Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Identificar i diagnosticar els processos que es manifesten en un territori tenint en compte la seva escala espacial (local – regional) y la seva escala temporal (circumstàncies prèvies) que condicionen aquests processos |
| A3 |
Dissenyar, realitzar i avaluar propostes i projectes de planificació i gestió territorial a diferents escales que contribueixin a la sostenibilitat ambiental i a la millora de qualitat de vida de la població |
| A8 |
Dominar i interpretar els diferents instruments de planificació territorial i urbanística |
| A9 |
Identificar les problemàtiques ambientals i socials que comprometen la sostenibilitat dels territoris |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Explica les diferents percepcions sobre els problemes ambientals d’acord amb el context socioeconòmic
| | A3 |
Coneix i utilitza la metodologia per a l’elaboració d’un pla d’ordenació i d’un pla de gestió d’un espai natural
| | A8 |
Diferencia les principals figures de protecció i gestió d’espais protegits a Catalunya
| | A9 |
Desenvolupa un sentit crític envers a una inadequada ocupació del territori que pot generar impactes ambientals o magnificar les repercussions d’un risc natural, que compromet la sostenibilitat
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció |
1.Introducció
2.Funcions dels EP
3. Història dels EP
|
Tema 2. Figures de protecció |
1. Categories de la UICN
2. Figures de protecció internacionals
3. Xarxa Natura 2000
4. Figures de protecció a Catalunya
|
Tema 3. Mecanismes de gestió |
1. Introducció
2. Disseny d'EP
3. Mecanismes de gestió
|
Tema 4. Nocions de paisatge |
1. Introducció
2. El paisatge com a recurs
3. Instruments de protecció, ordenació i gestió del paisatge
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
10 |
8 |
18 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
5 |
2 |
7 |
Treballs |
|
14 |
32 |
46 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'ofereix informació sobre les caracteristiques de l'assignatura i el seu desenvolupament: programació, estructura, organització del treball de camp, etc. |
Sessió Magistral |
Exposició de conceptes, instruments i metodologies propis de l'assignatura |
Pràctiques de camp/sortides |
Realització de treball de camp. Adquisició de metodologies necessàries per realitzar el treball pràctic de l'assignatura |
Treballs |
Realització d'un treball de curs, on s'apliquen sobre el territori metodologies de treball prèviament validades en altres contextos. |
Atenció personalitzada |
Atenció durant les hores de visita, mitjançant correu electrònic i durant el desenvolupament de les sessions pràctiques. |
Descripció |
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups. L'atenció
personalitzada es realitzarà normalment durant les hores de treball a l'aula. Fora
d'aquest horari, també es podrà concertar atenció personalitzada amb el
professor, amb cita prèvia. També es realitzarà atenció personalitzada a través
del correu-e: sergi.saladie@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
Realització d'una sortida de treball de camp per complementar el treball de curs |
10% |
Treballs |
|
Realització d'un treball de curs, on s'apliquen sobre el territori metodologies de treball prèviament validades en altres contextos.
Avaluació dels continguts teòrics del curs a partir de la realització de dues ressenyes |
65%
25% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aquesta assignatura es desenvolupa mitjançant aprenentatge cooperatiu. Aquesta metodologia docent comporta una implicació i una participació efectiva de l'alumnat al llarg de tot el procés d'aprenentatge. Per tal de seguir el curs adequadament es realitzaran diferents grups de treball, que es mantindran al llarg de tota l'assignatura. És recomanable disposar d'almenys un ordinador portàtil per cada grup de treball. Per superar aquesta assignatura cal realitzar un treball de curs basat en el treball de camp i en l'obtenció de dades, ja sigui directament del territori o de fonts d'informació. Els criteris d'avaluació en segona convocatòria són els mateixos que en primera convocatòria. En cas de detectar una activitat avaluadora fraudulenta, se suspendrà l'avaluació en la convocatòria més propera. Nota: El desenvolupament de l'assignatura serà presencial sempre que les mesures de la COVID-19 ho permetin. En cas contrari, s'establiran els mecanismes oportuns per fer un seguiment adequat de l'assignatura. |
Bàsica |
|
Mallarach, J.M., Protegits, de fet o de dret?, ICHN, Barcelona, 2008
Bolòs, M., Manual de Ciencia del Paisaje, Masson, Barcelona, 1992 Mallarach, J.M.; Vila, D. El Pein 10 anys després. ICHN. Girona, 2000. Disponible a: http://web2.udg.edu/aigua/material/El%20PEIN%20deu%20anys%20despr%C3%A9s.pdf Climent, E. (Dir.). Conservar. Com actuar a favor dels espais. Institut del territori. Barcelona, 2010. Disponible a: http://www.gencat.cat/mediamb/butlleti/bev/graf_but35/conservar_maqueta_web.pdf |
Complementària |
|
Fernández, J.; Pradas, R., Historia de los parques nacionales españoles, OAPN, Madrid, 2000 Tellería, J.L., Introducción a la conservación de las especies, Tundra, València, 2012
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
MEDI AMBIENT I SOSTENIBILITAT EN LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL/21234212 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
MARC DE LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL I URBANÍSTICA/21234117 | ANÀLISI I INTERPRETACIÓ DEL PAISATGE/21234124 |
|
|
Altres comentaris |
La part pràctica de l'assignatura està previst de realitzar-se en el marc del Programa d'Aprenentatge-Servei de la URV (http://www.urv.cat/estudis/serveis_virtuals/AprenentatgeServeialaURV.html). Si s'escau, al començament de l'assignatura s'informarà dels agents i l'àmbit d'estudi sobre els que es realitzaria l'APS.
De cara al curs 2021-22 es treballarà amb el màxim de presencialitat possible que ens permeti la mida del grup, la capacitat de l’aula i les directrius sanitàries. A l’espai moodle de l’assignatura s’informarà de la modalitat d’impartició de l’assignatura i de qualsevol canvi que pugui sorgir. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|