Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Identificar i diagnosticar els processos que es manifesten en un territori tenint en compte la seva escala espacial (local – regional) y la seva escala temporal (circumstàncies prèvies) que condicionen aquests processos |
| A7 |
Gestionar i analitzar informació diversa de forma adequada per a descriure, analitzar, diagnosticar i interpretar un territori |
| A9 |
Identificar les problemàtiques ambientals i socials que comprometen la sostenibilitat dels territoris |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Comprèn els diferents models de desenvolupament territorial en funció de les escales
| | A7 |
Comprèn els conceptes vinculats al desenvolupament territorial
Identifica les diferents fases d’elaboració, gestió i avaluació d’un pla de desenvolupament territorial i analitza els seus continguts bàsics
| | A9 |
És conscient de la necessitat de dur a terme una planificació territorial i urbanística que contribueixi a la sostenibilitat del desenvolupament i a la millora de la qualitat de vida dels ciutadans
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
CONTINGUTS TEÒRICO-PRÀCTICS |
DESENVOLUPAMENT DELS CONTINGUTS |
Objectius, mètodes i fonts |
Objectius: Competitivitat, desenvolupament, innovació, cooperació, cohesió i gobernança.
Mètodes: els components de la diagnosi
Fonts i bliografia.
Pràctica: anàlisi d'iniciatives de desenvolupament territorial |
Polítiques |
El marc estratègic
El Pla d'acció
Instrumentalització de les accions
Transformació dels models organitzatius dels governs
Pràctica: anàlisi d'un pla de desenvolupament territorial
|
Gobernança multinivell |
Agents territorials, cooperació público-privada, xarxes i participació
Pràctica: presentació del treball de l'assignatura i identificació dels stakeholders o grups de pressió. |
Innovació |
Elements per a la innovació territorial.
Territoris innovadors: sistemes productius locals innovadors.
Pràctica: estudi de cas (sortida Tecnoparc Reus) |
Ocupació i formació |
Programes de formació, orientació i ocupació.
Recursos per a l'ocupació.
Pràctica: estudi de cas (sortida Tarragona Impulsa).
|
Equipaments i infraestructures |
Promoció de sòl i sostre
Captació d'inversions
Projecció exterior
Pràctica: estudi de cas (sortida Vila-seca) |
Finançament |
Seguiment i avaluació de les accions
Recerca de finançament
Els fons estructurals europeus
Introducció als NewGenerationEU. |
Treball de l'assignatura |
Proposta d'un àmbit territorial concret que es treballarà de forma conjunta, grups de treball i individual de l'alumnat.
Presentació i avaluació dels resultats per alumne.
Treball de curs: Pla de desenvolupament de l'antiga via fèrria en via cicloturista (Mont-roig i Vandellòs i l'Hospitalet)
Sortida treball de curs: municipis Mont-roig-Vandellòs i l'Hopsitalet |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
10 |
15 |
Sessió Magistral |
|
12 |
17 |
29 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
4 |
14 |
18 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
10 |
0 |
10 |
Treballs |
|
4 |
16 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
Proves de desenvolupament |
|
1 |
0 |
1 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació del funcionament de l'assignatura, explicació dels treballs i supòsits pràctics a presentar. Calendari i forma d'avaluació |
Presentacions / exposicions |
Treball individualitzat amb exposició a classe de l'alumne.
Formació de grups de treball i discussió per presentar en grup activitats.
|
Sessió Magistral |
Elements que intervenen en la dinamització socieconòmica d'un territori. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Ressenyes de lectures sobre casos.
Estudis d'iniciatives.
Supòsits pràctics d'instruments per a la planificació. |
Pràctiques de camp/sortides |
Sortides d'estudi de cas.
Sortida de camp relacionada amb el treball de curs. |
Treballs |
Treball de curs: treball d'esquip i treball individualitzat.
|
Atenció personalitzada |
Atenció en el seguiment dels treballs, exposicions o proves d'avaluació. |
Descripció |
El professor prepararà un quadre de treball amb el seguiment que ha de fer l'alumne entorn els treballs i exposicions, que posteriorment avaluarà. Consultar detalls al moodle de l'assignatura. L'horari d'atenció general fora de classe s’indicarà a l’inici del curs a
l’espai moodle de l’assignatura. En aquest període d'atenció a més de les
consultes habituals/presencials es podran fer consultes en línia a través de
Teams sempre amb cita prèvia. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Defensa oral dels treballs realitzats de forma individual o col.lectica |
10 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Dossier de treball relacionat amb les pràctiques o lectures |
15 |
Treballs |
|
Fitxes d'anàlisi territorial
Diagnosi
Pla d'acció esquematitzat |
30 |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova tipus test i definicions per consolidar els conceptes de desenvolupament territorial |
15 |
Proves de desenvolupament |
|
Examen amb tema de desenvolupament sobre aspectes teòrico-pràctics. |
30 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'alumne haurà d'haver superat cadascuna de les metodologies avaluades per aprovar l'assignatura. En segona convocatòria només haurà de presentar o examinar-se de les proves o treballs no superats. |
Bàsica |
SALOM, J. - ALBERTOS, J.M., Redes socioinstitucionales, estrategias de innovación y desarrollo territorial en España, 2009,
GÓMEZ OREA, D. - GÓMEZ VILLARINO, A., Ordenacion Territorial, 2013, Mundiprensa
IZQUIERDO VALLINA, J., Manual para agentes de desarrollo local, 2002,
RODRIGUEZ GUTIERREZ F., Manual de desarrollo local, 1999,
ALBURQUERQUE et al., Guia de aprendizaje sobre integración productiva y desarrollo económico territorial, , 2008
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
INSTRUMENTS PER A LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL I URBANÍSTICA/21234126 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
MEDI AMBIENT I SOSTENIBILITAT/21234004 | MARC DE LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL I URBANÍSTICA/21234117 | TERRITORI, ACTIVITATS ECONÒMIQUES I DESENVOLUPAMENT LOCAL/21234121 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|