Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Dissenyar, realitzar i avaluar propostes i projectes de planificació i gestió territorial a diferents escales que contribueixin a la sostenibilitat ambiental i a la millora de qualitat de vida de la població |
| A4 |
Crear i gestionar bases de dades susceptibles de ser utilitzades en l’anàlisi territorial |
| A5 |
Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals |
| A7 |
Gestionar i analitzar informació diversa de forma adequada per a descriure, analitzar, diagnosticar i interpretar un territori |
| A9 |
Identificar les problemàtiques ambientals i socials que comprometen la sostenibilitat dels territoris |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT3 |
Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en l’àmbit de la geografia, l’anàlisi territorial i la sostenibilitat |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Formula diagnosis territorials sostingudes en un anàlisi prèvia que ha estat possible gràcies a l’ús de bases de dades territorials i ambientals i l’aplicació de mètodes estadístics i cartografia
| | A4 |
Discrimina la informació útil de caràcter territorial i ambiental que ha de permetre dur a terme anàlisis i diagnosis territorials que formin part de plans d’ordenació territorial i urbanística; i de plans de desenvolupament territorial
| | A5 |
Sap aplicar indicadors propis de la geografia i l’urbanisme que permeten l’elaboració de diagnosis en relació a la planificació territorial i el desenvolupador i innovació territorial
| | A7 |
Identifica les diferents fases d’elaboració, gestió i avaluació d’un pla de desenvolupament territorial i analitza els seus continguts bàsics
| | A9 |
És conscient de la necessitat de dur a terme una planificació territorial i urbanística que contribueixi a la sostenibilitat del desenvolupament i a la millora de la qualitat de vida dels ciutadans
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT3 |
Identifica la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i té la motivació per afrontar-lo.
Segueix un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identifica les causes i aplica els coneixements propis de la disciplina
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Inclou els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexiona sobre el model proposat i és capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
TEMA 1: La pràctica de la planificació territorial |
1.1.- Conceptes i objectius.
1.2.- Regulacions i normatives amb afectació territorial.
1.3.- Agents.
1.4.- Tipus i fonts d'informació.
1.5.- Tècniques d'obtenció, elaboració i exposició de la informació necessària per a la confecció d'un pla territorial.
|
TEMA 2: El procés de planejament territorial (I). Anàlisi i diagnòstic d'un territori. |
2.1.- Etapes i continguts
2.2.- Informació i anàlisi preliminar
2.3.- Diagnòstic. DAFO i fitxes de problemes/ dinàmiques territorials.
2.4.- Les Unitats de Síntesi i Mapa de Dinàmiques. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
10 |
5 |
15 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
13 |
8 |
21 |
Presentacions / exposicions |
|
12 |
24 |
36 |
Pràctiques a través de TIC |
|
27 |
5 |
32 |
Pràctiques de camp |
|
6 |
1 |
7 |
Treballs col·laboratius. |
|
4 |
30 |
34 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació del funcionament de l'assignatura i del treball a realitzar |
Sessió Magistral |
Explicació a l'aula de la part teòrica de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis |
Exposició per part dels alumnes de diverses tasques relacionades amb el procés d'elaboració del treball, amb el suport i la supervisió del professor. |
Presentacions / exposicions |
Presentacions orals al'aula de les diferents parts del treball de l'assignatura. |
Pràctiques a través de TIC |
Anàlisi territorial amb SIG.Realització de cartografia específica per al treball, recerca i elaboració de dades i informació, a l'aula de SIG. |
Pràctiques de camp |
Sortida de treball de camp vinculada al territori estudiat, en la fase d'anàlisi- diagnosi o en la fase de propostes. |
Treballs col·laboratius. |
Realització d'un treball de planificació d'un territori que es definirà en iniciar el curs. |
Atenció personalitzada |
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d'activitat on es requereix atenció personalitzada. |
Descripció |
Tutoria en horari
d'atenció per realitzar el seguiment dels treballs a fer. Es determinarà el
dia en funció del desenvolupament dels treballs. Fora d'aquest horari, també
es podrà concertar atenció personalitzada amb la professora, amb cita prèvia.
També es realitzarà atenció personalitzada a través del correu electrònic:
mtrinitat.rovira@urv.cat i sergi.saladie@urv.cat.
|
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Participació en l'exposició de diverses tasques relacionades amb el procés d'elaboració dle treball. |
5% |
Presentacions / exposicions |
|
Exposició oral en petits grups d'un informe sobre un pla d'ordenació del territori i les diferents parts del treball a realitzar. |
15% |
Pràctiques de camp |
|
Identificació i exposició sobre el terreny del principals punts problemàtics o de les propostes d'actuació. |
5% |
Treballs col·laboratius. |
|
Concreció en un document final de tots els treballs duts a terme durant el curs en relació al territori treballat. |
75% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Convé ser molt puntuals en els terminis de presentació i lliurament de les diferents tasques, ja que el procés d'elaboració del treball dura tot el quadrimestre, ja que el retard en una fase del treball provoca que no es pugui realitzar la següent. El lliurament amb retard (màxim 24 hores) es penalitzarà en la nota d'aquella activitat (-25%). El lliurament més enllà de les 24h. següents a la data i hora límit establerts en cada cas, implica la no avaluació de la tasca i l'alumne haurà de presentar-la en segona convocatòria. Totes les activitats avaluables han de superar-se com a mínim amb una qualificació de 5 sobre 10 per poder fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. Les activitats avaluables amb una qualificació per sota de 5 s'hauran de recuperar en segona convocatòria, en el format propi de cadascuna de les activitats avaluables. Nota 1: seguint els consells del Vicerectorat de Docència i EEES, durant el desenvolupament de les proves no serà permès de dur rellotge, telèfon ni cap mena de dispositiu de comunicació i transmissió de dades. l no compliment d'aquestes mesures comportarà la immediata retirada del full d'examen i la qualificació de 0 en l'examen. Nota 2: Igualment, resta prohibit l'ús de telèfons mòbils a l'interior de l'aula durant les sessions teòriques i pràctiques. Durant aquestes sessions l'ús d'internet quedarà restringits a aquelles pàgines relacionades amb el continguts de l'assignatura. L'incompliment d'aquests preceptes comportarà l'expulsió de l'aula durant la resta d'aquella sessi |
Bàsica |
|
GÓMEZ OREA, D. , Ordenación Territorial, Mundi-Prensa i
Editorial Agrícola Española , 2002
PUJADAS, R,; FONT, J., Ordenación y planificación territorial ,
Síntesis, 1998
Generalitat de Catalunya , Pla territorial parcial del camp de
Tarragona , Departament de Política Territorial i Obres Públiques , 2010
GALIANA, L.; VINUESA, J. (Coords.) , Teoría y práctica para una
ordenación racional del territorio , Síntesis, 2010
GÓMEZ DELGADO, M. i BARREDO CANO, J.I, Sistemas de Información
Geográfica y evaluación multicriterio en la ordenación del territorio , Ra-Ma
, 2005
SCHEID, A.H. , Política de ordenación del territorio en Europa ,
Universidad de Sevilla y Consejería de Obras Públicas de la Junta de
Andalucía, 1996
BENABENT, M., La Ordenación del territorio en España : evolución
del concepto y de su práctica en el siglo XX, Universidad de Sevilla y Junta
de Andalucía, Consejería de Obras Públicas y Transportes, 2006
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ESPAIS RURALS I SOSTENIBILITAT/21234111 | ANÀLISI I INTERPRETACIÓ DEL PAISATGE/21234124 | AVALUACIÓ AMBIENTAL/21234130 | FONS, PROGRAMES I PROJECTES EUROPEUS/21234208 | MEDI AMBIENT I SOSTENIBILITAT EN LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL/21234212 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ GEOGRÀFICA/21234114 | ANÀLISI ESPACIAL I GEODISSENY/21234116 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|