DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) DIBUIX ARQUITECTÒNIC II Codi 22204002
Ensenyament
Grau d'Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
GIRONES SADERRA, ANTONIO
Adreça electrònica toni.girones@urv.cat
jaume.farreny@urv.cat
francisco.cifuentes@urv.cat
aida.espanol@urv.cat
Professors/es
GIRONES SADERRA, ANTONIO
FARRENY MORANCHO, JAUME
CIFUENTES UTRERO, FRANCISCO
ESPAÑOL VILANOVA, AIDA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura forma part juntament amb introducció a projectes del que s'ha definit com a objectiu principal de curs "aprendre a llegir i a escriure". Aprendre a llegir l'entorn i la societat en que vivim (llegir), i aprendre a traslladar les seves necessitas i al projecte i dibiux, (escriure).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Aptitud per aplicar els procediments gràfics a la representació d'espais i objectes
 A2 Aptitud per concebre i representar els atributs visuals dels objectes i dominar la proporció
 A3 Aptitud per dominar les tècniques de dibuix
 A5 Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme dels sistemes de representació espacial
 A6 Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme de l'anàlisi i teoria de la forma i les lleis de la percepció visual
 A8 Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme de les tècniques d'aixecament gràfic en totes les seves fases, des del dibuix d'apunts a la restitució científica
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B9 Visió espacial
 B10 Sensibilitat estètica
 B12 Habilitat gràfica general
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Representació d'espais i objectes amb criteris de proporció i identificació dels atributs visuals per mitjà de tècniques tradicionals i informàtiques.
Realització de representacions gràfiques basades en els sistemes de representació espacial, la teoria de la forma. les lleis de la percepció visual i la geometria.
 A2 Representació d'espais i objectes amb criteris de proporció i identificació dels atributs visuals per mitjà de tècniques tradicionals i informàtiques.
Realització de representacions gràfiques basades en els sistemes de representació espacial, la teoria de la forma. les lleis de la percepció visual i la geometria.
 A3 Representació d'espais i objectes amb criteris de proporció i identificació dels atributs visuals per mitjà de tècniques tradicionals i informàtiques.
Realització de representacions gràfiques basades en els sistemes de representació espacial, la teoria de la forma. les lleis de la percepció visual i la geometria.
 A5 Representació d'espais i objectes amb criteris de proporció i identificació dels atributs visuals per mitjà de tècniques tradicionals i informàtiques.
Realització de representacions gràfiques basades en els sistemes de representació espacial, la teoria de la forma. les lleis de la percepció visual i la geometria.
 A6 Representació d'espais i objectes amb criteris de proporció i identificació dels atributs visuals per mitjà de tècniques tradicionals i informàtiques.
Realització de representacions gràfiques basades en els sistemes de representació espacial, la teoria de la forma. les lleis de la percepció visual i la geometria.
 A8 Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
 B9 Imagina les formes geomètriques a l'espai i les representa
Interpreta la geometria de l'espai i els objectes en els sistemes de representació espacial
 B10 Treballa en relació amb les arts plàstiques modernes i contemporànies
Composa amb criteris estètics
 B12 Representa amb correcció gràfica les línies, valors i proporcions de les formes i el seu entorn
Expressa sintèticament les fomres i els espais arquitectònics.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Formes de veure. Aprendre a mirar Aprofundir en la mirada. Saber expressar-la
Tècniques fotogràfiques i d'imatge La càmara i el video com a sistema de representació
Les proporcions. Relacions mètriques El croquis i els aixecaments.
Estrategies narratives Procesos abstractes de narració. "Saber escriure".
Construir el projecte. Treballar amb les mans. Maquetes. Poden ser a escala 1/1 i amb els materials reals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A8
B3
B10
4 0 4
Taller (arquitectura)
A1
A2
A3
A5
A6
A8
B3
B4
B6
B9
B10
B12
C3
C4
34 70 104
Presentacions / exposicions
A6
A8
B3
B6
C3
C4
10 2 12
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A2
A3
A5
A6
A8
B3
B4
B6
B9
B10
B12
8 20 28
Atenció personalitzada
B3
C3
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Taller (arquitectura) El Taller consta d’una part teòrica i una de pràctica. Els projectes pràctics es desenvolupen a l’aula en sessions presencials i requereixen una dedicació complementària dels estudiants al desenvolupament dels projectes sense tutela.
Té un caràcter progressiu i permet l’adquisició competencial acumulativa.
(*) Aquesta metodologia és referència en el Grau d’ Arquitecte segons la ORDEN ECI 3856/2007, de 27 de desembre.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita)
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge Tècnica de recopilació i organització d’evidències que promouen la reflexió de l'estudiant sobre la seva evolució i demostren el seu assoliment de competències professionals que el capaciten per a un desenvolupament professional satisfactori.

Atenció personalitzada
Descripció
Hi hauran tutories individuals durant el curs els dies de tallers.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Taller (arquitectura)
A1
A2
A3
A5
A6
A8
B3
B4
B6
B9
B10
B12
C3
C4
Durant el taller es donaran una sèrie d'exercicis principals, de "llarga" durada, i uns exercicis més curts que es realitzaran en un mateix dia dins del taller. Aquesta suma d'exercicis més l'exercici de final de curs es valoraran com un conjunt unitari a final de curs. 65%
Presentacions / exposicions
A6
A8
B3
B6
C3
C4
L'alumne a nivell individual o en equip presentarà i exposarà públicament els diferents exercicis al llarg del curs. Aquesta presentació i la participació activa en el taller s'evaluarà com a part de la nota final. 10%
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A2
A3
A5
A6
A8
B3
B4
B6
B9
B10
B12
L'estudiant lliurarà al final de quadrimestre un dossier de curs, on apareixeran tots els exercicis resumits i maquetats amb uns paràmetres comuns. També lliurarà el bloc de croquis i apunts del curs. 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria l'alumne ralitzarà o bé un nou exercici on es reflecteixi el treball del trimestre o bé tindrà l'opotunitat d'ampliar o refer els exercicis plantejats durant el trimestre.


Fonts d'informació

Bàsica Carroll, Lewis, Alicia en el país de las maravillas., ,
Berger, John, Algunos pasos hacia una pequeña teoría de lo visible, Ardora, 1997
Juárez, Antonio, Equilibrios. El aprendiz bajo el sol., ,
Zuber, Raphael, Representar una arquitectura., 2G, num.37, Gustavo Gili, Barcelona, 2006

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INTRODUCCIÓ A PROJECTES II/22204102

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
GEOMETRIA DESCRIPTIVA II/22204004
INTRODUCCIÓ A PROJECTES II/22204102

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DIBUIX ARQUITECTÒNIC I/22204001
INTRODUCCIÓ A PROJECTES I/22204101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent