Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer i comprendre els elements que conformen el territori per poder analitzar les interrelacions que es produeixen entre el medi natural i els grups humans que el modifiquen i que estableixen assentaments, construeixen infraestructures i realitzen activitats socioeconòmiques |
| A2 |
Identificar i diagnosticar els processos que es manifesten en un territori tenint en compte la seva escala espacial (local – regional) y la seva escala temporal (circumstàncies prèvies) que condicionen aquests processos |
| A5 |
Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals |
| A9 |
Identificar les problemàtiques ambientals i socials que comprometen la sostenibilitat dels territoris |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Comprèn els conceptes bàsics vinculats al medi ambient i la sostenibilitat
| | A2 |
Explica les diferents percepcions sobre els problemes ambientals d’acord amb el context socioeconòmic
Coneix les diferents etapes en la relació entre espècie humana i medi ambient.
| | A5 |
Coneix les principals metodologies per a l’avaluació ambiental i l’anàlisi de riscos naturals i aplica alguna d’elles
| | A9 |
Desenvolupa un sentit crític envers a una inadequada ocupació del territori que pot generar impactes ambientals o magnificar les repercussions d’un risc natural, que compromet la sostenibilitat
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT7 |
Identifica els principals problemes ambientals.
Reconeix i reflexiona sobre les necessitats i problemàtiques socials, i s’implica en la millora de la comunitat
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1: Introducció. Història i conceptes bàsics |
|
Tema 2: Marc legal i institucional |
Legislació ambiental europea, estatal i autonòmica.
El procediment administratiu: conceptes i subjectes claus.
Documents d'avaluació ambiental.
|
Tema 3: Avaluació d’impacte ambiental de projectes i activitats |
Procés tècnic d'avaluació d'impacte ambiental
Procés d'avaluació d'impacte ambiental segons la normativa catalana.
Metodologies utilitzades en l'avaluació de l'impacte ambiental
|
Tema 4: L'estudi d'impacte ambiental (EiA) |
|
Tema 5: Avaluació ambiental de plans i programes o estratègica |
Procés tècnic d'avaluació ambiental estratègica: conceptes i subjectes claus.
Procés d'avaluació ambiental segons la normativa catalana.
Metodologies utilitzades en l'avaluació ambiental estratègica
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
12 |
22 |
34 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
5 |
8 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
3 |
10 |
13 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
8 |
8 |
16 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació del funcionament de l'assignatura, explicació dels treballs i supòsits pràctics a presentar. Calendari i forma d'avaluació |
Sessió Magistral |
Introducció als principals continguts teòrics de l'assignatura |
Presentacions / exposicions |
Treball individualitzat amb exposició a classe de l'alumne i
Formació de grups de treball i discussió per presentar en grup activitats.
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Casos pràctics sobre el contingut del programa. |
Pràctiques de camp/sortides |
Sortides a camp a veure exemples reals de projectes que s’han avaluat
Sortides de camp i presa de dades per a posterior anàlisi
|
Atenció personalitzada |
Atenció en el seguiment dels treballs, exposicions o proves d'avaluació |
Descripció |
L'horari d'atenció general
fora de classe s'indicarà a l'inici del curs a l'espai moodle de l'assignatura.
En aquest període d'atenció a més de les consultes habituals/presencials, es
podran fer consultes en línia a través del Teams sempre amb cita prèvia. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Presentació a l'aula dels diferent treballs que es vagin plantejant. S'avaluarà l'aspecte formal, el contingut i la comunicació. |
10% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Realització i resolució d'exercicis pràctics a l'aula d'informàtica relacionats amb els casos pràctics
|
30% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Ressenya sobre la sortida de camp, amb resum i valoració |
10% |
Proves mixtes |
|
Es realitzarà una prova de caràcter mixte per tal de comprovar l'adquisició dels continguts de l'assignatura.
|
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Cal presentar totes les activitats avaluatives i obtenir 4.5 punts sobre 10 com a mínim en cadascuna. En segona convocatòria caldrà presentar i/o aprovar les activitats avaluatives que no s'han superat en avaluació contínua. |
Bàsica |
Conesa Fernández-Vitora, V, Guía Metodológica para la Evaluación del Impacto Ambiental, Madrid, Mundi-Prensa, 2010
Gómez Orea, D, Evaluación de Impacto Ambiental, un instrumento preventivo para la gestión ambiental, Madrid, Mundi-Prensa, 2003
Garmendia, A, Evaluación de Impacto Ambiental, Madrid, Pearson Educación, 2010
Oñate et al., Evaluación ambiental estratégica, Madrid, Mundi-Prensa, 2002
Fernández Torres, Juan Ramón, La evaluación ambiental estratégica de planes y programas urbanísticos, Madrid, Aranzadi, 2009
|
|
Complementària |
Cantó, S., P. Riera & A. Borrego, La evaluación de impacto ambiental en España. Coste y limitaciones, Economía Industrial, 371:113-120, 2009
|
http://mediambient.gencat.cat/web/.content/home/ambits_dactuacio/avaluacio_ambiental/eines-jornades-documentacio/publicacions/documentos/balanc_i_perspectives.pdf http://mediambient.gencat.cat/ca/05_ambits_dactuacio/avaluacio_ambiental/eines_documentacio_tecnica/publicacions/ http://oa.upm.es/55224/1/Guia_para_la_elaboracion_de_estudios_del_medio_fisico_2.pdf www.eia.es www.iaia.org |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|