DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) DIBUIX ARQUITECTÒNIC I Codi 22204001
Ensenyament
Grau d'Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
FARRENY MORANCHO, JAUME
Adreça electrònica jaume.farreny@urv.cat
josemaria.toldra@urv.cat
francisco.cifuentes@urv.cat
aida.espanol@urv.cat
Professors/es
FARRENY MORANCHO, JAUME
TOLDRA DOMINGO, JOSE MARIA
CIFUENTES UTRERO, FRANCISCO
ESPAÑOL VILANOVA, AIDA
Web http://www.etsa.urv.cat
Descripció general i informació rellevant L'assignatura forma part juntament amb introducció a projectes del que s'ha definit com a objectiu principal de curs "aprendre a llegir i a escriure". Aprendre a llegir l'entorn i la societat en que vivim (llegir), i aprendre a traslladar les seves necessitas i al projecte i dibiux, (escriure).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Aptitud per aplicar els procediments gràfics a la representació d'espais i objectes
 A2 Aptitud per concebre i representar els atributs visuals dels objectes i dominar la proporció
 A3 Aptitud per dominar les tècniques de dibuix
 A5 Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme dels sistemes de representació espacial
 A6 Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme de l'anàlisi i teoria de la forma i les lleis de la percepció visual
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B9 Visió espacial
 B10 Sensibilitat estètica
 B11 Habilitat gràfica general
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Realització de representacions gràfiques basades en els sistemes de representació espacial, la teoria de la forma. les lleis de la percepció visual i la geometria.
 A2 Realització de representacions gràfiques basades en els sistemes de representació espacial, la teoria de la forma. les lleis de la percepció visual i la geometria.
 A3 Realització de representacions gràfiques basades en els sistemes de representació espacial, la teoria de la forma. les lleis de la percepció visual i la geometria.
 A5 Realització de representacions gràfiques basades en els sistemes de representació espacial, la teoria de la forma. les lleis de la percepció visual i la geometria.
 A6 Representació d'espais i objectes amb criteris de proporció i identificació dels atributs visuals per mitjà de tècniques tradicionals i informàtiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
 B9 Interpreta la geometria de l'espai i els objectes en els sistemes de representació espacial
 B10 Composa amb criteris estètics
 B11 Representa amb correcció gràfica les línies, valors i proporcions de les formes i el seu entorn
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
El dibuix com a procés de projecte i com a eina de pensament. Experimentació amb altres mitjans de interacció amb el projecte: dibuix, fotografia, vídeo, passeig, conversa, textos... Tècniques gràfiques d'identifiació i representació.
Anàlisi dels diferents procesosde projecte. Procesos d'abstracció
Reflexió sobre la materialtitat en arquitectura a partir del dibuix El buit i el ple. La condició tectònica de l'aquitectura i els espais intermitjos de relació.
Entendre els diferents tipus de paissatge a partir de les seves condicions i mitjançant els cinc sentits. El paissatge com a situació mental. Processar des de la memória.
La forma com a conseqüència d'un procés que qüestiona un context i unes necessitats. Reflexionar sobre el perquè de les formes i no treballar-les com una finalitat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Taller (arquitectura)
A1
A2
A5
B4
B9
B11
C3
30 70 100
Sessió Magistral
A5
A6
4 0 4
Presentacions / exposicions
B3
B6
C4
10 2 12
Presentacions / exposicions
A3
B10
B11
8 20 28
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assigantura i d'un mateix.
Taller (arquitectura) El Taller consta d’una part teòrica i una de pràctica. Els projectes pràctics es desenvolupen a l’aula en sessions presencials i requereixen una dedicació complementària dels estudiants al desenvolupament dels projectes sense tutela.
Té un caràcter progressiu i permet l’adquisició competencial acumulativa.
(*) Aquesta metodologia és referència en el Grau d’ Arquitecte segons la ORDEN ECI 3856/2007, de 27 de desembre.
Sessió Magistral Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita)
Presentacions / exposicions Tècnica de recopilació i organització d’evidències que promouen la reflexió de l'estudiant sobre la seva evolució i demostren el seu assoliment de competències professionals que el capaciten per a un desenvolupament professional satisfactori

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzarà en hores de taller simultàniament. Per qualsevol dubte contactar a través d'aquestes adreces: Aida Español: aidaespanyol@coac.net Jaume Farreny: jaam@coac.cat Francisco Cifuentes: cifuentes.francisco@gmail.com

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Taller (arquitectura)
A1
A2
A5
B4
B9
B11
C3
Durant el taller es donaran una sèrie d'exercicis principals, de "llarga" durada, i uns exercicis més curts que es realitzaran en un mateix dia dins del taller. Aquesta suma d'exercicis més l'exercici de final de curs es valoraran com un conjunt unitari a final de curs. 60%
Sessió Magistral
A5
A6
Sessions de debat contjunt, docents i alumnes, on es comentaran conceptes presents als exercicis treballats a classe. Es valorarà positivament la participació de l'alumne i la seva capacitat crítica. 10%
Presentacions / exposicions
B3
B6
C4
L'alumne a nivell individual o en equip presentarà i exposarà públicament els diferents exercicis al llarg del curs. Aquesta presentació i la participació activa en el taller s'evaluarà com a part de la nota final. 10%
Presentacions / exposicions
A3
B10
B11
L'estudiant lliurarà al final de quadrimestre un dossier de curs, on apareixeran tots els exercicis resumits i maquetats amb uns paràmetres comuns. També lliurarà el bloc de croquis i apunts del curs. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'exercici final de quadrimetre (éxamen) és un exercici més de curs, que tots els alumnes hauran de realitzar.

A la segona convocatòria l'alumne ralitzarà o bé un nou exercici on es reflecteixi el treball del trimestre o bé tindrà l'opotunitat d'ampliar o refer els exercicis plantejats durant el trimestre.


Fonts d'informació

Bàsica De Saint-Exupery, Antoine, El principito, emecé editores,s.a, Buenos Aires
Berger, John, Ser un pintor, E. Ardora, 1997
Tanizaki, Junuchiro, El elogio de la sombra, Editorial Siruela, Madrid, 1994
Espuelas, Fernando, Madre materia, Ed. Lampreade, Madrid

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INTRODUCCIÓ A PROJECTES I/22204101
INTRODUCCIÓ A PROJECTES II/22204102
DIBUIX ARQUITECTÒNIC II/22204002

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
INTRODUCCIÓ A PROJECTES I/22204101
GEOMETRIA DESCRIPTIVA I/22204003

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent