DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) AVALUACIÓ AMBIENTAL Codi 21234130
Ensenyament
Grau en Geografia, Anàlisi Territorial i Sostenibilitat (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Geografia
Coordinador/a
GINÉ BENAIGES, LAUREÀ JORDI
Adreça electrònica laureajordi.gine@urv.cat
Professors/es
GINÉ BENAIGES, LAUREÀ JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant <p>L’assignatura pretèn mostrar el procediment d’avaluació ambiental de plans programes i projectes, familiaritzar-se amb la metodologia i identificar tots els passos d’una avaluacio ambiental. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer i comprendre els elements que conformen el territori per poder analitzar les interrelacions que es produeixen entre el medi natural i els grups humans que el modifiquen i que estableixen assentaments, construeixen infraestructures i realitzen activitats socioeconòmiques
 A2 Identificar i diagnosticar els processos que es manifesten en un territori tenint en compte la seva escala espacial (local – regional) y la seva escala temporal (circumstàncies prèvies) que condicionen aquests processos
 A5 Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals
 A9 Identificar les problemàtiques ambientals i socials que comprometen la sostenibilitat dels territoris
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprèn els conceptes bàsics vinculats al medi ambient i la sostenibilitat
 A2 Explica les diferents percepcions sobre els problemes ambientals d’acord amb el context socioeconòmic
Coneix les diferents etapes en la relació entre espècie humana i medi ambient.
 A5 Coneix les principals metodologies per a l’avaluació ambiental i l’anàlisi de riscos naturals i aplica alguna d’elles
 A9 Desenvolupa un sentit crític envers a una inadequada ocupació del territori que pot generar impactes ambientals o magnificar les repercussions d’un risc natural, que compromet la sostenibilitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT7 Identifica els principals problemes ambientals.
Reconeix i reflexiona sobre les necessitats i problemàtiques socials, i s’implica en la millora de la comunitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: Introducció. Història i conceptes bàsics
Tema 2: Marc legal i institucional Legislació ambiental europea, estatal i autonòmica.
El procediment administratiu: conceptes i subjectes claus.
Documents d'avaluació ambiental.
Tema 3: Avaluació d’impacte ambiental de projectes i activitats Procés tècnic d'avaluació d'impacte ambiental
Procés d'avaluació d'impacte ambiental segons la normativa catalana.
Metodologies utilitzades en l'avaluació de l'impacte ambiental
Tema 4: L'estudi d'impacte ambiental (EiA)
Tema 5: Avaluació ambiental de plans i programes o estratègica Procés tècnic d'avaluació ambiental estratègica: conceptes i subjectes claus.
Procés d'avaluació ambiental segons la normativa catalana.
Metodologies utilitzades en l'avaluació ambiental estratègica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
A9
12 22 34
Presentacions / exposicions
A2
A9
3 5 8
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
A5
A9
CT7
3 10 13
Pràctiques de camp/sortides
A2
A5
A9
8 8 16
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A1
A2
A5
A9
CT7
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del funcionament de l'assignatura, explicació dels treballs i supòsits pràctics a presentar. Calendari i forma d'avaluació
Sessió Magistral Introducció als principals continguts teòrics de l'assignatura
Presentacions / exposicions Treball individualitzat amb exposició a classe de l'alumne i
Formació de grups de treball i discussió per presentar en grup activitats.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Casos pràctics sobre el contingut del programa.
Pràctiques de camp/sortides Sortides a camp a veure exemples reals de projectes que s’han avaluat
Sortides de camp i presa de dades per a posterior anàlisi
Atenció personalitzada Atenció en el seguiment dels treballs, exposicions o proves d'avaluació

Atenció personalitzada
Descripció

L'horari d'atenció general  fora de classe s'indicarà a l'inici del curs a l'espai moodle de l'assignatura. En aquest període d'atenció a més de les consultes habituals/presencials, es podran fer consultes en línia a través del Teams  sempre amb cita prèvia.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A2
A9
Presentació a l'aula dels diferent treballs que es vagin plantejant. S'avaluarà l'aspecte formal, el contingut i la comunicació. 10%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
A5
A9
CT7
Realització i resolució d'exercicis pràctics a l'aula d'informàtica relacionats amb els casos pràctics


30%
Pràctiques de camp/sortides
A2
A5
A9
Ressenya sobre la sortida de camp, amb resum i valoració 10%
Proves mixtes
A1
A2
A5
A9
CT7
Es realitzarà una prova de caràcter mixte per tal de comprovar l'adquisició dels continguts de l'assignatura.

50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal presentar totes les activitats avaluatives i obtenir 4.5 punts sobre 10 com a mínim en cadascuna. En segona convocatòria caldrà presentar i/o aprovar les activitats avaluatives que no s'han superat en avaluació contínua.


Fonts d'informació

Bàsica Conesa Fernández-Vitora, V, Guía Metodológica para la Evaluación del Impacto Ambiental, Madrid, Mundi-Prensa, 2010
Gómez Orea, D, Evaluación de Impacto Ambiental, un instrumento preventivo para la gestión ambiental, Madrid, Mundi-Prensa, 2003
Garmendia, A, Evaluación de Impacto Ambiental, Madrid, Pearson Educación, 2010
Oñate et al., Evaluación ambiental estratégica, Madrid, Mundi-Prensa, 2002
Fernández Torres, Juan Ramón, La evaluación ambiental estratégica de planes y programas urbanísticos, Madrid, Aranzadi, 2009

Complementària Cantó, S., P. Riera & A. Borrego, La evaluación de impacto ambiental en España. Coste y limitaciones, Economía Industrial, 371:113-120, 2009

http://mediambient.gencat.cat/web/.content/home/ambits_dactuacio/avaluacio_ambiental/eines-jornades-documentacio/publicacions/documentos/balanc_i_perspectives.pdf

 

http://mediambient.gencat.cat/ca/05_ambits_dactuacio/avaluacio_ambiental/eines_documentacio_tecnica/publicacions/

 

http://oa.upm.es/55224/1/Guia_para_la_elaboracion_de_estudios_del_medio_fisico_2.pdf

 

www.eia.es

www.iaia.org

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent