Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Aptitud per aplicar els procediments gràfics a la representació d'espais i objectes |
| A3 |
Aptitud per dominar les tècniques de dibuix |
| A5 |
Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme dels sistemes de representació espacial |
| A7 |
Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme de la geometria mètrica i projectiva |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'Arquitectura. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B9 |
Visió espacial |
| B11 |
Habilitat gràfica general |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Realització de representacions gràfiques basades en els sistemes de representació espacial, la teoria de la forma. les lleis de la percepció visual i la geometria.
| | A3 |
Realització de representacions gràfiques basades en els sistemes de representació espacial, la teoria de la forma. les lleis de la percepció visual i la geometria.
| | A5 |
Realització de representacions gràfiques basades en els sistemes de representació espacial, la teoria de la forma. les lleis de la percepció visual i la geometria.
| | A7 |
Realització de representacions gràfiques basades en els sistemes de representació espacial, la teoria de la forma. les lleis de la percepció visual i la geometria.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
| | B9 |
Imagina les formes geomètriques a l'espai i les representa
| | B11 |
Expressa sintèticament les formes i els espais arquitectònics
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
|
Tema |
Subtema |
Tema 1 - Axonometria |
Tema 1.1 - Axonometria ortogonal i oblíqua. Ternes.
Tema 1.2 - Construcció gràfica de formes polièdriques.
Tema 1.3 - Representació axonomètrica de la circumferència.
|
Tema 2 - Projeccions dièdriques |
Tema 2.1 - Conceptes del dièdric directe.
Tema 2.2 - Projeccions sintètiques. Posicions de resolució
Tema 2.3 - Operacions bàsiques: canvi de plà, gir i abatiment
Tema 2.4 - Perpendicularitat. Distàncies i angles
Tema 2.5 - Posició de formes a l'espai. Projeccions dièdriques
Tema 2.6 - Intersecció entre plans i entre recta i plà. Visibilitat
|
Tema 3 - Superfícies polièdriques |
Tema 3.1 - Generació, secció plana i representació
Tema 3.2 - Macla, buidat i sòlid comú
Tema 3.3 - Poliedres, prisma i piràmide. Seccions planes
Tema 3.4 - Desenvolupaments. Maquetes
Tema 3.5 - Cobertes de vessants plans |
Tema 4 - Superfícies corbes |
Tema 4.1 - Con, cilindre i esfera. Seccions planes
Tema 4.2 - Formes compostes d'aplicació arquitectònica |
Tema 5 - Superfícies reglades guerxes |
Tema 5.1 - Paraboloide, hiperboloide, conoide i helicoide |
Tema 6 - Perspectiva cònica |
Tema 6.1 - Perspectiva cònica i fotografia. Distorsions
Tema 6.2 - Perspectiva frontal i angulada. Punt de vista
Tema 6.3 - Construcció gràfica. Prisma env. i divisions prop.
Tema 6.4 - Aplicacions a perspectives de formes prismàtiques
Tema 6.5 - Perspectiva de formes amb plans inclinats
Tema 6.6 - Perspectiva de formes amb corbes |
Tema 7 - Ombres |
Tema 7.1 - Concepte de llum i ombra. Convencions
Tema 7.2 - Traçat d'ombres en dièdric i axonomètric
Tema 7.3 - Ombres de formes polièdriques
Tema 7.4 - Ombres sobre plans inclinats
Tema 7.5 - Conceptes d'ombres en perspectiva cònica |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
20 |
20 |
40 |
Taller (arquitectura) |
|
24 |
70 |
94 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves pràctiques |
|
6 |
6 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció general a l'assignatura, metodologies, bibliografia i sistema d'avaluació.
Introducció teòrica als diferents blocs temàtics. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament teòric dels bloc temàtics de l'assignatura.
Indicació de la bibliografia específica.
Desenvolupament d'exemples de refèrencia amb sistemes gràfics i tutorials. |
Taller (arquitectura) |
Taller d'aplicacions gràfiques basat en una selecció d'exercicis de geometria descriptiva dels diferents temes desenvolupats en l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Atenció del professor de l'assignatura a l'estudiant en la resolució de les qüestions teòriques d'aplicació a les pràctiques gràfiques de taller.
L'atenció personalitzada s'acordarà entre l'estudiant/a i els diferents professors de l'assignatura, segons els horaris que s'estableixin. |
Descripció |
L'atenció personalitzada es podrà fer mitjançant correu electrònic adreçat als diferents professors de l'assignatura:
Josep Bertran: josep.bertran@urv.cat
Raquel Casals: raquel.casals@urv.cat
Josep Ramon Domingo: joseramon.domingo@urv.cat
Albert Samper: samper.albert@gmail.com
També s'atendran als alumnes que ho vulguin de manera presencial dins l'horari de consulta al despatx 3.4. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves pràctiques |
|
Resolució d'exercicis de curs propossats a les pràctiques de taller.
Proves puntuables de desenvolupament gràfic. |
30%
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
El curs es dividirà en dos blocs o parcials en els que hi haurà una prova pràctica en cadascun d'ells i un conjunt de pràctiques realitzades. De cada bloc sortirà una nota de parcial, provinent en un 70% de la nota de la prova pràctica, i en un 30% del conjunt de pràctiques realitzades durant el curs. La nota final de l'assignatura per avaluació contínua s'obtindrà de la mitja aritmètica de les dues notes dels dos parcials. El requisit per poder realitzar la mitja és que en cadascun dels parcials la nota sigui igual o superior a 4. En cas que hi hagi algun parcial amb nota inferior a 4, o que la mitja dels parcials no arribi a 5, caldrà realitzar una prova en segona convocatòria corresponent a la recuperació del parcial o dels parcials en els que s'hagi obtingut una nota inferior a 5. |
Bàsica |
Villanueva Bartrina, LLuís, Perspectiva lineal. Su construcción y su relación con la fotografia, Edicions UPC, Barcelona, 2001
Schmidt, Rudolph, Geometria Descriptiva con figuras estereoscòpicas, Reverte, Barcelona, 1983
Sánchez Gallego, Juan Antonio, Geometria Descriptiva. Sistemas de proyección cilíndrica, Edicions UPC, Barcelona, 1997
Villanueva, Lluís; Mestres, Jordi; Llabot, Mercè, Dibuix tècnic 2, Barcanova, Barcelona, 2003
Franco Taboada, José Antonio, Geometria descriptiva para la representación arquitectónica. Volumen 1: Fundamentos , Andavira, editora, Santiago de C., 2011
Franco Taboada, José Antonio, Geometria descriptiva para la representación arquitectónica. Volumen2: Geometria de la forma arquitectónica, Andavira, editora, Santiago de C. 2012
Villanueva Bartrina, Lluis; Nocito Marasco, Gustavo, Representació geomètrica en arquitectura, Edicions UPC, Barcelona, 2010
|
|
Complementària |
Dernie, David, El dibujo en arquitectura. Técnicas. Tipos. Lugares, Art Blume, Barcelona, 2010
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
GEOMETRIA DESCRIPTIVA II/22204004 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
DIBUIX ARQUITECTÒNIC I/22204001 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|