DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) DIBUIX ARQUITECTÒNIC II Codi 22204002
Ensenyament
Grau d'Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
TOLDRA DOMINGO, JOSE MARIA
Adreça electrònica raquel.casals@urv.cat
josemaria.toldra@urv.cat
gemma.ferre@urv.cat
Professors/es
CASALS ROCA, RAQUEL INMACULADA
TOLDRA DOMINGO, JOSE MARIA
FERRÉ PUEYO, GEMMA
Web http://www.etsa.urv.cat
Descripció general i informació rellevant L'assignatura forma part juntament amb introducció a projectes del que s'ha definit com a objectiu principal de curs "aprendre a llegir i a escriure". Aprendre a llegir l'entorn i la societat en que vivim (llegir), i aprendre a traslladar les seves necessitas i al projecte i dibiux, (escriure).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Aptitud per aplicar els procediments gràfics a la representació d'espais i objectes
 A2 Aptitud per concebre i representar els atributs visuals dels objectes i dominar la proporció
 A3 Aptitud per dominar les tècniques de dibuix
 A5 Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme dels sistemes de representació espacial
 A6 Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme de l'anàlisi i teoria de la forma i les lleis de la percepció visual
 A8 Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme de les tècniques d'aixecament gràfic en totes les seves fases, des del dibuix d'apunts a la restitució científica
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B9 Visió espacial
 B10 Sensibilitat estètica
 B11 Habilitat gràfica general
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Representació d'espais i objectes amb criteris de proporció i identificació dels atributs visuals per mitjà de tècniques tradicionals i informàtiques.
 A2 Representació d'espais i objectes amb criteris de proporció i identificació dels atributs visuals per mitjà de tècniques tradicionals i informàtiques.
 A3 Realització de representacions gràfiques basades en els sistemes de representació espacial, la teoria de la forma. les lleis de la percepció visual i la geometria.
 A5 Representació d'espais i objectes amb criteris de proporció i identificació dels atributs visuals per mitjà de tècniques tradicionals i informàtiques.
 A6 Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
 A8 Representació d'espais i objectes amb criteris de proporció i identificació dels atributs visuals per mitjà de tècniques tradicionals i informàtiques.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
 B4 Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
 B6 Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
 B9 Interpreta la geometria de l'espai i els objectes en els sistemes de representació espacial
 B10 Composa amb criteris estètics
 B11 Representa amb correcció gràfica les línies, valors i proporcions de les formes i el seu entorn
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç

Continguts
Tema Subtema
Formes de veure. Aprendre a mirar Aprofundir en la mirada. Saber expressar-la
Tècniques fotogràfiques i d'imatge La càmara i el video com a sistema de representació
Les proporcions. Relacions mètriques El croquis i els aixecaments.
Estrategies narratives Procesos abstractes de narració. "Saber escriure".
Construir el projecte. Treballar amb les mans. Maquetes. Poden ser a escala 1/1 i amb els materials reals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Taller (arquitectura)
A1
A2
A5
A6
A8
B4
B9
C3
34 70 104
Presentacions / exposicions
B3
B6
C4
10 2 12
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A3
B3
B6
B10
B11
8 20 28
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Taller (arquitectura) El Taller consta d’una part teòrica i una de pràctica. Els projectes pràctics es desenvolupen a l’aula en sessions presencials i requereixen una dedicació complementària dels estudiants al desenvolupament dels projectes sense tutela.
Té un caràcter progressiu i permet l’adquisició competencial acumulativa.
(*) Aquesta metodologia és referència en el Grau d’ Arquitecte segons la ORDEN ECI 3856/2007, de 27 de desembre.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita)
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Tècnica de recopilació i organització d’evidències que promouen la reflexió de l'estudiant sobre la seva evolució i demostren el seu assoliment de competències professionals que el capaciten per a un desenvolupament professional satisfactori.
Atenció personalitzada Comentar dubtes i reflexionar sobre temes treballats als exercicis.

Atenció personalitzada
Descripció
Hi hauran tutories individuals durant el curs els dies de tallers. Per qualsevol dubte contactar a través d'aquestes adreces: Toni Gironès: toni.girones@urv.cat Jaume Farreny: jaume.farreny@urv.cat Josep M. Toldrà: josemaria.toldra@urv.cat Joaquín Pérez: joaquin.perez@urv.cat Francisco Cifuentes: francisco.cifuentes@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Taller (arquitectura)
A1
A2
A5
A6
A8
B4
B9
C3
Durant el taller es donaran una sèrie d'exercicis principals, de "llarga" durada, i uns exercicis més curts que es realitzaran en un mateix dia dins del taller. Aquesta suma d'exercicis més l'exercici de final de curs es valoraran com un conjunt unitari a final de curs. 65%
Presentacions / exposicions
B3
B6
C4
L'alumne a nivell individual o en equip presentarà i exposarà públicament els diferents exercicis al llarg del curs. Aquesta presentació i la participació activa en el taller s'evaluarà com a part de la nota final. 10%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A3
B3
B6
B10
B11
L'estudiant lliurarà al final de quadrimestre un dossier de curs, on apareixeran tots els exercicis resumits i maquetats amb uns paràmetres comuns. També lliurarà el bloc de croquis i apunts del curs. 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria l'alumne ralitzarà o bé un nou exercici on es reflecteixi el treball del trimestre o bé tindrà l'opotunitat d'ampliar o refer els exercicis plantejats durant el trimestre.


Fonts d'informació

Bàsica Carroll, Lewis, Alicia en el país de las maravillas., ,
Berger, John, Algunos pasos hacia una pequeña teoría de lo visible, Ardora, 1997
Juárez, Antonio, Equilibrios. El aprendiz bajo el sol., ,
Zuber, Raphael, Representar una arquitectura., 2G, num.37, Gustavo Gili, Barcelona, 2006

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INTRODUCCIÓ A PROJECTES II/22204102

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
GEOMETRIA DESCRIPTIVA II/22204004
INTRODUCCIÓ A PROJECTES II/22204102

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DIBUIX ARQUITECTÒNIC I/22204001
INTRODUCCIÓ A PROJECTES I/22204101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent