Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Aptitud per aplicar els procediments gràfics a la representació d'espais i objectes |
| A2 |
Aptitud per concebre i representar els atributs visuals dels objectes i dominar la proporció |
| A3 |
Aptitud per dominar les tècniques de dibuix |
| A4 |
Aptitud per dominar les tècniques de dibuix informàtiques |
| A5 |
Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme dels sistemes de representació espacial |
| A8 |
Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme de les tècniques d'aixecament gràfic en totes les seves fases, des del dibuix d'apunts a la restitució científica |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
| | A2 |
Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
| | A3 |
Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
| | A4 |
Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
| | A5 |
Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
| | A8 |
Aixecament gràfic d'edificis i espais urbans per aplicació de tècniques convencionals i de restitució científica.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Esbós
|
L’estudiant s’enfrontarà a un exercici de representació ràpida i instantània d’un edifici en ambdós medis.
Escannejat i vectorització. |
Aixecament
|
Mesura (manual) i dibuix geomètric dièdric (digital) d’un edifici. Plotejat a escala. Correcció i retoc manual del dibuix. Estudi de les capacitats de cada medi. |
Modelat
|
Fabricació d’un model tridimensional de l’edifici.
Realització de perspectives i visualitzacions tridimensionals digitals.
Treball amb vistes abstractes.
Plotejat en diferents formats: raster, vectorial, plòter; línies ocultes, etc.
Comparació amb l’objecte real. |
Fotografia |
Treball sobre fotografies (en pel.lícula i digitals).
Digitalització de fotografies en diferents resolucions.
Retoc fotogràfic i manipulació de les imatges.
Realització de renderitzats del model i comparació amb les fotografies. |
Catàleg |
L’estudiant haurà d’ordenar i catalogar segons diferents criteris sèries de representacions de l’edifici. Una part de l’exercici consistirà en crear narracions lineals –segons el format tradicional–; també caldrà crear narracions multidimensionals (hipertextuals) no lineals. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
10 |
0 |
10 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
6 |
9 |
15 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
39 |
81 |
120 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Breu introducció a l'assignatura, els seus continguts i la forma de treball i d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Explicació dels conceptes teòrics que són necesaris per al coneixement del medi digital i la posterior elaboració dels exercicis. |
Pràctiques de camp/sortides |
Es faran sortides de camp per tal de conèixer de primera mà l'objecte dels exercicis. L'estudiant haurà de prendre notes i dades per a la posterior elaboració dels exercicis. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
El curs constarà de sis exercicis, realitzats sobre el mateix objecte. A tal efecte, es distribuiran entre els estudiants una sèrie d’edificis en espais púbics. El curs es desenvolupa en format tradicional de taller, tot i que l’espai de treball serà doble: la taula de dibuix i l’ordinador. |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada |
Descripció |
La major part de l'atenció personalitzada es realitzarà a l'aula de dibuix, on els estudiants treballaràn en la realització dels seus exercicis amb la presència constant dels professors. S'espera que l'estudiant porti el seu treball i les preguntes i dubtes sorgits a l'aula, per a resoldre'ls conjuntament amb els professors.
A les lliçons magistrals es preveu establir un torn de preguntes per a la clarificació de dubtes.
A més, l'estudiant pot demanar assistència personalitzada fora de l'horari de classe, si s'escau, concertant una cita amb el professor (p.ex. a travès de la plataforma Moodle o per correu electrònic). En una situació extraordinària (estat d'alarma o confinament territorial) també s'atendran els alumnes mitjançant video-conferències. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
El curs constarà de sis exercicis efectuats sempre sobre el mateix edifici/espai/objecte. A tal efecte, es distribuiran entre els estudiants una sèrie d’edificis de rellevància.
La nota final serà la mitja de tots els exercicis, en el benentès que per aprovar i ser qualificat en 'avaluació continuada' cal entregar TOTS els exercicis. |
90 |
Altres |
|
Assistència i participació a classe i al taller, sortides de camp, etc. |
10 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La nota final serà la mitja aritmètica de la nota de cada un dels exercicis. Tanmateix, en ser els exercicis incrementals (cada un està basat en l'anterior) per completar i ser qualificat en 'avaluació continuada' (primera convocatòria) cal entregar TOTS i cada un dels exercicis sense excepció i tots ells han de tenir una nota superior a 5. A la segona convocatòria s'exigirà completar la mateixa producció que als altres estudiants. Aquesta serà avaluada amb els mateixos criteris que per l'avaluació contínua. Tanmateix es tindrà en compte la major disponibilitat de temps en avaluar la qualitat i quantitat dels resultats presentats. En cas d'una situació extraordinària (estat d'alarma nacional o confinament territorial), es pot preveure una convocatòria extraordinària. En aquest cas, s'informaria als estudiants d'aquest nou fet. |
Bàsica |
William Mitchell & Malcom McCullough, Digital Design Media, Van Nostrand Reinhold, 1995
Jacques Bertin, Sémiologie graphique: Les diagrammes - Les réseaux - Les cartes, Editions de l'EHESS, 1968
William J. Mitchell, The reconfigured eye : visual truth in the post-photographic era, MIT Press, 1992
James D. Foley et al., Computer Graphics: Principles and Practice in C, Addison-Wesley, 1992
Tomas Thorspecken, Urban Sketching: guía completa de técnicas de dibujo urbano, Gustavo Gili, 2014
, Revista EGA, ,
Juan José Gómez, Lino Cabezas, Juan Bordes, El Manual de Dibujo: estrategias de su enseñanza en el siglo XX, Cátedra, 5a ed. 2011
Lino cabezas, Dibujo y construcción de la realidad : arquitectura, proyecto, diseño, ingeniería, dibujo técnico, Cátedra, 2011
Villanueva Bartrina, Lluís, La Forma moderna: História de la Representación Arquitectónica y del Diseño, Ed. Departament d'Expressió Gràfica Arquitectònica 1 UPC, 2004
Villanueva, Lluís; Nocito, Gustavo, Representació geomètrica en arquitectura: Dibuix tècnic i modelatge arquitectònic, Edicions UPC, 2010
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DIBUIX ARQUITECTÒNIC I/22204001 | GEOMETRIA DESCRIPTIVA II/22204004 | DIBUIX ARQUITECTÒNIC II/22204002 | GEOMETRIA DESCRIPTIVA I/22204003 |
|
|
Altres comentaris |
Es requereix un bon coneixement a nivell d'usuari d'algun software de CAD. Es imprescindible un bon nivell de dibuix. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|