DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) TÈCNIQUES DE REPRESENTACIÓ Codi 22204005
Ensenyament
Grau d'Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
DE SOLA-MORALES SERRA, PAU
Adreça electrònica josemaria.toldra@urv.cat
pau.desolamorales@urv.cat
Professors/es
TOLDRA DOMINGO, JOSE MARIA
DE SOLA-MORALES SERRA, PAU
Web http://https://moodle.urv.net/
Descripció general i informació rellevant Curs d’expressió gràfica arquitectònica per aprofondir d’una manera pràctica en les noves tècniques de representació i per familiaritzar l’estudiant en l’entorn digital.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Aptitud per aplicar els procediments gràfics a la representació d'espais i objectes
 A2 Aptitud per concebre i representar els atributs visuals dels objectes i dominar la proporció
 A3 Aptitud per dominar les tècniques de dibuix
 A4 Aptitud per dominar les tècniques de dibuix informàtiques
 A5 Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme dels sistemes de representació espacial
 A8 Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme de les tècniques d'aixecament gràfic en totes les seves fases, des del dibuix d'apunts a la restitució científica
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'Arquitectura.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B9 Visió espacial
 B10 Sensibilitat estètica
 B11 Habilitat gràfica general
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
 A2 Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
 A3 Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
 A4 Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
 A5 Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
 A8 Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
 B3 Experimenta amb procediments nous
 B4 Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
 B6 Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
 B9 Interpreta la geometria de l'espai i els objectes en els sistemes de representació espacial
 B10 Composa amb criteris estètics
 B11 Expressa sintèticament les formes i els espais arquitectònics
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
Esbós
L’estudiant s’enfrontarà a un exercici de representació ràpida i instantània d’un edifici en ambdós medis.
Escannejat i vectorització.
Aixecament
Mesura (manual) i dibuix geomètric dièdric (digital) d’un edifici. Plotejat a escala. Correcció i retoc manual del dibuix. Estudi de les capacitats de cada medi.
Modelat
Fabricació d’un model tridimensional de l’edifici.
Realització de perspectives i visualitzacions tridimensionals digitals.
Treball amb vistes abstractes.
Plotejat en diferents formats: raster, vectorial, plòter; línies ocultes, etc.
Comparació amb l’objecte real.
Fotografia Treball sobre fotografies (en pel.lícula i digitals).
Digitalització de fotografies en diferents resolucions.
Retoc fotogràfic i manipulació de les imatges.
Realització de renderitzats del model i comparació amb les fotografies.
Catàleg L’estudiant haurà d’ordenar i catalogar segons diferents criteris sèries de representacions de l’edifici. Una part de l’exercici consistirà en crear narracions lineals –segons el format tradicional–; també caldrà crear narracions multidimensionals (hipertextuals) no lineals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A5
A8
10 0 10
Pràctiques de camp/sortides
B4
B9
B11
10 5 15
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
A3
A4
A5
A8
B2
B3
B5
B6
B10
C2
C3
60 60 120
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Breu introducció a l'assignatura, els seus continguts i la forma de treball i d'avaluació.
Sessió Magistral Explicació dels conceptes teòrics que són necesaris per al coneixement del medi digital i la posterior elaboració dels exercicis.
Pràctiques de camp/sortides Es faran sortides de camp per tal de conèixer de primera mà l'objecte dels exercicis. L'estudiant haurà de prendre notes i dades per a la posterior elaboració dels exercicis.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària El curs constarà de cinc exercicis, realitzats sobre el mateix objecte. A tal efecte, es distribuiran entre els estudiants una sèrie d’edificis històrics de rellevància. El curs es desenvolupa en format tradicional de taller, tot i que l’espai de treball serà doble: la taula de dibuix i l’ordinador.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
La major part de l'atenció personalitzada es realitzarà a l'aula de dibuix, on els estudiants treballaràn en la realització dels seus exercicis amb la presència constant dels professors. S'espera que l'estudiant porti el seu treball i les preguntes i dubtes sorgits a l'aula, per a resoldre'ls conjuntament amb els professors. A les lliçons magistrals es preveu establir un torn de preguntes per a la clarificació de dubtes. A més, l'estudiant pot demanar assistència personalitzada fora de l'horari de classe, si s'escau, concertant una cita amb el professor (p.ex. a travès de la plataforma Moodle o per correu electrònic).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A5
A8
L'assistència a les lliçons teòriques és obligatòria, ja que són indispensables per al correcte funcionament del curs i la realització dels exercicis. 10
Pràctiques de camp/sortides
B4
B9
B11
La presa de dades és indispensable per a la realització dels exercicis. 0
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
A3
A4
A5
A8
B2
B3
B5
B6
B10
C2
C3
El curs constarà de cinc exercicis (10% cada un) , més un exàmen final o exercici resum (40%) efectuats sempre sobre el mateix objecte. A tal efecte, es distribuiran entre els estudiants una sèrie d’edificis històrics de rellevància. 90
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica William Mitchell & Malcom McCullough, Digital Design Media, Van Nostrand Reinhold, 1995
Jacques Bertin, Sémiologie graphique: Les diagrammes - Les réseaux - Les cartes, Editions de l'EHESS, 1968
William J. Mitchell, The reconfigured eye : visual truth in the post-photographic era, MIT Press, 1992
James D. Foley et al., Computer Graphics: Principles and Practice in C, Addison-Wesley, 1992

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DIBUIX ARQUITECTÒNIC I/22204001
GEOMETRIA DESCRIPTIVA II/22204004
DIBUIX ARQUITECTÒNIC II/22204002
GEOMETRIA DESCRIPTIVA I/22204003
 
Altres comentaris
Es requereix un bon coneixement a nivell d'usuari d'algun software de CAD. Es imprescindible un bon nivell de dibuix.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent