Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Aptitud per aplicar els procediments gràfics a la representació d'espais i objectes |
| A3 |
Aptitud per dominar les tècniques de dibuix |
| A5 |
Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme dels sistemes de representació espacial |
| A7 |
Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme de la geometria mètrica i projectiva |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'Arquitectura. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B9 |
Visió espacial |
| B11 |
Habilitat gràfica general |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Realització de representacions gràfiques basades en els sistemes de representació espacial, la teoria de la forma. les lleis de la percepció visual i la geometria.
| | A3 |
Realització de representacions gràfiques basades en els sistemes de representació espacial, la teoria de la forma. les lleis de la percepció visual i la geometria.
| | A5 |
Realització de representacions gràfiques basades en els sistemes de representació espacial, la teoria de la forma. les lleis de la percepció visual i la geometria.
| | A7 |
Realització de representacions gràfiques basades en els sistemes de representació espacial, la teoria de la forma. les lleis de la percepció visual i la geometria.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
| | B9 |
Imagina les formes geomètriques a l'espai i les representa
| | B11 |
Expressa sintèticament les formes i els espais arquitectònics
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
|
Tema |
Subtema |
Tema 1 - Axonometria |
Tema 1.1 - Axonometria ortogonal i oblíqua. Ternes.
Tema 1.2 - Construcció gràfica de formes polièdriques.
Tema 1.3 - Representació axonomètrica de la circumferència.
|
Tema 2 - Projeccions dièdriques |
Tema 2.1 - Conceptes del dièdric directe.
Tema 2.2 - Projeccions sintètiques. Posicions de resolució
Tema 2.3 - Operacions bàsiques: canvi de plà, gir i abatiment
Tema 2.4 - Perpendicularitat. Distàncies i angles
Tema 2.5 - Posició de formes a l'espai. Projeccions dièdriques
Tema 2.6 - Intersecció entre plans i entre recta i plà. Visibilitat
|
Tema 3 - Superfícies polièdriques |
Tema 3.1 - Generació, secció plana i representació
Tema 3.2 - Macla, buidat i sòlid comú
Tema 3.3 - Poliedres, prisma i piràmide. Seccions planes
Tema 3.4 - Desenvolupaments. Maquetes
Tema 3.5 - Cobertes de vessants plans |
Tema 4 - Superfícies corbes |
Tema 4.1 - Con, cilindre i esfera. Seccions planes
Tema 4.2 - Formes compostes d'aplicació arquitectònica |
Tema 5 - Superfícies reglades guerxes |
Tema 5.1 - Paraboloide, hiperboloide, conoide i helicoide |
Tema 6 - Perspectiva cònica |
Tema 6.1 - Perspectiva cònica i fotografia. Distorsions
Tema 6.2 - Perspectiva frontal i angulada. Punt de vista
Tema 6.3 - Construcció gràfica. Prisma env. i divisions prop.
Tema 6.4 - Aplicacions a perspectives de formes prismàtiques
Tema 6.5 - Perspectiva de formes amb plans inclinats
Tema 6.6 - Perspectiva de formes amb corbes |
Tema 7 - Ombres |
Tema 7.1 - Concepte de llum i ombra. Convencions
Tema 7.2 - Traçat d'ombres en dièdric i axonomètric
Tema 7.3 - Ombres de formes polièdriques
Tema 7.4 - Ombres sobre plans inclinats
Tema 7.5 - Conceptes d'ombres en perspectiva cònica |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
20 |
20 |
40 |
Taller (arquitectura) |
|
24 |
70 |
94 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves pràctiques |
|
6 |
0 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció general a l'assignatura, metodologies, bibliografia i sistema d'avaluació.
Introducció teòrica als diferents blocs temàtics. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament teòric dels bloc temàtics de l'assignatura.
Indicació de la bibliografia específica.
Desenvolupament d'exemples de refèrencia amb sistemes gràfics i tutorials. |
Taller (arquitectura) |
Taller d'aplicacions gràfiques basat en una selecció d'exercicis de geometria descriptiva dels diferents temes desenvolupats en l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Atenció del professor de l'assignatura a l'estudiant en la resolució de les qüestions teòriques d'aplicació a les pràctiques gràfiques de taller.
L'atenció personalitzada s'acordarà entre l'estudiant/a i els diferents professors de l'assignatura, segons els horaris que s'estableixin. |
Descripció |
L'atenció personalitzada es podrà fer mitjançant correu electrònic adreçat als diferents professors de l'assignatura:
Josep Bertran: josep.bertran@urv.cat
Raquel Casals: raquel.casals@urv.cat
Josep Ramon Domingo: joseramon.domingo@urv.cat
Albert Samper: samper.albert@gmail.com
També s'atendran als alumnes que ho vulguin de manera presencial dins l'horari de consulta al despatx 3.4. Aquest s'ha fixat en:
- dimarts de 13:00h a 14:00h
- dimecres de 11:00h a 12:00h |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves pràctiques |
|
Resolució d'exercicis de curs propossats a les pràctiques de taller.
Proves puntuables de desenvolupament gràfic. |
30%
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria consistirà en exercicis gràfics corresponents amb tots els blocs temàtica de l'assignatura. El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmisssió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat (art. 21 NAM Grau) |
Bàsica |
Villanueva, Lluís; Mestres, Jordi; Llabot, Mercè, Dibuix tècnic 2, Barcanova, Barcelona, 2003
Sánchez Gallego, Juan Antonio, Geometria Descriptiva. Sistemas de proyección cilíndrica, Edicions UPC, Barcelona, 1997
Villanueva Bartrina, LLuís, Perspectiva lineal. Su construcción y su relación con la fotografia, Edicions UPC, Barcelona, 2001
Franco Taboada, José Antonio, Geometria descriptiva para la representación arquitectónica. Volumen 1: Fundamentos , Andavira, editora, Santiago de C., 2011
Franco Taboada, José Antonio, Geometria descriptiva para la representación arquitectónica. Volumen2: Geometria de la forma arquitectónica, Andavira, editora, Santiago de C. 2012
Schmidt, Rudolph, Geometria Descriptiva con figuras estereoscòpicas, Reverte, Barcelona, 1983
|
|
Complementària |
Dernie, David, El dibujo en arquitectura. Técnicas. Tipos. Lugares, Art Blume, Barcelona, 2010
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
GEOMETRIA DESCRIPTIVA II/22204004 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
DIBUIX ARQUITECTÒNIC I/22204001 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|