DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) INSTRUMENTS DE GESTIÓ D'ESPAIS PROTEGITS I DEL PAISATGE Codi 21234131
Ensenyament
Grau en Geografia, Anàlisi Territorial i Sostenibilitat (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Geografia
Coordinador/a
SALADIE GIL, SERGI
Adreça electrònica sergi.saladie@urv.cat
Professors/es
SALADIE GIL, SERGI
Web
Descripció general i informació rellevant <!--[if gte mso 9]><xml> Normal 0 21 false false false ES X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 </xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]> <![endif]--><p>En aquesta assignatura es repassa la raó de ser dels espais protegits,les diferents figures de protecció existents, la legislació catalana alrespecte i un seguit d'aspectes relacionats amb la gestió d'espais protegits.L'assignatura també posa especial atenció als instruments de protecció, ordenació i gestió delpaisatge. </p><p>La part pràctica de l'assignatura està previst de realitzar-se en el marc del Programa d'Aprenentatge-Servei de la URV (http://www.urv.cat/estudis/serveis_virtuals/AprenentatgeServeialaURV.html). Si s'escau, al començament de l'assignatura s'informarà dels agents i l'àmbit d'estudi sobre els que es realitzaria l'APS. </p><!--[if gte mso 10]><style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Taula normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif";}</style><![endif]-->

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Identificar i diagnosticar els processos que es manifesten en un territori tenint en compte la seva escala espacial (local – regional) y la seva escala temporal (circumstàncies prèvies) que condicionen aquests processos
 A3 Dissenyar, realitzar i avaluar propostes i projectes de planificació i gestió territorial a diferents escales que contribueixin a la sostenibilitat ambiental i a la millora de qualitat de vida de la població
 A8 Dominar i interpretar els diferents instruments de planificació territorial i urbanística
 A9 Identificar les problemàtiques ambientals i socials que comprometen la sostenibilitat dels territoris
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Explica les diferents percepcions sobre els problemes ambientals d’acord amb el context socioeconòmic
 A3 Coneix i utilitza la metodologia per a l’elaboració d’un pla d’ordenació i d’un pla de gestió d’un espai natural
 A8 Diferencia les principals figures de protecció i gestió d’espais protegits a Catalunya
 A9 Desenvolupa un sentit crític envers a una inadequada ocupació del territori que pot generar impactes ambientals o magnificar les repercussions d’un risc natural, que compromet la sostenibilitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció 1.Introducció
2.Funcions dels EP
3. Història dels EP
Tema 2. Figures de protecció 1. Categories de la UICN
2. Figures de protecció internacionals
3. Xarxa Natura 2000
4. Figures de protecció a Catalunya
Tema 3. Mecanismes de gestió 1. Introducció
2. Disseny d'EP
3. Mecanismes de gestió
Tema 4. Nocions de paisatge 1. Introducció
2. El paisatge com a recurs
3. Instruments de protecció, ordenació i gestió del paisatge

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A8
A9
10 8 18
Pràctiques de camp/sortides
A2
A3
A9
5 2 7
Treballs
A2
A3
A8
A9
14 32 46
Atenció personalitzada
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'ofereix informació sobre les caracteristiques de l'assignatura i el seu desenvolupament: programació, estructura, organització del treball de camp, etc.
Sessió Magistral Exposició de conceptes, instruments i metodologies propis de l'assignatura
Pràctiques de camp/sortides Realització de treball de camp. Adquisició de metodologies necessàries per realitzar el treball pràctic de l'assignatura
Treballs Realització d'un treball de curs, on s'apliquen sobre el territori metodologies de treball prèviament validades en altres contextos.
Atenció personalitzada Atenció durant les hores de visita, mitjançant correu electrònic i durant el desenvolupament de les sessions pràctiques.

Atenció personalitzada
Descripció

Atenció específica, ja sigui individualment o per grups. L'atenció personalitzada es realitzarà normalment durant les hores de treball a l'aula. Fora d'aquest horari, també es podrà concertar atenció personalitzada amb el professor, amb cita prèvia. També es realitzarà atenció personalitzada a través del correu-e: sergi.saladie@urv.cat


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques de camp/sortides
A2
A3
A9
Realització d'una sortida de treball de camp per complementar el treball de curs 10%
Treballs
A2
A3
A8
A9
Realització d'un treball de curs, on s'apliquen sobre el territori metodologies de treball prèviament validades en altres contextos.

Avaluació dels continguts teòrics del curs a partir de la realització de dues ressenyes
65%




25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta assignatura es desenvolupa mitjançant aprenentatge cooperatiu. Aquesta metodologia docent comporta una implicació i una participació efectiva de l'alumnat al llarg de tot el procés d'aprenentatge. Per tal de seguir el curs adequadament es realitzaran diferents grups de treball, que es mantindran al llarg de tota l'assignatura. És recomanable disposar d'almenys un ordinador portàtil per cada grup de treball.

Per superar aquesta assignatura cal realitzar un treball de curs basat en el treball de camp i en l'obtenció de dades, ja sigui directament del territori o de fonts d'informació.

Els criteris d'avaluació en segona convocatòria són els mateixos que en primera convocatòria.

En cas de detectar una activitat avaluadora fraudulenta, se suspendrà l'avaluació en la convocatòria més propera.

Nota: El desenvolupament de l'assignatura serà presencial sempre que les mesures de la COVID-19 ho permetin. En cas contrari, s'establiran els mecanismes oportuns per fer un seguiment adequat de l'assignatura.

Fonts d'informació

Bàsica
Mallarach, J.M., Protegits, de fet o de dret?, ICHN, Barcelona, 2008

Bolòs, M., Manual de Ciencia del Paisaje, Masson, Barcelona, 1992

Mallarach, J.M.; Vila, D. El Pein 10 anys després. ICHN. Girona, 2000. Disponible a: http://web2.udg.edu/aigua/material/El%20PEIN%20deu%20anys%20despr%C3%A9s.pdf

Climent, E. (Dir.). Conservar. Com actuar a favor dels espais. Institut del territori. Barcelona, 2010. Disponible a: http://www.gencat.cat/mediamb/butlleti/bev/graf_but35/conservar_maqueta_web.pdf

Complementària
Fernández, J.; Pradas, R., Historia de los parques nacionales españoles, OAPN, Madrid, 2000
Tellería, J.L., Introducción a la conservación de las especies, Tundra, València, 2012
Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
MEDI AMBIENT I SOSTENIBILITAT EN LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL/21234212

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MARC DE LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL I URBANÍSTICA/21234117
ANÀLISI I INTERPRETACIÓ DEL PAISATGE/21234124
 
Altres comentaris
La part pràctica de l'assignatura està previst de realitzar-se en el marc del Programa d'Aprenentatge-Servei de la URV (http://www.urv.cat/estudis/serveis_virtuals/AprenentatgeServeialaURV.html). Si s'escau, al començament de l'assignatura s'informarà dels agents i l'àmbit d'estudi sobre els que es realitzaria l'APS. De cara al curs 2021-22 es treballarà amb el màxim de presencialitat possible que ens permeti la mida del grup, la capacitat de l’aula i les directrius sanitàries. A l’espai moodle de l’assignatura s’informarà de la modalitat d’impartició de l’assignatura i de qualsevol canvi que pugui sorgir.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent