DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) ANÀLISI I DISSENY DE PROPOSTES PER A LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL I Codi 21234129
Ensenyament
Grau en Geografia, Anàlisi Territorial i Sostenibilitat (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Geografia
Coordinador/a
ROVIRA SOTO, MARIA TRINITAT
Adreça electrònica sergi.saladie@urv.cat
mtrinitat.rovira@urv.cat
Professors/es
SALADIE GIL, SERGI
ROVIRA SOTO, MARIA TRINITAT
Web
Descripció general i informació rellevant <p>És una assignatura complementària d'Anàlisi i disseny de porpostes per a la Planificació Territorial II. Consisteix en: a) Una part teòrica de l'assignatura que abordaels sistemes d'ordenació del territori a Espanya i Europa, amb anàlisi de plansespecífics. b) Una altra part teòrica que aporta el coneixement de l'estructurad'un pla d'ordenació del territori en els àmbits d'assentaments id'infraestructures, incloent la informació i anàlisi territorial, i una diagnòsi territorial.S'aporten coneixements sobre tècniques d'obtenció, elaboració i exposició de lainformació necessària per a la confecció del pla. c) Bona part de l'assignaturas'estructura al voltant de l'aplicació sobre un territori concret delsconeixements adquirits en la part anterior, amb l'elaboració d'un plad'ordenació territorial d'un àmbit supramunicipal. Aquest treball contéelaboració d'informació de camp i estadística, expressió escrita, cartogràficai gràfica dels resultats i discussió sobre temes territorials específics. Aixòpermet no només aplicar els coneixements adquirits a l'assignatura sinó tambéaplicar els coneixements teòrics i pràctics adquirits al llarg de totl'ensenyament, aportant també un vessant pràctic de gran valor en l'assumpcióde competències professionals per als futurs geògrafs. La part pràctica del'assignatura es desenvolupa en el marc del Programa d'Aprenentatge-Servei dela URV(http://www.urv.cat/estudis/serveis_virtuals/AprenentatgeServeialaURV.html)(pendent aprovació). A l'inici de l'assignatura es confirmaran els agents i elsàmbits territorials on s'aplicarà l'experiència APS.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Dissenyar, realitzar i avaluar propostes i projectes de planificació i gestió territorial a diferents escales que contribueixin a la sostenibilitat ambiental i a la millora de qualitat de vida de la població
 A4 Crear i gestionar bases de dades susceptibles de ser utilitzades en l’anàlisi territorial
 A5 Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals
 A7 Gestionar i analitzar informació diversa de forma adequada per a descriure, analitzar, diagnosticar i interpretar un territori
 A9 Identificar les problemàtiques ambientals i socials que comprometen la sostenibilitat dels territoris
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en l’àmbit de la geografia, l’anàlisi territorial i la sostenibilitat
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Formula diagnosis territorials sostingudes en un anàlisi prèvia que ha estat possible gràcies a l’ús de bases de dades territorials i ambientals i l’aplicació de mètodes estadístics i cartografia
 A4 Discrimina la informació útil de caràcter territorial i ambiental que ha de permetre dur a terme anàlisis i diagnosis territorials que formin part de plans d’ordenació territorial i urbanística; i de plans de desenvolupament territorial
 A5 Sap aplicar indicadors propis de la geografia i l’urbanisme que permeten l’elaboració de diagnosis en relació a la planificació territorial i el desenvolupador i innovació territorial
 A7 Identifica les diferents fases d’elaboració, gestió i avaluació d’un pla de desenvolupament territorial i analitza els seus continguts bàsics
 A9 És conscient de la necessitat de dur a terme una planificació territorial i urbanística que contribueixi a la sostenibilitat del desenvolupament i a la millora de la qualitat de vida dels ciutadans
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identifica la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i té la motivació per afrontar-lo.
Segueix un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identifica les causes i aplica els coneixements propis de la disciplina
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Inclou els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexiona sobre el model proposat i és capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: La pràctica de la planificació territorial 1.1.- Conceptes i objectius.
1.2.- Regulacions i normatives amb afectació territorial.
1.3.- Agents.
1.4.- Tipus i fonts d'informació.
1.5.- Tècniques d'obtenció, elaboració i exposició de la informació necessària per a la confecció d'un pla territorial.
TEMA 2: El procés de planejament territorial (I). Anàlisi i diagnòstic d'un territori. 2.1.- Etapes i continguts
2.2.- Informació i anàlisi preliminar
2.3.- Diagnòstic. DAFO i fitxes de problemes/ dinàmiques territorials.
2.4.- Les Unitats de Síntesi i Mapa de Dinàmiques.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A7
A9
10 5 15
Resolució de problemes, exercicis
A5
A7
CT3
13 8 21
Presentacions / exposicions
A7
CT3
12 24 36
Pràctiques a través de TIC
A3
A4
A5
27 5 32
Pràctiques de camp
A9
6 1 7
Treballs col·laboratius.
A3
A9
CT3
4 30 34
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del funcionament de l'assignatura i del treball a realitzar
Sessió Magistral Explicació a l'aula de la part teòrica de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Exposició per part dels alumnes de diverses tasques relacionades amb el procés d'elaboració del treball, amb el suport i la supervisió del professor.
Presentacions / exposicions Presentacions orals al'aula de les diferents parts del treball de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC Anàlisi territorial amb SIG.Realització de cartografia específica per al treball, recerca i elaboració de dades i informació, a l'aula de SIG.
Pràctiques de camp Sortida de treball de camp vinculada al territori estudiat, en la fase d'anàlisi- diagnosi o en la fase de propostes.
Treballs col·laboratius. Realització d'un treball de planificació d'un territori que es definirà en iniciar el curs.
Atenció personalitzada Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d'activitat on es requereix atenció personalitzada.

Atenció personalitzada
Descripció

Tutoria en horari d'atenció per realitzar el seguiment dels treballs a fer. Es determinarà el dia en funció del desenvolupament dels treballs. Fora d'aquest horari, també es podrà concertar atenció personalitzada amb la professora, amb cita prèvia. També es realitzarà atenció personalitzada a través del correu electrònic: mtrinitat.rovira@urv.cat    i   sergi.saladie@urv.cat.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A5
A7
CT3
Participació en l'exposició de diverses tasques relacionades amb el procés d'elaboració dle treball. 5%
Presentacions / exposicions
A7
CT3
Exposició oral en petits grups d'un informe sobre un pla d'ordenació del territori i les diferents parts del treball a realitzar. 15%
Pràctiques de camp
A9
Identificació i exposició sobre el terreny del principals punts problemàtics o de les propostes d'actuació. 5%
Treballs col·laboratius.
A3
A9
CT3
Concreció en un document final de tots els treballs duts a terme durant el curs en relació al territori treballat. 75%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Convé ser molt puntuals en els terminis de presentació i lliurament de les diferents tasques, ja que el procés d'elaboració del treball dura tot el quadrimestre, ja que el retard en una fase del treball provoca que no es pugui realitzar la següent. El lliurament amb retard (màxim 24 hores) es penalitzarà en la nota d'aquella activitat (-25%). El lliurament més enllà de les 24h. següents a la data i hora límit establerts en cada cas, implica la no avaluació de la tasca i l'alumne haurà de presentar-la en segona convocatòria.

Totes les activitats avaluables han de superar-se com a mínim amb una qualificació de 5 sobre 10 per poder fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables.

Les activitats avaluables amb una qualificació per sota de 5 s'hauran de recuperar en segona convocatòria, en el format propi de cadascuna de les activitats avaluables.


Nota 1: seguint els consells del Vicerectorat de Docència i EEES, durant el desenvolupament de les proves no serà permès de dur rellotge, telèfon ni cap mena de dispositiu de comunicació i transmissió de dades. l no compliment d'aquestes mesures comportarà la immediata retirada del full
d'examen i la qualificació de 0 en l'examen.

Nota 2: Igualment, resta prohibit l'ús de telèfons mòbils a l'interior de l'aula durant les sessions teòriques i pràctiques. Durant aquestes sessions l'ús d'internet quedarà restringits a aquelles pàgines relacionades amb el continguts de l'assignatura. L'incompliment d'aquests preceptes comportarà l'expulsió de l'aula durant la resta d'aquella sessi


Fonts d'informació

Bàsica

GÓMEZ OREA, D. , Ordenación Territorial, Mundi-Prensa i Editorial Agrícola Española , 2002
PUJADAS, R,; FONT, J., Ordenación y planificación territorial , Síntesis, 1998
Generalitat de Catalunya , Pla territorial parcial del camp de Tarragona , Departament de Política Territorial i Obres Públiques , 2010
GALIANA, L.; VINUESA, J. (Coords.) , Teoría y práctica para una ordenación racional del territorio , Síntesis, 2010
GÓMEZ DELGADO, M. i BARREDO CANO, J.I, Sistemas de Información Geográfica y evaluación multicriterio en la ordenación del territorio , Ra-Ma , 2005
SCHEID, A.H. , Política de ordenación del territorio en Europa , Universidad de Sevilla y Consejería de Obras Públicas de la Junta de Andalucía, 1996
BENABENT, M., La Ordenación del territorio en España : evolución del concepto y de su práctica en el siglo XX, Universidad de Sevilla y Junta de Andalucía, Consejería de Obras Públicas y Transportes, 2006

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ESPAIS RURALS I SOSTENIBILITAT/21234111
ANÀLISI I INTERPRETACIÓ DEL PAISATGE/21234124
AVALUACIÓ AMBIENTAL/21234130
FONS, PROGRAMES I PROJECTES EUROPEUS/21234208
MEDI AMBIENT I SOSTENIBILITAT EN LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL/21234212


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ GEOGRÀFICA/21234114
ANÀLISI ESPACIAL I GEODISSENY/21234116
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent