne a la pràctica professional dels principals tipus de programes i plans vinculats al desenvolupament territorial. El seu enfocament està orientat a conèixer els instruments pràctics més rellevants per la planificació del desenvolupament territorial. </p><p><!--[if gte mso 9]> <![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml> Normal 0 21 false false false CA X-NONE X-NONE </xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]> <![endif]--><!--[if gte mso 10]><style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabla normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}</style> </body> </html> --></p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Identificar i diagnosticar els processos que es manifesten en un territori tenint en compte la seva escala espacial (local – regional) y la seva escala temporal (circumstàncies prèvies) que condicionen aquests processos
 A7 Gestionar i analitzar informació diversa de forma adequada per a descriure, analitzar, diagnosticar i interpretar un territori
 A9 Identificar les problemàtiques ambientals i socials que comprometen la sostenibilitat dels territoris
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Comprèn els diferents models de desenvolupament territorial en funció de les escales
 A7 Comprèn els conceptes vinculats al desenvolupament territorial
Identifica les diferents fases d’elaboració, gestió i avaluació d’un pla de desenvolupament territorial i analitza els seus continguts bàsics
 A9 És conscient de la necessitat de dur a terme una planificació territorial i urbanística que contribueixi a la sostenibilitat del desenvolupament i a la millora de la qualitat de vida dels ciutadans
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
CONTINGUTS TEÒRICO-PRÀCTICS DESENVOLUPAMENT DELS CONTINGUTS
Objectius, mètodes i fonts Objectius: Competitivitat, desenvolupament, innovació, cooperació, cohesió i gobernança.
Mètodes: els components de la diagnosi
Fonts i bliografia.
Pràctica: anàlisi d'iniciatives de desenvolupament territorial
Polítiques El marc estratègic
El Pla d'acció
Instrumentalització de les accions
Transformació dels models organitzatius dels governs
Pràctica: anàlisi d'un pla de desenvolupament territorial
Gobernança multinivell Agents territorials, cooperació público-privada, xarxes i participació
Pràctica: presentació del treball de l'assignatura i identificació dels stakeholders o grups de pressió.
Innovació Elements per a la innovació territorial.
Territoris innovadors: sistemes productius locals innovadors.
Pràctica: estudi de cas (sortida Tecnoparc Reus)
Ocupació i formació Programes de formació, orientació i ocupació.
Recursos per a l'ocupació.
Pràctica: estudi de cas (sortida Tarragona Impulsa).

Equipaments i infraestructures Promoció de sòl i sostre
Captació d'inversions
Projecció exterior
Pràctica: estudi de cas (sortida Vila-seca)
Finançament Seguiment i avaluació de les accions
Recerca de finançament
Els fons estructurals europeus
Introducció als NewGenerationEU.
Treball de l'assignatura Proposta d'un àmbit territorial concret que es treballarà de forma conjunta, grups de treball i individual de l'alumnat.
Presentació i avaluació dels resultats per alumne.
Treball de curs: Pla de desenvolupament de l'antiga via fèrria en via cicloturista (Mont-roig i Vandellòs i l'Hospitalet)
Sortida treball de curs: municipis Mont-roig-Vandellòs i l'Hopsitalet

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Presentacions / exposicions
A2
A9
5 10 15
Sessió Magistral
A2
A7
A9
12 17 29
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
A7
4 14 18
Pràctiques de camp/sortides
A7
10 0 10
Treballs
A7
4 16 20
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves de desenvolupament
A7
A9
1 0 1
Proves objectives de tipus test
A2
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del funcionament de l'assignatura, explicació dels treballs i supòsits pràctics a presentar. Calendari i forma d'avaluació
Presentacions / exposicions Treball individualitzat amb exposició a classe de l'alumne.
Formació de grups de treball i discussió per presentar en grup activitats.
Sessió Magistral Elements que intervenen en la dinamització socieconòmica d'un territori.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Ressenyes de lectures sobre casos.
Estudis d'iniciatives.
Supòsits pràctics d'instruments per a la planificació.
Pràctiques de camp/sortides Sortides d'estudi de cas.
Sortida de camp relacionada amb el treball de curs.
Treballs Treball de curs: treball d'esquip i treball individualitzat.
Atenció personalitzada Atenció en el seguiment dels treballs, exposicions o proves d'avaluació.

Atenció personalitzada
Descripció

El professor prepararà un quadre de treball amb el seguiment que ha de fer l'alumne entorn els treballs i exposicions, que posteriorment avaluarà. Consultar detalls al moodle de l'assignatura.

L'horari d'atenció general fora de classe s’indicarà a l’inici del curs a l’espai moodle de l’assignatura. En aquest període d'atenció a més de les consultes habituals/presencials es podran fer consultes en línia a través de Teams sempre amb cita prèvia.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A2
A9
Defensa oral dels treballs realitzats de forma individual o col.lectica 10
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
A7
Dossier de treball relacionat amb les pràctiques o lectures 15
Treballs
A7
Fitxes d'anàlisi territorial
Diagnosi
Pla d'acció esquematitzat
30
Proves objectives de tipus test
A2
Prova tipus test i definicions per consolidar els conceptes de desenvolupament territorial 15
Proves de desenvolupament
A7
A9
Examen amb tema de desenvolupament sobre aspectes teòrico-pràctics. 30
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'alumne haurà d'haver superat cadascuna de les metodologies avaluades per aprovar l'assignatura.

En segona convocatòria només haurà de presentar o examinar-se de les proves o treballs no superats.

Fonts d'informació

Bàsica SALOM, J. - ALBERTOS, J.M., Redes socioinstitucionales, estrategias de innovación y desarrollo territorial en España, 2009,
GÓMEZ OREA, D. - GÓMEZ VILLARINO, A., Ordenacion Territorial, 2013, Mundiprensa
IZQUIERDO VALLINA, J., Manual para agentes de desarrollo local, 2002,
RODRIGUEZ GUTIERREZ F., Manual de desarrollo local, 1999,
ALBURQUERQUE et al., Guia de aprendizaje sobre integración productiva y desarrollo económico territorial, , 2008

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
INSTRUMENTS PER A LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL I URBANÍSTICA/21234126

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MEDI AMBIENT I SOSTENIBILITAT/21234004
MARC DE LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL I URBANÍSTICA/21234117
TERRITORI, ACTIVITATS ECONÒMIQUES I DESENVOLUPAMENT LOCAL/21234121
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent