DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) TÈCNIQUES DE REPRESENTACIÓ Codi 22204005
Ensenyament
Grau d'Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
DE SOLA-MORALES SERRA, PAU
Adreça electrònica josemaria.toldra@urv.cat
pau.desolamorales@urv.cat
albert.samper@urv.cat
Professors/es
TOLDRA DOMINGO, JOSE MARIA
DE SOLA-MORALES SERRA, PAU
SAMPER SOSA, ALBERT
Web http://https://moodle.urv.net/
Descripció general i informació rellevant Curs d’expressió gràfica arquitectònica que profunditza d’una manera pràctica en les noves tècniques de representació, i familiaritza l’estudiant en l’entorn digital.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Aptitud per aplicar els procediments gràfics a la representació d'espais i objectes
 A2 Aptitud per concebre i representar els atributs visuals dels objectes i dominar la proporció
 A3 Aptitud per dominar les tècniques de dibuix
 A4 Aptitud per dominar les tècniques de dibuix informàtiques
 A5 Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme dels sistemes de representació espacial
 A8 Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme de les tècniques d'aixecament gràfic en totes les seves fases, des del dibuix d'apunts a la restitució científica
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'Arquitectura.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B9 Visió espacial
 B10 Sensibilitat estètica
 B11 Habilitat gràfica general
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
 A2 Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
 A3 Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
 A4 Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
 A5 Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
 A8 Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
 B3 Experimenta amb procediments nous
 B4 Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
 B6 Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
 B9 Interpreta la geometria de l'espai i els objectes en els sistemes de representació espacial
 B10 Composa amb criteris estètics
 B11 Expressa sintèticament les formes i els espais arquitectònics
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
Esbós
L’estudiant s’enfrontarà a un exercici de representació ràpida i instantània d’un edifici en ambdós medis.
Escannejat i vectorització.
Aixecament
Mesura (manual) i dibuix geomètric dièdric (digital) d’un edifici. Plotejat a escala. Correcció i retoc manual del dibuix. Estudi de les capacitats de cada medi.
Modelat
Fabricació d’un model tridimensional de l’edifici.
Realització de perspectives i visualitzacions tridimensionals digitals.
Treball amb vistes abstractes.
Plotejat en diferents formats: raster, vectorial, plòter; línies ocultes, etc.
Comparació amb l’objecte real.
Fotografia Treball sobre fotografies (en pel.lícula i digitals).
Digitalització de fotografies en diferents resolucions.
Retoc fotogràfic i manipulació de les imatges.
Realització de renderitzats del model i comparació amb les fotografies.
Catàleg L’estudiant haurà d’ordenar i catalogar segons diferents criteris sèries de representacions de l’edifici. Una part de l’exercici consistirà en crear narracions lineals –segons el format tradicional–; també caldrà crear narracions multidimensionals (hipertextuals) no lineals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A5
A8
10 0 10
Pràctiques de camp/sortides
B4
B9
B11
6 9 15
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
A3
A4
A5
A8
B2
B3
B5
B6
B10
C2
C3
39 81 120
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Breu introducció a l'assignatura, els seus continguts i la forma de treball i d'avaluació.
Sessió Magistral Explicació dels conceptes teòrics que són necesaris per al coneixement del medi digital i la posterior elaboració dels exercicis.
Pràctiques de camp/sortides Es faran sortides de camp per tal de conèixer de primera mà l'objecte dels exercicis. L'estudiant haurà de prendre notes i dades per a la posterior elaboració dels exercicis.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària El curs constarà de sis exercicis, realitzats sobre el mateix objecte. A tal efecte, es distribuiran entre els estudiants una sèrie d’edificis en espais púbics. El curs es desenvolupa en format tradicional de taller, tot i que l’espai de treball serà doble: la taula de dibuix i l’ordinador.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
La major part de l'atenció personalitzada es realitzarà a l'aula de dibuix, on els estudiants treballaràn en la realització dels seus exercicis amb la presència constant dels professors. S'espera que l'estudiant porti el seu treball i les preguntes i dubtes sorgits a l'aula, per a resoldre'ls conjuntament amb els professors. A les lliçons magistrals es preveu establir un torn de preguntes per a la clarificació de dubtes. A més, l'estudiant pot demanar assistència personalitzada fora de l'horari de classe, si s'escau, concertant una cita amb el professor (p.ex. a travès de la plataforma Moodle o per correu electrònic).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
A3
A4
A5
A8
B2
B3
B5
B6
B10
C2
C3
El curs constarà de sis exercicis efectuats sempre sobre el mateix edifici/espai/objecte. A tal efecte, es distribuiran entre els estudiants una sèrie d’edificis de rellevància.
La nota final serà la mitja de tots els exercicis, en el benentès que per aprovar i ser qualificat en 'avaluació continuada' cal entregar TOTS els exercicis.
90
Altres  

Assistència i participació a classe i al taller, sortides de camp, etc.

10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota final serà la mitja aritmètica de la nota de cada un dels exercicis. Tanmateix, en ser els exercicis incrementals (cada un està basat en l'anterior) per completar i ser qualificat en 'avaluació continuada' (primera convocatòria) cal entregar TOTS i cada un dels exercicis sense excepció.

A la segona convocatòria s'exigirà completar la mateixa producció que als altres estudiants. Aquesta serà avaluada amb els mateixos criteris que per l'avaluació contínua. Tanmateix es tindrà en compte la major disponibilitat de temps en avaluar la qualitat i quantitat dels resultats presentats.


Fonts d'informació

Bàsica William Mitchell & Malcom McCullough, Digital Design Media, Van Nostrand Reinhold, 1995
Jacques Bertin, Sémiologie graphique: Les diagrammes - Les réseaux - Les cartes, Editions de l'EHESS, 1968
William J. Mitchell, The reconfigured eye : visual truth in the post-photographic era, MIT Press, 1992
James D. Foley et al., Computer Graphics: Principles and Practice in C, Addison-Wesley, 1992
Tomas Thorspecken, Urban Sketching: guía completa de técnicas de dibujo urbano, Gustavo Gili, 2014
, Revista EGA, ,
Juan José Gómez, Lino Cabezas, Juan Bordes, El Manual de Dibujo: estrategias de su enseñanza en el siglo XX, Cátedra, 5a ed. 2011
Lino cabezas, Dibujo y construcción de la realidad : arquitectura, proyecto, diseño, ingeniería, dibujo técnico, Cátedra, 2011
Villanueva Bartrina, Lluís, La Forma moderna: História de la Representación Arquitectónica y del Diseño, Ed. Departament d'Expressió Gràfica Arquitectònica 1 UPC, 2004
Villanueva, Lluís; Nocito, Gustavo, Representació geomètrica en arquitectura: Dibuix tècnic i modelatge arquitectònic, Edicions UPC, 2010


Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DIBUIX ARQUITECTÒNIC I/22204001
GEOMETRIA DESCRIPTIVA II/22204004
DIBUIX ARQUITECTÒNIC II/22204002
GEOMETRIA DESCRIPTIVA I/22204003
 
Altres comentaris
Es requereix un bon coneixement a nivell d'usuari d'algun software de CAD. Es imprescindible un bon nivell de dibuix.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent